Mijn maanvissen leggen eien. Wat moet ik doen?


Wow de bacteriën van bioboost zijn druk bezig. Hopelijk snel weer helder water.

IMG_20210130_091818.jpg
 
Jongens de anubisen doen erg slecht. ik heb net paar gesmolten bladen weggehaald. ze zijn bedekt met bacteria resten ook nog. lijkt erop. Wat is er aan de hand hier?
Ik heb voldoende vloeibaar mest toegevoegd met bioboost samen.
 
Als ik het zo goed zie zitten ze tussen stenen ingekneld, beter om te zorgen dat de wortelstok wat hoger zit en dat er stroming bij de wortels komt.
 
Als ik het zo goed zie zitten ze tussen stenen ingekneld, beter om te zorgen dat de wortelstok wat hoger zit en dat er stroming bij de wortels komt.
Wortels zijn volledig vrij tussen de stenen. Ik heb seconde lijm gebruikt om ze vast te zetten. Dus er is niet voldoende water flow daar? Koop ik een wave maker
 
Ik heb ook het idee dat ze flink wat licht krijgen en ze moeten juist beschut staan.
Klopt, dat weet ik ook over anubis. Maar in oude aquarium kregen ze veel meer licht. Ik vrees dat het water giftig is geworden. Ik hal van de week een testkit.
 
Wat zou er dan in je water moeten zitten want gewone secondenlijm wordt vaker gebruikt.
voor mij ook een raadsel. Temperatuur? Donderdag krijg ik mij digitale thermometer. Even meten of het water van beide bakken hetzelfde is. Hoe dan ook, ze vonden het verhuizing niet zo leuk.
 
Wat zou er dan in je water moeten zitten want gewone secondenlijm wordt vaker gebruikt.
blijkbaar heb ik ze beschadigd tijdens het opplakken en verhuizen.
Melting does not always occur with anubias (since they are such slow growers), but it's one possible reason why your plant may be losing its leaves. Another possible reason is that a leaf was accidentally damaged during shipping or when removing the plant from its pot.
 
blijkbaar heb ik ze beschadigd tijdens het opplakken en verhuizen.

blijkbaar heb ik ze beschadigd tijdens het opplakken en verhuizen.

Tie wrapje werkt ook prima hoor, alleen even dat scherpe afknip stukje in de peiling houden dat die in het zand zit of mooi glad afsnijden

Maar aan de blaadjes te zien krijgen ze erg veel licht, dus opzoek naar drijfplantjes als kikkerbeet, maantjes houden zowiezo wel van die worteltjes om tussen te hangen
 
Tie wrapje werkt ook prima hoor, alleen even dat scherpe afknip stukje in de peiling houden dat die in het zand zit of mooi glad afsnijden

Maar aan de blaadjes te zien krijgen ze erg veel licht, dus opzoek naar drijfplantjes als kikkerbeet, maantjes houden zowiezo wel van die worteltjes om tussen te hangen
Ik ga drijfplanten halen. dankjewel. java heeft geen last van schaduw?
 
Ik zou met een opstartende bak wat snelgroeiers er in doen. Ja en waarom? Om wat meer evenwicht te krijgen, voedingsstoffen uit het water te halen? Anubias zijn langzame groeiers en willen ook beschut zitten, niet in het volle licht.
 
Misschien is de kikkerbeet een goede oplossing voor je. Het is een verbazend snel groeiende drijfplant, die in mijn bak een hoop goeds gedaan heeft voor zowel mijn maanvissen als mijn anubiae.
Ze maken ook zelf nieuwe plantjes aan bleek in mijn bak. Heb er een maand of twee terug vijf kleintjes van in mijn bak gedaan, en nu heb ik een heel tapijt en moet ik regelmatig snoeien (en ik heb een rio450).
 
Misschien is de kikkerbeet een goede oplossing voor je. Het is een verbazend snel groeiende drijfplant, die in mijn bak een hoop goeds gedaan heeft voor zowel mijn maanvissen als mijn anubiae.
Ze maken ook zelf nieuwe plantjes aan bleek in mijn bak. Heb er een maand of twee terug vijf kleintjes van in mijn bak gedaan, en nu heb ik een heel tapijt en moet ik regelmatig snoeien (en ik heb een rio450).
Wow bedankt voor goede tip. Ik ga ze uitproberen. Ben alleen bang dat ze 27c niet aankunnen? Mocht ik inde toekomst paar discussen willen houden.
 
Ik laat het voorlopig in. In de toekomst komt een Eheim pro 4 in. Verwijder deze filter dan. Eerst een start maken.
Uit ervaring weet ik dat de Eheim professional 4+ aan de kleine/ lichte kant is voor een Rio 350.. (ik weet niet precies welk type je in gedachte hebt).

Ik heb nu op de rio350 een oase biomaster 850 staan. Dit filter o.a. vanwege het voorfilter gekozen en dat de heater in het filter zit :) Toch erg handig dat dankzij het voorfilter het filter zelf bijna nooit meer open hoeft 😁👍🏻
 
Laatst bewerkt:
Net iemand geschreven op mp haha. Handje vol voor 1 euro. Ik neem voor 5 euro wat mee. Kan ik het licht straks ook wat langer dan 6uur aan laten?
Ik zou rustig opbouwen gezien je Anubias.

Een tip om de drijfplanten boven je Anubias te houden:

Je spant draad over de bak heen, vlak boven het wateroppervlak. Het draad kun je aan zuignappen binden en op de ruit plakken. Zo kun je een vierkant maken boven de Anubias waar je de drijfplanten plaats.

Of je maakt van een luchtslang en een connector een ring. Met twee zuignappen en visdraad kun je deze op de juiste plek laten drijven 👍🏻
Met de laatste methode heb je iets meer speling als je wateroppervlak iets hoger of lager is.
Met een waterwissel eerst even de zuignappen losmaken en later terug hangen.
 
Net iemand geschreven op mp haha. Handje vol voor 1 euro. Ik neem voor 5 euro wat mee. Kan ik het licht straks ook wat langer dan 6uur aan laten?
De kikkerbeet houdt van veel licht. Ik weet niet tot welke temperaturen ze verdragen.
Omdat je nu nog aan het opstarten bent zou ik het aantal lichturen ook rustig opbouwen, ook om te voorkomen dat je straks met een algenprobleem zit.

Handige tip van @LaLizzerd met die draad spannen! Ga ik onthouden ook!
Ik zit nog even te kijken naar de overzichtsfoto van je bak, achter de takken haken of met een visdraadje aan je takken binden zou in jouw geval misschien ook kunnen werken denk ik.
 
De kikkerbeet houdt van veel licht. Ik weet niet tot welke temperaturen ze verdragen.
Omdat je nu nog aan het opstarten bent zou ik het aantal lichturen ook rustig opbouwen, ook om te voorkomen dat je straks met een algenprobleem zit.

Handige tip van @LaLizzerd met die draad spannen! Ga ik onthouden ook!
Ik zit nog even te kijken naar de overzichtsfoto van je bak, achter de takken haken of met een visdraadje aan je takken binden zou in jouw geval misschien ook kunnen werken denk ik.
Ik ga eerst het slang trucje proberen (y)
 
Beste mensen graag hoor ik jullie advies over het volgende
Ik heb in het begin bioboost pillen van juwel gebruikt en zo te zien is mijn aquarium al ingedraaid. Een youtuber zei paar dagen geleden tegen me dat als ik alg groei zie, betekent dat mijn aquarium al ingedraaid is. Ik heb 4 dagen al een Hyphessobrycon en een cory in zwemmen en ze doen het erg goed. ze eten goed en heb ze nooit zo zien zwemmen. Eergisteren 50% water ververst. Geen ammoniak aanwezig. Mijn vraag is: Kan ik de rest ook toevoegen? of een paar per dag? Of moet ik toch nog 2 weken wachten? Zijn geen grote vissen behalve de 3 maanvissen. waarvan 2 de ouders met kleintjes in oude bak blijven nog. Vergeet te zeggen. bak is 2 weken al aan het indraaien.
 
Beste mensen graag hoor ik jullie advies over het volgende
Ik heb in het begin bioboost pillen van juwel gebruikt en zo te zien is mijn aquarium al ingedraaid. Een youtuber zei paar dagen geleden tegen me dat als ik alg groei zie, betekent dat mijn aquarium al ingedraaid is. Ik heb 4 dagen al een Hyphessobrycon en een cory in zwemmen en ze doen het erg goed. ze eten goed en heb ze nooit zo zien zwemmen. Eergisteren 50% water ververst. Geen ammoniak aanwezig. Mijn vraag is: Kan ik de rest ook toevoegen? of een paar per dag? Of moet ik toch nog 2 weken wachten? Zijn geen grote vissen behalve de 3 maanvissen. waarvan 2 de ouders met kleintjes in oude bak blijven nog. Vergeet te zeggen. bak is 2 weken al aan het indraaien.
Algen groeien ook in een niet ingedraaid aquarium.. bijzonder verhaal over die algen.
De nitrietpiek kan ook nog in de derde week komen.

Het beste kun je gewoon geduld hebben. Zeker nu de luxe hebt dat je dat andere aquarium toch nog hebt staan.
 
Beste mensen ik wil mijn kleine aquarium compleet leeg maken en alleen water in doen met spons filter verwarming en kleine maanvisen die aan het groeien zijn. Moet ik iets van bacterie ballen dat nu in de filter ziet in laten voor de zekerheid? Plant? Bak is allang ingedraaid maar ben beetje bang voor de ammoniak.
 
Beste mensen ik wil mijn kleine aquarium compleet leeg maken en alleen water in doen met spons filter verwarming en kleine maanvisen die aan het groeien zijn. Moet ik iets van bacterie ballen dat nu in de filter ziet in laten voor de zekerheid? Plant? Bak is allang ingedraaid maar ben beetje bang voor de ammoniak.
In een klein bakje moet je zo vaak verversen dat amonia ed. geen issue zijn.
Dagelijk 90% en meer verversen zal dan ook noodzakelijk zijn.
Weet wel dat je de jongen binnen de maand naar een veeeeeel grotere bak zal moeten overbrengen om ze goed te kunnen laten uitgroeien.
 
In een klein bakje moet je zo vaak verversen dat amonia ed. geen issue zijn.
Dagelijk 90% en meer verversen zal dan ook noodzakelijk zijn.
Weet wel dat je de jongen binnen de maand naar een veeeeeel grotere bak zal moeten overbrengen om ze goed te kunnen laten uitgroeien.
Thanks. We gaan kijken of het lukt. Nu zijn mijn harlequin rasboras begonnen met ei leggen. 3 vrouwtje tegelijk ook nog. lol Gaat goed in de love tank. :LOL: PH7,5 28c.
 
Pfff. BB bak neergezet gevuld met water, spons filter etc. en raad eens. Kleintjes hebben luchtbellen gegeten. Gaat dit uit komen of gaan ze dood? Weer wat geleerd. Doe nooit groter hoeveelheid water change. 25% per dag of zo. 50% max.
 

Terug
Bovenaan