Wat is er nieuw

Mijn eerste echte aquarium (MarliesR)

Wat een mooi bakje zeg, en echt een paradijs voor je garnalen!

Ik plaats op het moment vooral over de kogelvisjes, maar het garnalenbakje draait ook lekker door! De garnalen lijken het heel goed te doen. Gisteren en vandaag een mooie vervelling gevonden en vandaag lijkt het disco haha! Had al een vrouwtje gespot met een eiplek. En eerder al een zwangere garnaal, dus hopelijk begint het binnenkort met kleintjes!

Het mos groeit nog steeds zeer welig! Inmiddels al een paar keer beetje bij geknipt haha. Binnenkort het "trapje" voorin weer even fatsoeneren. De cryptocoryne in de rechter achterhoek begint ook lekker te groeien en langzaam aan van voren ook zichtbaar te worden! De java varen (linker achterhoek) groeit nog steeds dermate langzaam dat je daar nog weinig van ziet haha. Maar goed, het mos is voor de garnaaltjes belangrijker en inmiddels heb ik besloten dat ik hier verder ook niks bij ga plaatsen.

20210407_185248-edit.png

De eerste lichting baby slakjes is ook (eindelijk) bijna groot genoeg om te verhuizen naar de slakkenkweekbak.

Prachtige bak!

Lekker groen! Heb je ook nog een vergelijkingsfoto met toen ie net ingericht was?

Dankje! Deze had ik eerder in het topic gezet, hier stond de bak uit mijn hoofd een week (max twee) in te draaien ongeveer en had ik net het laatste mos geplaatst (op die grotere boom).
whatsapp-image-2021-02-17-at-20-47-36-jpeg.319490

Ik ben inmiddels begonnen met de babyslakken uitvangen met schijfjes komkommer en deze verplaatsen naar de slakkenkweekbak. Zag daarbij ook dat er binnenkort een babyboom komt 😁, heel blij mee!

Zwangere-garnaal.png

Zwangere-garnaal2.png

Als het aantal wat groter word wil ik de garnalen met mindere dekking gaan uitselecteren. Deze gaan dan bij de kogelvissen. Een deel daarvan zal dan wel opgegeten worden, maar heb zelfs gisteren nog een volwassen geworden garnaal (gingen er op net wat minder dan een cm in) in die bak gevonden. Dus hoop een beetje dat ze zich daar ook gaan weten voort te planten zodat de kogeltjes altijd wat te zoeken hebben.

Ook eindelijk weer eens een update van de garnalenbak 😁 . Deze draait inmiddels ook al weer vijf maanden! De tijd vliegt. Het mos is er echt mooi ingegroeid en moet ik regelmatig wat bijsnoeien. Ik heb wel wat van de anubias nana en bucephelandra gejat voor bij de jonge kogelvissen 🤣. Op termijn maar weer eens vervangen. Vind de hoek linksvoor nu net wat leeg. Ik had ook gehoopt dat de cryptocorine rechtsachterin wat meer hoogte zou krijgen, maar ze lijken niet meer zo enorm hard te groeien. De javavaren die helemaal linksachter in de hoek staat blijft ook moeizaam gaan haha. Ze gaan niet echt dood maar groeien ook niet tot amper. Al moet ik zeggen dat ik het niet zo erg vind nu de grote boom zo enorm vol is gegroeid dat die javavarens niet echt zijn opgekomen. Allicht haal ik ze binnenkort wel uit de bak en kijk ik of ze het in 1 van de andere bakken wel willen gaan doen.

20210711_150444-bewerkt.png

De van oorsprong 17 aangekochte garnaaltjes hebben zich in elk geval erg goed weten te vermenigvuldigen! Ik moet nog beginnen met eens wat gaan uitselecteren, maar het valt me nog niet tegen hoe ze zich gemiddeld houden. Bij aankoop was ook al niet alles perfect gedekt.

Gaat allemaal lakker zo te zien :thumbs:

Heel gaaf! Dat de garnalen zich voortplanten heb je wss toch liever dan de planten

Heel gaaf! Dat de garnalen zich voortplanten heb je wss toch liever dan de planten
Haha ja, en vond het mos ook veel belangrijker dan de achtergrondplanten. Die waren vooral ook met het oog op terzijnertijd allicht nog eens wat visjes toevoegen. Maar tussen alle schuilplekken rond het mos en de hardscape en normaal heel veel drijfplantjes (nu net met onderhoud het meeste weer verwijderd, volgende week is het weer dichtgegroeid) denk ik dat het zo ook wel goed komt.

Ziet er goed uit Marlies en met Neo s ontkom je vaak niet aan uitselecteren.

Prachtig dat mos. In het echt nog veel mooier 🥰

Bedankt iedereen 😁

Ziet er goed uit Marlies en met Neo s ontkom je vaak niet aan uitselecteren.
Nee precies, en dat is ook geen probleem. Die kunnen mooi in de kogelbak 😁. Die weten zich daar overigens ook best heel aardig in voort te planten haha. Dus dat wordt tzt een mooie mix van uitgeselecteerde garnalen en wildkleurtjes haha

Wat heb je leuke en mooie bakken. En vind het ook grappig dat je ze ook weer voor andere bakken kan inzetten👍

Wat heb je leuke en mooie bakken. En vind het ook grappig dat je ze ook weer voor andere bakken kan inzetten👍
Dankje!

En inderdaad ideaal om het zo onderling ook weer te kunnen inzetten 😁

De bak heeft een paar nieuwe bewoners erbij gekregen 😁
Ik wilde ze al langer, maar nu zijn ze er eindelijk. Een groepje Boraras brigittae! Helaas zitten er ook een aantal B. merah tussen. Het schoolt echter allemaal goed samen en gezien de afstand wilde ik niet nog een keer op en neer (LFS wilde wel nieuwe voor me bij bestellen).

Ze moeten nog wat verder op kleur komen, maar gezien hoe bleek ze waren gaat het al aardig de goede kant op! Ze eten goed en hun gedrag is heel interessant om te zien. De verhouding tot de garnalen is ook hilarisch. Ze zijn kleiner dan de volwassen garnalen.

20210814_134929-web.png

20210814_135610-web.png

Mooie visjes Marlies.

De Boraras doen het echt fantastisch! Ze zijn echt KNAL rood 🥰, Ik vermoed dat ze mede zo diep gekleurd zijn omdat ze redelijk wat artemia nauplii krijgen (de "restjes" van de dagelijkse artemia portie die overblijft van de baby kogelvisjes).

Het mos groeit ook nog steeds als een malle 😄. En de garnalen trekken zich niks aan van de aanwezigheid van de visjes. Dat is natuurlijk ook altijd even afwachten! Maar ze zijn nog net zo zichtbaar en lijken zich nog steeds goed voort te planten.

20211102_181700-edit.png

20211102_181826-edit.png

20211102_181815-edit.png

mooie visjes marlies heb ze laatst voor eerst in echt gezien zijn echt klein ga je hier ook me kweken ?

Ja het is een mooi maatje voor in een garnalenbak vind ik. Ik heb nu een groepje van 15, het is een 70 liter bak.

Het lijkt me wel leuk om eens een poging tot kweken ermee te doen. Misschien over een tijdje als de jongste kogeltjes nog wat groter/ouder zijn.

Heel gaaf! Ook prachtig hoe je ze op de foto hebt gekregen

Mooie foto s Marlies.

Allemachtig..
Nou je kunt gerust ophouden met je zelf als amateur te beschouwen. WOW !! 😍😍😍

Dat filter ziet er heel fraai uit, heb je daar een bron voor, ik heb hier ook een inmiddels gestripte Home 60 staan die ik een 2de leven wil geven

Allemachtig..
Nou je kunt gerust ophouden met je zelf als amateur te beschouwen. WOW !! 😍😍😍

Dat filter ziet er heel fraai uit, heb je daar een bron voor, ik heb hier ook een inmiddels gestripte Home 60 staan die ik een 2de leven wil geven
Haha wat een mooi compliment, dankje!

Ik ben inderdaad ook wel blij met het filter zo. Mooi weggewerkt in een hoek en valt amper op. Het is een HMF Konkav. Ik heb hem zelf besteld via www.youraquahouse.nl. In twee kweekbakjes heb ik ze op lucht en in deze bak heb ik er eentje in combinatie met een Aqual mini pat

Ben helaas vergeten een "voor" foto te maken, maar het mos groeide zo vreselijk hard en vol dat het zo ongeveer de bak begon te overwoekeren. Na wat twijfel uiteindelijk toch maar echt flink de schaar in gezet, want je zag helemaal niks meer van de "structuur" en de visjes hadden ook wat minder zwemruimte daardoor. Al met al zeker minimaal 4 liter mos uit de bak gehaald (en in een andere bak gedaan om verder te laten groeien en kunnen hergebruiken.).

Altijd wel wat kaal als je dan zo'n grote aanpassing hebt gedaan haha! Het mini "boompje" wat rechtsvoor stond heb ik ook weggehaald, daar was ik vanaf het begin al niet helemaal tevreden over. Er staat nu een rijtje met kleine anubias stekjes en daarachter wat bucephalandra. De garnalen en visjes doen het heel erg goed! Het schooltje briggitae is tussendoor zelfs nog wat uitgebreid omdat ik het groepje van @anketh31 mocht overnemen.

20220206_180415-bewerkt-1800.png

En ondanks dat ik te lui ben om uit te selecteren, blijft het groepje garnalen eigenlijk best heel aardig op kleur!
20220206_180452-bewerkt-1800.png

Prachtig

Schitterende bak!! Op welke ph waarde heb je deze bak eigenlijk vanwege je brigittae zo mooi op kleur zijn

Schitterende bak!! Op welke ph waarde heb je deze bak eigenlijk vanwege je brigittae zo mooi op kleur zijn
Bedankt! 😊
Als ik er aan denk zal ik het morgen eens voor je meten, heb ik al een tijdje niet meer gedaan. Maar ik draai deze bak inmiddels zo'n half jaar op hetzelfde water als in mijn T. schoutedeni bakken (handiger met verversen + extra "noodbak" staan zo in het geval van grote ellende). In theorie zouden het dan ongeveer dezelfde waarden moeten zijn á pH 7 (kH 4 / gH 6 / EC 220).

En allicht nog de moeite waard om te noemen dat ze redelijk veel levend voer krijgen. Toen de jonge kogelvisjes nog aan het opgroeien waren kregen ze bijna dagelijks Artemia nauplii (want maakte altijd wat teveel voor de zekerheid en hun kregen dan wat "over" was). En op het moment bijvoorbeeld ook met regelmaat wat grindalwormen omdat ik geen andere vissen heb die die kleine maat kunnen eten. Droogvoer wat ze krijgen is de kleinste maat van Bassleer.

Aangezien ik toch even een foto maakte voor in een ander topic, hier ook gelijk maar even weer een update! Een fotootje van begin van de avond. Ik moet het mos al weer nodig bij gaan snoeien weer, dat blijft echt als een tierelier groeien in deze bak!

2022-mei-03.png

De bak draait eigenlijk behoorlijk stabiel en heb er relatief weinig werk aan. Ik doe wekelijks een waterwissel, voeg elke dag 1ml basis plantenvoeding toe (van aquariumbemesting.nl) en eens in de zoveel tijd maak ik het ruitje eens schoon en moet ik weer wat mos bijknippen.

Binnenkort gaan deze visjes naar de nieuwe 450L bak (samen met een andere overgenomen groep zodat ze samen een schooltje van 50 stuks R. brigittae vormen). In deze bak komen uiteindelijk Danio margaritatus (/ Rasboras galaxy). Ik heb een groepje nakweek overgenomen, maar die waren helaas niet echt in geweldige staat en in mijn ogen echt te klein om al te verhuizen. Doordat een vriendin mij achter in nood belde net toen ik daar stond toch maar gewoon het zakje overgenomen en afgerekend zodat ik snel weer de auto in kon om haar terug te bellen. Deze visjes zitten nu in een tijdelijk 20L bakje waar ze 3x per dag artemia nauplii en daphnia nauplii krijgen. Dit bakje draait al een paar maanden en zitten verder wat bladdersnails, blackworms en scuds in (en nog wat verdwaalde garnalen). Er zijn er 18 in gegaan, maar met de plantjes onmogelijk op dit moment te tellen.
WhatsApp Image 2022-05-01 at 9.41.41 AM.jpeg

Dus maar zien hoeveel het er gaan redden. In elk geval een deel eet nu wel heel goed en de kweker heeft al aangegeven de dieren die toch overlijden te vergoeden.

Bakje ziet er heel gied uit. Mooi dichtgegroeid ook.

De verlichting in deze bak begon het helaas te begeven. Tijdje over getwijfeld wat ik er mee wilde. Wil op dit moment niet nog meer geld er in stoppen. Besloten de galaxy's over te zetten naar de grote bak en voor de garnalen een kleinere bak op te zetten die ik nog had staan. Bakje is wat simpeler nu, maar ben er eigelijk toch gewoon wel weer tevreden over! Drijfplantjes moeten er weer even een beetje ingroeien. Het witte op het oppervlakte is overigens nog drijvende Bacter ae.

20220921_205747.png

De galaxy's vermaken zich kostelijk in de 150cm haha. Gingen de hele bak door. Probeerden zich eerst bij het schooltje R. brigittae aan te sluiten, maar die waren er echt niet van gediend haha. Inmiddels is het allemaal wel een beetje aan elkaar gewend (hier net eten op het water gegooid)

WhatsApp Image 2022-09-22 at 14.45.20.jpeg

Zonet de hele ontwikkeling gezien van jou avontuur Marlies, ronduit schitterend om naar te kijken, prachtige foto's 😍
Wat heb jij kunst in je vingers zitten zeg!

Mooie foto s Marlies.

Ik vind het kleine bakje ook heel mooi gedaan 👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan