Mijn maanvissen leggen eien. Wat moet ik doen?


Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
359
Locatie
Amstelveen
3 baby maanvisen gekocht twee hebben een paar gevormd en eentje wordt bijna afgemaakt.
Mijn vraag is wat moet ik nu doen? Als ze uitkomen worden ze meteen gegeten door andere vissen? Wordt straks mijn hele bak uitgemoord? Dit allemaal in 60cm bak 😵
 

Bijlagen

  • IMG_20210117_183620.jpg
    IMG_20210117_183620.jpg
    225 KB · Weergaven: 209
De hele bak
 

Bijlagen

  • IMG_20210117_184745.jpg
    IMG_20210117_184745.jpg
    529.4 KB · Weergaven: 236
3 baby maanvisen gekocht twee hebben een paar gevormd en eentje wordt bijna afgemaakt.
Mijn vraag is wat moet ik nu doen? Als ze uitkomen worden ze meteen gegeten door andere vissen? Wordt straks mijn hele bak uitgemoord? Dit allemaal in 60cm bak 😵
60cm is sowieso te klein voor maanvissen helaas. Geen wonder dat een koppel een andere ‘uitmoord’.
 
O jee deze bissen hebben min 50 liter per vis nodig en horen niet in een 60cm. Mijn tip is om ze snel terug te brengen naar de lfs als die open is.
 
:oopss:Je hebt je kennelijk niet ingelezen over maanvissen en wat ze benodigen, wat je nu het beste kan doen is niets, en of een grotere bak kopen en een kweek programma opstarten of ze terug brengen waar je ze hebt gekocht.
 
Aan de bult vorming van het mannetje te zien heb je geen baby vissen gekocht.
Je bak is hopeloos te klein voor maanvissen.
 
Jongens ik weet echt wel dat ik groter aquarium moet kopen. en dat ga ik ook doen. Ik heb ze 5cm groot gekocht en het ging erg goed. Wat kan ik nu het beste doen? ik kan nu een ander bak kopen maar dat geeft stress aan vissen en eitjes gaan dood. of niet? Graag advies mensen ik weet echt wel dat ik verkeerd zit. vind het zielig om ze zo te laten.
 
Je kan de eitjes zelf weg vegen, maar veel meer opties zie ik niet.
 
Aan de bult vorming van het mannetje te zien heb je geen baby vissen gekocht.
Je bak is hopeloos te klein voor maanvissen.
Nou je mag me wel of niet geloven maar ze waren echt klein. hooguit 5cm. Ze zijn hier groot geworden. voor de zomer gekocht uit mijn hoofd.
 
Die stress hebben ze de hele tijd al in je te kleine bak gehad, dus of zsm groter is de enigste optie in mijn ogen. Hierin gaan ze t ook niet redden
 
Aan de bult vorming van het mannetje te zien heb je geen baby vissen gekocht.
Je bak is hopeloos te klein voor maanvissen. Gaan ze zonder ouders aandacht dood?
Gaan ze dan dood? Ik kan morgen een grote bak kopen. en eitjes met alles erp en eraan hier laten. in een lege bak.
 
Maanvissen hebben een bak nodig van minstens 120 lang en flinke hoogte, 60cm. Liefst nog langer eigenlijk.
 
Maanvissen hebben een bak nodig van minstens 120 lang en flinke hoogte, 60cm. Liefst nog langer eigenlijk.
Geen probleem. Koop ik morgen een. Dit is wat ik doe denk ik. Alles naar grote bak verhuizen behalve de ouders en de eitjes. Als eitjes uit komen ouders ook verhuizen.
 
Je vergeet misschien dat een bak moet indraaien en dat je niet zomaar deze vissen kan overplaatsen. Heb je je wel goed ingelezen voordat je alles hebt aangeschaft?
 
Daarbij worden je vissen niet gelukkig van met zn 3en.
Of het koppel behouden en de 3e weg doen. Of er meer bijkopen.
Je zal met zo’n aantal altijd gelazer hebben als een koppel eieren heeft.
 
Waarom die obsessie met de eitjes. Die ga je waarschijnlijk toch niet groot kunnen brengen.

Ga je eerst inlezen en zorgen voor de vissen die je hebt.
 
Waarom die obsessie met de eitjes. Die ga je waarschijnlijk toch niet groot kunnen brengen.

Ga je eerst inlezen en zorgen voor de vissen die je hebt.
Ik vind het zo spannend allemaal. Ik wil ze liefst wel zien uitkomen. Ik koop eerst een grote bak. Had ik veel eerder moeten doen.
 
Voor nu je eieren wegvegen.
die stress moet je echt zsm weghalen en de vrede terug krijgen.
zeker in zo’n klein bakje is dat belangrijk!
 
Je vergeet misschien dat een bak moet indraaien en dat je niet zomaar deze vissen kan overplaatsen. Heb je je wel goed ingelezen voordat je alles hebt aangeschaft?
Nee klopt en dat weet ik ook. Heb wel wat om de goede bacteriën snelle aan de gang zetten. Het heeft min. een week nodig weet ik. Maar als de kleintjes uit komen, morden de ouders de hele bak ben ik bang. 🤐
 
Ik vind het zo spannend allemaal. Ik wil ze liefst wel zien uitkomen. Ik koop eerst een grote bak. Had ik veel eerder moeten doen.
Die vissen leggen wel weer nieuwe eitjes. Het is normaliter al lastig genoeg om manen op te kweken laat staan in deze omstandigheden. Wees verstandig offer deze eitjes op, zorg dat je je zaakjes op het droge krijgt en probeer het later nog een keer.
 
Die vissen leggen wel weer nieuwe eitjes. Het is normaliter al lastig genoeg om manen op te kweken laat staan in deze omstandigheden. Wees verstandig offer deze eitjes op, zorg dat je je zaakjes op het droge krijgt en probeer het later nog een keer.
thanks. Ik zit rond te kijken voor een vision 260 nu. dat moet genoeg zijn voor 4 maanvissen in totaal. en wat kleinere vissen. (was mijn plan sinds ze klein waren) Ik heb al wel paar jaartjes verschillende aquariums gehad en tijdtje weer niet. Ik dacht ik begin lekker klein dit keer. Had nooit in mijn natte dromen gedacht dat ze gaan koppelen en eitjes leggen in een 60cm bak met weet ik veel wat voor ph waarde. Laatste meting was 7.5. Ik doe iets goed denk ik? Ik verwissel wel water regelmatig op zijn tijd. meestaal 30-40% per maand. Rode mug larven af en toe?
 
Nee klopt en dat weet ik ook. Heb wel wat om de goede bacteriën snelle aan de gang zetten. Het heeft min. een week nodig weet ik. Maar als de kleintjes uit komen, morden de ouders de hele bak ben ik bang. 🤐
Goed indraaien vraagt minimaal 4 weken indraaien en dan moet je daarna het bestand rustig opbouwen.
 
Nee klopt en dat weet ik ook. Heb wel wat om de goede bacteriën snelle aan de gang zetten. Het heeft min. een week nodig weet ik. Maar als de kleintjes uit komen, morden de ouders de hele bak ben ik bang. 🤐
Zeg maar 4 weken
 
thanks. Ik zit rond te kijken voor een vision 260 nu. dat moet genoeg zijn voor 4 maanvissen in totaal. en wat kleinere vissen. (was mijn plan sinds ze klein waren) Ik heb al wel paar jaartjes verschillende aquariums gehad en tijdtje weer niet. Ik dacht ik begin lekker klein dit keer. Had nooit in mijn natte dromen gedacht dat ze gaan koppelen en eitjes leggen in een 60cm bak met weet ik veel wat voor ph waarde. Laatste meting was 7.5. Ik doe iets goed denk ik? Ik verwissel wel water regelmatig op zijn tijd. meestaal 30-40% per maand. Rode mug larven af en toe?
Vissen kunnen ook gaan voortplanten uit pure ellende.
'Wij overleven het mogelijk niet, dus moet er nageslacht komen.'
 
thanks. Ik zit rond te kijken voor een vision 260 nu. dat moet genoeg zijn voor 4 maanvissen in totaal. en wat kleinere vissen. (was mijn plan sinds ze klein waren) Ik heb al wel paar jaartjes verschillende aquariums gehad en tijdtje weer niet. Ik dacht ik begin lekker klein dit keer. Had nooit in mijn natte dromen gedacht dat ze gaan koppelen en eitjes leggen in een 60cm bak met weet ik veel wat voor ph waarde. Laatste meting was 7.5. Ik doe iets goed denk ik? Ik verwissel wel water regelmatig op zijn tijd. meestaal 30-40% per maand. Rode mug larven af en toe?
Het eitjes leggen is niet bijzonder. Het in leven houden van het jongbroed als het is geboren is een heel ander verhaal. En gaat ook niet lukken als je een te kleine bak hebt met twijfelachtige water kwaliteit.

Sorry dat ik het zeg en ik zeg dit niet om je te ontmoedigen. maar met 30 / 40% wisselen in jou bak met die vissen is het meer geluk dan wijsheid dat je vissen nog leven. Dat getal zou meer passen bij een wekelijkse wissel.

Lees je in over maanvissen. En dan met name over het minimaal aantal vissen, het aantal vissen per liter en de minimale hoogte van de bak.

Dit topic is een goed startpunt.


Maanvissen zijn prachtige vissen. Maar ze hebben de ruimte nodig.
 
Laatst bewerkt:
Gaan ze dan dood? Ik kan morgen een grote bak kopen. en eitjes met alles erp en eraan hier laten. in een lege bak.
De kans is groot dat ze gaan sterven door rechtstreekse of onrechtstreekse gevolgen van zo'n klein bakje.
De filter is bvb niet berekend op de vervuiling van zo'n vissen.
De stress door de kleine behuizing kan ze op termijn ook fataal worden (als de onderlinge territoriumstrijd dat nog niet gedaan zal hebben)

De eitjes achterlaten heeft geen nut tenzij je nog enkele honderden liters aan aquaria wil bijkopen om de jongen in op te kweken.
Voor een beetje nest heb je al snel meer dan 1 bak van 450liter nodig.

Mijn advies... asap een 240liter aquarium kopen of de maanvissen terug doen van waar ze komen.
 
De kans is groot dat ze gaan sterven door rechtstreekse of onrechtstreekse gevolgen van zo'n klein bakje.
De filter is bvb niet berekend op de vervuiling van zo'n vissen.
De stress door de kleine behuizing kan ze op termijn ook fataal worden (als de onderlinge territoriumstrijd dat nog niet gedaan zal hebben)

De eitjes achterlaten heeft geen nut tenzij je nog enkele honderden liters aan aquaria wil bijkopen om de jongen in op te kweken.
Voor een beetje nest heb je al snel meer dan 1 bak van 450liter nodig.

Mijn advies... asap een 240liter aquarium kopen of de maanvissen terug doen van waar ze komen.
Koop morgen een vision 260. Was sowieso van plan. Eitjes blijven in 60 liter bak met alleen spons filters. En verwarming natuurlijk.
 
Koop morgen een vision 260. Was sowieso van plan. Eitjes blijven in 60 liter bak met alleen spons filters. En verwarming natuurlijk.
Koop dan ook maar direct een vision 450 of 2 erbij, enkele honderden jongen kan je niet lang in een 60l bakje houden.
Ook een volledige artemia instalatie zal je nodig hebben. Bij een deftig nest mag je rekenen dat je al snel een 10gram artemia per dag zal nodig hebben.
Eens de jongen eten (een dag of 2 na uitkomen) ga je je bakje ook 2x per dag voor 90% moeten verversen. Ze dienen dan ook elk uur dat er licht in de kamer is een portie eten te krijgen. (als je artemia geeft dienen de jongen continu een oranje buik te hebben)
 
de kans is groot dat de eitjes al weg zijn nu.

Ik heb wekelijks eitjes in de bak. alleen geen 1 houdt stand :D gelukkig maar.
 
Koop dan ook maar direct een vision 450 of 2 erbij, enkele honderden jongen kan je niet lang in een 60l bakje houden.
Ook een volledige artemia instalatie zal je nodig hebben. Bij een deftig nest mag je rekenen dat je al snel een 10gram artemia per dag zal nodig hebben.
Eens de jongen eten (een dag of 2 na uitkomen) ga je je bakje ook 2x per dag voor 90% moeten verversen. Ze dienen dan ook elk uur dat er licht in de kamer is een portie eten te krijgen. (als je artemia geeft dienen de jongen continu een oranje buik te hebben)
Eeeem daar gaat mijn vrouw niet mee akkoord 😄 Ik denk dat ik ze aan hun lot laat. Koop een grotere bak en we zien wel.
 
Ok mensen, ik heb een Rio 350 besteld die ik morgen ga ophalen. Wordt een clean bak zonder in zand groeiende planten. Eindelijk meer zwemruimte voor de vissen. Wat is het snelste manier om z.s.m. bacteriën aan de gang te krijgen in een nieuwe bak? Water van huidige aquarium toevoegen? Ik heb ook nog Biotopol waterbreidingsmiddel.

Hier is een voorbeeld ik het dit keer wil hebben:
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-01-20 om 12.38.44.png
    Schermafbeelding 2021-01-20 om 12.38.44.png
    886.7 KB · Weergaven: 146
Er zijn geen manieren voor een snelle opstart dat zijn vooral verkooppraatjes, en die biotopol is vooral leuk voor d eportomonee van de winkel maar voegt niks toe aan een startende bak.
Enige echt zinnige wat helpt is je filterinhoud van je oude bak een deel daarvan in je nieuwe filter doen dan heb je al meteen een pak goede bacterien in je systeem zitten, gooi dan wel een beetje voer in je nieuwe bak want die bacterien moeten wel wat te doen hebben, en dna gewoon 4 weken laten indraaien (zonder vissen)
 
Er zijn geen manieren voor een snelle opstart dat zijn vooral verkooppraatjes, en die biotopol is vooral leuk voor d eportomonee van de winkel maar voegt niks toe aan een startende bak.
Enige echt zinnige wat helpt is je filterinhoud van je oude bak een deel daarvan in je nieuwe filter doen dan heb je al meteen een pak goede bacterien in je systeem zitten, gooi dan wel een beetje voer in je nieuwe bak want die bacterien moeten wel wat te doen hebben, en dna gewoon 4 weken laten indraaien (zonder vissen)
4 weken? :oops: Ik heb gelukkig veel bio bollen in huidige aquarium zitten.
Bedankt voor de tip. Voor de nieuwe planten maakt verder niet uit toch?
 
4 weken? :oops: Ik heb gelukkig veel bio bollen in huidige aquarium zitten.
Bedankt voor de tip. Voor de nieuwe planten maakt verder niet uit toch?
Ja 4 weken en ga ajb niet eigenwijs doen en eerder bewoners toevoegen want geheid dat dat vragen om moeilijkheden is en dan ben je nog veel verder van huis. Voor je planten kan je eventueel plantenvoeding toevoegen *GEEN easycarbo want dat is geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel
 

Terug
Bovenaan