Wat is er nieuw

meten, ik vind het niet meer grappig

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gast08
  • Startdatum Startdatum
G

Gast08

Guest
Oke vandaag een PH meter binnen gekregen die ik besteld had. Ik heb er ook een TDS meter bij besteld maar die lijkt te doen wat je verwacht dus daar geen geklaag over.

Bij de Ph meter zat geen kalibratievloeistof.. hoop nog op antwoord maar ik ga er even van uit dat het ding werkt.(een soort van)

Water uit de kraan en 2 aquaria geeft dat ding 8 tot 8.1 ph aan. Dat lijkt me sterk omdat ik hoe ik ook meet nooit buiten 6.8 tot 7.4 heb gemeten op welk water hier dan ook.

Dus ik loop naar een ton waar ik volgend jaar buiten (misschien) wat wil kweken en ik meet daar 9.2 PH met die meter.

Mijn laatste 2 strips van JBL maar eens gepakt en 1 aquarium en de buitenton gemeten. aquarium 7.2 en ton 6.8
dat lijkt me logisch . De niet gekalibreerde meter geeft dus 8.1 aan waar JBL 7.2 geeft in een aquarium en in de ton geeft de meter 9.2 waar JBL 6.8 aangeeft. Omhoog ipv zwaar omlaag (ook al is die meter niet gekalibreerd maar hier gaat echt wat mis )

Die meter gaat dus ook nog eens de verkeerde kant op omhoog ipv omlaag.

Nu vind ik al dat meten al geen bal aan en ik wil het graag snappen voor goede resultaten maar ik begin het echt zat te worden. Nu snap ik dat een metertje van 123waterfilter.nl of waar dan ook, wat geen drol kost , geen topprestatie levert maar dit gaat toch helemaal nergens over.

Ga ik nog moeite doen of geld uitgeven aan strips, metertjes of koffers, of zal het me jeuken allemaal , ik ben nog nooit vissen verloren aan verkeerde waarden. Ik vind die hele chemie en techniek ook echt geen bal meer aan.

Zo'n ding moet gewoon gekalibreerd worden. Test strips zijn ook géén betrouwbare tests. Bij mij gaven de strips altijd 6,4 tot 7,2 aan in een zoutwater aquarium... Kan natuurlijk niet.
Dus, zowel je ph meter als de strips kloppen niet.

Ik zou dus calibratievloeistof gaan aanschaffen en kijken wat dan de waarde is. Die capsules met poeder kosten niet de hoofdprijs in de regel.

De PH meter wordt terug gestuurd omdat het idd niet normaal is dat hij oploopt op de buitenton. De kalibratievloeistof krijg ik als ze weten wat er mis is gegaan met deze meter.

Ik heb oa ook een digitale ph meter maar vind het niks,ding moet je ook weer in speciale vloeistof bewaren en regelmatig eiken.
Een hoop gedoe en heb ik allemaal geen zin in,gebruik wel wat druppels als ik de ph wil weten! 😉

Ik heb uit china een meetpennetje laten komen, voor een paar euro een prima dingetje. Zat kalibratie vloeistof bij. Had voor 6 euro een pH meter en een EC meter. Kloppen de waarden precies? Nee, af en toe vergelijk ik ze met een goede meter, pH zit er dan ongeveer 0,2 naast en de EC ongeveer 10 microSiemens/cm. Hier ga ik me niet druk om maken, is een mooie indicatie.
Ze zijn dus zeker te krijgen, voor een lage prijs. Beetje geluk heb je er misschien wel bij nodig.

Welke pen had je dan besteld?

Ik had een klein voerbakje gemaakt met gat waar de pen in past en daar deed ik bewaarvloeistof in.

Welke pen had je dan besteld?

Ik had een klein voerbakje gemaakt met gat waar de pen in past en daar deed ik bewaarvloeistof in.
Geen idee meer, is al ruim 1,5 jaar geleden. De pH pen is geel, de TDS is wit.

Kan inderdaad verschil maken voor CO2, maar dat komt vanzelf wel in je water, niet te veel moeite voor doen.😛

Geen idee meer, is al ruim 1,5 jaar geleden. De pH pen is geel, de TDS is wit.

Kan inderdaad verschil maken voor CO2, maar dat komt vanzelf wel in je water, niet te veel moeite voor doen.😛

In veel gevallen is co2 toevoegen wel van belang en wil je geen tekorten. Nu heb ik ook een continutest erin en die hou ik in de gaten. Ik denk dat je veel verschillen zal zien als je voor de grap 10 ph pennen zou gaan testen.

Oke vandaag een PH meter binnen gekregen die ik besteld had. Ik heb er ook een TDS meter bij besteld maar die lijkt te doen wat je verwacht dus daar geen geklaag over.

Bij de Ph meter zat geen kalibratievloeistof.. hoop nog op antwoord maar ik ga er even van uit dat het ding werkt.(een soort van)

Water uit de kraan en 2 aquaria geeft dat ding 8 tot 8.1 ph aan. Dat lijkt me sterk omdat ik hoe ik ook meet nooit buiten 6.8 tot 7.4 heb gemeten op welk water hier dan ook.

Dus ik loop naar een ton waar ik volgend jaar buiten (misschien) wat wil kweken en ik meet daar 9.2 PH met die meter.

Mijn laatste 2 strips van JBL maar eens gepakt en 1 aquarium en de buitenton gemeten. aquarium 7.2 en ton 6.8
dat lijkt me logisch . De niet gekalibreerde meter geeft dus 8.1 aan waar JBL 7.2 geeft in een aquarium en in de ton geeft de meter 9.2 waar JBL 6.8 aangeeft. Omhoog ipv zwaar omlaag (ook al is die meter niet gekalibreerd maar hier gaat echt wat mis )

Die meter gaat dus ook nog eens de verkeerde kant op omhoog ipv omlaag.

Nu vind ik al dat meten al geen bal aan en ik wil het graag snappen voor goede resultaten maar ik begin het echt zat te worden. Nu snap ik dat een metertje van 123waterfilter.nl of waar dan ook, wat geen drol kost , geen topprestatie levert maar dit gaat toch helemaal nergens over.

Ga ik nog moeite doen of geld uitgeven aan strips, metertjes of koffers, of zal het me jeuken allemaal , ik ben nog nooit vissen verloren aan verkeerde waarden. Ik vind die hele chemie en techniek ook echt geen bal meer aan.
Maak van je bak een aquarium zonder CO2 toevoegingen. Hoef je geen metertjes te kopen en houdt het jeuken misschien wel op...

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Hopelijk word ik voor deze bekentenis niet van het forum gegooid maar ik heb nog nooit m'n waterwaardes getest.

Ik meet zelf ook amper.

De reden dat ik wel een testkoffer heb is voor het geval er problemen opdoen.

in het geval van een gewone kraanwater bak met wat planten is het ook zeker niet nodig.

ga je aan de slag met co2, blackwater, zeewater ect dan is het wel bijna een vereiste.

in het geval van een gewone kraanwater bak met wat planten is het ook zeker niet nodig.

ga je aan de slag met co2, blackwater, zeewater ect dan is het wel bijna een vereiste.
Precies. Al moet ik zeggen dat ik in de paro bak ook nooit meet aangezien ik nu weet dat osmose + turf = perfecte waardes.

Ik meet zelf ook amper.

De reden dat ik wel een testkoffer heb is voor het geval er problemen opdoen.

Wat valt er eigenlijk onder een gewone kraanwaterbak met planten?

Wat valt er eigenlijk onder een gewone kraanwaterbak met planten?
Ik heb "makkelijke" planten, oa javavaren, waterpest, cryptocoryne, sagittaria subulata en vlotvarentje. Verder gebruik ik naast kleibollen geen enkele toevoegingen.

Maak van je bak een aquarium zonder CO2 toevoegingen. Hoef je geen metertjes te kopen en houdt het jeuken misschien wel op...

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Blijkbaar draai ik al de Walstad Methode. Hier inderdaad geen gedoe met moeilijk substraat. Geen CO2 alleen een beetje vloeibaar. Geen micro's , gaf groene ruiten.

Inmiddels weet ik ook dat ik maar 1 x per week een waterwissel mag doen van mijzelf. Ik vond bodemvuil afhevelen leuk dus zat ik soms na 3 of 5 dagen al aan het water. Nu nog max 1x per week anders ving ik alle nitraat weg.

Hygrophila Siamensis en Nymphoides sp. Taiwan groeien de bak uit. Drijvers gaan ook goed.
Hydrocotyle leucocephala en sterrenkruid die beide makkelijk zouden zijn doen dan weer weinig in mijn bakken.

Ik hou wel van met minimale kunstgrepen toch een mooie bak maken. Dat hele CO2 gedoe en bakken met licht en voeding voelt mij teveel alsof je een groenteteler bent en dan maar snoeien omdat het als een dolle groeit.

Blijkbaar draai ik al de Walstad Methode. Hier inderdaad geen gedoe met moeilijk substraat. Geen CO2 alleen een beetje vloeibaar. Geen micro's , gaf groene ruiten.

Inmiddels weet ik ook dat ik maar 1 x per week een waterwissel mag doen van mijzelf. Ik vond bodemvuil afhevelen leuk dus zat ik soms na 3 of 5 dagen al aan het water. Nu nog max 1x per week anders ving ik alle nitraat weg.

Hygrophila Siamensis en Nymphoides sp. Taiwan groeien de bak uit. Drijvers gaan ook goed.
Hydrocotyle leucocephala en sterrenkruid die beide makkelijk zouden zijn doen dan weer weinig in mijn bakken.

Ik hou wel van met minimale kunstgrepen toch een mooie bak maken. Dat hele CO2 gedoe en bakken met licht en voeding voelt mij teveel alsof je een groenteteler bent en dan maar snoeien omdat het als een dolle groeit.
Als je echt een bak hebt zonder CO2 zoals ik eerder bedoelde zou je niet één per week moeten verversen. Men adviseert dan om dit zo een keer per 2 á 3 maanden, zo ongeveer, te doen.

Als je echt een bak hebt zonder CO2 zoals ik eerder bedoelde zou je niet één per week moeten verversen. Men adviseert dan om dit zo een keer per 2 á 3 maanden, zo ongeveer, te doen.

Dat lijkt me wat kort door de bocht. Ik gebruik easy carbo. In heel lage dosering. 0,3 ml op de superfish expert 70 bak en 0,5 ml op de juwel primo 110 liter bak. Dagelijks of soms een dag niet. Dit gewoon omdat ik daar echt verbetering in zag qua planten. Profito geeft hier vooral groene ruiten dus dat gebruik ik niet meer.

3 weken geen waterwissel op de kleine bak levert een nitraat van 50 op, dan mag je wat mij betreft echt wel lekker gaan verversen.

Nu ververs ik 1 emmer op de kleine bak en 2 emmers op de grotere bak per week.

Mijn bakken lijken nu op deze manier best lekker in balans , planten groeien prima en de platy's kweken lekker door.
Ik geef zo nu en dan wat planten en vissen weg en geniet van hoe het nu gaat.

Ik geniet trouwens wel van bakken met veel techniek en in mijn ogen gedoe ( substraat dat voeding afgeeft of wat met de ph doet enz) Voor mijzelf zou dat alleen te veel onrust geven, met name omdat ik daar onzeker van zou worden. Als ik hier soms de berichten voorbij zie komen dan lijkt het me veel te veel op scheikunde of electrotechniek.

Ik koop het liefst dus kleine bakken zonder te veel toestanden. 3 stekkers voor filter , licht en temperatuur en klaar.

Neemt niet weg dat ik geniet van echt mooie complexe bakken. Misschien ooit in de toekomst ...

Als ik hier soms de berichten voorbij zie komen dan lijkt het me veel te veel op scheikunde of electrotechniek.

Ik koop het liefst dus kleine bakken zonder te veel toestanden. 3 stekkers voor filter , licht en temperatuur en klaar.

Neemt niet weg dat ik geniet van echt mooie complexe bakken. Misschien ooit in de toekomst ...
Een groot deel van aquaria houden is puur scheikunde, dus je hebt wel gelijk 😛
Ik ben het met je eens dat een simpele bak zonder veel techniek ook (voor mij) veel beter is. Ik heb niks met techniek 😛

Dat lijkt me wat kort door de bocht. Ik gebruik easy carbo. In heel lage dosering. 0,3 ml op de superfish expert 70 bak en 0,5 ml op de juwel primo 110 liter bak. Dagelijks of soms een dag niet. Dit gewoon omdat ik daar echt verbetering in zag qua planten. Profito geeft hier vooral groene ruiten dus dat gebruik ik niet meer.

3 weken geen waterwissel op de kleine bak levert een nitraat van 50 op, dan mag je wat mij betreft echt wel lekker gaan verversen.

Mijn bakken lijken nu op deze manier best lekker in balans , planten groeien prima en de platy's kweken lekker door.

Ik geniet trouwens wel van bakken met veel techniek en in mijn ogen gedoe ( substraat dat voeding afgeeft of wat met de ph doet enz) Voor mijzelf zou dat alleen te veel onrust geven, met name omdat ik daar onzeker van zou worden. Als ik hier soms de berichten voorbij zie komen dan lijkt het me veel te veel op scheikunde of electrotechniek.

Ah, kijk dus niet helemaal "non-CO2". Dat verandert de zaak natuurlijk. Vroeger heb ik nl. zelf bakken gehad die puur draaiden. Daar met weinig licht te werken kreeg je géén overvloed aan nitraat maar juist voldoende voor je planten. Je moest niet te vaak verversen omdat je dan een CO2 stoot geeft. Dus deed je dat om de 2 á 3 maanden. Alg problemen had ik eigenlijk niet. Wel moest je je planten goed kiezen naar huidige maatstaven. Hoewel... kiezen.. Er was eigenlijk veel minder te kiezen. Gewoon omdat het er niet was. Net zomin overigens als de technische middelen tegenwoordig. Zo kom ik dus aan de kennis van CO2 vrije bakken. Het is gewoon een ervaring die ik een dikke 45 jaar geleden opdeed. Succes!

Ja geen. Co2 maar ook geen easy carbo of profito. Al die mooie tests en meters waren er ook nog niet.
Inplaats van siliconen kit stopverf.
Vissen kocht je bij een hobby kweker in zijn schuur.

Maar vooral geen internet om er met andere over te ouwe mutsen.

Andere tijden dus.

Met wat minder licht zal het zeker mogelijk zijn. Ik heb hier ook diverse kleinere bakken zonder co2 of echte techniek en daar zul je geen algje in aantreffen.
Maar alles moet wel in balans zijn en daar zul je ook rekening mee moeten houden.

Lees ook dit stukje eens, best interessant.....
https://www.aquaforum.nl/threads/de-natuurlijke-werkwijze-vragen-en-antwoorden.65576/

Zeker heel interessant ! Roept wel weer gelijk een vraag bij mij op misschien weet iemand daar een antwoord op.

Kan een plant een magnesium gebrek vertonen omdat hij met zijn voeten in het calcium staat?
Ik heb bij wijze van experiment kippengrit (gebroken oesterschelpen) in een hoek van de bak gestrooid. Mede omdat mijn bewoners wel harder water willen.
Nu tonen een paar planten lichtere bladeren, met wel donkere nerven. Kan het zijn dat er helemaal geen gebrek is aan magnesium maar dat de hoeveelheid calcium op die plek gewoon hoog is?

Met andere woorden hoe beinvloeden die stoffen elkaar? Bij teveel magnesium lees ik daar dat je een calcium gebrek zou kunnen lezen.
Kan dat andersom dan ook?

Hoop dat de foto zichtbaar is

IMG_1142.JPG

Ik neem aan dat je de voorste plant bedoeld en ik kan mij vergissen, maar ik denk haast dat het geen aquariumplant is maar een paludarium plant is :juggle:
Dus niet geschikt voor onderwater.

Maar dat zullen de kenners beter kunnen beoordelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan