Wat is er nieuw

Mijn 30 liter aquarium met vuurgarnaaltjes (Sandraaa)

• Onderwerp starter Onderwerp starter sandraaa
  • Startdatum Startdatum
S

sandraaa

Guest
Hallo,
Hier enkele foto's van mijn 30 liter aquariumpje waar vuurgarnaaltjes inkomen!

i3tkpi.jpg

djXiMJL_7TlSoDfirwJwKMMwIorIhg0C.jpeg

De stapel keien als schuilplaats
wksion.jpg

5v7mzs.jpg

djXiMJL_7TlSoDfirwJwKMMwIorIhg0C.jpeg

2115mau.jpg

2a4nzpj.jpg

De verwarming en het sponsfiltertje
287hly9.jpg

Leuk bakje. Stenen kunnen niet omrollen toch?
Wat snelgroeiers en mos erbij en klaar ben je.

Die bruine alg ben je met een week of 2 a 3 kwijt. Is een opstartalgje. 🙂

Thanks!

Alg? Volgensmij hier geen last van alg hoor 😉
De stenen hebben allemaal andere kleuren haha

Volgensmij kunnen ze niet omrollen nee

Heb je tips voor planten? Wilde het rustig houden qua planten en vooral hele laagblijvende.
Achterin staat gras maar die doet het niet goed

Re: Mijn 30 liter aquarium met vuurgarnaaltjes

Die worden toch heel groot?
Mijn aquarium is maar 25 cm hoog

Leuke inrichting zo en vrolijke achterwand. Wat planten betreft zou je ook kunnen kiezen voor een crypto soort. Die zijn erg sterk, bij mij doen ze het goed met een kleibolletje. Wel even de plantjes een paar dagen apart in een emmer houden en uitspoelen. Dit i.v.m. eventueel slakkengif waar de garnalen aan dood kunnen gaan. En misschien overbodig, wel minimaal 4 weken indraaien voordat je er garnalen in zet, vanwege de nitrietpiek. Garnalen zijn hier erg gevoelig voor. Maar ontzettend leuk dat je vuurtjes gaat houden. Hopelijk heb jij meer succes dan dat ik heb gehad met garnalen.

sandraaa zei:
Die worden toch heel groot?
Mijn aquarium is maar 25 cm hoog

Als dat een garnalen bakje wordt,moet je er juist meer zuurstofplanten inzetten, als cabomba,en wat drijfplanten, als
Limnobium die het licht wat dempen.

Garnalen hebben graag een slaapplaats voor de nacht.

Ellen11 zei:
Leuke inrichting zo en vrolijke achterwand. Wat planten betreft zou je ook kunnen kiezen voor een crypto soort. Die zijn erg sterk, bij mij doen ze het goed met een kleibolletje. Wel even de plantjes een paar dagen apart in een emmer houden en uitspoelen. Dit i.v.m. eventueel slakkengif waar de garnalen aan dood kunnen gaan. En misschien overbodig, wel minimaal 4 weken indraaien voordat je er garnalen in zet, vanwege de nitrietpiek. Garnalen zijn hier erg gevoelig voor. Maar ontzettend leuk dat je vuurtjes gaat houden. Hopelijk heb jij meer succes dan dat ik heb gehad met garnalen.

Vertel!!!eens.

De bak is nu aan z'n 4e week bezig qua indraaien betreft 🙂

Ja ik heb al zitten kijken naar crypto soorten en drijfplanten wil ik zeker doen!
De schuilplaatsen hebben ze tussen de stenen 🙂

sandraaa zei:
De bak is nu aan z'n 4e week bezig qua indraaien betreft 🙂

Ja ik heb al zitten kijken naar crypto soorten en drijfplanten wil ik zeker doen!
De schuilplaatsen hebben ze tussen de stenen 🙂

Je moet je water verzorgen,crypto,s doen daar niets aan,groeien te traag.

En slaapplaats tussen de stenen is onzin. Garnalen gaan in het groen zitten.

Heb er zelf een 200 zitten.

Zo zou het moeten zijn.
vK_0-mKmMaGpoPrKarUinVSr6fzSi7Q2.jpeg

Dit zijn geen garnalen,maar ze zitten er wel in.

Leuk bakje voor de lieve garnaaltjes . Als ik je misschien nog wat ongevraagd advies mag geven. Misschien dat je een steen kunt bekleden met een pluk Javamos of riccia. Als er kleine garnaaltjes geboren worden en die ga je geheid krijgen vinden ze het heel fijn om in het mos te schuilen. En daar halen de kleintjes ook voeding uit.

Helpt het ook al als ik snelgroeiende planten toevoeg enkel voor het indraaien?

En dan een 'dichte' plant permanent toevoeg als slaapplaats voor de garnalen?

Waarom zou je ze er uit halen? zet ze tegen de achterwand.
Is gelijk je behang uit zicht.

Leuk bakje,misschien nog een stukje hout met wat mos bv.
Garnalen slapen niet hoor dus aan slaapplaatsen hoef je niet te doen 😉

Cabomba is een snelle groeier. Die kun je er zeker in doen nu. Die kan zelfs blijven als je bak draait met garnaaltjes. Als je dat een beetje bij elkaar laat groeien hebben ze ook schuilmogelijkheden. Dus gewoon stengel voor stegel planten en dan groeit dat heel snel. Als ze te groot worden knip je een lang stuk af en plant je een stukje verder dat stuk weer in. Beide helften groeien dan weer verder. Dan is je bakje klaar voor de vuurtjes. Misschien daarna nog wat mos en genieten maar.

Goeie ideeen alleen ik vind die planten niet mooi :$
Hou meer van plantjes met bladeren, sorry.

Dat kan natuurlijk. Cabomba kun je dan eruit kiepen en iets erin zetten wat je wel mooi vind. Het is jouw stukje natuur in huis. Jij moet het als eerste mooi vinden. Maar ik blijf dan wel bij mijn tip van mos. Doe er anders een mosbal in gewoon voor de fun. De garnalen zullen je dankbaar zijn. Ik ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken. Ik ben iedere keer weer geroerd als ik garnalen zie. Bij mij komen ze er ook zeker in.

Ik zal morgen is kijken wat er in mn vijver rondzwerft haha.

Een mosbol stond ook al op de planning, die wilde ik meenemen als ik de garnaaltjes ga halen bij de kweker 🙂

Nou,dat zou ik niet doen.
As je geen narigheid in je bak wil.

Hoezo niet?
Ik maak het goed schoon en gooi het er niet zo in hoor

Ik denk als je het een nachtje in een emmer schoon water laat liggen en goed uitspoelt het wel moet kunnen.
Er zijn volgens mij zat mensen die kroos uit de sloot achterom in hun aqua gooien. We moeten nou ook niet doen alsof het een steriele ruimte is. Wordt toch nog gefilterd. Als ik het mis heb dat kan natuurlijk maar om direct te roepen dat daar narigheid van komt. Denk je dat dat levend voer door iedereen in een zakje gekocht word. Ik hoor er ook genoeg zeggen dat ze met een schepnet naar de sloot gaan.

Mijn vijver wordt gefilterd met een hele goede filter, kraakhelder water.
Dus veeeel schoner als een sloot.

Als je vaak de plantenbakken ziet in winkels... bahbah
ik haal het dan liever uit mijn eigen vijver

Gast03 zei:
Leuk bakje voor de lieve garnaaltjes . Als ik je misschien nog wat ongevraagd advies mag geven. Misschien dat je een steen kunt bekleden met een pluk Javamos of riccia. Als er kleine garnaaltjes geboren worden en die ga je geheid krijgen vinden ze het heel fijn om in het mos te schuilen. En daar halen de kleintjes ook voeding uit.

Goed idee 😀 Ik had over je berichtje heen gelezen geloof ik!

Ohhh hahahaha dat kan gebeuren. Ze zijn zo leuk als ze net geboren worden. Echt perfecte miniatuur garnalen

🙂 :thumbs:

Ik was inderdaad van plan de planten goed uit te spoelen en een paar dagen in een emmer laten staan.
Moet toch altijd met nieuwe planten 😉

Heb lang getwijfeld over een achtergrond maar vind niets 'kloppen' bij mijn bakje, en nu kan ik door de weerspiegeling van het glas ook mooi �chter de stenen de beestjes in de gaten houden, en van genieten 🙂

Dat van een beetje voer is een goede tip! Ik heb al water van mijn ingedraaide aquarium toegevoegd maar zal zo even een korreltje visvoer toevoegen!

Heb ik ook ooit op een ander forum geleerd. Vlokvoer toevoegen tijdens het indraaien is goed voor de bacterie groei of zoiets. Weet het meer precies. Omdat dat voer dan moet vergaan omdat niemand het opeet.

Dit waren mijn inspiratiebronnen 🙂

VREbCCZ1EC1kFYbspbW93SCbxSlpWWdh.jpeg

VREbCCZ1EC1kFYbspbW93SCbxSlpWWdh.jpeg

Die bovenste vind ik echt super strak... En daar ben je heel dichtbij. Ik heb me de laatste tijd heel erg ingelezen in de iwagumi stijl van scapen. En ook Takashi Amano. Die maakt zo'n wonderbaarlijke dingen. Tussen de stenen die hebt liggen zou je een pluk mos kunnen duwen. Dat groeit vandaar wel verder. Nog wat kleine steentjes om je grote stenen heen en dan ben je er bijna. Wat je ook als achterwand zou kunnen gebruiken om dat rustige effect te krijgen is melkglasfolie. Wat je op de ramen doet. Ik heb mezelf namelijk bedacht dat dat net zo goed zou moeten werken als gewone zwarte plakfolie. De onderte komt wat rommelig over. Dan vind ik die van jou al een stuk rustiger uitzien.

Sandra,worden het trouwens gewone vuurgarnalen die je neemt of iets van een variant zoals die blauwe van de foto bv?

Mooi strakke bak ik zelf hou persoonlijk en zo gaat mijn garnalen bak dan ook worden meer van veel groen en wat houd maar verder zier er goed uit.

ps mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor een enkel spons filter. je heb tegenwoordig dubbele sponsfilters door er 2 te hebben kan je kiezen om om de week of 2 weken 1 spons schoon te maken waardoor de andere vol met bacterie blijft zitten dan kan de andere spons weer opbouwen en dan kan je de andere schoon maken. puur een tip

ga zo door

Rini, bedoel je 2 bakken boven? Zijn voorbeelden,hoor.

nee heb het over de bak in de openingspost

Ozoo,ja, Is wel een grote.!
Dubbel is gelijk zo groot,he.

Zou dan dubbel klein kunnen.

ik kan helaas geen foto uploaden blijft mis gaan krijg de melding dat die geupload is zodra ik ga kijken zit er een fout in de foto.

ik heb de dubbele in me aqua 40 wou een foto erbij doen maar vanwege bovenstaande gaat het niet. maar ik vind het niet te groot.

Bertus zei:
Ellen11 zei:

Vertel!!!eens.
Dit wordt een lang verhaal vrees ik. En beetje offtopic. Op het forum voor garnalen heb ik het een en ander verteld/gevraagd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan