Wat is er nieuw

mijn juwel rio 180 (sam vissenkom)

• Onderwerp starter Onderwerp starter sam vissenkom
  • Startdatum Startdatum
S

sam vissenkom

Guest
Sinds vorige week een rio 180 gekocht half jaar oud met externe filter ter 1200 3 maanden oud voor maar 90 op marktplaats

Vis bestand
Diverse levend barende
3 algen eters
4 Corys
Stuk of 40 regenboog garnalen
Zelf een bio co2 gemaakt

dankje ben trouwens niet tevreden met de inrichting vooral in het midden.
De poster achter wand ga ik zelf nog een keer vervangen met tegel lijm en een steensoort weet nog niet welk

Ziet er leuk uit! Misschien de toren met stenen naar de linkerkant verplaatsen? Dan krijg je in het midden wat meer ruimte misschien? Nu komt het aan de rechterkant samen met het filter wat massief over, maar dat kan misschien ook door de hoek van de foto komen.

Zit dat vorkjeskruid niet constant in je filter? Als het zo bij de toevoer hangt?

Het is trouwens een klein beetje alsof je het filter bewust in het zicht houdt. Daar zou ik wat hoogs voor plaatsen.
Hoe je de rest van de planten hebt neergezet, dat ziet er heel natuurlijk uit. Mijn complimenten.

Heb weer iets verandert wil een foto plaatsen plaatsen maar weet niet hoe kan dat onderwerp niet meer vinden

Help me

voor
887188sam_klaver_0_85_aquariu.jpg

Hoe hij nu is
co2 werkt goed voor me planten
2 goerami's en 3 khuli's gekocht + nog 2 plantjes links in de hoek en rechts in de hoek

foto's zijn helaas op de kop heb ze bij gedraaid en nog een keer uploadt maar ze blijven op de kop staan :sorry:

119324sam_klaver_0_85_aquariu.jpg

544766sam_klaver_0_85_aquariu.jpg

829844sam_klaver_0_85_aquariu.jpg

378937sam_klaver_0_85_aquariu.jpg

998234sam_klaver_0_85_deskto.jpg

weer even een update paar nieuwe plantjes gekocht maandag komen er nog meer en een co2 set gekocht via marktplaats met sera ph regelaar. ik zie het meteen aan de planten groei de algen groei is ook een stuk minder geworden, hopen dat het zo blijft 😀
En gister een rgb led trip gekocht bij de action voor 25 euro met dimmer en afstandsbediening geeft wel een leuk effect al de tls uit staan! alleen afwachten hoelang deze het vol houd boven de bak..

Knap hoe dat water en alles er zo in blijft zitten hehee 😉
Maar ziet er leuk uit hoor

net mijn nieuwste stukje hardscape toe gevoegd uit een stuk mangrove hout gemaakt door mijn broer 😀
491773sam_klaver_0_85_deskto.jpg

277259sam_klaver_0_85_deskto.jpg

Mijn water waarde gemeten
3x gedaan met test strip de eerste x iets te lang er in gehouden denk ik , is voor het eerst dat ik me water waarde meet.
Ik Heb een sera Ph controller PH gaf 7,12 aan bij het meten en de test strips geven iedere x iets anders aan, controller is net Geijkt.
Zou iemand mij wat meer uitleg geven over de water waardes.. ik word er niet echt wijzer van 😛

No3 25 10 10
No2 0 0 0
Gh 21 14 14
Kh 20 15 15
Ph 76 84 72
Ci1 0 0 0

Wat wil je precies weten?
je kh en gh is misschien wat hoog, maar verder mankeert er, volgens mij, niet veel aan.
Je planten doen het goed, zover ik kan zien en je bak staat er mooi bij. Dat is belangrijker dan de waterwaardes.

groeten Albert

Leuk aquarium Sam! Ik vind dat masker met die varens erop die je broer gemaakt heeft echt h��l tof!

sam vissenkom zei:
Zou iemand mij wat meer uitleg geven over de water waardes.. ik word er niet echt wijzer van
No3 10
No2 0
Gh 14
Kh 15
Ph 72
Ci1 0

Natuurlijk kan dat. Ik heb je laatste meting genomen, ik ga ervan uit dat die het beste is omdat de pH waarde het dichtst in de buurt zit bij wat je pH controller aangeeft.

NO2 = nitriet en dat moet altijd 0 zijn, want nitriet is puur gif.
NO3 = nitraat en dat word door de bacteri�n gemaakt van nitriet dat eventueel in je aquarium aanwezig is. Dat dit in je aquarium zit betekend dus dat je een goede en gezonde bacterie cultuur hebt. Goed zo. Maar komt ook uit visvoer en vispoep in je water. Nitraat is een zeer belangrijke plantenvoeding en wil je dus graag in je bak hebben. Echter niet te veel natuurlijk. De meeste aquarianen houden 20 (mg per liter) aan als gewenste waarde. Maar dat verschilt per aquarium en hangt af van hoeveel vissen en planten je hebt. Over het algemeen genomen is alles tussen 10 en 50 acceptabel. Persoonlijk denk ik dat 10 voor jou prima is...
Gh = Algehele hardheid, dat zijn alle mineralen die zijn opgelost in je water. Deze ligt vaak tussen 5 en 16 en is bij jouw dus aan de hoge kant maar wel prima, afhankelijk van de soort vissen die je hebt.
Kh = Carbonhardheid, oftewel de hoeveelheid kalk die is opgelost in je water. Die is bij jouw erg hoog! Voor de meeste planten maakt dat niet uit maar voor je vissen wel. Je zou eens de Kh van je kraanwater moeten meten. Ik vermoed dat die veel lager liggen, wat dus betekend dat er in jouw aquarium iets is dat kalk afgeeft... En als ik die stapel witte stenen zie gok ik erop dat die de boosdoeners zijn. Maar het zou ook je zand kunnen zijn, hoewel ik voor 90% zeker weet dat het je stenen zullen zijn... Deze waarde moet eigenlijk wel naar beneden en dat kun je doen door water te verversen met water dat een lage KH heeft zoals osmose water. Maar makkelijker is om regenwater te gebruiken...
pH = Keurig!
Ci1 (ik denk dat je Cl bedoeld) = Chloor, dat moet altijd 0 zijn. Maar deze meting is erg achterhaalt. Vroeger werd er chloor toegevoegd aan ons leiding water maar dat is al heel lang niet meer zo. Dus tenzij je zelf toiletreiniger in je aquarium gooit (wat je dus NOOIT moet doen) zal deze test altijd op 0 uitkomen.

= EDIT: Ik zie dat je voornamelijk platy's in je aquarium hebt. Die houden wel van hard water (hoge GH en KH) dus dat komt mooi uit. Niets meer aan doen. Voor de Cory's is het een iets ander verhaal dat verschilt per soort...

ik vermoedt ook dat een hoge KH door de witte stenen komt.
Je kunt ook controleren of er schelpjes tussen je zand/grind zit. Dit is ook kalk en niet gewenst.

verder sluit ik me aan bij de uitleg van Geert80!

Bij een ph van 7,2 en een KH van 15 zou je CO2 richting de 30 kruipen. Dat is behoorlijk, en doet mij twijfelen aan de gemeten waarden. Of je Bio Co2 is erg actief.

(en ik sluit me aan bij Eric mbt de witte maanstenen)

Heb de Hobby weer opgepakt na 2 jaar geloof ik
Heb een nieuw juwel aquarium gekocht het nieuwe led model. Dennerle voedings bodem er in afgedekt met zwart grind wat ik nog op zolder had staan waar ook mijn ph controler lag te verstoffen helaas was deze stuk. magneetventiel en elektrode werkte beide niet meer. Heb nu een CO2 continu test erin hangen die mooi groen kleurt
vrijdag me planten binnen gekregen van https://www.aquarium-planten.com/ had een rest partij besteld ben zeer tevreden.
vandaag alles op zijn plek gezet.
Mischien morgen voor wat visjes kijken weet alleen echt niet wat ik er in wil zit te denken om regenboog vissen te gaan houden maar zou niet weten waar ik een mooie groep zou kunnen kopen met veel kleur variatie meerdere soorten dus. Iemand suggesties woon in West-Friesland (Noord-Holland)

8A47AF4D-7643-4644-9C4F-3C13ABEBF00F.jpeg

Heel anders dan je andere bak.
Ben benieuwd naar je vorderingen.

Eerste 50% water wissel gedaan Kreeg wat bruins algen aanslag
Gister heb 15 kardinaal tetra’s toegevoegd
Krijg dinsdag per post 10 Helena slakjes
En wil gaan kijken voor een een groep garnalen van circa 50-100 Komende week

Eerste 50% water wissel gedaan Kreeg wat bruins algen aanslag
Gister heb 15 kardinaal tetra’s toegevoegd
Krijg dinsdag per post 10 Helena slakjes
En wil gaan kijken voor een een groep garnalen van circa 50-100 Komende week
Slecht idee. Je bak is lang nog niet stabiel genoeg voor zo'n bevolking. Je kunt hem beter nog even een paar weken laten indraaien met alleen de tetra's. Houd alles goeeeed in de gaten ondertussen..

100 Garnalen en 10 slakken toegevoegd aan het aquarium bak draaid 3 weken nu alles doet het prima op wat haar algen na voeg dagelijks 5mm easylife profito toe.

Mooie bak maar je gaat echt te snel hoor,het indraaien start als de boel volledig ingericht is en aangezien de planten pas 11 dagen in de bak staan kom je verre van 3 weken indraaien.
Met elke verandering moet de boel zich weer aanpassen en als je dit geen tijd gunt zoals Mafkees (grappige naam) al aangeeft is de kans groot dat je straks met zieke vissen en dode garnalen zit bv.

Mooie bak maar je gaat echt te snel hoor,het indraaien start als de boel volledig ingericht is en aangezien de planten pas 11 dagen in de bak staan kom je verre van 3 weken indraaien.
Met elke verandering moet de boel zich weer aanpassen en als je dit geen tijd gunt zoals Mafkees (grappige naam) al aangeeft is de kans groot dat je straks met zieke vissen en dode garnalen zit bv.
De Bak draaide al ruim een week voor de planten er in gingen, heb mijn externe pomp weer terug die bij een vriend stond te draaien.
Alleen de filter licht uitgespoeld. Maar los daarvan ben ik het wel met je eens, wou alleen niet langer wachten.
Ben van plan om de komende de weken geen grote veranderingen te doen

Een paar Siamese algeneneters toegevoegd en weer even gesnoeid, tijdens het snoeien zag ik dat 1 kardinaal tetra vermoedelijk witte stip heeft.
Alleen kan ik niet veel doen vanwege de garnalen.
Algen Zijn ook allemaal weg na het toevoegen van mijn nieuwe planten voeding 20ml profito sporen
10ml nitro ,kalium en fosfo + 50% wissel.
hopen dat het mee valt met de stip.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan