Mijn kleine stukje Azië (RJJ)


Bedankt voor de wederom leuke reacties!

Heb mezelf vandaag laten verleiden in de winkel. Dhr Kuiper attendeerde mij op een mooi visje wat goed bij mijn andere vissen past. De Parasphaerichthys ocellatus, na eerst thuis wat over deze soort te hebben gelezen terug gegaan en een klein groepje van zes stuks aan geschaft. En erg mooie kleine chocolade goerami uit Birma ben er behoorlijk blij mee!

415325rrj_0_85_parasphaerichthys_ocellatu.jpg


Later nog eens proberen wat betere foto's te maken van deze kleine pareltjes.
 
Je nieuwe aankoop ziet er super uit. Dit visje nog nooit gezien. Ik ben ook even gaan neuzen naar wat meer info over dit visje en vind nogal wat tegenstrijdigheden terug. Sommige bronnen beweren dat het zou schuchter zijn en anderen eerder agressief! Wat ondervind jij er voorlopig van? Denk je dat het geen problemen zal geven met je vittata?

Zeer mooi aquarium trouwens...het straalt iets natuurlijks uit.
 
Mooie natuurlijke bak. En ik ben weg van je complete meubel, keurig!
 
Dat zal wel loslopen bij Richard in het aquarium. :petjeaf:

Bijzonder jammer van de info zoals die wel eens wordt gegeven is dat wordt begonnen met het negatieve: schuw en agressief, terwijl dat niet het uitgangspunt is bij deze vissen. Het zijn geen schuwe dieren. Ja, ze gaan teruggetrokken leven als ze worden gehouden bij te drukke medebewoners. Dat ligt dus aan de verzorger, niet aan de vis en zo staat het er impliciet vaak wel. Zelfde geldt voor agressie. Ze zijn niet overmatig agressief. Ja, als er te weinig zichtbrekers zijn kan onderlinge agressie wel eens uitlopen op een kleine beschadiging. Ook dat ligt dus aan de verzorging en niet aan de vis zelf, zoals impliciet vaak vermeld.

Het bewijs is trouwens al geleverd: "ben vandaag bij de winkel geweest" en meteen staat het diertje prachtig op de foto. Kan niet he? Als 'ie schuw zou zijn... :deal:
 
Waarvan akte.

Het geld natuurlijk voor vrijwel alle vissen dat het voormalijk een kwestie is van de voor die soort juiste omstandigheden scheppen.
 
Leuke reacties weer :)

Het zijn inderdaad prachtige visjes. Ik heb ze in een groepje van 6. Wat ik nu merk is dat ze toch wel wat uit elkaar gespreid zitten een tweetal aan de linkerzijde, een tweetal in het midden en een tweetal aan de rechterzijde. Er wordt niet veel achter elkaar aan gejaagd en de vissen zijn goed in het zicht. 1 exemplaar is wat schuwer maar ook zeker niet onzichtbaar. Meen gisteren zelfs al wat toenaderingsgedrag te hebben waargenomen bij 2 van de vissen lees wat gedraai om elkaar en wat vinnen flair gedrag met een soort van kleine knuffel op het eind. De combinatie met de Trichopsis vittata is tot nu toe ook vrij spanningsloos, de rechter voorhoek is echter off limits dit is de plaats waar de Trichopsis man zijn nesten maakt. De vissen zijn ook mooi op keur en de donkere stip is continue aanwezig naar wat ik heb gelezen zou deze verdwijnen bij stress.
Frits Kuiper kent mijn bestand en attendeerde mij op deze vissen die goed in mijn bestand zouden passen. Heb ze toen niet direct aangeschaft maar ben eerst naar huis gegaan om mezelf even in te lezen over deze soort en kon me niet bedwingen. Tot nu to werkt de combinaie erg goed zelfs mijn bicolor is zeer tollerant op een zeldzame uitbarsting na.
 
Wat een gedetailleerde uitleg, prachtig en dank je wel!
Om een of andere reden trekt dit visje mij ook aan, vinden zal andere koek zijn hier.
Ik betrap er mezelf op dat ik voor labyrinthvissen een zwak heb.
 
Dank je Mastertaga... zal eens uitkijken naar een verdeler hier. De 2de link kan ik helaas niet nemen.
 
Omdat ze vanmiddag vroeg nog beschikbaar waren en nu niet meer helaas :)

Succes.
 
Ze kwamen per toeval op mijn pad chris10 :) maar mooi zijn ze zeker het gedrag is ook erg leuk om te zien.

Heb even een klein filmpje gemaakt waarop de Parasphaerichthys ocellatus ook te zien zijn. Ze doen het nog steeds prima en de een is nog steeds wat meer camera schuw als de andere. Ook moet ik nodig even wat onderhoud plegen ook weer. Maar het valt mee mijn vriendin heeft deze week prima voor de bak gezorgd en mij goed op de hoogte gehouden over de bewoners :D Ben voor mijn werk een aantal weken van huis helaas de timing mocht wel wat anders maar helaas is het niet anders.
Voor de gene die het leuk vind het linkje naar het youtube filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=8pPNGZb ... e=youtu.be
 
Zeer mooi filmpje en perfect weergeven hoe rustig je bak is. Ik vrees dat mijn diamantzalmen wat te hevig zullen zijn voor die kleine goerami�s.
 
Bedankt :D

De bak is vrij rustig ja dat was ook de bedoeling. Nu gaat er wel een rem op komt niets meer bij. ALs de drie jonge vittata's wat groter zijn zal ik eens kijken of iemand er hier interesse in heeft anders word mijn bovenlaag toch echt te druk vrees ik.
 
Bedankt voor de complimenten :)

Wel wat treurig nieuws deze keer mijn dominante Trichopsis vittata vrouw is heen gegaan. De man heeft er weinig last van want hij is vrolijk verder gegaan met de tweede vrouw die aanwezig was, de oude snoepert. Deze week al wel een nest gehad van het nieuwe koppel.
Oook tel ik sinds twee dagen steeds maar 5 Parasphaerichthys ocellatus in plaats van 6. Ik heb nog geen lijkje gevonden dus gok dat dit exemplaar zich ergens verstopt heeft. Verder gaat alles prima met de ocellatus gaat het zelfs iets beter sinds de wel erg dominante vittata vrouw heen gegaan is.
De blauwalg is compleet onder controle nu en de bak draait netjes.
Alleen mijn rechterachterhoek er is geen plant die er wil groeien iemand een tip voor een achtergrond plant uit Azie die in redelijk donkere omstandigheden toch groeit?????

Nu nog maar een paar plaatjes vooral de ocellatus waren erg fotogeniek, verder nog 3 a 4 jonge vittata op de foto weten te krijgen maar shcerp is een ander ding....


151255rrj_0_85_1806201.jpg

213597rrj_0_85_1806201.jpg

765598rrj_0_85_1806201.jpg

818982rrj_0_85_1806201.jpg

265717rrj_0_85_1806201.jpg

619925rrj_0_85_1806201.jpg

986765rrj_0_85_1806201.jpg

111873rrj_0_85_1806201.jpg

897554rrj_0_85_1806201.jpg

629565rrj_0_85_1806201.jpg

235773rrj_0_85_1806201.jpg

349293rrj_0_85_1806201.jpg

821377rrj_0_85_1806201.jpg

459156rrj_0_85_1806201.jpg

121377rrj_0_85_1806201.jpg

872331rrj_0_85_1806201.jpg

123625rrj_0_85_1806201.jpg
 
Alweer prachtige foto�s...
Ik heb gelezen dat voor de kweek van de T. vittata de temp. redelijk warm moet zijn. Hoe warm staat je aquarium?
Beetje jammer van het vrouwtje. Een kweekje van je occellatus zou ook een leuke ervaring zijn voor je.
 
Dank jullie :)
@chris10 bij mij staat de temperatuur op 24,5 graden. Iedere keer na de waterwissel en wat levend voer word er een nest gebouwd. Nu zwemmen er volgens mij 5 a 6 jongen rond in grote varierend van een mm of 4 tot een cm of 2. Dit zijn jongen die overleven van sommige nesten met 100-200 jongen blijft/blijven er denk ik 1 a 2 over. Dit zijn dan wel de sterkste vissen.
Een kweek van de ocellatus gaat er denk ik nog wel komen tenminste een poging daar toe denk er aan een extra 60l bakje te halen om daar een poging toe te wagen.
Plannen genoeg alweer hier :D
 
Ik baal een beetje van de 6 Parasphaerichthys ocellatus zijn er nu nog drie over. De onderlinge agressie is hiervan in mijn ogen de oorzaak. Ondanks dat er voldoende schuilplekken zijn voor de vissen, zag ik vandaag dat 1 van de ocellatus zijn soortgenoot aan het bijten was. Nu moest ik deze middag even op visite bij de schoonouders en kom ik terug om een dode ocellatus aan te treffen. Ik vraag me nu af of deze soort echt in een groepje gehouden zou moeten worden zoals op internet te lezen is (in de karige informatie die over deze soort te vinden is) of dat er uiteindelijk 1 koppel gevormd gaat worden uit de oorspronkelijke 6 vissen. 1 ding is zeker het redelijk onbekende terrein waar ik mezelf heb ingestort met de aanschaf van deze prachtige visjes is wel een dingetje voor mij. Iedere dag zit ik voor de bak om ze te tellen en te kijken of alles nog goed gaat. Aan mijn wil om hier een succes van te maken ontbreekt het niet maar misschien was het toch nog iets te lastig om hieraan te beginnen.
 
Effe meedenken, dus ik weet het ook niet zeker ;)

De temperatuur voor deze visjes mag varieren tussen de 16 en 25 gr. Voortdurend de max.waarde aanhouden zou ze ook "lastig" kunnen maken.
Wat meer blad en hout toevoegen, zodat ze elkaar kunnen ontlopen.
 
Oei, dat is pech en heel jammer tegelijkertijd!! Tja, er kunnen meerdere oorzaken zijn en het is gissen vrees ik.
Misschien heb je wildvang visjes, kan ook. Onderlinge twisten?? ...maar je aq. is toch groot genoeg. Wie weet kan je de resterende 3 toch behouden, hoop het voor je.
 
Na een paar weken afwezigheid ben ik er weer.
Helaas ben ik al de ocellatus verloren. Zal zomaar ook niet weer beginnen aan zoiets lastigs heeft me een hoop kopzorgen bezorgd :( van alles geprobeerd maar niks heeft mogen baten.
Nu gisteren terug gekomen van vakantie en mijn bak is iets teveel liefde door de buren verzorgd vandaag gelijk een goede onderhoudsbeurt gegeven.

Voor:
479459rrj_0_85_2208201.jpg


Na:
281841rrj_0_85_2208201.jpg


Nog een paar weken en dan zal het wel weer helemaal ok zijn hehehehe altijd leuk iemand anders voor je bak laten zorgen. Misschien toch maar eens een voederautomaat aanschaffen voor de vakantie periode :D
Wel tot mijn grote vreugde een nieuwe rode lotus in de bak ontdekt!

Edit: zie ook dat ik een nieuw soort vis heb in mijn bakkie een ietwat kalende man in een hemdje hehehehe
 
Hier ook maar weer eens wat nieuwe plaatjes pff is al wat te lang geleden weer....
Op het vivarium heb ik een co2 reactor aangeschaft en wel nog steeds wat last van alg maar volgens staat het bakje er verder wel aardig bij.
IMG_20161104_164928.jpg
IMG_20161104_164928.jpg
IMG_20161104_164942.jpg
IMG_20161104_165015.jpg

Groeten Richard,

IMG_20161104_165045.jpg
 
Mooie plaatjes Richard en hij staat er goed bij. Waarvoor dient de knuppel tegen het aanrecht aan eigenlijk:S:S;)
Gelet op de kleur van de indicator zou ik denken dat je nog wat meer co2 mag toevoegen.
 
Richard,

De P. ocellatus is inderdaad een vrij lastig visje. Niet qua waterwaarden, maar vooral qua gedrag. Aangezien ze in Burma voorkomen, zijn ze vooral gebaat bij wat lagere temperaturen. In ieder geval niet constant hoge temperaturen. Ook veel schuilplaatsen, want ze zijn erg schuw en schrikachtig. Het beste kan je bijna het hele oppervlakte bedekken met kurk en drijfplanten. Toentertijd deed ik ook van die fotorolletjes erin, konden ze daar mooi schuilen en uit het zicht blijven.

Ik had vrij lange tijd een groepje van 8 en agressie zat er bij mij niet veel bij. Wel een keertje een klein gevecht om dominantie, maar elkaar bijten zat er niet bij. Op dit moment heb ik nog een enkele overblijfsel zitten. Na ziekte en overhuizing ben ik de rest helaas verloren. Leuke beestjes inderdaad, maar wel meer voor een speciaalbak.

Verders mooie bak hoor, maar wilde dit even kwijt! :thumbs:
 
Bedankt voor de reacties.

@ John die honkbalknuppel is een pepermolen :D en ik zal even een foto toevoegen hoe mijn indicator er nu bij staat.
@Jeppo ik heb er helaas al geen meer over en ben het met je eens een speciaalbak is beter. Bij mij is er echt tot de dood gevochten en de laatste was zo verzwakt aan het eind dat deze het ook begeven heeft helaas. Misschien uiteindelijk toch iets te ondoordacht aan begonnen maar al doende leert men.
@cedric bedankt jij bent ook ondertussen al druk bezig zag ik wel leuk hoor.
IMG_20161213_170739.jpg
 

Terug
Bovenaan