Wat is er nieuw

Menno's Dubai 80 (Ballast)

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ballast
  • Startdatum Startdatum
B

Ballast

Guest
Hoi iedereen,

Hierbij wat foto's van mijn Dubai 80 (120 liter). Het is een 2e hands bakje die ik kado heb gekregen van mijn vriendin nadat ik vroeger zelf aquariums gehad. Ik zou graag een bak willen die mooi beplant is zoals die van Benvo. Ik richt mij liever daar op dan op een uitgebreid vissenbestand.

HRRh9yR-mdKt6AseNoGgMG59lGUK2Wpc.jpeg

Vooraanzicht van de bak. Ik zou met name links achter wat meer beplanting zien, wellicht nog wat vallisnaria.

2 van de 5 japonica garnalen

2 (Aziatische en Afrikaanse?) waaierhand garnalen.

Het vissenbestand:
5 Japonica
5 volwassen vuurgarnalen en een stuk of 8 kleintjes
2 waaierhandjes (Aziatisch en Afrikaans?)
7 kegelvlekbarbelen
10 Endler guppen, die hebben we overgenomen uit het aquarium van Oma.

Het is niet gelukt om de vissen scherp op de foto te krijgen, ze zijn verrekte snel en foto's maken met een telefoon is verre van ideaal.

Ziet er al leuk uit hoor. Even geduld en alles laten groeien zal idd wel goed komen! Wellicht linksachter iets van een fijnbladerige plant? Iets van limnophila heterophylla heeft hier altijd wel leuk gestaan.

erg leuk, mooie indeling zeker dat ovaal lopende stuk hout in het midden.. althans het lijkt een beetje ovaal te lopen :S

maar ik verwacht nog wel foto´s van vissies hoor 🙂

Dank voor jullie reacties!

@RichD1011 Klopt, het hout loopt rond en hangt nog een stukje over richting de voorzijde.

@Killerfish dank voor de tip van de plant. Fijnbladerige planten / grasachtige planten vind ik sowieso wel mooi.

Klopt, ik voeg per week 30 ml all-in-one plantenvoeding van Planted Box toe. Die gebruik jij volgens mij ook?

Klopt, ik voeg het toe met een inline diffusor van JBL.

Ik heb 2 weken geleden met een nieuwe bestelling All In One tevens van Crypto ballen meebesteld van Planted Box. Ik ben benieuwd naar het resultaat!

In verband met mijn werk de laatste tijd niet veel aandacht kunnen besteden aan mijn bak, op de reguliere waterversingen en planten snoeien na dan. Opzich wel goed omdat ik merk dat ik zelf te veel en te snel wil. Op deze manier kunnen de planten lekker gestaag doorgroeien en wordt de bak vanzelf voller qua beplanting.

Wel heb ik mijn schooltje van 7 kegelvlekbarbelen uitgebreid naar 15 stuks na een advertentie op facebook van een hobbykweker in de buurt. Ik merk dat de beestjes nu wat rustiger zijn en wat meer op hun gemak.

De waaierhand garnaal vind ik ook nog steeds erg leuk, vanochtend hing hij (of zij) op de kop in de planten zoals te zien is op de foto.

De baby vuurgarnaaltjes groeien ook lekker door, ik heb er tot nu toe 8 tegelijkertijd kunnen tellen.

Ik heb nog maar 1 Crystal Red garnaal kunnen ontdekken in de afgelopen weken, ik ben bang dat de rest van de groep er niet meer is of ze moeten zich heel goed kunnen verstoppen. Ik denk dat ik dat groepje binnenkort weer wat ga aanvullen met een paar nieuwe.

IMG_0631.JPG

Mooi hoor.
Misschien weet je het inmiddels al maar op de derde foto zit links een afrikaanse en dus rechts de aziatische waaierhand.

Inmiddels weer wat verbeterd aan mijn bak. De anubias die aan de linkerkant heb ik inmiddels vervangen voor andere planten, zie foto. Wellicht kunnen jullie de planten benoemen ;-)

Ik merkte dat ik helaas toch niet helemaal van de staghorn alg af ben dus maar weer begonnen met de easy carbo.

Qua vissenbestand heb ik gister 15 Crystal Red's via marktplaats over kunnen nemen. Momenteel verstoppen ze zich nog, hopelijk laten ze snel meer van zich zien!

Qua techniek heb ik inmiddels een 2e hervulbare co2 fles voor een zacht prijsje over kunnen nemen van iemand die met de hobby stopte. De gedachte erachter is om ze nu direct te kunnen uitwisselen als er eentje leeg raakt.

De bak is inmiddels aardig zoals ik het voor ogen had, op de bodem bedekking na. Ik ben toch bang dat mijn verlichting niet sterk genoeg is om ook de bodemplanten mooi aan te laten slaan.

IMG_0768.JPG

Inmiddels toch de stap genomen om mijn superfish LED verlichting te vervangen voor degelijke LEDs van JMB. Wát een verschil zeg! De superfish LEDs zaten in de bak toen ik die overnam, en ik vermoed dat de vorige eigenaar ze erin gezet heeft om de bak te kunnen verkopen.

De nieuwe LEDs draaien voorlopig op 40%, dat kwam redelijk in de buurt van de oude verlichting. De nieuwe LEDs schijnen ook over de volle breedte van de bak, waar de oude LEDs vooral in de hoeken aardig tekort schoten.

Een overzichtsfoto van de bak komt wel weer als de planten wat aangesterkt zijn want die waren helaas aardig weggekwijnd door het slechte licht. Ik schaam me ervoor om het te laten zien 🙂

IMG_1030.JPG

in mijn 150cm bak zaten ook superfish ledbuizen bij aankoop.... spijt dat ik die bak overgenomen heb, wat een slechte ondingen zijn dat :stom:

Bedankt voor de reacties! Nu komt voor mij persoonlijk het lastigste gedeelte; geduld hebben 🙂

Sinds gister heb ik weer rode planten, hopelijk doen ze het nu wel goed met de nieuwe JMB verlichting.

Ik heb inmiddels 2 Aziatische en 2 Afrikaanse waaierhand garnalen erbij. Verder heb ik nog 5 extra Japonica garnalen erbij waar van ik er nu 10 in totaal heb.

Het volgende wat ik graag wil qua beplanting is wat bodem bedekkers op de voorgrond, maar de HC en Monte Carlo achtige beplanting wil bij mij niet goed aanslaan.

IMG_0206.JPG

IMG_0207.JPG

IMG_0208.JPG

IMG_0209.JPG

Staat er mooi bij. De HC heb ik vandaag ook vaarwel gezegd.
Sinds de zandbodem deed hij het niet goed meer.
Gaf ook veel rommel.

Dank je wel!

Toch maar op zoek naar wat anders voor op de bodem ipv HC of Monte Carlo!

Na waterschade aan de kast moet deze helaas vervangen worden. Gezien het verschil in prijs tussen een nieuwe kast voor de dubai 80 en een complete rio 180 set, maar besloten om de knoop door te hakken en voor de rio 180 te gaan.

Een voordeel is dat ik alle techniek over kan zetten, deze had ik met het oog op de toekomst al wat "robuuster" uitgevoerd dan nodig was voor de Dubai 80.

Maargoed, daarmee komt dit topic dus tot een einde en zal ik tzt een nieuw topic openen over het vervolg 😀

De bak is inmiddels gereserveerd bij de Hornbach, daar heb ik de bak het goedkoopst kunnen vinden voor €309 inclusief meubel.

Donderdag kom ik weer terug van het varen dus dan kan ik de bak gelijk ophalen 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan