Wat is er nieuw

Meningen filterpomp setup...

Ricardo1983

Well-known member
Lid geworden
12 september 2025
Leeftijd
42
Nou zag ik laatst op facebook een hele discussie onder een foto over de aansluiting van de filter.
De beste man had zijn uitstroom aan de ene kant, de instroom aan de andere kant, en werd volledig afgebrand door 2 personen.
Er was niet eens een normale discussie mogelijk met die mensen, want hun gelijk, was HET gelijk.
Ik heb vroeger ook altijd mijn filter zo aangesloten, en dat doe ik eigenlijk nog steeds.

Maar wat is nou de mening van de forum gangers?
-Beide kanten.
-1 kant.

En dan de kwestie uitstroombuizen of enkele uitgang?
Wel of geen uitstroombuis?

En dan de inrichting, stel je hebt aan 1 kant een stuk hout wat richting het oppervlak gaat (in een hoek), gebruik je die kant dan als in/uitgang, of geef je de pomp eerst de vrije ruimte, met de kans dat achter het hout de stroming dood valt?

En dan nog de kwestie, waar laat je de Co2 diff. ?
-Tegenover de in/uitgang?
-Direct onder de uitstroom (welk geval t ook is, qua setup)?

Of ga je liever voor een inline-diff?

Veel vragen, maar wel handig om sommige dingen te weten...

Tsja vraag het 5 mensen en krijg 10 verschillende reacties.
Gewoon experimenteren en je eigen weg vinden, in mijn ogen is er niet echt een goede of foute manier.
Met dode hoeken hetzelfde, gooi om te testen filtermedium in je bak en op den duur komt dat ook wel in die dode hoeken, moet je ze dan voorkomen? Misschien wel misschien niet.

Zelfde met co2, alles heeft zo z'n voor en nadelen en iedereen heeft zijn eigen voorkeur.
Zelf wil ik geen bellen in mijn bak dus heb ik een reactor, een ander zweert weer bij een flipper en weer een ander wil een difuser in de bak hangen want die wil niet in slangen snijden.

Er is maar 1 goed antwoord op deze vraag en dat is experimenteren. Elk aquarium is anders. Ik ben zelf zeker 2 maanden bezig geweest met tekens wat aanpassen kwa stroming voordat ik tevreden was.
Hier draaien er 2 filters op 200L
Jbl702e + JBL902e.
Op 1 filter een inline verwarming en op de andere de inline co2 Diffuser.
Het water van de beide pompen komen aan de rechterkant terug in de bak via een eendenbek verticaal geplaatst.
De eendenbek waar de co2 door komt is wat naar het midden+bodem gericht en de andere eendenbek midden+bovenlaag voor een klein beetje oppervlakte beweging.
Zowel links als rechts heb ik een aanzuigbuis zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan