Melanotaenia praecox zijn deze nu echt zo gevoelig voor tbc?


Ach, ik heb ze jaren gehad zonder problemen. Je moet ook niet meer problemen zoeken dan er werkelijk zijn. Feit is dat ze iets gevoeliger zijn voor vis-tbc, maar bij goed onderhoud van je bak hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ook gezien je bezetting van de bak, moet je dat dus goed in de gaten houden. Verder gewoon genieten van deze bijzondere vissen!
 
Ja, er zijn wel mensen die ze hebben van Ruinemans zonder problemen.

Gewoon goed voor blijven zorgen, je hoeft ook niet heel erg in paniek te raken: M. praecox is wat gevoeliger voor vistuberculose, andere (ge�mporteerde) nakweek van Ruinemans is weer gevoelig voor andere dodelijke ziektes.
Sommige mensen hebben overigens positieve ervaringen met een UV-filter: dit vermindert wel vistuberculose-bacteri�n. Maar heeft ook weer andere nadelen natuurlijk.

Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat al het water van Ruinemans altijd volledig vistuberculose vrij is :p
 
@Hansopje: ik neem aan dat jij geen nakweek praecox had uit Azie?
 
@Botia: Ik had ze overgenomen van iemand die ze niet meer wilde. Hij had ze in een aquariumzaak gekocht. Ze zagen er goed uit toen ik ze overnam. Waar ze in eerste instantie vandaan kwamen, weet ik niet.
Als ik nu weer M. praecox zou kopen, dan zou ik overigens M. praecox "Pagai" kopen. Die zijn niet in de handel verkrijgbaar maar wel bij hobbykwekers. Die zijn fraaier dan doorgekweekte 'normale' praecoxen.
 
Ik heb even gegoogeld en die Melanotaenia praecox "Pagai" zijn idd mooier dan de gewone Melanotaenia praecox. Al vind ik de Melanotaenia praecox "Wapoga River" nog mooier.
 
Ja, die is inderdaad ook heel fraai. Erg populair op het moment in het circuit. :cool:
 
Hopen dat ik er jaren plezier aan mag beleven.

Hoe oud kunnen ze eigelijk worden?
 
Jaar of 4 zeker wel. Van grotere regenboogvissoorten zijn wel gevallen van ongeveer 12-15 jaar bekend.
 
Ik heb de Melanotaenia praecox ook, 6 stuks, maar wanneer zijn ze nou mooi op kleur?
 
Matthijs-Aquaria zei:
Ik heb de Melanotaenia praecox ook, 6 stuks, maar wanneer zijn ze nou mooi op kleur?

Hoe oud en groot zijn ze? Hoe lang heb je ze al?
 
Ik heb ze nu een paar maanden. En ze zijn ongeveer 4 cm.
 
Totale lengte van 4 cm is nog niet zo groot. Over een paar maanden zul je al wel verschil zien waarschijnlijk.
 
Heb in het verleden diverse regenbogen gehad. Van zowel de lfs als van hobbykwekers, nooit problemen gehad met ziekte.
De M. Praecox kwamen gewoon bij de lfs vandaan. Persoonlijk denk ik dat als de vissen er in de winkel goed uitzien je niet heel veel risico loopt ;)
 

Terug
Bovenaan