Ik wil hier rustig op inhaken. Als ik het over minder gangbare soorten heb die ik in mijn collectie opneem dan betreft het geen soorten met absurde afwijkende lichamelijke ornamenten of bewust gekweekte lichamelijke misvormingen die het welzijn danwel de mobiliteit van een vis belemmert. Daar pas ik voor. Doch bedoel ik met inder gangbare soorten zowel wild- als kweekvorm die niet 1,2,3 via de retail te verkrijgen zijn. Dat kunnen kweekvormen zijn die in het hoger segment voorkomen, zoals shows en wedstrijden. En wildvormen die ook niet 1,2,3 via de retail lopen.
Wat het kweken betreft met behoud van grotere aantallen jongbroed (van één of meerdere kweekkoppels), kan op een simpele wijze worden opgevangen middels meerdere bakken. Kweken kun je doen met een bepaalde gedachtengang. Het kan zijn dat het puur om de handel gaat. Het kan zijn dat men op specifieke eigenschappen kweekt voor shows, een eigen lijn opzet of voor onderzoek. Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen, dan behoor ik niet tot de groep aquarianen die ze enkel voor de leuk heeft. Ondanks dat ik weleens wat verhandel (hetzij een op een beurs, een andere aanverwante aangelegenheid of richting de retail), is mijn kweekopzet niet commercieel van aard. Ik heb zonder meer mijn eigen projecten lopen met enig onderzoek eraan verbonden. Hetgeen ook interessant is voor een bepaalde basis om relevante artikelen te schrijven voor de aangewezen bladen in zowel Nederland als over de grens. Ik ben aangesloten bij Poecilia Nederland (lid en bestuur {waaronder binnen de redactie}), Ik zorg onder meer ervoor dat ik ze kan aanbieden aan medeleden. Het gros binnen onze sociëteit zijn serieuze houders en kwekers. En we ondersteunen de privé-kweek voor wildvormen opdat er soorten weer terug gezet kunnen worden in m.n. endemische gebieden waar ze zijn of dreigen uitgestorven te raken. Zo ook dat mijn vissen richting serieuze kwekers gaan in het buitenland gaan. Een wetenschappelijk onderzoeksprogramma of een dierentuin die om wildvormen vragen, kunnen een beroep op mij doen. Eens per jaar krijg ik bezoek uit Denemarken en Italië en worden er vissen bij mij opgehaald. En regelmatig komen er kwekers uit België en Duitsland bij me thuis om vissen op te halen.
Zo bestaan er ook binnen Europa bepaalde projecten waarbij wij onderling vissen kunnen uitwisselen tussen serieuze kwekers. Dit met als doel de soorten te preserveren voor de aquaristiek. En wat reeds door mij is aangehaald, dat een deel ervan richting de oorspronkelijke leefgebieden gaan om ze weer uit te zetten.
Ik leid ook de guppenwerkgroep die binnen Poecilia Nederland is opgezet waarbij zowel guppen als endlers (kweek- en wildvorm) de hoofdmoot vormen. Zo hebben wij ook een xiphophorus werkgroep waarbij het om platy's en zwaarddragers gaat. En een Poecilia werkgroep (ondanks dat guppen en endlers hieronder vallen, wordt hier aandacht besteed aan alle andere levendbarende tandkarpers binnen de familie "Poeciliidae". En dan hebben tot slot nog de goodeïde-werkgroep. Hierbij draait het om de goodeïdesoorten (ook bekend als splitfins) die onder de echte levendbarende tandkareprs vallen en dus niet eierlevendbarend zijn wat het merendeel wel weer is aan levendbarende tandkarpers.
Mensen die net zoals mij ook bepaalde gebieden hebben bezocht en de vissen daar hebben geobserveerd, hebben in de regel al een andere kijk op hoe we vissen kunnen gaan houden t.o.v. mensen die doorgaans hun kennis halen uit literatuur of het internet. En hier wordt niets verkeerd mee bedoeld voordat iemad dit zich aantrekt. Maar het is gewoon een gegeven dat de visie verandert zodra men heeft geproeft van hoe het daadwerkelijk in de natuur werkt.
Ik hou me ook met de genetica bezig. Hetgeen ik toepas als ik een nieuwe lijn opzet of een bepaalde eigenschap wil versterken. Ik hou me dus niet bewust bezig met loze kruisingen. De enige bak waar het doro elkaar heen mag gaan kruisen is mijn zogenaamde "mutt tank". Aanegzien ik me ook bezig hou met de kwaliteit van de vissen, gaan alle vissen die niet genoeg aan mijn eisen voldoen, richting de mutt tank of ze worden apart gehouden als iemand of een winkel er belangstelling bij heeft. Selecteren is namelijk van groot belang als men de kwaliteit op een bepaald niveau wilt gaan houden. En dat is m.n. bij kweekvormen het geval. Het merendeel van kweekvormen zijn het resulttaat van kruisingen. En een kleiner gedeelte zijn in lijnkweek gezette versies die een natuurlijke mutatie als basis heeft.