Mijn eerste aquarium: Juwel Trigon 190 van JohnL1978


JohnL1978

Well-known member
Lid geworden
4 juni 2019
Berichten
209
Leeftijd
45
Locatie
Eindhoven
Hey hallo!

Zo ook ik begin met een foto album.
Ben nu een paar dagen bezig maar heb helaas per dag niet zo heel veel tijd dus stapje voor stapje.
 
Zo nu met foto`s!
 

Bijlagen

  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    174.9 KB · Weergaven: 105
  • Foto 2.jpeg
    Foto 2.jpeg
    25.5 KB · Weergaven: 132
  • Foto 3.jpeg
    Foto 3.jpeg
    97.8 KB · Weergaven: 124
  • Foto 4.jpeg
    Foto 4.jpeg
    113.6 KB · Weergaven: 132
  • Foto 5.jpeg
    Foto 5.jpeg
    83.7 KB · Weergaven: 123
Ik ben aan het kijken naar hout en planten.
Wat bewoners betreft denk aan een mooi L nummer (niet te groot), Cori`s, mogelijk rode garnalen, dwerg gourami`s of een klein harem Betta`s. Voor de middel laag weet ik niet niet. vind bijlzalmpjes wel mooi :).

Ja klopt hup eruit met dat ruimte etend filter hahaha.
 
Hier een duo L104 zwemmen. Leuk visje, niet te duur en laat zich zo nu en dan ook nog wel eens zijn. Wordt ook niet heel groot, cm of 7 schat ik ze in de paar jaar dat ik ze nu heb
 
Weer een stapje verder!
 

Bijlagen

  • IMG-20190716-WA0008.jpeg
    IMG-20190716-WA0008.jpeg
    55.2 KB · Weergaven: 136
Dank u!
Heeft iemand nog leuke ideeën voor inrichting?
Ben zelf aan het denken aan hout maar ben wat huiverig voor de verkleuring :$
 
Verkleuring moet je geen bang voor hebben.
Zal wel gaan verkleuren, maar trekt na een tijd ook weer weg.
Anders kan je nadenken om over Purigen te gaan filteren als je dat wilt. Om de verkleuring tegen te gaan.
 
Elk hout zal een tijdje af gaan geven, maar trekt vanzelf wel weer weg. Genoeg waterwissels helpen hier tegen en iets een tint zul je altijd wel houden. Hier ook wel, maar stoort me niet en het water blijft gewoon helder. Tis pas met een waterwissel als ik het in de witte wasbakken gooi dat er iets een kleurtje aan zit
 
Vandaag mijn eerste hard scape gekocht. De foto's in de bak zijn een bak van de winkel (heevis in Eindhoven).
 

Bijlagen

  • IMG-20190719-WA0004.jpeg
    IMG-20190719-WA0004.jpeg
    124.2 KB · Weergaven: 109
  • IMG-20190719-WA0007.jpeg
    IMG-20190719-WA0007.jpeg
    39.1 KB · Weergaven: 141
Mooi stuk corbo wood! Heb iK ook toen destijds gebruikt. Erg mooi hout! Geeft ook bijna geen verkleuring af aan het water dus ideaal
 
Zo alle techniek zit erin. Ben nog niet 100% tevreden maar dat gaat goed komen.
 

Bijlagen

  • 20190721_151528.jpg
    20190721_151528.jpg
    81.7 KB · Weergaven: 107
Beetje afhankelijk van de bak, maar hier gewoon in de kap gezaagd om de deksels er recht op te kunnen leggen. Gaten zaten er al in en hier kun je zien tot hoe hoog het glas komt, maar waren niet groot genoeg en gaat eigenlijk prima. Ben niet dieper gegaan dan de diepte wat het andere gat max kon zijn
15637836224071785148901255897868.jpg

Aan beide kanten in beide bakken gedaan, ook in de superfish die ik heb, waar de glashoogte wel te zien is en waar ook een gaatje in de kap een maatstaaf was voor me
15637836983583914345621935238316.jpg


Edit: hopelijk klinkt het een beetje logisch zo, anders moet je het even zeggen
 
Zet maar gewoon gelijk op 7 uurtjes, dan kunnen de plantjes wat meer zien en groeien, of heb je hier een speciale reden voor?
 
Had gelezen dat je licht langzaam moest opbouwen. Elke dag 1 uur erbij tot een max van 10-12. Wil gewoon een goede starten en niet overlopen worden door algen haha.
 
Als je van 8 naar 12 uur wil is het wellicht verstandig elke dag een uurtje te doen maar bij opstarten is het niet nodig om vanaf 0 te gaan tellen. Tenminste niet in mijn ervaring of in de literatuur die ik gelezen heb. Zelf begin ik meestal zelfs met 10 uur en stel dan een paar uur naar boven of beneden af indien nodig.
 
Ziet er leuk uit!
Succes met de opstart.

Eerste dag met 1 uur licht zit erop. Morgen 2 uur!
Elke dag 1 uur erbij tot een max van 10-12. Wil gewoon een goede starten en niet overlopen worden door algen haha.

Kan je de lampen dimmen? Indien niet kan je ook drijvers gebruiken als natuurlijke dimmer.
Want de lichtsterkte speelt ook een belangrijke rol.

Maar 1 uur per dag om te starten is wel zeer weinig. Ik begin gewoonlijk op 6uur of 6,5uur per dag en schroef dat wekelijks op met een kwartier of half uur.
Dus in jouw geval zou ik met een langere cyclus starten maar dit iets trager opschroeven.

En 10-12 uur per dag is vrij veel imo. Zeker mocht je de lampen niet kunnen dimmen.
Zelf geef ik gemiddeld 8 uur licht per dag (exclusief eventuele dimcurve).
 
Dank je wel voor jullie reacties! Ik kan de standaard led van Juwel niet dimmen of dag en nacht ritme geven. Ben zelf ook echt happy met het eerste resultaat. Vanmorgen dreef ook maar 1 takje dus dat viel me niet tegen. Het hout drijft nog wel als een gek haha maar een steen erop doet wonderen!
 
Zo lichttijd voor morgen opgeschroeft naar 4,5 uur. Om de paar dagen zal ik er 0,5 uur bij doen.
 
Zo lichttijd voor morgen opgeschroeft naar 4,5 uur. Om de paar dagen zal ik er 0,5 uur bij doen.
Ik zou gelijk naar een uur of 7 gaan, planten hebben licht nodig om gezond op te groeien, mits voldoende plantvoeding mag dat geen probleem geven.
Mits je licht intensiteit erg hoog is natuurlijk maar mogelijk dat je dan 1 strip kan afkoppelen of op de een of andere manier dimmen d.m.v. een stuk isolatietape erop. (o.i.d.)
 
Het kan overkomen dat we zitten te drammen op die lichtduur maar Ton heeft zeker een punt. Als je slechts 4,5 uur licht geeft kan de plant niet goed groeien en krijg je juist algengroei. Er is geen reden om niet te beginnen met 7 uur licht en je planten vanaf het begin voldoende licht te geven om zich te settelen.
 
Om alggroei tegen te gaan in het begin zou je wat hoornblad of waterpest in je bak kunnen mikken (gewoon laten drijven) dan heb je al veel minder kans op alggroei
 

Terug
Bovenaan