Mijn 2 Oscars hangen aan oppervlak, wat is dit?

O

Oscar2020

Guest
Beste forumleden, mijn 2 Oscars hangen aan het wateroppervlak, happen niet naar lucht, wel valt het op dat ze soms ook op de bodem liggen, een beetje grauwe kleuren hebben, en hun rugvin ligt helemaal plat(lijkt net alsof ze helemaal geen rugvin hebben) wat kan dit zijn?
 
Heb je foto s en info over de waterwaarden en is er iets veranderd de laatste tijd? Hoeveel ververs je en kun je wat meer over de bak vertellen?
 
De waterwaardes zijn goed, ik weet alleen dat de nitriet 0 is....de rest heeft degene die het testte niet gezegd(behalve dat het goed was) ik ververs iedere week 50 % en iedere dag een klein deel + bodem afzuigen. De rest van de vissen gedragen zich wel normaal en dit allemaal niet
 
De enige verandering is dat er 2 nieuwe vissen in zitten
 
Temperatuur is 30 graden, maar dat is voor de roggenpups die erin zitten, Waar ik de pups heb gekocht kreeg ik te horen dat ze op minimaal 30 graden moeten zitten... dus de temperatuur is 30
 
Op deze temperaturen is de hoeveelheid zuurstof in het water vrij beperkt. Dat kan een probleem zijn. Ik zou er een luchpomp in doen.

Vraag de volgende keer naar alle waardes. Sowieso is het handig om een eigen testkit te halen. Zeker met dit soort bestanden.
 
Oké, er hangen 3 zuurstofsteentjes in. Niet genoeg?
 
Hoe groot is je bak btw?
En welke filter(s) heb je erop draaien?
 
Filter is de professional 2 van eiheim en mijn bak is 300 100 95
 
Ik ben nu wel benieuwd naar een foto van je bak eigenlijk:foto::foto:
 
Ik denk dat 30c gewoon te warm is voor je Oscars. SF zegt 20 tot 28c
 
Maar als ik de temperatuur verlaag hebben de roggen er last van volgens de verkoper?foto ga ik dadelijk maken
 
Zijn wel prachtig?
 
Alleen zitten de Oscars al een maand/anderhalve maand op 30c en dat ging goed, tot nu?
 
Doen ze het ook net na de waterwissel?
 
Waarom maak je elke dag de bodem schoon? Dat stoort toch ook elke keer de bacteriecultuur hierin?
 
Filter is de professional 2 van eiheim en mijn bak is 300 100 95
Ik kan de specificaties van de professionel 2 niet meer vinden gezien het een oud filter is maar als het een oude versie van de professionel 4 is en dezelfde specificaties heeft is het lang niet genoeg. Laten we eerlijk zijn, geen enkele potfilter is hier genoeg voor. Je zou naar mijn idee 2 tot 3 FX6 of JBL e1902 erop moeten hebben, of veel beter nog, een bioloog.
De kans dat dit allemaal door zwaar vervuild water komt is erg groot.
 
Ik kan de specificaties van de professionel 2 niet meer vinden gezien het een oud filter is maar als het een oude versie van de professionel 4 is en dezelfde specificaties heeft is het lang niet genoeg. Laten we eerlijk zijn, geen enkele potfilter is hier genoeg voor. Je zou naar mijn idee 2 tot 3 FX6 of JBL e1902 erop moeten hebben, of veel beter nog, een bioloog.
De kans dat dit allemaal door zwaar vervuild water komt is erg groot.
Dit dus.
 
Wat ik zo lees is je temp veel te hoog. Rond de 26 graden is prima. Dit is denk ik je voornaamste probleem. Hierdoor is je zuurstof gehalte lager.

Komt ook nog bij dat je iedere dag je bak ingaat om troep van de bodem af te hevelen. Dit geeft iedere dag weer stress, dus meer zuurstof vraag voor je vissen wat er niet is door de hoge temp.

Je roggen doen het ook prima bij deze temp.

Misschien ook denken aan nog een filter erbij idd, geen overbodige luxe.

Gr. Ed
 
Ik kan de specificaties van de professionel 2 niet meer vinden

Ik wel (helaas).
Hopelijk is er sprake van een vergissing en gebruikt de ts toch een ander (zwaarder) filter...
Want dit zijn de specificaties:
De pro2 oftewel de eheim2028 is eigenlijk geschikt voor bakken van max 600l volgens de fabrikant.
Pompcapaciteit: 1.050l bruto...
Zelfs zonder vervuiling blijft daar maximaal 700l per uur van over (en dan ben ik nog optimistisch).
Filtervolume = 7,3liter...

En dat voor een bak van 2.700 liter.
Met dergelijke bezetting??
:((

Jammer hoor, zoiets...
Wat hebben deze dieren mispeuterd om dergelijke straf te verdienen vraag ik me af??

Ter illustratie: ik heb twee filters die elk 1.000l/u pompen op mijn bak van netto 140 liter. Met enkele garnalen, groepje oto's en een groepje mini-visjes...
Ik weet dat dit zwaar overkill en onnodig is en besef dat dat geen referentie is...
Maar ik weet ook dat er in het geval van deze roggenbak sprake is van zwaar "underkill", en zelfs dat is een understatement.
Hoeveel waterdistributie/doorstroming kan dit pompje realiseren op deze bak?
En de biologische filtering is ook bijna een illusie in dit geval...

Dat je roggen en oscars op die manier houdt vind ik onbegrijpelijk eerlijk gezegd.
@Oscar2020 :

What happened, man?
Seriously!
How/why?
:stars::S

Sowieso is het handig om een eigen testkit te halen. Zeker met dit soort bestanden.

Uhu...
Ook hier denk ik direct:
"Seriously??
What happened?
Dude?"

Het is misschien een "detail" maar ik snap zoiets echt niet: Je hebt dergelijke vissen in zo'n mega bak en je rekent op iemand anders om je water te testen...
Bizar!

Dus concreet heb ik sowieso volgende vragen @Oscar2020

-waarom gebruik je dit filter voor zo'n joekel van een bak? Dat is toch totaal buiten proportie?
-waarom heb je die roggenpups gekocht als je wist dat ze niet echt matchen met je bestand? Heb je wat ingelezen op voorhand?
Heb je dan ook op voorhand aan je filtratie en de match met je andere vissen gedacht?


Laten we eerlijk zijn, geen enkele potfilter is hier genoeg voor. Je zou naar mijn idee 2 tot 3 FX6 of JBL e1902 erop moeten hebben, of veel beter nog, een bioloog.
De kans dat dit allemaal door zwaar vervuild water komt is erg groot.

True
 
Laatst bewerkt:
Willem zegt precies wat ik dacht :sorry:

Je zit met dure (niet dat dat uitmaakt) en gevoelige vissen te werken en jouw enige bronnen van informatie zijn degene die je water meet en degene die je vissen van een paar honderd/duizend euro probeerde te verkopen.

Op de opmerking dat je de roggen misschien niet had moeten kopen was je enige antwoord "ze zijn wel prachtig". Tja... Betta's zijn ook prachtig maar dat is geen excuus om meerdere mannen bij elkaar te zetten.

Lees je goed in over je vissen, koop een testkit, lees je in over de tests en weet wat elke test doet. Zorg voor betere filtratie. Zorg voor betere beluchting. Zorg voor betere waardes. Het is al zelden dat zulke vissen zoveel ruimte krijgen, zorg er dan voor dat ze niet om andere redenen doodgaan.
 
Ik moet de bodem wel iedere dag even afhevelen omdat er nog troep van mosselen en spiering op de bodem ligt, anders gaat dat toch rotten??
 
Na de waterwissel doen ze het niet....er komt een FX6 aan komende dinsdag, waren niet op voorraad, heb er net een besteld
 
Is er mischien ook een mogelijkheid om er planten in te zetten? Die geven natuurlijk de meeste zuurstof (Oscars graven ze kapot) maar als ze op een hogere plaats staan of in een pot kan het toch wel?
 
Na de waterwissel doen ze het niet....er komt een FX6 aan komende dinsdag, waren niet op voorraad, heb er net een besteld
Kijk dat is al een mooi begin. Qua planten zou je de makkelijkere planten kunnen proberen, echinodorus soorten in een pot, javavarens op hout, vallisneria gigantea in een pot, dat soort dingen. Het zijn meestal wel trage groeiers en geven dus niet veel zuurstof maar sowieso geven planten in het algemeen niet genoeg zuurstof. Drijfplanten worden misschien niet gesloopt en kunnen vaak wel bepaalde afvalstoffen verwerken.
 
Echinodorus is naar mijn mening wel een snelgroeier
 
Ik zie in van die roggenbakken vaak enorme bellenblazers (luchtpompen) hangen ;)
 
Thanks voor jullie reacties, de echinodorus bleheri is zeker een snelgroeier, andere soorten weet ik niet. Ik ga beginnen met de fx6 en later mischien deze pro. 2 vervangen door een 2e fx6 en een grotere luchtpomp aanschaffen, eventueel een paar potten met planten
 
Bodem planten en roggen gaan niet samen.
Je kan wat waterpest of Cabomba los in je bak doen. Dat zijn snelle groeiers en nemen alle ammonium en nitraat uit je bak en als het voldoende dikke bossen zijn die wat zweven dan geeft het ook wat zuurstof af.
Ook kan je drijvers als mosselplant nemen.
Die filteren ook.

Echinodorus bleheri hoort niet tot de snelle groeiers. Een a twee nieuwe bladeren per week is niet snel.

1 FX6 is echt niet genoeg.
Beter een bioloog van 2 meter met een 10k l/h opvoerpomp.
 
Ik moet de bodem wel iedere dag even afhevelen omdat er nog troep van mosselen en spiering op de bodem ligt, anders gaat dat toch rotten??
Dan voer je teveel.
Max geven wat ze in 5 min op kunnen.
Desnoods de portie die je nu geeft in kleinere deken en dan meermaals per dag geven.
Dus ipv 1x 90 gram geef je bv 3x 30 gram
 
Oké, dat is een goede tip??
 
Wat naar mijn mening zéker een goede tip is, is om je vooraf een stuk beter in te lezen (en ik denk dat je daarin een achterstand hebt in te lopen).
Eerst zelf goed weten waaraan je begint voordat je iets aanschaft.

Zeker als je, zoals jij doet, kiest voor toch niet de allermakkelijkste soorten.

De meeste visverkopers weten best wat van vissen, maar het hoofddoel van hun functie is toch ècht om vissen te verkopen, en niet om goede informatie te geven aan klanten. En al helemaal niet als die klanten daardoor mogelijk de betreffende vissen NIET zullen kopen.

Ik bedoel dit helemaal niet vervelend, hoor. Het simpele feit dat je je vragen hier stelt betekent dat je wel degelijk het beste met je vissen voor hebt.

Maar in wat je schrijft lees ik wel dat je vrij naïef in de hobby staat.
Je gelooft direct wat de verkoper van de roggen zegt en vertrouwt degene die jouw water test, zonder de precieze uitkomst van die test te weten.
Het houden van vissen, en al zeker van de vissen die jij kiest, is verre van simpel en het is best belangrijk precies te weten wat je moet doen en wat je doet.

In de gigantische bak die jij hebt is héél veel mogelijk. Maar niet alles.

Gelukkig heb je de tot nu toe al gegeven tips ter harte genomen:
- er is véél meer filtercapaciteit nodig (bij een bak met deze afmetingen zou ik ook zeker de mogelijkheid van een bioloog overwegen, en misschien zelfs wel de mogelijkheid van een bioloog met daarin snelgroeiende planten),
- er zijn mogelijkheden om tòch planten in je bak te houden,
- overvoeren is een bron van ellende,
- 26 graden is goed voor zowel oscar's als roggen.

Dat kan al heel goed zijn voor het draaien van je bak. En als je alles goed voorbereidt kun je er echt iets fantastisch van maken.
 
Terug
Bovenaan