Wat is er nieuw

mijn cichliden liggen stil en lijkt dood

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dunne2011
  • Startdatum Startdatum
D

dunne2011

Guest
wie kan mijn helpen sorry als er speelfouten in zitten ben nog al dyslexie.

nu mijn probleem ik heb aquarium 1 meter 40 diep 50 hoog.
zit zo rond de 8 cichlide's in mijn aquarium ik heb nu twee weken staan safestart er in gedaan week laten draai toen rustig visjes er in gedaan.

eerst 2 zebra zwarte witte
toen 4 oranje naam weet ik even niet
toen 2 labidochromis caeruleus yellow malawi

nou eerste uren leuk zwemmen maar nu lijk net dood liggen tussen de stenen en als je eten geef komt er niks met licht aan nu hebben wij licht uit komen ze loop je er naar toe weg zijn ze gister test gedaan alles goed dus ja mijn vraag is weet iemand wat het kan zijn want ik weet het niet meer
 
Had je eerst Nitriet gemeten?

Ververs 50 % van je water.
Je zit denk net in de nitrietpiek.
 
hey hey bertus als mee zit is de test nitriet ook gedaan dat is die no2 test en die was geel dus ook goed of zit ik er naast
 
geel? No2 moet 0 zijn.
No3 moet 10 zijn.
Dan is er geen nitriet.
Wel Nitraat.
 
haha sorry snap niet altijd alles bertus maar ken je dat nitriet testen wat ze zijn weekend met heel veel bezeg geweest en ze hadde tegen me gezecht dat de teste goed zijn dat ik er niks aan hoef te doen aan me water ofzo
 
Waarom vallen ze dan om?
heel het weekeind??
Waar is mee gemeten,Sticks of druppels?
Als ik test, 2 uurtjes,weet ik het.

Ververs jij nou water. Dat is het eerste wat je moet doen,in zo,n geval.
 
Is het niet gewoon schuwheid/wennen van de vissen?
Omdat ze wel komen als het licht uit is en zich slechts verstoppen met licht aan en als je bij de bak komt.
 
nou ja van af zaterdag is het zo ver en vanmorgen zag ik ze wel leuk zwemmen en doen maar nu is het raak zie ik ze niet en als licht uit is zijn ze er wel maar als ik dichter bij komt is schik en weg maar ok zal morgen met me water beginne dus alvast dank je wel
 
Het kan gewenning zijn.
Maar ook nitriet.

Meten is weten.
 
ja maar met wat kan je dat meten want ja bij visse winkel hebben ze alle testen gedaan die er zijn in de koffer dus neem aan die ook of niet
 
Nitriet kan ineens snel stijgen. Dat noemen ze een nitrietpiek.
Deze komt meestal zo rond de drie weken.
Dus van het weekend geen probleem maar nu kan het ineens fout zijn.
Omdat je niet zo lang gewacht hebt voordat je vissen ging plaatsen kan het fout gaan.

Als je nu geen nitriet kan meten (met NO2 testsetje) dan uit veiligheid water verversen.

Dus doen wat Bertus adviseert en 50% van je water verversen.
 
zonde dat jullie niet niet lezen ik heb gister alles latte testen heb zelf de no2 test en die geeft geel uit dus is druppel test daarom vraag ik hier wat kan er mis zijn is het misschien ziekte of meer want als licht aan is liggen ze bijna dood licht uit komen ze vanmorgen was licht aan waren ze ook super aan het zwemmen vanavond licht aan niks en net licht uit zwemmen dat is dus het vreemde ik heb ph tester en no 2 tester die zijn vanavond goed uit de test gekomen
 
Ik begrijp je laatste bericht niet heel goed. Zou je even je best kunnen doen om er een paar losse zinnen van te maken?
 
laat ik opnieuw beginne

wie kan mijn helpen sorry als er speelfouten in zitten ben nog al dyslexie.

nu mijn probleem ik heb aquarium 1 meter 40 diep 50 hoog.
zit zo rond de 8 cichlide's in mijn aquarium ik heb nu twee weken staan safestart er in gedaan week laten draai toen rustig visjes er in gedaan.

eerst 2 zebra zwarte witte
toen 4 oranje naam weet ik even niet
toen 2 labidochromis caeruleus yellow malawi

nou eerste uren leuk zwemmen maar nu lijk net dood liggen tussen de stenen en als je eten geef komt er niks met licht aan nu hebben wij licht uit komen ze loop je er naar toe weg zijn ze gister 7 druppel testen gedaan in vissen winkel alles goed dus ja mijn vraag is weet iemand wat het kan zijn want ik weet het niet meer. srry dat ik boos uit viel mensen maar zit gewoon met me handen in het haar

test die ik elke dag doe is de no2 en ph test
 
Ik bedoelde je laatste bericht, dat van 00:42.
Ik zie een hele boel keren het licht aan zijn, dan weer uit. Dan zwemmen de visjes wel en dan weer niet. Maar wat bij wat hoort is mijn vraag.
 
nou kijk ja als me licht aan is zwemmen de vissen niet en eten ze niet. gaat dus het licht uit gaan ze zwemmen en eten maar kom ik in de buurt van me bak schieten ze weg en konen ze terug als ik weg ben zo 5 a 10 min later dat is het licht verhaal
 
Aangezien de waterwaardes goed zijn denk ik dat de vissen misschien gewoon schuw zijn.
Zijn er deuren die klinken bij open en dicht gaan in de buurt?
Wordt er regelmatig in de buurt van het aquarium gelopen?

Mijn cichliden heb ik vanwege de schuwheid ingeruild voor sluierstaarten.
Je zag ze allen 's avonds laat als het helemaal stil was in huis.

Wellicht hebben jou vissen nog een periode van gewenning nodig.

Groet Pauolo.
 
oke kijk dat is wel wat alleen de twee gele komen bij en maat van mijn vandaan en daar doen ze het super goed en hij zat er altijd naast en veel geluid dus dat is dan ook wel weer en punt dat je denk is het geen ziekte ofzo
 
Ik zou ze rustig laten wennen en niet met voer proberen te lokken, en het licht niet iedere keer aan en uit doen, worden ze ook onrustig van.
Ondanks je aquasafe erin gedaan hebt, is de bak nog niet goed ingedraaid, en zitten er nog geen goede bacterien in.
Daarom kan er een nitritpiek ontstaan, ook al heb je het laten testen, het kan de ene keer goed zijn, maar de volgende dag dus niet, omdat de bak nog lang niet stabiel is.
De pomp echt met rust laten, pas verschonen als de uitvoer minder wordt.
Verder om de dag een groot deel water wisselen, om de nitrietpiek te voorkomen.
Na 3 weken mag dat weer wat minder.
Zeer matig voeren, ook dat kan een nitrietpiek veroorzaken, en dat is echt gif voor de vissen.
Geduld is een schone zaak, maar dan hoop ik dat het wel goed gaat komen 😉
 
Meten is niks mis mee, geeft zekerheid dat het geen nitriet is.
Maar ik denk ook aan schuwheid/wennen. Ik heb hier een bak op een slaapkamer met oa mesonauta's die als ik binnen kom zo ongeveer de bak uitspringen. Toen ze in de huiskamer zaten waren ze voor de duvel niet bang....Er zitten nog meer visjes in de bak die alleen zie als ik heeeeel rustig de kamer opga en stil ga zitten. Dus zou ik je aanraden om rustig voor je bak te gaan zitten en kijken, dus niet het licht constant uit en aan doen want daar kunnen ze ook van schrikken. Dan komen ze na misschien wel een kwartiertje tevoorschijn en kun je ze goed beoordelen. Zeker als je er wat voer ingooit. Dit moet je zeker een keer per dag doen om te kijken of ze nog goed in hun 'vel' zitten en goed gezond zijn.
Ook een bijvisje die de boel afleidt wil nog wel eens helpen maar bij Malawi is dat denk ik een probleem. Weet er zo 1 2 3 geen op te noemen 😉
 
hey mensen zo als gezecht weer en winkel op gezocht met me wat er oke water stand is echt niks mis mee dus hoef en mag er zelf niks uit hallen van de beste man.. nu heb ik de info gehad lucht er in hangen meer als er in zat en ook batirie spul te voegen heb dus volgens de beste man en ziekte en kwaad aardige batirie in me bak en moet zeggen ben nou denk en uur veder en er zit al meer leven in nu hopen dat het zo blijft de rest bedankt voor jullie info
 
Ik zou graag horen wat dit voor wondermiddeltje is. Kunnen wij hier op dit forum ook wel gebruiken 😉
 
Toch beste dunne, ben ik bang dat je fout bent voorgelicht, en nogmaals, of je het wil geloven of niet, je bak is NIET goed ingedraaid, wat ze je ook vertellen, dit bestaat echt niet.
Laat je niet voor de gek houden want dat kan ten koste van je vissen gaan.
Ik geloof er niks van 🙄
Dit zeg ik echt niet om je te ontmoedigen, maar spul erin gooien waarvan je niet zeker weet wat er loos is kan kwalijker zijn dan waterwissels om de bak goed te houden.
Ik hoop dat je dat echt aanneemt ten behoeve van je vissen 😉
 
en toch, Sera nitrivec heeft hier een keer precies gedaan wat het belooft: binnen no-time was alle nitriet weg. Ik ben er ook geen voorstander van om de bak met dit soort spulletjes in te draaien, en ik weet ook niet of het indraaien ermee ineens helemaal is gedaan, maar roepen dat het helemaal niets doet en alleen maar geldklopperij is vind ik veel te kort door de bocht.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
en toch, Sera nitrivec heeft hier een keer precies gedaan wat het belooft: binnen no-time was alle nitriet weg. Ik ben er ook geen voorstander van om de bak met dit soort spulletjes in te draaien, en ik weet ook niet of het indraaien ermee ineens helemaal is gedaan, maar roepen dat het helemaal niets doet en alleen maar geldklopperij is vind ik veel te kort door de bocht.

~ Ivo

Dat roept ook niemand Ivo!
 
Meksjoef is sceptisch, jij bent dat ("dit bestaat echt niet"). Reden genoeg om toch eens te vermelden dat het niet allemaal gebakken lucht is.

~ Ivo
 
Ik snap er niks van, als de winkel zegt dat je waardes goed zijn, heb je dat spul ook niet nodig, of wel dan?
Ik raak een beetje de draad hier kwijt :sorry:
 
Ik reageer dan ook alleen met de mededeling dat er best spulletjes zijn die wel degelijk doen wat ze beloven, in tegenstelling tot wat vaak genoeg wordt beweerd. Meer niet, minder niet.

~ Ivo
 
dat is stof tot nadenken


vraag voortaan ook even je waarden want met alles goed weet je niks
 
Nou ja, je zal het wel goed bedoelen, maar als je water goed is heb je geen middeltjes nodig, dus ik snap jou reactie niet zo goed in dit verhaal, en dan heb ik het over wat de topicstarter te melden had.
Even goeie vrienden 😉
.
 
Je leest dingen die ik niet schrijf, of je trekt mijn opmerking uit context (door hem te plaatsen binnen een verhaal waar ik niet op reageerde). Logisch dat je er dan niet veel van begrijpt.
 
Zoals eerder aangegeven bevat Sera Nitrivec voornamelijk heterotrofe (Daar is ie weer Bertus) bacterien die normaliter van organisch materiaal leven : Deze bacteri�n hebben de prettige eigenschap dat ze echter een "bijbaan" hebben en dat is het "opeten" van (kleinere hoeveelheden) ammonia/ammonium en nitriet. In principe kan dit de autotrofe bacterien die het echte werk gaan doen de tijd geven om op oorlogssterkte te komen (2-3 weken).
Wat je dus niet moet doen is je bak vervolgens volplempen alsof deze al is ingedraaid, want dan gaat het alsnog fout. Een (hele) beperkte bezetting kan dus zeker. Alles met mate is goed zijn mijn oma altijd. En die had niet eens een aquarium. Ook het SOS-gebruik als Ivo noemt kan natuurlijk : Als je nitriet meet om wat voor reden dan ook dan kan het dus een noodoplossing zijn, maar ook niet meer dan dat. Indraai is wel degelijk nodig want als er later nitriet gevormd wordt is er iets niet in de haak en kan Nitrivec dat dus maar tijdelijk handelen.
Kortom : Jullie hebben beiden deels gelijk. En nu geen ruzie meer he kinderen (dat zei mijn oma ook altijd)


Groetos,

Aad.
 
Tuurlijk niet Aad, ik had helemaal geen ruzie in mijn hoofd, ben je mal.
Maar bedankt voor je uitleg, ook al snap ik nog steeds niet goed als het water getest is, en men zegt dat dat goed is, dat je iets moet toevoegen.
Maar in dit geval is het gegeven als voorzorg dus, omdat de bak niet is ingedraaid, ik snap het denk ik, zonder dat Ivo denkt dat hij met een dom blondje te maken heeft. 😀
 
Als je je kraanwater test is ammonia / nitriet als het goed is ook nul. Dus als je dat net in je bak hebt, zullen de waarden prima zijn. Een keer voeren, poepen en piesen (de vissen he) en je meet wel ineens ammonia / nitriet.
Die kan je dus "onderdrukken" tot het moment dat de bak echt is ingedraaid. Da's de truc van een fish-in cycle zoals ze dat in Engeland noemen. Het kan wel maar heel voorzichtig met een kleine vervuiling (= vis + voer) Ik zou een fishless-cycle doen. Da's gewoon het veiligst maar vraagt een beetje more patience (Holy crap ik begin op Regilio Tuur te lijken).
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan