Wat is er nieuw

Meterbak van Liesseling!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Liesseling
  • Startdatum Startdatum
L

Liesseling

Guest
Ik heb 2 dagenlang onwijs genoten van alle prachtige aquariums in alle albums hier,(ten koste van mijn huishoudelijke werk haha) en durf het bijna niet aan maar hier mijn opstartende bak.

Het is een 100x40x50 bak.. ik moet nog even knutselen met waar en hoe ik de planten precies wil neerzetten maar qua opzet vind ik het tot nu toe best netjes.

Hopelijk kunnen jullie in de toekomst net zoveel van mijn bak genieten als dat ik van die van jullie doe, en als je tips hebt, schroom niet, want daar sta ik absoluut voor open.

9Sy0UH4LoP9aJGklrjvv8OsYS-T3R9je.jpeg

Ik heb trouwens mijn eerste echte fout al gemaakt. Ik heb wat planten bij iemand via marktplaats gehaald en daar kreeg ik meteen wat leuke vuurgarnalen mee.
Toen ik gisteren planten kreeg die ik besteld had via aquarium123 (of is dit illigale reclame?) even afgespoeld en meteen het water in. Niet lang daarna lagen al mijn garnalen bovenin de bak op hun kant.
Na snel googlen heb ik vanacht om half 2 nog een groot deel water ververst, en toen gingen ze weer zwemmen maar nu weer op hun kant.

Zal dit zuurstof te kort zijn of slakkengif?

Hallo Liesseling, welkom op het forum!
Het begin is er, en je houd wel van stenen en hout zo te zien.
Je hebt het leuk gerangschikt hoor.
Zoals je al zegt is het een opstartende bak.
Garnalen zijn best gevoelig en ik zelf denk dat de bak nog niet uitgeraasd is als het om waterwaardes gaat, misschien een nitrietpiek gehad of zo waardoor de garnalen dood zijn gegaan.
Ik denk dat het nog te vroeg is om iets te concluderen of uit te sluiten.
Ik zou de bak zonder gerommel verder rustig in laten draaien, en gaan nadenken over je vissenbestand waar je hier op het forum een topic kan openen wat je zoal mooi vind en dan zal je met raad en daad worden bijgestaan.
Ik ben benieuwd hoe je bak gaat vorderen 😉

Allereerst welkom! Je bak ziet er al mooi uit!

Wat je garnalen betreft, ja dit kan slakkengif zijn. Meestal zet ik m'n nieuwe planten een week in een emmer water en ververs deze dan dagelijks voor ik ze erin zet. Het kan ook zijn dat het je waterwaardes zijn. Hoelang draait je bak nu en heb je de garnalen langzaam laten overwennen?

Welkom en mooi ingericht met al dat steen hoor.

Mooi ! M��r plantjes er in ! De scape is al veelbelovend. Ik ga je volgen ! En: hoe meer foto's, hoe beter ! :thumbs:

Is dat lavasteen in je bak ?

Ziet er al heel mooi uit 🙂
Ben benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.

Dankjewel allemaal, ja ik ben gek op steen en hout, en wil zeker nog meer planten erin, maar moet ook even op de centen letten en kan niet alles tegelijk kopen. Ik zou nog wel graag de Glossostigma en Vallisneria willen, en eventueel meer mos, en daarna even kijken wat nog meer. Waarschijnlijk nog een mooi stuk kienhout, maar dan moet ik wel het "perfecte" stuk vinden.

tot nu toe zit dit erin :

Alternanthera rosaefolia
Hygrophila difformia
Echinodorus tenellus
Christmas mos - Vesicularia montagnei
Tijgerlotus
Mosbal
Javamos
Anubius
de "standaard" zuurstofplantjes
En een ander groen ding 😉

De lava stenen komen bij mij uit de tuin en hebben een hele tijd in water gelegen om ze schoon te maken, daarna wat zand en grind erover laten vallen zodat ze wat valer zijn dan ze oorspronkelijk zijn.

De bodem is van speelzand en 1/3mm grind

Der staat een aqua pro 2 te draaien, en dat doet ie prima moet ik zeggen.
Ik ga vanmiddag even mn waterwaardes laten meten, ik heb nog niet zon setje gekocht dus rij even naar de LFS om het hun te laten doen.

Hij draait nu bijna 2 weken.

Ik heb nog nooit vuurgarnalen gehad, maar ik had er veel over gelezen want ze leken me wel leuk,en toen ik planten ging halen bij iemand had zij ze zitten dus denk neem ze mee, niet wetende (want dat staat niet bij alle info paginas) dat ze zo vreselijk gevoelig zijn. Anders had ik nog even gewacht 🙁 Vanaf nu dan ook de planten eerst een tijd in een andere bak laten zitten voor ze het aquarium ingaan. Ik heb dat eerlijk gezegd nooit gedaan (naast afspoelen) en nooit problemen gehad, maargoed, ook nog nooit garnalen gehad.

Vanavond ga ik nog maar eens water vervangen, even kijken of ik een 10 meter slang kan lenen van iemand, want met een gieter gaat het niet zo snel whahaha

958343liesseling_0_82_20150129_134507.jpg

874524liesseling_0_82_20150129_134515.jpg

835933liesseling_0_82_20150129_134820.jpg

988987liesseling_0_82_20150129_134850.jpg

Qua visbestand zat ik trouwens te kijken naar Gouramis, maar dat moet ik thuis overleggen want ik ben bang dat Vriend en dochter ook vissen willen uitzoeken

Liesseling zei:
Qua visbestand zat ik trouwens te kijken naar Gouramis, maar dat moet ik thuis overleggen want ik ben bang dat Vriend en dochter ook vissen willen uitzoeken
Voor je vissen koopt zou ik als ik jou was toch eerst het forum raadplegen, verkopers in winkels smeren alles aan, vaak kan alles dan bij elkaar, wat dus echt niet het geval is, en voor je het weet zit je met een drama in je bak.
Het is maar een tip 😉

Thanks, dat was ik idd ook van plan! Nu moet ik zeggen dat ik meestal bij Hardeman in Ede mijn vissen kocht, en hij is wel eerlijk of iets wel bij elkaar past of niet, en als hij denkt dat het niet in mijn aquarium past dan verkoopt ie t niet. Een Guppy bijv. die verkopen alles en je zoekt t maar uit.

Ook zaten we te kijken om binnenkort een keer naar Valburg te rijden naar Koidream. Hij heeft erg leuke prijzen en scheelt enorm met de LFS hier.

Ik ben wel van plan om gewoon een lijst te maken met dit wil ik, en mocht ik iets anders tegenkomen dan google ik ter plaatse of het kan of niet hahaha

Ik heb ook een lavasteen uit de tuin gehaald en die in mijn aquarium gestopt.
Na enkele dagen begon het te stinken en dat kwam uit die steen weg.
Heb de steen toen verwijderd.

Er zijn verschillende soorten hout en niet al het hout zinkt meteen.
Indien je het bij de winkel koopt, vraag dan of je mag testen of het hout meteen zinkt of niet.
Weet niet zeker, maar niet alle soorten hout zijn geschikt voor aquariums.
Hoe dat precies zit weet ik niet.

Kijk anders eens in mijn album ( zie de link in mijn onderschrift).
Ik heb ook een meterbak (Juwel Rio 180 ).
Misschien kun je daaruit nog leuke idee�n opdoen?

Succes met alles en ben erg benieuwd hoe het eruit komt te zien als het helemaal af is 🙂

Zora : Ik heb jouw album toevallig al gezien en ben erg gek op de drijfplanten die je erin hebt, dat vind ik echt super, ik hou niet zo van dat dunne drap wat er op het water komt en die jij hebt zijn lekker grof.
welke plant is dat die jij gebruikt?

Ik heb net mijn water laten testen en het is eigenlijk perfect, stiekem heb ik me ook laten verleiden om 4 Vallisneria mee te nemen. een begin om aan de zijkanten neer te zetten. Dit wel in overleg met de "pro" in het guppy, hij zei dat de garnalen wss doodzijn gegaan door de planten die ik gekocht heb omdat die boven het water gekweekt worden en dus zooi op gebracht word, deze waren volgens hem gewoon goed, en stonden al een tijdje in zijn bak dus als er spul in had gezeten is dat er nu al uit. (waren geen super verse planten)
toch doe ik straks nog een keer het water vervangen, en dan de nieuwe plantjes er in.

natuurlijk zal ik daar weer een foto van plaatsen 😀

edit : wat betreft de lava stenen, dat is even afwachten dan hoe of ze gaan stinken of wat.... hopelijk niet!

Liesseling zei:
Zora : Ik heb jouw album toevallig al gezien en ben erg gek op de drijfplanten die je erin hebt, dat vind ik echt super, ik hou niet zo van dat dunne drap wat er op het water komt en die jij hebt zijn lekker grof.
welke plant is dat die jij gebruikt?

De plant die ik als drijfplant gebruik, heet Limnobium laevigatum.
Ook bekend als: Amazone kikkerbeet.

Wordt hier regelmatig aangeboden in de verkoop-hoek 🙂
De meesten willen ook wel verzenden.

Ik heb zelf nog niet genoeg om weg te geven.
Binnenkort neem ik van een ander forumlid nog 1x wat Limnobium over en dan laat ik ze goed groeien.
Wie weet dat ik dan na enige tijd eens wat over heb, maar dat durf ik nu nog niet te zeggen 🙂

Ook hebben sommige webshops de Limnobium laevigatum wel.
Maar daar verschillen de plantjes qua grootte soms heel erg, hangt ook af van het jaargetijde.

Ik zou gewoon goed de verkoop-hoek van het forum in de gaten houden 🙂
Ook kun je zelf bij de verkoop-hoek bij "gezocht" een oproepje plaatsen.
Daar komt meestal wel een reactie op.

Je kan daar pas iets plaatsen als je 10 berichten ( of meer) op het forum hebt geplaatst.

super, thanks voor de tip.

Vanavond ruim de helft van het water ververst met schoon water.
Ook de planten van vanmiddag ge"poot". ziet er al meteen een stuk beter uit ookal is het nog wazuug.

Heb ook de pijp van de uitstroom even anders (vast) gezet, zodat er iets meer stroming in de bak zit.

352212liesseling_0_82_20150129_211712.jpg

Erg mooi, ben benieuwd naar hoe het er over een tijdje uit ziet.

Dankjewel!!

Heel mooi ingericht,hout is net echt alleen geeft het geen bruinige kleur aan het water af dus is ideaal!

Thanks!

Het hout vond ik idd ook best echt uitzien, ik zou wel graag nog een kienhout soort inwillen, beetje groot stuk, maar dan moet ik wel het perfecte stuk vinden, want als ik iets in mn hoofd heb moet het ook zo gebeuren natuurlijk 😉

Hij is weer lekker helder. helaas wat reflectie nu..

496174liesseling_0_82_20150130_115349.jpg

Hoelang duurt het ongeveer voordat de wortels van de vallisneria goed vast zitten, heb ze er aardig ver in moeten drukken omdat ze anders los lieten en naar boven kwamen drijven

Ziet er mooi uit zo met dat steen!

Mooi soortgelijk stuk hout (maar dan echt) ter vervanging zou wel mooi zijn denk ik.
Als je nog een stuk gaat toevoegen wordt het denk ik wat aan de drukke kant.

Wanneer de vallisneria straks aanslaat zal hij al snel vastzitten.
Voor zover ik weet heeft vallisneria vaak wel even nodig om aan te slaan.

Mooi hoor! Daar is mijn bak niks bij 😛 Hoe ben je aan die mooie stenen gekomen? Ik heb er 2 van, maar ik wil er graag wat meer. Ik wil ook zo'n stuk hout, maar dan wel een echte. Dit is hoe mijn bak erbij staat vandaag, nadat ik de drijfplantjes erin heb gezet.

396682jornoo_0_82_img_20150130_171312327.jpg

Ik heb de stenen ooit van iemand gekregen waar mijn vriend een tuinklus had, deze hebben een tijd in de tuin gelegen en ik heb ze een tijd in water gehad om schoon te maken en nu dus in het aquarium.

volgens mij kan je ze met regelmaat voor weinig op marktplaats krijgen en anders bij een bouwmarkt misschien of intratuin

Vandaag zijn de eerste bewoners ingetrokken, het is een koppel Colisa Sota, 5 coridora panda en 3 glaswelsjes.
er zijn nog 2 garnalen over zag ik vanavond. een grote vrouw en een jong, dus die moet ik snel bij vullen anders zijn ze ook maar zo alleen.

532337liesseling_0_82_20150130_192307.jpg

675145liesseling_0_82_20150130_225034.jpg

722812liesseling_0_82_20150130_192312.jpg

de glaswelsjes zitten verstopt onder t hout, en de vrouw van meneer Sota zit voornamelijk tussen de planten en rotsenpartij.

Ziet er mooi uit! Die lavastenen zijn erg gaaf zo.

't Guppy vertrouw ik inderdaad niet zo. Ik koop daar inderdaad alleen snel wat voer etc. (maar vooral ook omdat ze voor mij het dichtste bij zitten en ze de VVV bonnen accepteren zie ik regelmatig krijg 😉 ).

Het Guppy is een prachtwinkel om rond te lopen en te kijken wat je zou willen... volgens mij zijn er misschien 2 van de mensen die er lopen die er daadwerkelijk verstand van hebben, dat is Aart / Aad (?) die er al werkt sinds ik een klein meisje was, en nog een andere jongen. De rest zou je een maanvis in een vissenkom verkopen volgens mij.

Thanks voor de complimenten 😀

Het valt me trouwens op dat mijn planten echt groeien als kool! Vooral de Vallisneria en het bosje zuurstofplanten (geen idee de naam ervan, gewoon die standaard bosjes) schieten de pan uit! heel fijn.. ziet er meteen weer leuker uit.1 van de stengels van een plantje zat onder een rots en is in 3 dagen dik anderhalve cm langs de rots naar boven gegroeid!!!
Ook de rest van de planten doen het goed, alleen mijn javamos begint voor mijn idee wat grauw te worden???? iemand een idee wat dat is.. ik kan straks wel even een foto maken om te kijken of ik kan laten zien wat ik er mee bedoel

Fijn dat de planten beginnen te groeien

Mooie bak, ook een mooi stuk hout rechts in je bak.

De Colisa sota bestaat niet! Ze dachten vroeger dat de vrouwen van de Colisa chuna een apart soort waren en deze werden wetenschappelijk beschreven als Colisa sota. later bleek dus dat het vrouwen waren van de chuna en is de naam Colisa sota komen te vervallen.

Wat jij hebt is een Colisa lalia man van helaas slechte kwaliteit. Ik snap ook niet dat zo'n winkel van aanzien zo'n dier verkoopt. Onder de verkeerde naam ook nog! Maar het belangerijkste is dat jij er blij mee bent. En wellicht trekt hij nog wat bij.

Hier een dier van redelijk goede kwaliteit. let vooral op de vorm van het lichaam en de kop.
a0Sfib9l9_UhWw9KmXaVkMWsYmyZuoiB.jpeg

Deze vis kan je trouwens beter in een harem houden van 1 man en 2 of 3 vrouwen.

De namen zijn thans officieel Trichogaster lalius en Trichogaster chuna maar de naam Colisa lalia en Colisa chuna worden nog vaak gebruikt.

Je zou toch denken dat iemand die 30 jaar in het vak dat soort dingen wel moet weten :S

Als ik hier een vrouw extra bij haal. zou ik dan ook nog bijv een ander soort gourami bij kunnen zetten, of kunnen die mannetjes niet goed samen? (Of alleen niet 2 chuna mannen)

Liesseling zei:
Je zou toch denken dat iemand die 30 jaar in het vak dat soort dingen wel moet weten :S
Blijkbaar niet er zijn verschillende dingen misgegaan.

- Hij verkoopt een vis van een kwaliteit waar hij zich dood voor moet schamen.

- Onder een naam die al ruim 100 jaar ongeldig is en notabene voor vrouwtjes vaneen ander soort golden.

- Hij verkoop tropisch en sub-tropisch door elkaar heen.

Ik zou op 1 of 2 lalia vrouwen na geen Goeramie's meer aanschaffen.

Mja, jammer. Vandaag hebben we slakken opgehaald bij een mevrouw die hetzelfde probleem heeft gehad bij deze LFS. Ook "Colisa Sota" gekocht... zij dacht zelf dat ze met diklipgourami? zat die veel te groot worden voor haar bak

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan