Heb je een NH3/NH4+ test gecombineerd, of een NH3 alleen?
Dat maakt namelijk verschil in de waarde (kwam ik zelf ook pas laat achter).
De NH3 moet absoluut 0 zijn. Maar die gecombineerde test (ik heb 'm van hs) geeft een andere waarde. Die kwam bij mij nooit helemaal op 0 uit. Als ik het me goed herinner had ik met de NH3/NH4+ test ook een waarde van rond de 0,25, terwijl ik met de NH3 test van colombo 0 mat.
Heb het nog even voor je nagekeken. Ik zat met die gecombineerde NH3/NH4+ test van hs op een waarde van 0,2, waar de NH3 test van colombo 0 geeft.
Op mijn gecombineerde hs-test staat dat 0,25 wel echt de grens is, dus ik zou inderdaad nu toch ook veel water verversen, wat
@Vis&versa adviseert inderdaad.
Wat je ook even kan doen is je leidingwater testen. Dan kun je je aquariumwater daarmee vergelijken.
En even meten wat je NO2 en NO3 waarden zijn. Die NH3 wordt uiteindelijk omgezet door bacteriën naar NO2 en vervolgens door andere bacteriën naar NO3 (nitraat).
Als de NO3 waarde 0 is, dan bestaat de kans dat je bacteriecultuur niet goed genoeg op orde is (wat @visenversa zegt over de filtering), omdat er dan waarschijnlijk niks (of niet genoeg) wordt omgezet (omdat je geen NO3 meet).
Dus dan weet je dat je NH3 en NH4 waarschijnlijk niet worden omgezet (en dus veel sneller zullen oplopen en opstapelen omdat het niet (genoeg) omgezet wordt naar uiteindelijk minder schadelijke stoffen).
Hoop dat het allemaal lukt! Ik vind je vissen trouwens erg mooi!