Mijn herintredersproject (bderooij)


Dankje :)

De bodem in mijn aquarium is een zachte, lichte korrel waarop ze het prima naar de zin hebben, gelukkig.
Het is JBL Manado, wat volgens een aantal mensen hier en ook in de LFS prima geschikt is voor grondelende vissen.
Ook de Loricaria heeft het er prima op naar de zin.
 
Ik heb zelf de Paleatus een aantal jaar in 80cm gehouden, dat ging altijd prima, zolang er genoeg zwemoppervlak op de bodem overblijft. Ik heb ze zelf ook en vind ze heel leuk :) Als het afgerond grind is kan het best, zoals ik tegen iedereen zeg: ik heb zowel zand als grind in de bak, maar de cory's hebben echt geen voorkeur. De mijne zijn al oud en gezond en zolang je geen wondjes of schuurplekken aan baarddraden of buik kunt ontdekken, zal het goed zijn.

Mooie bak en leuk bestand!
 
Het is geen grind, het is een soort poreuze klei. Je zou het moeten voelen om te weten hoe zacht en glad het is.

Dankje, het bestand is nog niet af maar we hebben er al heel veel lol aan. Het zijn niet de meest actieve vissen maar als ze eenmaal lekker rondzwemmen is het gewoon prachtig om te zien. Mijn vrouw zit ook regelmatig gewoon een kwartier of langer te kijken, de Loricaria Parva is onze grote favoriet.
Nu nog bedenken wat ik er als 'eyecatcher' in ga doen, hoe leuk de Pumila's ook zijn, mijn ervaringen met goerami soorten zijn niet al te best... altijd pech mee gehad vroeger.
 
Cories zitten bij mij al ruim een half jaar op manado grind en dat gaat prima. Er is niets te zien van schade aan baard draden en ze "grazen" constant. Ook in mijn vorige aquarium deden ze het er goed op.

Je tetras zijn paracheirodon axelrodii zoals ik het van deze foto kan beoordelen.
Over de inrichting van je bak heb ik niets dan lof! Heel mooi gedaan.
 
Als eyecatcher zou je misschien eens bij de killi vissen kunnen gaan kijken.
 
Daar zitten zeker mooie visjes tussen, maar degenen die ik heb gevonden zijn veelal lage of midden vissen. Laag is het al redelijk gevuld, zeker als daar ook de garnalen nog bij komen.
Midden heb ik de paracheirodon zitten, 10 stuks. Ik zoek een visje wat graag aan de bovenlaag zwemt..
 
Mooie vissen.
Zie verder niks meer over de waterwaarden staan na een vorig bericht maar in theorie zou je nu rond de periode van een nitrietpiek moeten zitten.
 
Het nitriet is eventjes iets verhoogd geweest maar dit was al vrij snel weer weg.
Ik heb een losse nitriet test set gehaald, de waarde kwam tot 2, toen ben ik dagelijks gaan testen en de volgende dag was hij alweer een heel eind gezakt, hij zat eergisteren op 0,1.
 
Oke,regelmatig meten is wel verstandig want na het toevoegen van vissen kan het nitrietgehalte weer wat toenemen met alle gevolgen van dien.
Voor de zekerheid wordt er daarom ook meestal een indraaiperiode van 3 weken genomen alvorens vissen in een nieuwe bak te zetten.
 
Ik denk ook dat het axelrodi is en geen simulans.

Daarom wil ik je wel een tip meenemen. Ga nooit meer blind af op de tips en adviezen van de LFS. Je gaat daarmee bedrogen uitkomen. Je h�d mijns inziens dan idd nog beter voor sterbai kunnen kiezen dan voor paleatus.
En de pygmaeus hadden hier juist perfect in gekund. Een grote school met kleine visjes is hartstikke leuk.

De Trichopsis pumila is een goerami soort die naar mijn mening heel sterk is. Sterker dan de lalius. Ik heb ze al tijden en zou ze nooit meer willen missen. Zorg wel voor drijfplanten en andere planten die het licht wat dempen.
In mijn bak heb ik nog weinig planten die lang zijn en dat merk ik aan hun gedrag want ze zitten nu liever laag in de bak tussen de planten. Ik hoop dat dit anders wordt als de planten langer zijn want het is beneden al druk genoeg.
Maar goed, een erg leuke vis, ga je geen spijt van krijgen! Groepje van 5 stuks ofzo....
 
Ik wacht even af hoe groot de Paleatus gaat worden, is het te groot dan is daar wel iets op te bedenken.

De axelrodi, tsja.. ook maar aanzien. Het blijven leuke vissen, niet te druk en het zwemt allemaal leuk bij elkaar.
Deze komen bij Intratuin vandaan, ik had een cadeaubon van Intratuin maar gezien de tuin al helemaal klaar is heb ik er een vissenbon van gemaakt ;)
Moet zeggen dat de vissen hier bij Intratuin er wel erg goed bijzitten, beter dan bij Pet's Place in Enschede.
Volgens de verkoper (hij is de manager van de vissenafdeling) was het de simulans, kreeg ze ook voor de prijs van de simulans...

De 'eyecatcher' ben ik nog niet over uit. Ik ben nogsteeds verliefd op de pumila, die zullen het denk ik ook wel gaan worden. Drijfplanten hangen er inmiddels in en een aantal andere planten is ook hard op weg om aan de waterrand te komen. De grote planten rechts achterin (die het filter moeten verbergen) zijn daar al aangekomen.
Ik kijk het allemaal even aan, voor nu staat de bak er even prima bij, de planten groeien mooi, de vissen lijken het allemaal goed te doen, het is een prachtige aanwinst voor de woonkamer.

Seabait, ja ik weet dat 3 weken indraaien het beste is. Ik had echter mijn oom op bezoek met watertestkit, die al zeker 50 jaar aquaria in huis heeft (evenals de meeste andere broers van mijn vader, mijn vader zelf heeft ook bijna zijn hele leven aquaria gehad, tot hij er de energie niet meer voor had. Daar heb ik de tik van).
Naar zijn idee was alles ok dus besloot ik om er alvast iets in te zetten en een nitriet testsetje te halen om het in de gaten te houden.
Tot nu toe zijn alle dieren nog in leven en lijkt het water ook aardig stabiel.
Mocht het nitriet toch weer omhoog gaan is een waterwissel zo gedaan om het in de kiem te smoren.
 
De hoge temperatuur is in dit geval voor C. paleatus een veel groter probleem dan de bakmaat.
 
De temperatuur heb ik inmiddels rustig aan naar beneden gebracht tot 24 graden. Wat ik lees is dat de temperatuur voor de Paleatus tussen 22 en 26 moet zitten dus ja ik zat eerder redelijk richting de bovengrens, nu zou het al stukken beter moeten zijn.

De kardinalen zouden zich hier ook goed bij moeten voelen, volgens de informatie die ik overal kan vinden, voor de Loricaria is het alleen belangrijk dat het niet al te hoog word.
 
Zo, ik ben even gaan zitten voor de foto's en heb wat met de instellingen gespeeld.
Nu al een stuk strakker, alleen zie je nu goed dat de achterwand heel lelijk is ;) Hopen dat die snel dicht groeit!

Goed, foto's!

13-09-2014-6.jpg


13-09-2014-4.jpg


13-09-2014-3.jpg


13-09-2014-2.jpg


13-09-2014-1.jpg


13-09-2014-24.jpg


13-09-2014-23.jpg


13-09-2014-22.jpg


13-09-2014-21.jpg


13-09-2014-20.jpg


13-09-2014-19.jpg


13-09-2014-18.jpg
 
13-09-2014-17.jpg


13-09-2014-16.jpg


13-09-2014-15.jpg


13-09-2014-14.jpg


13-09-2014-11.jpg


13-09-2014-10.jpg


13-09-2014-9.jpg


13-09-2014-8.jpg


13-09-2014-7.jpg




En omdat jullie gek zijn op 'totaaltjes':

13-09-2014-13.jpg


13-09-2014-12.jpg
 
Ziet er goed uit, maar denk dat het mooier op de foto wordt zonder flits en 's avonds gemaakt in verband met spiegeling. :)
 
Dat denk ik ook ja, ga vanavond nog even aan de gang.
Zonder flits kan inderdaad wel, maar dan zit je al snel met bewogen foto's. Ik heb geen statief, dus dat word lastig.
Mijn camera is zeker niet de nieuwste meer (Nikon D70) dus niet heel erg snel.
 
Als je camera niet al te zwaar is hoeft een statief niet veel te kosten en op marktplaats zijn ze vaak helemaal goedkoop. Is echt een noodzaak voor aqua fotografie, maar is natuurlijk wel zo'n ding wat de rest van de tijd maar ergens thuis staat :)
 
Heb ook niet een van de nieuwste DSLR camera's (Canon 400D), maar doe niet altijd een statief gebruiken.
 
Ik denk ook dat het is wat je ermee wilt.
Wil je gewoon wat mooie foto's van je vissen en je scape? Of wil je echt de perfecte foto maken zonder commentaar van (semi-) pro's?
Voor mij het eerste, het hoeft niet perfect te zijn, als het er mooi uitziet en ik kan laten zien wat ik thuis heb staan, ben ik al erg blij.

Ik ga nog zeker verder spelen hoor, proberen om het zonder flits te doen maar voor nu ben ik al erg blij wat ik ervan gemaakt heb ;)

Saskia, mijn camera is erg zwaar. Het is een Nikon D70, een camera van een jaar of 7, 8 oud die je zonder statief erg moeilijk stil kunt houden.
Hij maakt nog prima foto's dus ik doe hem voorlopig niet weg.
 
Onze camera weegt ongeveer een kilo, maar ons statief was echt niet duur. Het is idd wat je ermee wilt, wij nemen het statief ook mee op reis enzo...gewoon een stoel of een trapje kan natuurlijk ook werken :)
 
Ik kan hem niet precies wegen maar ik vind hem te zwaar om goed stabiel te houden bij de wat langere sluitertijden.
Ik schiet altijd uit de losse hand, de meeste dingen die ik fotografeer zijn te snel voor rustig op statief fotograferen.
Ik heb de camera destijds gekocht om mooie foto's van mijn dochters te maken, maar heb hem ook veel gebruikt voor concertfotografie en bij dingen als dierentuinen. Twee redelijke lenzen erbij en dat is voldoende. Ik wil nog wel een externe flits hebben maar voor nu is dit wel voldoende.
De bovenstaande foto's zijn al stukken beter dan wat er eerder in stond, die zijn nabewerkt en deze niet (alleen verkleint).
 
Mooie foto's!


bderooij zei:
Seabait, ja ik weet dat 3 weken indraaien het beste is. Ik had echter mijn oom op bezoek met watertestkit, die al zeker 50 jaar aquaria in huis heeft (evenals de meeste andere broers van mijn vader, mijn vader zelf heeft ook bijna zijn hele leven aquaria gehad, tot hij er de energie niet meer voor had. Daar heb ik de tik van).
Naar zijn idee was alles ok dus besloot ik om er alvast iets in te zetten en een nitriet testsetje te halen om het in de gaten te houden.
Tot nu toe zijn alle dieren nog in leven en lijkt het water ook aardig stabiel.
Mocht het nitriet toch weer omhoog gaan is een waterwissel zo gedaan om het in de kiem te smoren.

Ah op die manier,dan zijn mijn reacties aan jouw adres overbodig dat is duidelijk maar wist ik ook niet natuurlijk ;)
 
Nooit overbodig! Tips zijn altijd welkom, is het niet voor mijzelf dan wel voor anderen die het hier lezen ;)
 
In een poging de watertemperatuur te laten zakken, loop ik tegen het probleem aan dat deze niet onder de 25 wil.
Ik heb de verwarming nu op 22 staan en deze slaat dan ook niet meer aan, toch blijft de temperatuur op 25/26 graden (afgelezen met kwikthermometer).
Gisteravond heb ik water ververst(30 liter) en de temperatuur van het nieuwe water was 22 graden maar echt veel afkoelen doet de bak niet.
 
bderooij zei:
Gisteravond heb ik water ververst(30 liter) en de temperatuur van het nieuwe water was 22 graden maar echt veel afkoelen doet de bak niet.
30 liter van 22 graden vs. ongeveer 3 keer zo veel oud water op 25 graden doet ook niet zoveel. Zal misschien niet eens een graadje uitmaken.

Hoe warm is de ruimte waar het aquarium staat?

~ Ivo
 
De woonkamer is momenteel zo'n 23 graden, warmt redelijk snel op bij ons.
Heb het idee dat de verlichting de boel ook aardig opwarmt.
 
Ja klopt hoor is hier ook,heb van de bakken al heel lang de verwarmingselementen uitstaan en heb de kappen omhoog want dat scheelt een graad of wat.
Toen het zo extreem warm was had ik er ook nog ventilatoren voor staan.
 
De temperatuur is gestegen tot 26 en stijgt nu niet meer, ik heb de verwarming uit staan. De vissen lijken er weinig last van te hebben, de kardinalen scholen mooi, de corys grondelen wat af en de loricaria doet wat hem de naam plak heeft opgeleverd (door vrouw en Dochterlief).
Ik wacht nog even met de laatste visjes en garnalen, maar het water is nu helemaal ok. Nitriet op 0, ph op 7, verder alles onveranderd.
 
Ik heb als laatste soort gekozen voor een koppel honing goerami's, Colisa Chuna.
Ik heb er wat schrik voor gezien in mijn vroegere aquarium goerami's niet zo heel goed gingen, tot groot puberverdriet. Ik ga er alles aan doen om deze goed te laten gaan, ze zijn prachtig.
Daarnaast een vijftal Helena slakken gehaald om van de kleine slakken af te komen, wat er iedere dag meer lijken te worden.

Met een paar weken Japonica garnalen erin en dan is het klaar!

Zal later foto's maken, eerst de goerami's even bij laten komen.
 
Zo... bijna op de dag af 2 jaar terug dat ik hier iets geplaatst heb.
Het aquarium draait nogsteeds en eigenlijk is er niet zo gek veel veranderd.
Er moeten wat planten bij na een flinke snoeibeurt van vorige week, waarbij ik een heleboel Platys gevangen heb. Vorig jaar met een paartje begonnen en al heel vaak visjes weggehaald omdat het te vol was. Na een drukke (en ook vervelende) periode niet teveel onderhoud kunnen plegen, waardoor er dus zo'n 20 in de bak zaten.
Inmiddels zijn het er 2 en wat kleintjes die er nog uit moeten.
De kardinalen zijn 'op', die gingen ineens hard achteruit, en een aantal Corydoras zijn gaan hemelen.
Daar zitten er nu nog 3 van in, binnenkort maar eens aanvullen.
De Goerami vrouw was ook ineens verdwenen, daarvoor in de plaats heb ik dit weekend een nieuwe gehaald om de man te vergezellen. Het vorige vrouwtje heeft wel voor nageslacht gezorgd, een prachtige man bleef er van over maar deze heeft het ook niet heel lang gered (nog geen jaar).

Het visbestan nu:
10x Rasbora Pauciperforata (sinds zaterdag, prachtige diertjes)
2x Colisa Chuna (m/v)
3x Corydoras Paleatus
1x Loricaria Parva
2x Ancistrus
2x Platys (en dus babyspul dat ik nog niet gevangen krijg)
5 Japonica garnalen (waren er 10, heb er 1 dood gevonden en de anderen? tsja)...

Op de planning staat: Planten aanvullen en ergens in de komende tijd willen we gaan kijken voor een nano bakje met garnaaltjes erin, om de slaapkamer op te vrolijken.
In de komende week zal ik proberen wat nieuwe foto's te schieten maar de bak staat er nu niet al te mooi bij wegens rigoureus snoeien.
 
Ik was nog wat foto's verschuldigd.
Heb er vandaag wat nieuwe planten bijgeplaatst, het was een beetje eentonig geworden dus wat meer variatie bijgeplaatst.
Daarom aardig wat vuil in het water. Ik zal vandeweek met de camera wat betere plaatjes schieten, deze zijn met mijn telefoon geschoten.

Om te beginnen, totaal aanzicht:
20160928_204444.jpg



En dan: De Rasbora's. Wat een leuke, vrolijke visjes zijn dat!
20160928_204453.jpg


Collisa Chuna man laat zijn rug zien. Helaas, de telefoon is niet zo snel qua foto's maar ik zal later deze week bewijzen dat het een schitterend exemplaar is!
Onderaan ligt ook nog een Ancistrus te 'chillen' in zijn holletje.

20160928_204512.jpg


Nog eentje om het af te leren, het hoekje waar de Colisa Chuna zijn thuisbasis heeft gemaakt.
Andere vissen zijn hier niet in de buurt gewenst, als hij in een slechte bui is wordt iedereen weggesnauwd. Iedereen, behalve de Ancistrussen. Die zijn te groot ;)
20160928_204459.jpg
 
Dankje!
Ja, eigenlijk meer ongeluk dan opzet. Die grote plant groeit heel snel (2 weken geleden heb ik de hoeveelheid gehalveerd en alsnog is het erg veel) en maakt het dus vanzelf zo. Meteen het interne filter aan het zicht onttrokken en de Goerami man is er dolblij mee!
 

Terug
Bovenaan