Mijn herintredersproject (bderooij)

1 blaadje kroos in je bak en je komt er nauwelijks meer vanaf ;)
 
Prachtige Bak geworden ben en hele mooie plaatjes!
 
Thanks :)
Ben zelf niet geheel tevreden... weet alleen niet waarom niet. Er mist iets ofzo...
 
Misschien een plant toevoegen met een afwijkende bladvorm?
Mja... Ik ben voor de crypto's gegaan in de hoop dat die wel blijven leven.
Heb Valisneria erbij staan, maar die doet niet heel erg veel op dit moment.
De Anubias is ook niet heel blij...

Ergens speel ik met de gedachte om de hele boel opnieuw in te richten, maar dat word wel weer een heel project...

Eerst maar even bijkomen van de kieuwwormen, vandaag de tweede kuur Tremazol gedaan.
 
Mja... Ik ben voor de crypto's gegaan in de hoop dat die wel blijven leven.
Heb Valisneria erbij staan, maar die doet niet heel erg veel op dit moment.
De Anubias is ook niet heel blij...

Ergens speel ik met de gedachte om de hele boel opnieuw in te richten, maar dat word wel weer een heel project...

Eerst maar even bijkomen van de kieuwwormen, vandaag de tweede kuur Tremazol gedaan.
Was maar een ideetje hoor, heb geen lood verstand van planten en scapen:) Niet in een dip schieten:daisy:
Alle wormen nu weg denk je?
 
Ik heb ook geen verstand van planten :D Daarom blijven ze ook niet in leven :p
Het lijkt erop dat de crypto's wel groeien, maar erg langzaam en de bladeren zijn allemaal wat gekruld. Het is even aankijken, heb er genoeg in gezet dus voor nu staat het vol genoeg met planten.
Moet maar even bedenken, misschien dat ik met de huidige decoratie gewoon een andere indeling moet maken en dan eens kijken of dat beter bevalt.

Als het goed is moeten de wormen allemaal kapot zijn ja, 2 kuren met 7 dagen ertussen zou moeten werken. We observeren maar weer ;)
 
Je vraagt je toch af hoe je het allemaal in de bak krijgt he. Nou succes met observeren
 
Zo, net even een uurtje kroos geschept en drijvers gespoeld en uitgedund, het is een gevecht maar het moet er toch echt weer uit.
Drijft nog wel wat in, dat mag volgende week. Die kleine pluisjes krijg je niet te pakken.
Tevens een paar van de drijvende lotussen in de grond gedrukt, met zoveel Limnobium staan ze beter in de grond. Eentje drijft, die is nog erg klein en heeft nauwelijks wortels dus die mag nog even blijven drijven.
De eerste uitlopers van de Valisneria zijn alweer gesignaleerd en ze zijn meteen ook flink, dus stoppen met carbo werpt zijn vruchten af gelukkig.

Ik zit me te bedenken wat ik met de bak aan wil. De planten lijken het beter te doen inmiddels, maar toch trekt de bak me niet zoals hij dat eerder wel deed.
Sinds de bodemwissel heb ik zoveel problemen gehad dat ik het echt even niet meer weet.
Even een foto, misschien hebben er mensen goede tips voor me om de boel flink om te gooien en er weer een aantrekkelijke bak van te maken waar ik lol mee kan hebben.

IMG-20180212-WA0002.jpg


De dingen die al in mijn hoofd zitten (maar nog geen budget voor):
- Binnenfilter vervangen voor een extern exemplaar
- CO2 installatie erop
- TL vervangen voor LED

De volgorde weet ik nog niet, maar dat zijn de hardware veranderingen die ik graag wil doen.

Nu de inrichting.
De planten die erin staan zijn mooi, maar:
- Het zijn twee soorten crypto's die door elkaar staan, doen het redelijk
- Valisneria was tobben maar het lijkt er nu op dat ze weer aanslaan.
- Anubias heeft het nooit goed gedaan, bladeren kleuren geel op de randen en rotten uiteindelijk gewoon weg.
- Lotussen zijn schitterend, maar de bladeren zijn erg dun, geen idee wat daarmee is
- Javamos groeit als een trein, dat blijft sowieso want dat is mijn garnalenfabriek.

Hardscape:
- Er liggen twee stukken Mopani hout in, verborgen tussen de planten, waar de Anubias op zitten
- Er ligt een partij lavasteen in het midden, waar het mos op zit.
Het hout vind ik mooi, lavasteen ben ik inmiddels een beetje op uit gekeken. Ook gaat hier erg veel troep in zitten dus dit wil ik er eigenlijk uit hebben. Vervang ik dat door andere stenen? Vervang ik het door hout?

Het bestand:
- 14x Trichonostigma heteromorpha: Prachtige dieren, die het erg leuk doen. Die blijven sowieso
- 6x Corydoras paleatus: Leuke dieren maar zijn eigenlijk te groot voor deze bak, vooral de vrouwen. Deze weg doen wil ik eigenlijk ook niet, om twee redenen: Ik houdt niet van dieren wegdoen, en mijn vrouw vind ze te leuk ;)
- 2x Trichogaster chuna: Geweldige dieren, maar sinds de derde er niet meer is zijn ze minder actief, en lijken niet op hun gemak. Nu hebben deze wel het meeste te lijden gehad onder de kieuwwormen uitbraak, dus misschien trekt het wel weer recht. Als ze er niet meer zijn wil ik hier een andere soort voor terug plaatsen.
- Vuurgarnalen en Amanogarnalen: Doen het prima, zijn leuk, blijven sowieso.

Nu zijn de dingen die ik zelf al wel doen duidelijk, maar ik heb op dit moment even geen budget om deze bak onder handen te nemen, dus zoek ik manieren om de bak weer zo op te bouwen dat ik er weer plezier in krijg om ermee bezig te gaan. Het lijkt erop dat de problemen met de dieren op dit moment over zijn (behalve de twee chuna's) dus wil ik in de komende paar weken goed gaan nadenken hoe ik het beste de boel weer kan opbouwen. Tips? ideeën? Alles is welkom.
 
Misschien is een combinatie hout en maaskeien mooi.
Wat hygrophlia corymbosis.
Cypres helferii
 
In plaats van?
Meer planten toevoegen gaat hem niet worden, het staat al redelijk vol.
 
Wellicht dat die wat te rommelig is, een gedeelte meer hardscape en iets minder groen zou het wel is kunnen doen.

Aan de andere kant staat de bak er veel beter bij dan 95% van alle andere bakken in Nederland :)
 
Wellicht dat die wat te rommelig is, een gedeelte meer hardscape en iets minder groen zou het wel is kunnen doen.

Aan de andere kant staat de bak er veel beter bij dan 95% van alle andere bakken in Nederland :)
Thanks :) Ja, hij staat er niet slecht bij, maar ik denk dat de problemen die ik gehad heb gewoon het plezier van de bak hebben weggenomen.
Daarom inderdaad een andere inrichting, alleen even goed nadenken wat.

Dirk zijn optie vind ik wel een goede, alleen is het even de zoektocht naar goed hout en kijken waar ik voordelig maaskeien vandaan kan halen.
 
Ik zou wachten met deze mooie bak te slopen. Eerst sparen voor een goede pomp, co2 installatie en kwalitatief goede led verlichting. Het kost dan wel wat, maar je begint dan wel met een goede basis.

Maaskeien zijn doorgaans bij goed gesorteerde tuincentra verkrijgbaar.
 
Misschien een hoekje maken waar het in de hoek van hoog naar laag loop? Dit is iets wat mij ten eerste binnen schiet, dus bijvoorbeeld de valisneria achteraan met daarvoor wat keien waar je een stuk hout tussen klem of overheen laat hangen waarop je wat mos bindt. Onder het hout kan je dan een mooie crypto plaatsen (heb je al genoeg :D). Denk gewoon de hardscape wat meer naar voren brengen, de plantjes verbergen nu de stenen terwijl de stenen een mooie focus punt kunnen zijn. vaak werkt het ook wel om contrasten te maken door achter de steen wat klein bladerige plantjes te plaatsen en daarvoor een steen met een mooie crypto ervoor (wel laag houden zodat die niet de steen verbergt)

Lavasteen is inderdaad lastig schoon te houden, maar het bied wel weer een goeie plaats voor bacteriën voor biologische filtering :D

Dit is iets wat mij als eerste te binnen schiet, misschien vind je het niks maar ik dacht ik laat t wel even weten :)
 
In plaats van?
Meer planten toevoegen gaat hem niet worden, het staat al redelijk vol.
Inplaats van de valseneria zou ik Cypred helferii nemen.
En links achter kan best een mooie hygrophlia.

Haal je wat crypro weg.
 
Ik vind dit een mooie bak, maar snap ook wat je bedoelt met 'er mist iets'. Ik zou zeggen dat je hoge planten mist achterin. Idd zoals iemand ook al zei, een beetje opbouw van hoog achter naar wat lager naar voren toe. Eventueel ook van links naar rechts of andersom ook een hoogteopbouw. De Valisneria is mooi, dus die zou meer ruimte kunnen krijgen of vervangen door een andere hoge plant.
 
Ben , misschien links of rechts ergens wat stekjes van planten scoren .
 
Ik vind dit een mooie bak, maar snap ook wat je bedoelt met 'er mist iets'. Ik zou zeggen dat je hoge planten mist achterin. Idd zoals iemand ook al zei, een beetje opbouw van hoog achter naar wat lager naar voren toe. Eventueel ook van links naar rechts of andersom ook een hoogteopbouw. De Valisneria is mooi, dus die zou meer ruimte kunnen krijgen of vervangen door een andere hoge plant.
De foto die je nu ziet is na de 'verbouwing'.
De Valisneria staat in de hoek naast de filter, die is pas net weer aan het groeien dus komt vanzelf beter tevoorschijn.
De crypto's die erin staan groeien vanzelf wel de hoogte in, en het mos links schiet een eind de lucht in, perfecte schuilplaats voor kleine garnalen dus dat blijft lekker zo.

Ben , misschien links of rechts ergens wat stekjes van planten scoren .
Ik weet niet of ik er meer planten bij wil hebben. De dikke Crypto in het midden is een moederplant, dus stekken komen er vanzelf wel weer. De stekken aan de rechtkant komen ook van die plant, in 3 maanden tijd heeft deze al aardig wat voortgebracht dus dat komt wel goed.

Zal vanavond even detailfoto's maken, de mist is opgetrokken dus dat kan mooi, kan ik meteen vertellen wat ik gedaan heb ;)
 
Zo, even wat detail foto's.
Beginnen met een mistloos totaaltje:

IMG-20180218-WA0004.jpg

Zoals je kunt zien, ten opzichte van de vorige foto's ligt er nog maar 1 ding op dezelfde plaats: Het boomstammetje links voor.
Dit heb ik laten liggen omdat de Loricaria daar vaak uit komt kruipen, ziet er leuk uit :)

IMG-20180218-WA0007.jpg

Op 1 van de lavastenen bleek nog wat baardalg (volgens mij) te zitten, zolang het zich niet uitbreid vind ik het niet zo erg. De Japonica's weten er meestal wel raad mee.

IMG-20180218-WA0011.jpg

Veldje met Lotussen, omdat ik nu voldoende drijvers heb mogen ze in de grond.
Er ligt er 1 met een knolletje, de anderen zijn stekken en beginnen een knol te groeien, eens kijken of dat wat wil worden.
Deze kleine knolletjes steken heel weinig boven de grond uit, tegen de tijd dat het volgroeid is zullen ze verder boven de bodem uitkomen.

IMG-20180218-WA0003.jpg

Lastig focussen op de Valisneria als de kegels er de hele tijd voorbij zwemmen :D
Wel op de voorgrond mooi de twee stukken Mopani hout te zien, hier zat eerder Anubias op, deze waren dermate lelijk geworden dat ik ze weggedaan heb. Nadat ik alle lelijke bladeren had weggehaald bleef er maar weinig over helaas.

IMG-20180218-WA0013.jpg

Stapeltje lavastenen met mos erop, paar Crypto's ervoor om het licht voor de lotussen iets te blokkeren.

IMG-20180218-WA0018.jpg


Trichogaster chuna die persé op de foto wilde, nou ok dan... Wilde eigenlijk de bos Crypto's op de achtergrond op de plaat krijgen, maar dat ging dus niet... zoals gepland.

IMG-20180218-WA0019.jpg


IMG-20180218-WA0020.jpg


Toch nog gelukt :)

Ik ben er blij mee hoe het nu staat, alleen misschien links wat kaal. Ik hoop dat de lotussen goed gaan groeien, zodat het daar iets voller word.
Het mos wil ik uiteindelijk over de lavastenen heen hebben zodat het een begroeide heuvel lijkt te zijn.

Ik denk niet dat ik er nog planten bij ga zetten, hooguit ter vervanging van een andere plant.
IMG-20180218-WA0014.jpg
 
Dit is een mooie Bak ben. Ik zou het voorlopig eens zo laten en aankijken hoe de planten zich ontwikkelen. Als er dadelijk groei in zit kan dat het aanzicht compleet veranderen.
 
Thanks! :)
Ja, ik laat de bak voorlopig met rust, heb er genoeg aan gedaan de afgelopen maanden. Nu even laten rusten en wachten of het goed groeit.
 
Ziet er weer goed uit! Zeker als de planten straks gaan groeien en aanslaan
 
Omdat het kan, even wat fototjes. Was toch bezig met de Borneo :)
Moet nodig wortels knippen van de Limnobium dirkbazuinensis...
IMG-20180303-WA0011.jpg
IMG-20180303-WA0012.jpg
IMG-20180303-WA0013.jpg
IMG-20180303-WA0014.jpg
IMG-20180303-WA0015.jpg
IMG-20180303-WA0016.jpg
IMG-20180303-WA0017.jpg
IMG-20180303-WA0018.jpg
IMG-20180303-WA0019.jpg
IMG-20180303-WA0020.jpg
IMG-20180303-WA0021.jpg
IMG-20180303-WA0022.jpg
IMG-20180303-WA0023.jpg
IMG-20180303-WA0024.jpg
 
De Borneo is mooi maar vind het heldere van deze bak toch mooierderder hoor!
 
De Borneo is mooi maar vind het heldere van deze bak toch mooierderder hoor!
Ieder zijn smaak. Ik vind ze allebei erg mooi, hebben allebei een andere insteek ;)
De nieuwe bak word nog een slokje donkerder dan de Borneo, en ook veel kaler ;)
 
Oke ben benieuwd maar zal op de foto ook anders ogen als in het echt zeg maar misschien.
 
Terug
Bovenaan