Wat is er nieuw

Mijn maatregelen tegen alg

Paultje

Active member
Lid geworden
5 februari 2025
Leeftijd
66
Een week of 6 geleden was mijn bak behoorlijk in onbalans met als gevolg veel alg. Het werd er niet mooier op. Ik wilde de balans terugbrengen en dit zonder allerlei troep toe te voegen waarbij je niet echt de oorzaak aanpakt.
Met behulp van vele tips en zoekwerk heb ik vanaf dat moment een aantal maatregelen getroffen waarbij de boel aanzienlijk is opgeknapt wat op de foto's voor en na is te zien, vooral als je inzoomt. Nog steeds zie ik elke dag verbetering waarbij algresten van de planten verdwijnen.

Temperatuur verlaging naar 23,5 – max 24 graden
CO2 toegevoegd (niet vloeibaar)
Plantenvoeding capsules in substraat. Geen vloeibare plantenvoeding. Vloeibaar profiteert de alg ook van, capsules niet.
Drie 35% waterwissels per week. Dit om fosfaat te verlagen. Uiteraard Aquastart en Bactostart toevoegen bij elke wissel.
Easy-Life Bio-Exit green. Kuur van 3 weken vanaf 27 januari zonder waterwissels. Geen chemische troep. Hersteld suikerbalans waardoor alg minder voeding krijgt.
Easy-Life Ferro (ijzer) toegevoegd om plantengroei verder te stimuleren. Ijzergehalte was te laag.
10 garnalen toegevoegd. 5 kleine en 5 grote. Namen onbekend.
2x per week bodem schoonzuigen.
1x per week bovenste vuilfilter vervangen.
1x per 2 dagen voeren, kleine hoeveelheid.
Licht 6 uren aan: 9-12 en 14-17 uur. De tussentijd remt algengroei.

Bijlagen

• 20260111_163223.jpg
    20260111_163223.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 34
  • 20260218_090209.jpg
    20260218_090209.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 32
Een week of 6 geleden was mijn bak behoorlijk in onbalans met als gevolg veel alg. Het werd er niet mooier op. Ik wilde de balans terugbrengen en dit zonder allerlei troep toe te voegen waarbij je niet echt de oorzaak aanpakt.
Met behulp van vele tips en zoekwerk heb ik vanaf dat moment een aantal maatregelen getroffen waarbij de boel aanzienlijk is opgeknapt wat op de foto's voor en na is te zien, vooral als je inzoomt. Nog steeds zie ik elke dag verbetering waarbij algresten van de planten verdwijnen.

Temperatuur verlaging naar 23,5 – max 24 graden
CO2 toegevoegd (niet vloeibaar)
Plantenvoeding capsules in substraat. Geen vloeibare plantenvoeding. Vloeibaar profiteert de alg ook van, capsules niet.
Drie 35% waterwissels per week. Dit om fosfaat te verlagen. Uiteraard Aquastart en Bactostart toevoegen bij elke wissel.
Easy-Life Bio-Exit green. Kuur van 3 weken vanaf 27 januari zonder waterwissels. Geen chemische troep. Hersteld suikerbalans waardoor alg minder voeding krijgt.
Easy-Life Ferro (ijzer) toegevoegd om plantengroei verder te stimuleren. Ijzergehalte was te laag.
10 garnalen toegevoegd. 5 kleine en 5 grote. Namen onbekend.
2x per week bodem schoonzuigen.
1x per week bovenste vuilfilter vervangen.
1x per 2 dagen voeren, kleine hoeveelheid.
Licht 6 uren aan: 9-12 en 14-17 uur. De tussentijd remt algengroei.
Een toevoeging/correctie op deze regel: Plantenvoeding capsules in substraat. Geen vloeibare plantenvoeding. Vloeibaar profiteert de alg ook van, capsules niet.
Sommige planten halen hun voedsel grotendeels uit je bodem maar er zijn ook planten die dit niet doen en hun voedsel merendeels uit de waterkolom halen!

Uiteraard Aquastart en Bactostart toevoegen bij elke wissel.
Dat is niet vanzelfsprekend maar weggegooid geld voor een waterwissel

Laatst bewerkt:
CO2 toegevoegd
Ik zou de CO2 diffusor op een betere plek plaatsen, zodat micro-bellen meer tijd krijgen om opgenomen te worden, bijvoorbeeld door filteruitstroom naar beneden wordt “geduwd”

Staat CO2 uit, ik zie geen micro-bellen?

De uitstroom van filter naar oppervlakte zorgt ervoor dat alle toegevoegde CO2 weer verloren gaat

Ik zou de CO2 diffusor op een betere plek plaatsen, zodat micro-bellen meer tijd krijgen om opgenomen te worden, bijvoorbeeld door filteruitstroom naar beneden wordt “geduwd”

Staat CO2 uit, ik zie geen micro-bellen?

De uitstroom van filter naar oppervlakte zorgt ervoor dat alle toegevoegde CO2 weer verloren gaat
Daar heb je een punt en ben ik me ook van bewust. Echter ben ik dit nog aan het finetunen want de filteruitstroom naar boven is wel gewenst voor betere gasuitwisseling.

Hoe hoog was de FE en PO4, gemeten met druppeltesten?
Ja, gemeten met Sera druppeltest. Weet niet exact de waardes meer maar ijzer was nauwelijks meetbaar en fosfaat Veel te hoog. Teveel fosfaat zorgt voor alg explosie!

Dat is niet vanzelfsprekend maar weggegooid geld voor een waterwissel
Bactostart kan ik nog met je eens zijn maar doe het voor de zekerheid. Aquastart is weldegelijk noodzakelijk!

Een toevoeging/correctie op deze regel: Plantenvoeding capsules in substraat. Geen vloeibare plantenvoeding. Vloeibaar profiteert de alg ook van, capsules niet.
Sommige planten halen hun voedsel grotendeels uit je bodem maar er zijn ook planten die dit niet doen en hun voedsel merendeels uit de waterkolom halen!
Eens! Ga het ook wel weer toevoegen echter was tijdelijk bedoelt om alg de kop in te drukken.

Dat zijn wel erg veel aanpassingen om een probleem (groene alg) aan te pakken
  • Temperatuur verlaging naar 23,5 – max 24 graden
  • CO2 toegevoegd (niet vloeibaar)
  • Plantenvoeding capsules in substraat.
  • Geen vloeibare plantenvoeding.
  • Drie 35% waterwissels per week. Dit om fosfaat te verlagen.
  • Easy-Life Bio-Exit green.
  • Easy-Life Ferro (ijzer) toegevoegd
  • Licht 6 uren aan: 9-12 en 14-17 uur
Ergens heb ik het gevoel dat er door een LFS deze adviezen/aankopen is gegeven, klopt dat?

Heb je zoveel vervuiling dat dat nodig is?
  • 2x per week bodem schoonzuigen.
  • 1x per week bovenste vuilfilter vervangen.

filteruitstroom naar boven is wel gewenst voor betere gasuitwisseling.
Een golfslagbad is niet nodig, een kleine rimpeling zou meer dan voldoende moeten zijn.

Heb jij anders een kaamlaag (vette laag) op wateroppervlakte, dan moet de oorzaak (vervuiling) daarvan worden aangepakt

Ergens heb ik het gevoel dat er door een LFS deze adviezen/aankopen is gegeven, klopt dat?

Heb je zoveel vervuiling dat dat nodig is?
  • 2x per week bodem schoonzuigen.
  • 1x per week bovenste vuilfilter vervangen.
Wat is een LFS? En het antwoord is nee. De acties zijn het gevolg van veel lezen over alg problematiek, Youtube en praten met mensen die er verstand van hebben (hoop ik).

Bodem en filter vervangen enkel gedurende de herstelperiode!

Een golfslagbad is niet nodig, een kleine rimpeling zou meer dan voldoende moeten zijn.

Heb jij anders een kaamlaag (vette laag) op wateroppervlakte, dan moet de oorzaak (vervuiling) daarvan worden aangepakt
Geen kaamlaag maar ik neem je tip ter harte en zal het bijstellen👍

Wat is een LFS? En het antwoord is nee. De acties zijn het gevolg van veel lezen over alg problematiek, Youtube en praten met mensen die er verstand van hebben (hoop ik).

Bodem en filter vervangen enkel gedurende de herstelperiode!
Lfs is local fish store, oftewel een aquariumzaak. Maar al die toevoegingen zgn als waterverbeteraar… ik heb er mn twijfels bij, goed voor de kassa vd verkopende partij.

, Youtube en praten met mensen die er verstand van hebben (hoop ik).
Heeft niemand dan gezegd dat je beter niet teveel in 1x kan veranderen? Nu weet je niet wat al dan niet heeft geholpen en het heeft wellicht teveel geld gekost.
Beter is stap voor stap en dat dan even aankijken alvorens de volgende stap te doen.

Heeft niemand dan gezegd dat je beter niet teveel in 1x kan veranderen? Nu weet je niet wat al dan niet heeft geholpen en het heeft wellicht teveel geld gekost.
Beter is stap voor stap en dat dan even aankijken alvorens de volgende stap te doen.
Alles leuk en aardig dat jullie feedback geven maar trek niet alles in het negatieve. Voorheen heb ik ook van alles geprobeerd wat niet of nauwelijks hielp. Ik heb nu op een zo natuurlijk mogelijke wijze zonder chemische troep van de hiervoor genoemde LFS (waarom niet gewoon dierenwinkel?) en me te verdiepen in de materie en zo goed als mogelijk de balans te herstellen, want daar gaat het toch om? Doe ik dan teveel tegelijk? Ik denk van niet gezien het resultaat en dat zonder algkillers en andere dure commerciële middeltjes.

Nee ik wil niks in het negatieve trekken Paul maar soms is het beter om stap voor stap dingen te veranderen. In jouw geval is het mooi dat je resultaat ziet natuurlijk.

Alles leuk en aardig dat jullie feedback geven maar trek niet alles in het negatieve. Voorheen heb ik ook van alles geprobeerd wat niet of nauwelijks hielp. Ik heb nu op een zo natuurlijk mogelijke wijze zonder chemische troep van de hiervoor genoemde LFS (waarom niet gewoon dierenwinkel?) en me te verdiepen in de materie en zo goed als mogelijk de balans te herstellen, want daar gaat het toch om? Doe ik dan teveel tegelijk? Ik denk van niet gezien het resultaat en dat zonder algkillers en andere dure commerciële middeltjes.
LFS is korter dan 'dierenwinkel' en wij jeugd ben lui 😉
De reden waarom aangeraden wordt om 1 ding per keer te doen is in de aquariumhobby net als in de IT (waar ik in werk) - doe je 20 dingen, dan heb je bij ongewenste bij-effecten, ook 20 acties te troubleshooten. Doe je er 1, hoef je er maar 1 na te gaan. En bovendien, zeker hier, het duurt vaak even voordat je de effecten bemerkt. Dat je nu mooi resultaat hebt is tof, ik hoop dat 't doorzet.

Ter info: met een DC (Drop Checker) kan je controleren of je voldoende C02 toevoegt (als dat nodig is voor jouw bak)
https://colombo.nl/videos/colombo-co2-indicator/
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html
Veelal volstaat een indicator/referentie-vloeistof van 20mg/L, bij highend bakken met advanced-planten soms 30mg/L

De gouden driehoek, is deze uit balans dan meer kan op algen
Ga je hiervan eentje aanpassen (meer of minder) moet je ook rekening houden met de overige
IMG_0614.jpeg

Planten zijn geclassificeerd met labels bij aankoop v.w.b. lichtvraag (lm/L)
Bij easy-planten is veelal geen CO2 nodig, verlichting tot 20lm/L volstaat en “eenvoudige” bemesting
IMG_0613.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooi dat dit voor jou werkt:thumbs:

Mooi resultaat en leuk dat je het deelt.
Ik heb zelf vaak geen geduld om aanpassingen 1 voor 1 door te voeren en dagen/weken te wachten, en het kan ook een combinatie van 2 of meer aanpassingen zijn die voor het gewenste resultaat zorgen.

LFS is korter dan 'dierenwinkel' en wij jeugd ben lui 😉
De reden waarom aangeraden wordt om 1 ding per keer te doen is in de aquariumhobby net als in de IT (waar ik in werk) - doe je 20 dingen, dan heb je bij ongewenste bij-effecten, ook 20 acties te troubleshooten. Doe je er 1, hoef je er maar 1 na te gaan. En bovendien, zeker hier, het duurt vaak even voordat je de effecten bemerkt. Dat je nu mooi resultaat hebt is tof, ik hoop dat 't doorzet.
Dat is toevallig, ik heb zelf vanaf 1979 met computers gewerkt en vanaf 1990 heel veel in IT gedaan. Dus ik weet hoe dat werkt maar dat is toch echt niet te vergelijken. Als je bij een onbalans in je aquarium weet dat bepaalde waardes niet ok zijn en er overduidelijke signalen zijn dan is er niets mis mee om zaken tegelijk te doen zoals waterwissels, garnalen toevoegen en bodem en filters schoonmaken.

Ter info: met een DC (Drop Checker) kan je controleren of je voldoende C02 toevoegt (als dat nodig is voor jouw bak)
https://colombo.nl/videos/colombo-co2-indicator/
https://www.aquaplantsonline.nl/colombo-co2-indicator-co2-test.html
Veelal volstaat een indicator/referentie-vloeistof van 20mg/L, bij highend bakken met advanced-planten soms 30mg/L

De gouden driehoek, is deze uit balans dan meer kan op algen
Ga je hiervan eentje aanpassen (meer of minder) moet je ook rekening houden met de overige
Bekijk bijlage 394866

Planten zijn geclassificeerd met labels bij aankoop v.w.b. lichtvraag (lm/L)
Bij easy-planten is veelal geen CO2 nodig, verlichting tot 20lm/L volstaat en “eenvoudige” bemesting
Bekijk bijlage 394867
Dank voor de handige info .

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan