Meningsverschil met een andere guppenkweker


Ja walgelijk om mooie zeewaterbakken daarmee te moeten zien. Die bakken worden vol nep gestopt en dan de vissen erin en dat vindt ik erg jammer. Enige positieve is dat je vaak erg mooie vissen voorbij ziet komen.

Ja ik zou die bakken wel eens na 6 maanden willen zien en weten hoeveel oorspronkelijke vissen er nog in zitten.
 
Veel voeren laat vissen snel groeien, ze leven in water niet van water
Door veel voer moet je inderdaad ook meer verversen om je water goed te houden.

Snel groeiende vissen kweken is iets anders dan gezonde sterke vissen kweken!
ik heb liever bio guppen in plaats van plofguppen
 
Oh ja, dat is ook al zoiets... Veel Amerikanen en Canadezen zijn ontzettend gek op een themabak. MIj is ook al vaker gevraagd: Welk thema heb jij in jouw bak? Ik ben niet van themabakken en hou zekers niet van kitsch in een aquarium. Maar ze vinden het nogal raar als men geen themabak heeft. Ik ben iemand die van natuurlijke materialen in een aquarium houd. Maar goed, dat mag uiteraard iedereen voor zichzelf weten.
Dan is jou thema toch "nature" 😄 ik zat gisteren nog te denken. Je zou je aquarium maar inrichten als een huiskamer voor een mens, met een bank een tafel en minitv 😆 en dan op de tafel, daar leg je een afgesloten potje met een laagje aarde, en dan hebben je vissen hun eigen terrarium in hun aquarium!
 
Nou, het ging hem met name om jongen van guppen goed op te laten groeien. Zoals hij dat doet groeien ze sneller op doch gaan ze daardoor ook sneller door hun levenscyclus. Regenwater in onder meer Venezuela is minder zuur dan als dat wij hier met regen te maken hebben. Maar dat geldt voor meerdere landen dat dat nu eenmaal verschilt.
En ik durf te stellen dat een te schone bak qua water de vissen minder sterk maken als vissen die wat langer in een wat vervuilde bak zitten. Het is algemeen bekend dat wij als vissenhouders te voorzichtig zijn met onze vissen. Op zich is dat wel goed maar de vissen kunnen meer hebben dan we denken. Langgedienden binnen dit vlak weten dat. En zekers als men op bepaalde endemische plekken is geweest waar dergelijke vissen van nature voorkomen. Ik wil wel een "maar' eraan toevoegen want we kunnen uiteraard niet elke kweekvorm vergelijken met hun wilde familie. Maar mensen die dieper in de materie zijn gedoken zullen het beamen dat wij te voorzichtig zijn met onze vissen. Ik weet wel waar dit vandaan komt omdat we nu eenmaal het goede voor hebben met onze vissen. Die gedachte valt namelijk niet te betwisten. Want anders is men geen voorstander van het welzijn van de vissen.
Ik kan me wel voorstellen dat als je vaker waker wisselt de vis het iedee heeft dat hij zwemt in een groter waterlichaam dan daadwerkelijk is. Ook kan het verversen van water de natuurlijke instincten triggeren wat gezonde groei kan bevorderen.
Veel wissels geeft stress, dat zou een positieve effect op de groei kunnen hebben maar ook een negatieve op de leeftijd.
Grote wijzigingen in de water kwaliteit is dan niet echt bevorderlijk lijkt mij. Hier moet de vis op aanpassen waardoor er energie naar het aanpassen gaat ipv de groei. Of je moet geleidelijk aan wisselen.
Ook is het belangrijk met stabiele waardes te werken, dus niet water uit de ene sloot en dan uit de andere. Om het maar zo te stellen.

Ik denk dat we zo voorzichtig met de vissen doen omdat een aquarium zo makkelijk uit balans kan raken en soms zo moeilijk sterk en stabiel te krijgen is.
1 van de belangrijkste dingen om te doen is te zorgen dat alle factoren kloppen als je begint. Dus om dan extra nauwkeurig bij de kweek te willen zijn kan ik me wel in vinden.

Het gaat van hobby, naar werk over naar een vorm of kunst. En iedereen heeft zn eigen vormen en ideeën over hoe de kunst er uit hoort te zien. Ik kan me voorstellen dat jij met al je ervaring daar ook wel iets in terug kan vinden. De stanovic trademark, die ene swirl of finishing touch 😆
 
Ik vraag me ook af of het wel handig is om elke keer elke laatste vis te redden. Er worden een boel kindjes gemaakt. De natuur rekent er al op dat velen het niet gaan redden. Alleen de sterkste, snelste, slimste blijven over. Als wij alles doen om elk dier te behouden dan krijg je een steeds zwakker ras waardoor elke nieuwe generatie gevoeliger wordt voor alles wat zich in het water bevindt. Misschien zitten zij ondertussen al in die situatie en zijn de vele waterwissels daardoor voor hun al wel essentieel.
Tot je na generaties zwakke vissen, juist resistente vissen krijgt. De evolutie regelt het zelf wel. Een ras dat doorgefokt is verkoopt niet en sterft vanzelf uit als het problemen geeft. Het kan alle kanten op we weten niet wat het voor ons in petto heeft die evolutie 😄
Mijn vuilnisbakstraatras katten zijn juist extra sterk door hun mix 😀
 
Ik denk dat verversen niet zo heel veel invloed heeft tenzij je echt bijzondere waarden nastreeft. Gebruikers van de EI verversen wekelijks de helft namelijk.
 
Dit hele forum zou ondertussen wel bevuldt kunnen wezen met deze en nog vele andere mooie guppies, maar het geschiedt niet.
Dat is jammer.
 
Gewoon even nieuwsgierig: waar moet ik dan aan denken bij themabakken voor volwassenen?
Bij kinderen weet ik t wel: sponge bob, ariel, een boot in de bak, ik heb zelfs eens een lego wereld met mn zoon voor zn vissen gemaakt.
Wat is favoriet in Amerika?
Ik heb het hier over volwassenen... Let op: Starwars, sprookjes, sport, lego en schatkamer. Dat zijn zo'n beetje wel de meest voorkomende thema's bij noord-amerikaanse volwassenen.
Op Discovery wordt de Amerikaanse serie "Tanked" uitgezonden. Je ziet daar bijna altijd themabakken voorbij komen met thema's zoals sport, muziek, strand boten enzovoort.
Ja, ik heb tot op heden nog alle aflevringen gezien (ook op herhaling) op zowel discovery als National geographic. Zo ook Fish Tank Kings. Maar bij Fish Tank Kings hielden ze het nog natuurlijk in de bakken. Ook al kijk ik er fervent na, maar ik kan me niet vinden in die themabakken bij Tanked.
Ik vraag me ook af of het wel handig is om elke keer elke laatste vis te redden. Er worden een boel kindjes gemaakt. De natuur rekent er al op dat velen het niet gaan redden. Alleen de sterkste, snelste, slimste blijven over. Als wij alles doen om elk dier te behouden dan krijg je een steeds zwakker ras waardoor elke nieuwe generatie gevoeliger wordt voor alles wat zich in het water bevindt. Misschien zitten zij ondertussen al in die situatie en zijn de vele waterwissels daardoor voor hun al wel essentieel.
Dat hangt ervan af waty het doel van de hobby is. Heb je het meer voor de kijk, dan heb je gelijk. Gaat het om de kweek, dan luistert het weer anders.
Er zijn maar 2 thema´s in Amerika: Trump of...
thats-true-i-e7ae7c.jpg

Ja ik zou die bakken wel eens na 6 maanden willen zien en weten hoeveel oorspronkelijke vissen er nog in zitten.
Er zijn bij Tanked wel afleveringen geweest waarbioj ze terugkwamen bij hun projecten en dat het soms wel vervallen eruit zag.
Snel groeiende vissen kweken is iets anders dan gezonde sterke vissen kweken!
ik heb liever bio guppen in plaats van plofguppen
Daar ga ik geheel in mee...
Tot je na generaties zwakke vissen, juist resistente vissen krijgt.
En dat is nu een opmerking die ik prijs. Want daar zit een kern van waarheid in. En vergeet niet dat elke kweekvorm eerst via inteelt wordt opgezet om de gewenste eigenschappen te kunnen waarborgen.
 
Die kan ik niet plaatsen. Als een kweker elke keer de omstandigheden zo perfect maakt dat de weerstand van de vis helemaal geen rol meer speelt dan is er geen noodzaak meer om nog een sterk immuunsysteem te hebben. Hoe zou een ras dat dan vanzelf weer gaan opbouwen?
Je heb een hoge opbrengst, maar de koper moet ofwel twee keer per jaar nieuwe visjes kopen dan wel zich in allerlei bochten wringen om ze gezond te houden ondanks hun zwakke gestel. Wie is daar nu bij gebaat?
 
Die kan ik niet plaatsen. Als een kweker elke keer de omstandigheden zo perfect maakt dat de weerstand van de vis helemaal geen rol meer speelt dan is er geen noodzaak meer om nog een sterk immuunsysteem te hebben. Hoe zou een ras dat dan vanzelf weer gaan opbouwen?
Je heb een hoge opbrengst, maar de koper moet ofwel twee keer per jaar nieuwe visjes kopen dan wel zich in allerlei bochten wringen om ze gezond te houden ondanks hun zwakke gestel. Wie is daar nu bij gebaat?
Mensen die graag guppen in allerlij kleuren vormen en maten zien.
Maar bij andere dieren ook: mensen die bijvoorbeeld net die ene rashond of raskat willen hebben. Al zijn ze zwakker ras. En dat vormt zich ook naar aquariums toe. De hobby is niet voor niets egoistisch. Als het werkt of bijna net werkt, dan zijn er mensen die het laten werken 😄
 
'Mensen' hebben nu eenmaal een boontje voor afwijkende dieren, en hoe méér afwijkend hoe mooier: kijk bijv naar de verschillende kweekvormen bij sluierstaarten, staartloze katten, honden met ver overdreven 'puppy'look. ('Mensen' omdat dat in het algemeen bedoeld is, maar er zeker uitzonderingen zijn. Voel je niet aangesproken).
Dat daarbij de gezondheid en het welzijn van het dier in het gedrang komen, wil nog weleens over het hoofd gezien worden.
Dit kan een heel lange discussie worden over de ethiek hiervan en de vraag waar de verantwoordelijkheid hierin ligt, maar ik denk dat dat niet in dit topic thuishoort, en anders is het aan @stanovic om dat in zijn topic erbij te pakken.
 
Ik denk eigenlijk dat Stanovic door zijn verversbeleid ervoor kiest om zo dicht mogelijk bij puur natuur te blijven. De kunst is natuurlijk om dieren zo te kruizen dat je bijzondere kleuren krijgt en daarbij niet het ras teveel laat verzwakken.
 
Ik wil hier rustig op inhaken. Als ik het over minder gangbare soorten heb die ik in mijn collectie opneem dan betreft het geen soorten met absurde afwijkende lichamelijke ornamenten of bewust gekweekte lichamelijke misvormingen die het welzijn danwel de mobiliteit van een vis belemmert. Daar pas ik voor. Doch bedoel ik met inder gangbare soorten zowel wild- als kweekvorm die niet 1,2,3 via de retail te verkrijgen zijn. Dat kunnen kweekvormen zijn die in het hoger segment voorkomen, zoals shows en wedstrijden. En wildvormen die ook niet 1,2,3 via de retail lopen.

Wat het kweken betreft met behoud van grotere aantallen jongbroed (van één of meerdere kweekkoppels), kan op een simpele wijze worden opgevangen middels meerdere bakken. Kweken kun je doen met een bepaalde gedachtengang. Het kan zijn dat het puur om de handel gaat. Het kan zijn dat men op specifieke eigenschappen kweekt voor shows, een eigen lijn opzet of voor onderzoek. Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen, dan behoor ik niet tot de groep aquarianen die ze enkel voor de leuk heeft. Ondanks dat ik weleens wat verhandel (hetzij een op een beurs, een andere aanverwante aangelegenheid of richting de retail), is mijn kweekopzet niet commercieel van aard. Ik heb zonder meer mijn eigen projecten lopen met enig onderzoek eraan verbonden. Hetgeen ook interessant is voor een bepaalde basis om relevante artikelen te schrijven voor de aangewezen bladen in zowel Nederland als over de grens. Ik ben aangesloten bij Poecilia Nederland (lid en bestuur {waaronder binnen de redactie}), Ik zorg onder meer ervoor dat ik ze kan aanbieden aan medeleden. Het gros binnen onze sociëteit zijn serieuze houders en kwekers. En we ondersteunen de privé-kweek voor wildvormen opdat er soorten weer terug gezet kunnen worden in m.n. endemische gebieden waar ze zijn of dreigen uitgestorven te raken. Zo ook dat mijn vissen richting serieuze kwekers gaan in het buitenland gaan. Een wetenschappelijk onderzoeksprogramma of een dierentuin die om wildvormen vragen, kunnen een beroep op mij doen. Eens per jaar krijg ik bezoek uit Denemarken en Italië en worden er vissen bij mij opgehaald. En regelmatig komen er kwekers uit België en Duitsland bij me thuis om vissen op te halen.
Zo bestaan er ook binnen Europa bepaalde projecten waarbij wij onderling vissen kunnen uitwisselen tussen serieuze kwekers. Dit met als doel de soorten te preserveren voor de aquaristiek. En wat reeds door mij is aangehaald, dat een deel ervan richting de oorspronkelijke leefgebieden gaan om ze weer uit te zetten.

Ik leid ook de guppenwerkgroep die binnen Poecilia Nederland is opgezet waarbij zowel guppen als endlers (kweek- en wildvorm) de hoofdmoot vormen. Zo hebben wij ook een xiphophorus werkgroep waarbij het om platy's en zwaarddragers gaat. En een Poecilia werkgroep (ondanks dat guppen en endlers hieronder vallen, wordt hier aandacht besteed aan alle andere levendbarende tandkarpers binnen de familie "Poeciliidae". En dan hebben tot slot nog de goodeïde-werkgroep. Hierbij draait het om de goodeïdesoorten (ook bekend als splitfins) die onder de echte levendbarende tandkareprs vallen en dus niet eierlevendbarend zijn wat het merendeel wel weer is aan levendbarende tandkarpers.

Mensen die net zoals mij ook bepaalde gebieden hebben bezocht en de vissen daar hebben geobserveerd, hebben in de regel al een andere kijk op hoe we vissen kunnen gaan houden t.o.v. mensen die doorgaans hun kennis halen uit literatuur of het internet. En hier wordt niets verkeerd mee bedoeld voordat iemad dit zich aantrekt. Maar het is gewoon een gegeven dat de visie verandert zodra men heeft geproeft van hoe het daadwerkelijk in de natuur werkt.

Ik hou me ook met de genetica bezig. Hetgeen ik toepas als ik een nieuwe lijn opzet of een bepaalde eigenschap wil versterken. Ik hou me dus niet bewust bezig met loze kruisingen. De enige bak waar het doro elkaar heen mag gaan kruisen is mijn zogenaamde "mutt tank". Aanegzien ik me ook bezig hou met de kwaliteit van de vissen, gaan alle vissen die niet genoeg aan mijn eisen voldoen, richting de mutt tank of ze worden apart gehouden als iemand of een winkel er belangstelling bij heeft. Selecteren is namelijk van groot belang als men de kwaliteit op een bepaald niveau wilt gaan houden. En dat is m.n. bij kweekvormen het geval. Het merendeel van kweekvormen zijn het resulttaat van kruisingen. En een kleiner gedeelte zijn in lijnkweek gezette versies die een natuurlijke mutatie als basis heeft.
 
Geweldige en duidelijke uitleg Stan!
En wat goed dat je aan soortenpreservatie doet. Dat is niet voor iedereen weggelegd en (dus) des te beter dat er mensen zijn die het wél doen!

Verder bracht je de xiphpophorus helleri ter sprake. Heb je toevallig info over de vererving van bepaalde (wild)kenmerken van deze soort? Ik heb al wel eens een aantal wildtypes van de xiphpophorus zien langs komen en herken het ook in mijn vissen, maar hoe het met de vererving zit heb ik geen idee. (Ik heb behoorlijk wat basiskennis over hoe genetica werkt, dus dat hoeft niet.)
 
Mensen die net zoals mij ook bepaalde gebieden hebben bezocht en de vissen daar hebben geobserveerd, hebben in de regel al een andere kijk op hoe we vissen kunnen gaan houden t.o.v. mensen die doorgaans hun kennis halen uit literatuur of het internet. En hier wordt niets verkeerd mee bedoeld voordat iemad dit zich aantrekt. Maar het is gewoon een gegeven dat de visie verandert zodra men heeft geproeft van hoe het daadwerkelijk in de natuur werkt.
Kan je een voorbeeld noemen? 😄


Dus je bent eigenlijk meer met wildkleur bezig als ik het zo goed begrijp 😄
 
Geweldige en duidelijke uitleg Stan!
En wat goed dat je aan soortenpreservatie doet. Dat is niet voor iedereen weggelegd en (dus) des te beter dat er mensen zijn die het wél doen!

Verder bracht je de xiphpophorus helleri ter sprake. Heb je toevallig info over de vererving van bepaalde (wild)kenmerken van deze soort? Ik heb al wel eens een aantal wildtypes van de xiphpophorus zien langs komen en herken het ook in mijn vissen, maar hoe het met de vererving zit heb ik geen idee. (Ik heb behoorlijk wat basiskennis over hoe genetica werkt, dus dat hoeft niet.)
Het is niet aan mij maar misschien is het een idee om daar een apart topic van te maken die eventueel sticky gemaakt kan worden.
 
Geweldige en duidelijke uitleg Stan!
En wat goed dat je aan soortenpreservatie doet. Dat is niet voor iedereen weggelegd en (dus) des te beter dat er mensen zijn die het wél doen!
Nou, ik heb dan ook niet voor niets meer dan 80 bakken hierzo thuis om dit te kunnen doen. En dan nog een 10-tal buitenbakken die in de betere maanden van het jaar worden benut.
Verder bracht je de xiphpophorus helleri ter sprake. Heb je toevallig info over de vererving van bepaalde (wild)kenmerken van deze soort? Ik heb al wel eens een aantal wildtypes van de xiphpophorus zien langs komen en herken het ook in mijn vissen, maar hoe het met de vererving zit heb ik geen idee. (Ik heb behoorlijk wat basiskennis over hoe genetica werkt, dus dat hoeft niet.)
Nou, ik heb in de eerst kwartaal editie van het Poecilia nieuws een artikel gewijd aan wild eigenschappen in kweekvormen aan levendbarende tandkarpers. Ditzelfde artikel wordt a.s. september ook in Duitsland gepubliceerd in het blad "Viviparos". Doch ik heb niet specifiek de Xiphophorus hellerii aangehaald. Ik sprak van zwaarddragers en platy's in het algemeen. Dit kunnen dus ook andere zwaarddragersoorten betreffen dan de Xiphophorus hellerii. De xiphophorus hellerii is enkel één van de wilde zwaarddragersoorten die er zijn. En afhankelijk van de lokatie in de vrije natuur zullen er verschillen in fenotype zijn. Houdt dus in dat niet elke Xiphophorus hellerii populatie hetzelfde eruit ziet. Van alle wilde zwaaarddragersoorten is de Xiphophorus hellerii wel de meest verspreide vorm t.o.v. de andere zwaarddragersoorten. Hetzelfde geldt voor de platy's. Er zijn tig andere soorten wilde platy's die geen Xiphophorus maculatus en geen Xiphophorus variatus zijn.
Voor de rest zal ik er even op terugkomen bij de reactie richting John (@jessicapilon).

Overigens nog één specifieke noot m.b.t. de Xiphophorus hellerii. Deze zwaarddrager wordt als de groene zwaarddrager betiteld. Doch niet alle Xiphophorus hellerii's zijn groene zwaarddragers. En er zijn ook andere wilde zwaarddragers die geen Xiphophorus hellerii's betreffen die ook onder groene zwaarddragers vallen. Dus de naam "groene zwaarddrager" is nogal dubieus te noemen. Maar dat heeft feitelijk te maken omdat van alle wilde zwaarddragers de Xiphophorus hellerii als eerste werd beschreven.
Dus je bent eigenlijk meer met wildkleur bezig als ik het zo goed begrijp 😄
Ik ben een fervent liefhebber van zowel wild- als kweekvormen aan levendbarende tandkarpers. Doch hebben wildvormen bij mij net een streepje voor.
Kan je een voorbeeld noemen? 😄
Een goed voorbeeld is dat veelal wordt gesteld dat men moet opletten om de watertemperatuur zo constant mogelijk te houden bij tropisch en subtropische vissen opdat ze bijvoorbeeld niet in de stress geraken. Het merendeel hiervan blijkt gewoon met fluctuaties in de watertemperatuur te zitten in de vrije natuur binnen een etmaal. En dat ook nodig hebben om een betere weerstand op te bouwen.
Het is niet aan mij maar misschien is het een idee om daar een apart topic van te maken die eventueel sticky gemaakt kan worden.
John, hier kan zeer zekers een topic of een artikel aan besteed worden.
 
Oh, ik zie dat ik door mijn haast vergeten ben te zeggen dat met die temperatuursfluctuaties in het wild dat dat slaat op ondiepe wateren. In die diepere wateren gaan de vissen die toch wat warmtebehoeftiger zijn dieper zitten gedurende de nacht.
 

Terug
Bovenaan