Meningsverschil met een andere guppenkweker


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,325
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Niet echt een beklag hoor. Maar wilde dit wel even aanmerken. Ik werd een beetje aangevallen op een ander forum door een amerikaan m.b.t. het houden en kweken van guppen. Ik heb aangegeven dat ik niet 1x per week een waterwissel doe maar dat rustig uitstel omdat het nu eenmaal bij mij kan. Zolang men de bak in balans heeft, is er in eerste instantie geen reden tot een waterwissel. Enkel als de waterwaardes uit balans geraken (door ammionia of een andere factor) dan stel ook ik dat er een waterwissel op z'n plek is. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Doch kreeg ik een reactie dat ik dus veel te weinig waterwissels doe. Omdat ik een guppenkweker ben zou ik volgens hem moeten weten dat juist minimaal 2x in de week en het liefst elke dag een waterwissel zou moeten plaatsvinden. Dit om de vissen groot en gezond te krijgen. Nou, zoals ik het al een aantal decades doe, heb ik tot op heden gezonde en goed groeiende vissen. Mijn manier was gewoon ouderwets volgens hem en totaal niet goed voor mijn vissen. Ik geef toe dat het old school is doch het werkt. Ik zeg altijd, hoe vaker je met de bak bezig bent, des te vaker zit je met iets. Waarom iets verstoren als het in balans is? Kijk, waterwissels zijn nodig in een gesloten omgeving. Ik zal de laatste zijn die dat zal gaan tegenspreken. Maar wil een bak in balans komen, dan moet je het ook tijd gunnen. Als je veel te snel weer een waterwissel pleegt, hoe moet een bak dan ooit in balans komen? Een kleine waterwissel... ala...! Geen punt. Maar er wordt over zo'n 40% waterwissel iedere keer gesproken. En dat het liefst elke dag. Je gooit steeds elke dag vers water erin met metalen er in die niet echt goed zijn voor een vis. Die metalen wil je kwijt. En dan is het in Amerika nog zo, dat men nog met een dosis chloor in het water zit. Ik kan het weten want de watervoorziening in zowel de Verenigde staten en Canada (heb er namelijk gewoond) is echt niet fijn om te drinken door al dat chloor. Daarom drinken de Noord-Amerikanen water uit flessen.

Nogmaals, het is geen echt beklag doch ik wil graag meegeven dat er meerdere goede manieren zijn om guppen (en andere vissen) goed groot te trekken en gezond te houden. De persoon in kwestie is meer iemand die gewoon winkelguppen kweekt en zijn info uit een aquariumboek haalt. Daar is niets op tegen. Maar dat zegt niets over een gedegen kennis. En nogmaals, ik heb totaal niet gezegd dat een waterwissel slecht is of niet nodig zou zijn. Ik vond gewoon de frequentie hoog. Want als je dat toch met die frequentie dan doet, dan is er wel iets mis met de bak dat zoiets nodig is. Ik heb ruim 80 bakken en ze zijn in balans.
Het zou fijn zijn als mensen openstaan dat er meerdere wegen naar Rome leiden met een goed gevolg. En niet dat er slechts 1 manier is die de juiste is. Want dat is wat ik feitelijk hiermee wil zeggen. Val daarom niet iemand direct af omdat zijn/haar werkwijze anders is, zolang de vissen er goed bij varen.
 
Leuk verhaal! Sowieso veel respect voor jouw prachtige guppen en andere levendbarenden.
Komt het niet omdat je, als je ze snel groot wilt hebben, je veel moet verversen om de hormonen te verwijderen die ze uitscheiden in het water? Omdat dit ze zou beperken in hun groei en ontwikkeling. Nu geloof ik daar zelf niet zo in hoor maar dit is mij wel eens verteld. Of het klopt, geen idee! Maar misschien bedoelde de Amerikaan dit? ben wel benieuwd waarom hij zulke waterwissels van zichzelf eist haha
 
Weten ze daar vast niet dat wij moeten betalen voor ons(veruit superieure)kraanwater, waar we mee wassen, toilet doorspoelen, de tuin besproeien etc.
Ik zou als amerikaan gewoon groeihormonen toevoegen en misschien is dat er al.
Denk ook daar als er erg veel aan word toegevoegd het er ook weer uitgespoeld moet worden.
 
Tja Stan zolang jij goede resultaten hebt zou ik op de ingeslagen weg doorgaan. Wat ik weet is dat men met jonge vissen vrij veel ververst soms omdat veel nitraat de groei kan remmen maar of dat zo is dat weet ik niet en daarbij zal er ook nitraat worden verbruikt en valt dat vaak heel erg mee.
Ik zou zeggen volg je hart.
 
Never change a winning team Stan. Old school is niet altijd achterhaald. Er zijn veel nieuwe manieren, maar ik ben ook old school. Gebruik alleen nieuwigheden als ik denk dat t helpt.
Zo ben ik erg bij met potfilters. Die binnenfilters van vroeger waar ik mee begon… daar moest je een luchtpomp op aansluiten.
En ik ben ook blij met de plantenvoeding complete en de klei van aquariumbemesting. Gemak dient de mens.
Maar ook veel dat ik nog steeds niet doe en alles gedijt.
Rust is een belangrijke factor voor stabiliteit in de bak.
Gelukkig zijn er meerdere wegen naar Rome. Iedereen mag doen waar hij denkt succes mee te halen. Ik zou als ik jou was lekker old school verder gaan.
 
Een waterwissel heeft een aantal functies, en afhankelijk van jouw individuele situatie bepaalt dat óf en hoe vaak je water wisselt:

het afvoeren van zich op hopende (mogelijk giftige) stoffen (waarbij NO3 en PO4 ook door je planten 'afgevoerd' kunnen worden)
het aanvoeren van nieuwe stoffen (mineralen bijv)
het veranderen van gH/ kH (waarom zou je dat niet op een andere manier doen)
en naar mijn inzicht de belangrijkste: het laag houden van de infectiedruk van ziekmakende kiemen. Maar ook deze functie is afhankelijk van de gezondheid van je vissen en de gezondheid van je filterbacteriën.

Kortom: als het bij jou werkt, zoals je het doet, mooi doorgaan en laat je niet gek maken!
 
Laatst bewerkt:
Typisch forum-gedrag. IRL zou hij wel gematigder zijn.
Doe verder als je gezonde vissen ziet, zou ik zeggen.
 
Ach, mensen... Nogmaals, het is geen echt beklag. Doch het is jammer dat er vele mensen zijn met tunnelvisie. Ik hou me bijna 50 jaar bezig met deze hobby en zoals een ieder zijn/haar eigen invulling eraan geeft, geef ook ik op mijn eigen manier er invulling aan. Vroeger vernam men weinig klachten t.o.v. de huidige tijd m.b.t. de aquaristiek door gewoon zoveel mogelijk basic te blijven. Juist nu met alle heisa die te kopen valt op de markt, komen er meer problemen om de hoek kijken als ik het zo allemaal op verscheidene fora lees. Doe mij dan maar old school zoals het me bij is gebracht.
En nogmaals, als ik met ruim 80 bakken de bakken mooi in balans heb, dan doe ik al die jaren toch wel iets goeds, lijkt mij dan... Ik heb nog laatst een controle gehad aangezien ik een officiële gezondheidscertificaat heb en het resultaat is wederom goed afgevinkt.
IMG_E3500.JPG
 
Hoeveel liter zijn die 80 bakken samen Stan want met zoveel zou je denk ik niet eens wekelijks kunnen verversen tenzij je er een dagtaak van maakt.
 
Ach, mensen... Nogmaals, het is geen echt beklag. Doch het is jammer dat er vele mensen zijn met tunnelvisie. Ik hou me bijna 50 jaar bezig met deze hobby en zoals een ieder zijn/haar eigen invulling eraan geeft, geef ook ik op mijn eigen manier er invulling aan. Vroeger vernam men weinig klachten t.o.v. de huidige tijd m.b.t. de aquaristiek door gewoon zoveel mogelijk basic te blijven. Juist nu met alle heisa die te kopen valt op de markt, komen er meer problemen om de hoek kijken als ik het zo allemaal op verscheidene fora lees. Doe mij dan maar old school zoals het me bij is gebracht.
En nogmaals, als ik met ruim 80 bakken de bakken mooi in balans heb, dan doe ik al die jaren toch wel iets goeds, lijkt mij dan... Ik heb nog laatst een controle gehad aangezien ik een officiële gezondheidscertificaat heb en het resultaat is wederom goed afgevinkt.
Vroeger werd alle informatie natuurlijk ook niet zo gedeeld als tegenwoordig. De ene zet er iets op en de andere heeft na 30 seconde al een reactie.
Hoeveel liter zijn die 80 bakken samen Stan want met zoveel zou je denk ik niet eens wekelijks kunnen verversen tenzij je er een dagtaak van maakt.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar 80 bakken, er bestaat een hemel! hahahaha:engel:
 
Hoeveel liter zijn die 80 bakken samen Stan want met zoveel zou je denk ik niet eens wekelijks kunnen verversen tenzij je er een dagtaak van maakt.
Ik zal het binnenkort eens narekenen hoeveel liter het totaal is. Nou, dat waterverversen valt wel mee hoor als je nagaat dat de bakken in balans zijn. Het is voor gewoon een routine dat me zelfs met mijn fysieke beperkingen nog goed en snel genoeg afgaat.
 
Je hoort vaker dat veel verversen zorgt dat de vissen sneller groeien.
Maar waar dit exact op gestoeld is, dat is ook een hele discussie waard.

Ik denk maar zo, plofkip is niet goed. Dus plofguppen ook niet.

Denk dat het beter is, dat een vis goede voeding krijgt. En daardoor rustig aan groeit.
Beter een paar weken langer. Misschien krijg je dan juist sterkere vissen.

Maar goed, ik ben geen expert. En al helemaal geen kweker.
Maar heb wel mijn eigen visie.
 
Je hoort vaker dat veel verversen zorgt dat de vissen sneller groeien.
Maar waar dit exact op gestoeld is, dat is ook een hele discussie waard.
Volgens mij heeft het ook met nitraat te maken maar daar ben ik niet zeker van en af afscheiden van groeihormonen speelt soms een rol als ik het goed heb.
Maar goed dit is wat ik elders heb gelezen en of dat correct is dat durf ik niet te zeggen.
 
Velen wegen leiden naar rome 😄 jaloezie heet dat!
Nou, hij heeft gisteren weer gereageerd en neemt nu de stelling dat in de vrije natuur guppen met veel regenval te maken hebben (dat klopt afhankelijk van de lokatie) en dat dus vers water nodig is. Nu stelde ik dat het nogal raar is dat hij regenwater vergelijkt met kraanwater. Regenwater is al per direct veel natuurlijker als kraanwater. Daar smoor je hem wel de mond mee.
Hij stelt zoals ik het doe dat de vissen dan klein blijven, zwak en mager worden. Nou, hij mag bij mij kijken of dat zo is. Dan kan hij lang zoeken eer hij zo'n specimen bij mij vindt. Anderen vielen hem af die het net zoals mij doen. Toen zei hij "Goed, wat weet ik er maar van, ik zit slechts 15 jaar in de hobby". Dus met de intonatie dat hij 15 jaar ervaring heeft en dat hij dus enkel gelijk heeft. Daarop stelde ik dat ik zijn 15 jaar ervaring absoluut respecteer. En vroeg hem of hij mijn bijna 50 jaar ervaring ook wilde respecteren. Toen werd het stil...
Je hoort vaker dat veel verversen zorgt dat de vissen sneller groeien.
Maar waar dit exact op gestoeld is, dat is ook een hele discussie waard.
Dat verhaal klopt. Doch gaan de groei in een versneld tempo en daardoor hebben ze een kortere levensduur en ze zijn gevoeliger voor ziektes.
Volgens mij heeft het ook met nitraat te maken maar daar ben ik niet zeker van en af afscheiden van groeihormonen speelt soms een rol als ik het goed heb.
Maar goed dit is wat ik elders heb gelezen en of dat correct is dat durf ik niet te zeggen.
Het verhaal klopt. Doch geldt dat meer voor een te kleine bak t.o.v. het aantal vissen. In een grotere bak, valt dat probleem praktisch tot helemaal weg. Het wordt idd her en der geschreven. Doch valt het dan direct op dat het direct kopieerwerk van teksten zijn. Want het ontbrekende is dat men moet aangeven hoe groot de vrije ruimte in een bak is t.o.v. het aantal vissen dat moet opgroeien. En dat wordt er niet bij verteld. Men neemt het verhaal enkel aan en kopieert het.
 
Nou, hij heeft gisteren weer gereageerd en neemt nu de stelling dat in de vrije natuur guppen met veel regenval te maken hebben (dat klopt afhankelijk van de lokatie) en dat dus vers water nodig is. Nu stelde ik dat het nogal raar is dat hij regenwater vergelijkt met kraanwater. Regenwater is al per direct veel natuurlijker als kraanwater. Daar smoor je hem wel de mond mee.
Hij stelt zoals ik het doe dat de vissen dan klein blijven, zwak en mager worden. Nou, hij mag bij mij kijken of dat zo is. Dan kan hij lang zoeken eer hij zo'n specimen bij mij vindt. Anderen vielen hem af die het net zoals mij doen. Toen zei hij "Goed, wat weet ik er maar van, ik zit slechts 15 jaar in de hobby". Dus met de intonatie dat hij 15 jaar ervaring heeft en dat hij dus enkel gelijk heeft. Daarop stelde ik dat ik zijn 15 jaar ervaring absoluut respecteer. En vroeg hem of hij mijn bijna 50 jaar ervaring ook wilde respecteren. Toen werd het stil...

Dat verhaal klopt. Doch gaan de groei in een versneld tempo en daardoor hebben ze een kortere levensduur en ze zijn gevoeliger voor ziektes.

Het verhaal klopt. Doch geldt dat meer voor een te kleine bak t.o.v. het aantal vissen. In een grotere bak, valt dat probleem praktisch tot helemaal weg. Het wordt idd her en der geschreven. Doch valt het dan direct op dat het direct kopieerwerk van teksten zijn. Want het ontbrekende is dat men moet aangeven hoe groot de vrije ruimte in een bak is t.o.v. het aantal vissen dat moet opgroeien. En dat wordt er niet bij verteld. Men neemt het verhaal enkel aan en kopieert het.
Ik weet niet of jullie nu het doel van het gesprek voorbij gaan... Het enige wat ik zou kunnen begrijpen is dat je als fokker een bepaalde garantie/ veiligheid wilt garanderen en daarom het verstandig is water schoner te houden dan een doorsnee aquarium. Zodat je de kans op ziektes en besmetting zo klein mogelijk maakt.

Verder kan ik niet bedenken waarom het zou uit maken wat voor water je hebt, waar je je water vandaan haalt. Als de waardes maar kloppen en er geen rare dingen in het water zit. Vind ons kraan water toch een veiliger gevoel geven dan regenwater moet ik eerlijk zeggen maar dat kan hij natuurlijk niet weten dat is voor die Amerikanen niet voor te stellen😛. Áls je het dan echt goed wilt doen mix je je eigen osmose 😋 dit draait volgens mij meer om het welles nietes spelletje nog 😂
 
Ik weet niet of jullie nu het doel van het gesprek voorbij gaan... Het enige wat ik zou kunnen begrijpen is dat je als fokker een bepaalde garantie/ veiligheid wilt garanderen en daarom het verstandig is water schoner te houden dan een doorsnee aquarium. Zodat je de kans op ziektes en besmetting zo klein mogelijk maakt.
Nou, het ging hem met name om jongen van guppen goed op te laten groeien. Zoals hij dat doet groeien ze sneller op doch gaan ze daardoor ook sneller door hun levenscyclus. Regenwater in onder meer Venezuela is minder zuur dan als dat wij hier met regen te maken hebben. Maar dat geldt voor meerdere landen dat dat nu eenmaal verschilt.
En ik durf te stellen dat een te schone bak qua water de vissen minder sterk maken als vissen die wat langer in een wat vervuilde bak zitten. Het is algemeen bekend dat wij als vissenhouders te voorzichtig zijn met onze vissen. Op zich is dat wel goed maar de vissen kunnen meer hebben dan we denken. Langgedienden binnen dit vlak weten dat. En zekers als men op bepaalde endemische plekken is geweest waar dergelijke vissen van nature voorkomen. Ik wil wel een "maar' eraan toevoegen want we kunnen uiteraard niet elke kweekvorm vergelijken met hun wilde familie. Maar mensen die dieper in de materie zijn gedoken zullen het beamen dat wij te voorzichtig zijn met onze vissen. Ik weet wel waar dit vandaan komt omdat we nu eenmaal het goede voor hebben met onze vissen. Die gedachte valt namelijk niet te betwisten. Want anders is men geen voorstander van het welzijn van de vissen.
 
Pirates of the Caribbean themed tank 😋 met een heleboel rum en arrs😄 das nog tollereerbaar, dat zou die amerikaan ook wel snappen denk ik 😆
Oh ja, dat is ook al zoiets... Veel Amerikanen en Canadezen zijn ontzettend gek op een themabak. MIj is ook al vaker gevraagd: Welk thema heb jij in jouw bak? Ik ben niet van themabakken en hou zekers niet van kitsch in een aquarium. Maar ze vinden het nogal raar als men geen themabak heeft. Ik ben iemand die van natuurlijke materialen in een aquarium houd. Maar goed, dat mag uiteraard iedereen voor zichzelf weten.
 
Gewoon even nieuwsgierig: waar moet ik dan aan denken bij themabakken voor volwassenen?
Bij kinderen weet ik t wel: sponge bob, ariel, een boot in de bak, ik heb zelfs eens een lego wereld met mn zoon voor zn vissen gemaakt.
Wat is favoriet in Amerika?
 
Gewoon even nieuwsgierig: waar moet ik dan aan denken bij themabakken voor volwassenen?
Bij kinderen weet ik t wel: sponge bob, ariel, een boot in de bak, ik heb zelfs eens een lego wereld met mn zoon voor zn vissen gemaakt.
Wat is favoriet in Amerika?
Op Discovery wordt de Amerikaanse serie "Tanked" uitgezonden. Je ziet daar bijna altijd themabakken voorbij komen met thema's zoals sport, muziek, strand boten enzovoort.
 
Ik vraag me ook af of het wel handig is om elke keer elke laatste vis te redden. Er worden een boel kindjes gemaakt. De natuur rekent er al op dat velen het niet gaan redden. Alleen de sterkste, snelste, slimste blijven over. Als wij alles doen om elk dier te behouden dan krijg je een steeds zwakker ras waardoor elke nieuwe generatie gevoeliger wordt voor alles wat zich in het water bevindt. Misschien zitten zij ondertussen al in die situatie en zijn de vele waterwissels daardoor voor hun al wel essentieel.
 
Op Discovery wordt de Amerikaanse serie "Tanked" uitgezonden. Je ziet daar bijna altijd themabakken voorbij komen met thema's zoals sport, muziek, strand boten enzovoort.
Ja walgelijk om mooie zeewaterbakken daarmee te moeten zien. Die bakken worden vol nep gestopt en dan de vissen erin en dat vindt ik erg jammer. Enige positieve is dat je vaak erg mooie vissen voorbij ziet komen.
 

Terug
Bovenaan