Leuk aquarium Sam! Ik vind dat masker met die varens erop die je broer gemaakt heeft echt h��l tof!
sam vissenkom zei:
Zou iemand mij wat meer uitleg geven over de water waardes.. ik word er niet echt wijzer van
No3 10
No2 0
Gh 14
Kh 15
Ph 72
Ci1 0
Natuurlijk kan dat. Ik heb je laatste meting genomen, ik ga ervan uit dat die het beste is omdat de pH waarde het dichtst in de buurt zit bij wat je pH controller aangeeft.
NO2 = nitriet en dat moet altijd 0 zijn, want nitriet is puur gif.
NO3 = nitraat en dat word door de bacteri�n gemaakt van nitriet dat eventueel in je aquarium aanwezig is. Dat dit in je aquarium zit betekend dus dat je een goede en gezonde bacterie cultuur hebt. Goed zo. Maar komt ook uit visvoer en vispoep in je water. Nitraat is een zeer belangrijke plantenvoeding en wil je dus graag in je bak hebben. Echter niet te veel natuurlijk. De meeste aquarianen houden 20 (mg per liter) aan als gewenste waarde. Maar dat verschilt per aquarium en hangt af van hoeveel vissen en planten je hebt. Over het algemeen genomen is alles tussen 10 en 50 acceptabel. Persoonlijk denk ik dat 10 voor jou prima is...
Gh = Algehele hardheid, dat zijn alle mineralen die zijn opgelost in je water. Deze ligt vaak tussen 5 en 16 en is bij jouw dus aan de hoge kant maar wel prima, afhankelijk van de soort vissen die je hebt.
Kh = Carbonhardheid, oftewel de hoeveelheid kalk die is opgelost in je water. Die is bij jouw erg hoog! Voor de meeste planten maakt dat niet uit maar voor je vissen wel. Je zou eens de Kh van je kraanwater moeten meten. Ik vermoed dat die veel lager liggen, wat dus betekend dat er in jouw aquarium iets is dat kalk afgeeft... En als ik die stapel witte stenen zie gok ik erop dat die de boosdoeners zijn. Maar het zou ook je zand kunnen zijn, hoewel ik voor 90% zeker weet dat het je stenen zullen zijn... Deze waarde moet eigenlijk wel naar beneden en dat kun je doen door water te verversen met water dat een lage KH heeft zoals osmose water. Maar makkelijker is om regenwater te gebruiken...
pH = Keurig!
Ci1 (ik denk dat je Cl bedoeld) = Chloor, dat moet altijd 0 zijn. Maar deze meting is erg achterhaalt. Vroeger werd er chloor toegevoegd aan ons leiding water maar dat is al heel lang niet meer zo. Dus tenzij je zelf toiletreiniger in je aquarium gooit (wat je dus NOOIT moet doen) zal deze test altijd op 0 uitkomen.
= EDIT: Ik zie dat je voornamelijk platy's in je aquarium hebt. Die houden wel van hard water (hoge GH en KH) dus dat komt mooi uit. Niets meer aan doen. Voor de Cory's is het een iets ander verhaal dat verschilt per soort...