Mijn 700L (looney)


Oké, de reden waarom ik dit vraag is omdat mijn bladeren ook iets verdraaien, maar magnesium voeg ik al toe (3 ppm) plus wat er nog in het kraanwater zit, dus zal het probleem bij mij ergens anders zitten.

Zie mijn Belgisch groen.

Bekijk bijlage 270763

Gekrulde bladeren is vaak een teken dat de Ca:Mg verhouding niet klopt. Ik stuur aan op Ca 18ppm en Mg 6ppm. 1:3 dus

Het kan echter ook andere oorzaken hebben. Bij mij was het dus zoals vermoed te weinig Mg
 
Gekrulde bladeren is vaak een teken dat de Ca:Mg verhouding niet klopt
Wat ik heb gelezen duid dat op een Ca tekort Mg tekort geeft weer andere problemen.
Ik stuur aan op Ca 18ppm en Mg 6ppm. 1:3 dus
Weet je ook wat er in je kraanwater zit dan? zo niet dan gaat je berekening niet op.
Is dat niet een verhouding die uit de zeewaterwereld komt?
Ja volgens mij ook, speciaal voor de koralen toch?
 
Ja volgens mij ook, speciaal voor de koralen toch?

Ja klopot en de een is dacht ik een buffer voor de ander weer. Maar goed als ik in dat lijstje kijk uit mn eerdere post dan zie ik ook daar dat de mg ongeveer 3x de calcium is dus het zal ook voor zoet zo zijn denk ik dan. Beiden heb ik nog nooit gemeten voor zoetwater hier.
 
Maar goed als ik in dat lijstje kijk uit mn eerdere post dan zie ik ook daar dat de mg ongeveer 3x de calcium is
2,5 keer idd.

Alleen wat er in het kraanwater zit is een verhouding van 1/10, Mg is 3 mg/l en Ca 30 mg/l (waar ik woon dan)
 
Wat ik me dan afvraag is of bij zoet de verhouding zo van belang is of dat de hoeveelheid magnesium gewoonweg soms zo laag is dat je tekorten kan krijgen.
De reden van de verhouding 3:1 is me dan ook niet bekend. Behalve dat ik weet dat in zeewater de een een buffer is voor de ander.
 
Stukje van Orphek:

Magnesium en calcium moeten op 3 tot 1 worden gehouden, ongeveer hetzelfde als op de riffen. Weinig magnesium kan het vermogen van een dier om beschikbare calcium te absorberen negatief beïnvloeden. Als het in balans wordt gehouden, 420ppm van calcium en 1280ppm van magnesium, zal de volledige 420ppm van calcium beschikbaar zijn voor dieren die van calcium houden.

https://nl.orphek.com/magnesium-mg-and-its-role-in-the-reef-aquarium/
 

Terug
Bovenaan