Paultje
Active member
- Lid geworden
- 5 februari 2025
- Leeftijd
- 66
Een week of 6 geleden was mijn bak behoorlijk in onbalans met als gevolg veel alg. Het werd er niet mooier op. Ik wilde de balans terugbrengen en dit zonder allerlei troep toe te voegen waarbij je niet echt de oorzaak aanpakt.
Met behulp van vele tips en zoekwerk heb ik vanaf dat moment een aantal maatregelen getroffen waarbij de boel aanzienlijk is opgeknapt wat op de foto's voor en na is te zien, vooral als je inzoomt. Nog steeds zie ik elke dag verbetering waarbij algresten van de planten verdwijnen.
Temperatuur verlaging naar 23,5 – max 24 graden
CO2 toegevoegd (niet vloeibaar)
Plantenvoeding capsules in substraat. Geen vloeibare plantenvoeding. Vloeibaar profiteert de alg ook van, capsules niet.
Drie 35% waterwissels per week. Dit om fosfaat te verlagen. Uiteraard Aquastart en Bactostart toevoegen bij elke wissel.
Easy-Life Bio-Exit green. Kuur van 3 weken vanaf 27 januari zonder waterwissels. Geen chemische troep. Hersteld suikerbalans waardoor alg minder voeding krijgt.
Easy-Life Ferro (ijzer) toegevoegd om plantengroei verder te stimuleren. Ijzergehalte was te laag.
10 garnalen toegevoegd. 5 kleine en 5 grote. Namen onbekend.
2x per week bodem schoonzuigen.
1x per week bovenste vuilfilter vervangen.
1x per 2 dagen voeren, kleine hoeveelheid.
Licht 6 uren aan: 9-12 en 14-17 uur. De tussentijd remt algengroei.
Met behulp van vele tips en zoekwerk heb ik vanaf dat moment een aantal maatregelen getroffen waarbij de boel aanzienlijk is opgeknapt wat op de foto's voor en na is te zien, vooral als je inzoomt. Nog steeds zie ik elke dag verbetering waarbij algresten van de planten verdwijnen.
Temperatuur verlaging naar 23,5 – max 24 graden
CO2 toegevoegd (niet vloeibaar)
Plantenvoeding capsules in substraat. Geen vloeibare plantenvoeding. Vloeibaar profiteert de alg ook van, capsules niet.
Drie 35% waterwissels per week. Dit om fosfaat te verlagen. Uiteraard Aquastart en Bactostart toevoegen bij elke wissel.
Easy-Life Bio-Exit green. Kuur van 3 weken vanaf 27 januari zonder waterwissels. Geen chemische troep. Hersteld suikerbalans waardoor alg minder voeding krijgt.
Easy-Life Ferro (ijzer) toegevoegd om plantengroei verder te stimuleren. Ijzergehalte was te laag.
10 garnalen toegevoegd. 5 kleine en 5 grote. Namen onbekend.
2x per week bodem schoonzuigen.
1x per week bovenste vuilfilter vervangen.
1x per 2 dagen voeren, kleine hoeveelheid.
Licht 6 uren aan: 9-12 en 14-17 uur. De tussentijd remt algengroei.