Mijn maanvissen leggen eien. Wat moet ik doen?


Update.
Vanochtend waren de luchtbellen uit hun buik verdwijnen en ze doen erg goed. Dat was wel even schrikken. Een visje blijft wel rondjes te draaien nog. Ze hebben gegeten en nog afwachten of met die ook goed komt. Veel verloren onderweg. Ouders zijn gezellig weer eitjes aan het bewaken. Ze blijven eitjes leggen zo te zien.
 
Het is niet de grote waterwissel die het probleem is, het is de manier waarop.
Ik ververs mijn kweekbakken vaak dagelijks voor 90% (ik laat net genoeg water om de vissen onder water te houden) en heb nooit dit probleem.
Ik ververs met een aanzuigbuis van eheim (met de groene korf er op). Dit zorgt voor een goede verdeling van het water en amper tot geen luchtbellen.
Voor hele kleine jongen en larven gaat er nog een stuk blauwe spons over de korf.
 
Het is niet de grote waterwissel die het probleem is, het is de manier waarop.
Ik ververs mijn kweekbakken vaak dagelijks voor 90% (ik laat net genoeg water om de vissen onder water te houden) en heb nooit dit probleem.
Ik ververs met een aanzuigbuis van eheim (met de groene korf er op). Dit zorgt voor een goede verdeling van het water en amper tot geen luchtbellen.
Voor hele kleine jongen en larven gaat er nog een stuk blauwe spons over de korf.
Ken dat inderdaad. Aging water. Helaas heb ik dat luxe niet. Overigens lees ik ook dat 25% wc per dag voldoende is. Omdat mij niet om verkoop gaat vind het allemaal prima zo. Vind het leuk om paar zien volwassene te worden. We gaan meemaken. :)
 
Ken dat inderdaad. Aging water. Helaas heb ik dat luxe niet. Overigens lees ik ook dat 25% wc per dag voldoende is. Omdat mij niet om verkoop gaat vind het allemaal prima zo. Vind het leuk om paar zien volwassene te worden. We gaan meemaken. :)
Veel luxe is daar niet aan, kwestie van een buis, wat slang een een tuinslangkoppeling.
Als het niet om verkoop gaat, wat ga je dan doen als je de volgende keer wel alles goed doet en met enkele honderden jongen zit?
 
Veel luxe is daar niet aan, kwestie van een buis, wat slang een een tuinslangkoppeling.
Als het niet om verkoop gaat, wat ga je dan doen als je de volgende keer wel alles goed doet en met enkele honderden jongen zit?
Sorry ik las het verkeerd. Ik dacht je laat het water in een vat ergens oud worden eerst.
Nou dit is eenmalig denk ik. Volgende fry's verdwijnen toch in de bak. Gekke situatie hoe dan ook. Ouders zijn erg vijandig tegenover andere vissen. Denk dat ik ze toch ga verkopen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210218_230640.jpg
    IMG_20210218_230640.jpg
    459.9 KB · Weergaven: 164
Een vat water laten staan wordt gedaan om de chloor te laten verdampen. In mijn regio zit er geen chloor in het water dus is het niet nodig. https://www.drinkwaterplatform.nl/chloor-kraanwater-drinkwater/

Mij leek het ook super tof om vissen te gaan kweken en te verkopen, maar vond het vrij lastig om ze kwijt te raken.
Het is me niet gelukt. Vers water heeft ze allemaal gekild in een nacht. In oude situatie met zand etc deden ze erg goed. Vers water was de killing.
 
Het is me niet gelukt. Vers water heeft ze allemaal gekild in een nacht. In oude situatie met zand etc deden ze erg goed. Vers water was de killing.
Geloof me gerust, tenzij er iets zwaar mis is met de drinkwatervoorziening in je huis/omgeving, heeft het water zelf er niets mee te maken.
 
Geloof me gerust, tenzij er iets zwaar mis is met de drinkwatervoorziening in je huis/omgeving, heeft het water zelf er niets mee te maken.
Misschien had ik mijn hand niet in de bak moeten steken. Geen schone handen en geen goede bacteriĆ«n aanwezig. Who knows šŸ¤·šŸ»ā€ā™‚ļø
 
Misschien had ik mijn hand niet in de bak moeten steken. Geen schone handen en geen goede bacteriĆ«n aanwezig. Who knows šŸ¤·šŸ»ā€ā™‚ļø
Het kan maar die kans is gigantisch klein.
Naar mijn ervaring hebben vissen die doodgaan tijdens/na een verversing voordien langdurig in te grote vervuiling geleeft (en zijn ze dus zeer sterk verzwakt).
Dit natuurlijk op voorwaarde dat er niets anders mis is met het water of de manier van verversen.
 
Het kan maar die kans is gigantisch klein.
Naar mijn ervaring hebben vissen die doodgaan tijdens/na een verversing voordien langdurig in te grote vervuiling geleeft (en zijn ze dus zeer sterk verzwakt).
Dit natuurlijk op voorwaarde dat er niets anders mis is met het water of de manier van verversen.
Ik heb nu een bak leeg met een spons filter. Aangezien ouders niet kleintjes opeten ga ik misschien weer proberen maar dit keer ze samen laten.
 
Ik heb nu een bak leeg met een spons filter. Aangezien ouders niet kleintjes opeten ga ik misschien weer proberen maar dit keer ze samen laten.
Dan ga je nog meer moeten verversen hoor.
 
Dan ga je nog meer moeten verversen hoor.
meer poep ja. gekke is dat ze erg goed deden in een kleine kweekbakje drijvend op het water in oude aquarium. Ze gingen dood toen ik dat aquarium leeg maakte, spoelde en her gevuld. . Maar goed dat aquarium was 1,5 jaar oud. 0 ammoniak etc zou je zeggen. Enige harde verschil dat ik me nog kan bedenken is dat de aquarium eerst een ph van 7.5 had in het verleden. Nadat ik alles eruit gehaald had, was kraan water in gekomen. ph8
 
meer poep ja. gekke is dat ze erg goed deden in een kleine kweekbakje drijvend op het water in oude aquarium. Ze gingen dood toen ik dat aquarium leeg maakte, spoelde en her gevuld. . Maar goed dat aquarium was 1,5 jaar oud. 0 ammoniak etc zou je zeggen. Enige harde verschil dat ik me nog kan bedenken is dat de aquarium eerst een ph van 7.5 had in het verleden. Nadat ik alles eruit gehaald had, was kraan water in gekomen. ph8
Die halve ph zal geen oorzaak zijn.
Ik ben geneigd om het op Nitraat te steken. Of beter gezegd het gebrek er aan in de nieuwe situatie.
Vissen die gewent zijn om in hogere concentraties nitraat te leven kunnen niet goed tegen plotse veranderingen (ze zijn er te zwak voor)
Gezonde vissen nemen dat zonder enig probleem.
Zelfs de larven krijgen hier zonder 1 slachtoffer elke 24/48u 90% vers Belgisch leidingwater te verwerken, rechtstreeks uit de kraan.
 
Maar als ik zo je filmpje van donderdag bekijk...
Waren dit je jongen van 17 januari?
 
Maar als ik zo je filmpje van donderdag bekijk...
Waren dit je jongen van 17 januari?
nee die heb ik niet kunnen redden. allemaal in filter gegaan. wat je zag was de tweede batch. nu heb ik derde weer in kweekbak.
 
3 weken out mijn hoofd.
De vorm die ze hadden horen ze te hebben aan +- 2 weken.
Wat dus wil zeggen dat ze toen al een deftige groeiachterstand hadden.
Of dat nu de reden van de sterfte is kan ik zo niet zeggen maar het zal er zeker aan geholpen hebben.
Je kan dit voorkomen door vaker te voeren en meer water te verversen (en ze warm genoeg houden)
Weet dat de groei van vissen piekt 1u na eten.
Dus alles wat ze minder eten krijgen, groeien ze minder.
 
De vorm die ze hadden horen ze te hebben aan +- 2 weken.
Wat dus wil zeggen dat ze toen al een deftige groeiachterstand hadden.
Of dat nu de reden van de sterfte is kan ik zo niet zeggen maar het zal er zeker aan geholpen hebben.
Je kan dit voorkomen door vaker te voeren en meer water te verversen (en ze warm genoeg houden)
Weet dat de groei van vissen piekt 1u na eten.
Dus alles wat ze minder eten krijgen, groeien ze minder.
Thanks voor de tip. Poging 2. Dit keer in eigen bak. 70% ingedraaid aquarium water waar ze in zaten en de rest vers water. Pvc pijp en wat stenen en biobollen van ingedraaid aquarium. Temp. Op 28c. Enige tip?
IMG_20210226_175452.jpg
 
Thanks voor de tip. Poging 2. Dit keer in eigen bak. 70% ingedraaid aquarium water waar ze in zaten en de rest vers water. Pvc pijp en wat stenen en biobollen van ingedraaid aquarium. Temp. Op 28c. Enige tip?
Bekijk bijlage 320170
Ik zou het licht wat dempen. Aan al dat licht hebben ze geen nood.
 
25% water gewisseld. Voor de zekerheid. En alle loep eruit gehaald met slang.
 
Buddy ik heb ammoniak test gekocht en ik kom uit op 0,25mg/l uit. Is dat hoog? Water wisselen?
Bekijk bijlage 320222
Dat moet absolut 0 zijn.
Zo snel mogelijk en zo veel mogelijk verversen is de boodschap.
Zeoliet in het aquarium doen kan ook tijdelijk helpen om de pieken op te vangen maar kan verversen niet vervangen.
Als dit langer dan enkele dagen aansleept is dit een teken van ondermaatse filtering.
 
Buddy ik heb ammoniak test gekocht en ik kom uit op 0,25mg/l uit. Is dat hoog? Water wisselen?
Heb je een NH3/NH4+ test gecombineerd, of een NH3 alleen?
Dat maakt namelijk verschil in de waarde (kwam ik zelf ook pas laat achter).
De NH3 moet absoluut 0 zijn. Maar die gecombineerde test (ik heb 'm van hs) geeft een andere waarde. Die kwam bij mij nooit helemaal op 0 uit. Als ik het me goed herinner had ik met de NH3/NH4+ test ook een waarde van rond de 0,25, terwijl ik met de NH3 test van colombo 0 mat.
 
Heb je een NH3/NH4+ test gecombineerd, of een NH3 alleen?
Dat maakt namelijk verschil in de waarde (kwam ik zelf ook pas laat achter).
De NH3 moet absoluut 0 zijn. Maar die gecombineerde test (ik heb 'm van hs) geeft een andere waarde. Die kwam bij mij nooit helemaal op 0 uit. Als ik het me goed herinner had ik met de NH3/NH4+ test ook een waarde van rond de 0,25, terwijl ik met de NH3 test van colombo 0 mat.
Heb het nog even voor je nagekeken. Ik zat met die gecombineerde NH3/NH4+ test van hs op een waarde van 0,2, waar de NH3 test van colombo 0 geeft.
Op mijn gecombineerde hs-test staat dat 0,25 wel echt de grens is, dus ik zou inderdaad nu toch ook veel water verversen, wat @Vis&versa adviseert inderdaad.
Wat je ook even kan doen is je leidingwater testen. Dan kun je je aquariumwater daarmee vergelijken.

En even meten wat je NO2 en NO3 waarden zijn. Die NH3 wordt uiteindelijk omgezet door bacteriƫn naar NO2 en vervolgens door andere bacteriƫn naar NO3 (nitraat).
Als de NO3 waarde 0 is, dan bestaat de kans dat je bacteriecultuur niet goed genoeg op orde is (wat @visenversa zegt over de filtering), omdat er dan waarschijnlijk niks (of niet genoeg) wordt omgezet (omdat je geen NO3 meet).
Dus dan weet je dat je NH3 en NH4 waarschijnlijk niet worden omgezet (en dus veel sneller zullen oplopen en opstapelen omdat het niet (genoeg) omgezet wordt naar uiteindelijk minder schadelijke stoffen).

Hoop dat het allemaal lukt! Ik vind je vissen trouwens erg mooi!
 
Het is test nh3/nh4 van tetra. Verder heb ik geen andere testen. Ik ga 60% water wisselen
 
Laatst bewerkt:
Ok het is gezakt na water wisselen. Ik ververs voorlopig om de 2 dagen 50% water. Na een week test ik op de dag dat water gewisseld moet worden weer de ammoniak. Kijken hoe het gaat.
IMG_20210227_160342.jpg
 
Even een update. Kleine aquarium begint zichzelf onder controle te krijgen. Gisteren was amonia monitor ietsjes groener dan vandaag. Goed teken. Nu is absoluut 0. Net beetje poep opgeruimd en 20% water gewisseld.
IMG_20210303_174419.jpg


Mijn pvc buis vinden ze niks blijkbaar en hebben op steen eitjes gelegd.
IMG_20210303_174410.jpg
IMG_20210303_173940.jpg
 

Terug
Bovenaan