Mijn terrarium collectie


Gerben1996 zei:
Ja is inderdaad niks om in 123 te doen. Komt behoorlijk wat denkwerk mee te kijken.
Ja inderdaad, bij planten moet je al kijken welke soorten eventueel giftig kunnen zijn, het zelfde geld voor bepaalde bodems die de planten voeding geven.
Je moet kijken naar welke diersoorten gecombineerd kunnen worden, of ze niet gaan concurreren, vechten of op elkaar gaan jagen.
Je moet zien dat de soorten dezelfde temperatuur, vochtigheid en omgeving nodig hebben, en wat dan nog zeer belangrijk is met reptielen is zijn de UVB lampen die genoeg UVB moeten afgeven wat ook weer een enorm struikelblok is voor een groot oppervlakte.
Moest ik de kans krijgen zou ik graag een tropische serre zetten van 6m op 5m
met een grote vijver/rivier met mangroves, arrowana's, oscars, roggen, een roodstaartmeerval, duizenden guppen en een matamata schildpad.
Wat groene leguanen laten loslopen, een kolenbranderschildpad.
Blauwe morpho's laten vliegen, wat kevers, krekels, katydids, wandelende takken kakkerlakken en tropische pissenbedden in de undergrowd.
En wat anolissen en gekko's loslaten.
En wat aparte terraria misschien.
 
Ik mis de vogels nog voor in de serre.. :p maar deze slopen waarschijnlijk alle planten, als het kromsnavels zijn toch..

Is inderdaad iets om over na te denken maar kan iets moois geven!
 
Gerben1996 zei:
Ik mis de vogels nog voor in de serre.. :p maar deze slopen waarschijnlijk alle planten, als het kromsnavels zijn toch..

Is inderdaad iets om over na te denken maar kan iets moois geven!
Slopen inderdaad planten, vangen insecten en kleine hagedissen, ze zijn lekker hapje voor de arowana's en schijten de hele boel vol :)
Misschien in een soort van voliere maar los lijkt het me niet zo een goed idee :)
Ook zijn de meeste verkrijgbare soorten Australisch, Aziatisch of Afrikaans, ik kan niet zo een Zuid-Amerikaanse vogelsoort bedenken die goed verkrijgbaar is.
Ik wil al heel lang een koppel kookaburra's, ze zouden wel mooi staan in de serre, maar het is geen Zuid-Amerikaanse soort helaas.
 
Er zijn toch bekendere Zuid-Amerikaanse parkieten / papegaaien goed verkrijgbaar?

Verschillende pyrrhura soorten of catharina parkieten? Moest je op een forum van vogels zitten vind je er nog wel andere ook, maar deze gaan naar een hogere prijsklasse dan weer.

Dat ze vanalles kapot knagen is wel waar, misschien dat je beter naar insecten eters gaat dan, en natuurlijk dan geen insecten in de serre zet haha :p

en ja kookaburra's zijn inderdaad geweldig! Heb ze al een paar keer gezien en hun geluid blijft echt tof, maar voor hoe lang nog ? :p
 
Gerben1996 zei:
Er zijn toch bekendere Zuid-Amerikaanse parkieten / papegaaien goed verkrijgbaar?

Verschillende pyrrhura soorten of catharina parkieten? Moest je op een forum van vogels zitten vind je er nog wel andere ook, maar deze gaan naar een hogere prijsklasse dan weer.

Dat ze vanalles kapot knagen is wel waar, misschien dat je beter naar insecten eters gaat dan, en natuurlijk dan geen insecten in de serre zet haha :p

en ja kookaburra's zijn inderdaad geweldig! Heb ze al een paar keer gezien en hun geluid blijft echt tof, maar voor hoe lang nog ? :p

Alleen zijn zijn parkieten en papegaaien wat te destructief voor los te laten vliegen, zat eerder te denken aan wat kleine zangvogel/vinkjes voor eventueel los te laten vliegen.
Katharina parkieten gaan qua destructie misschien nog wel, zijn ook een vrij rustige soort dus die kunnen misschien nog wel een optie zijn.
Misschien trompetvogels op de bodem, maar geen idee hoe het zit met hun beschikbaarheid.
 
Weer wat voortgang gemaakt in de 2de terra-kamer :)
Na wat vertraging door een schimmelprobleemtje dankzij de extreme regenval van de laatste maanden de kamer volledig moeten verven en tegelijker tijd een beschermende laag geplaatst op de rekken.

Maar nu is ook bijna het grote terrarium af voor de kraaghagedissen!
De constructie staat nu volledig, maandag wordt er een folie op de bodem geplaatst, de randen worden dicht gemaakt met siliconenlijm.
Volgende week komen ze eindelijk de elektriciteit plaatsen in de kamer en in de loop van de komende 2 weken de bodem in het terrarium leggen, de inrichting en technologie plaatsen en binnen 2 a 3 weken het glas plaatsen en hopelijk de kraaghagedissen. :)
346672ziggycardon_0_82_dsc04312.jpg


Verder nog redelijk wat spullen gekocht en al aan de waterdichte laag en de achterwand voor het varanen terrarium begonnen waar ik de komende weken ook aan ga verder werken :)
661671ziggycardon_0_82_dsc04324.jpg

564119ziggycardon_0_82_dsc04325.jpg


Hopelijk als de elektronica staat ook al wat van de bewoners van de oude kamer verhuizen naar de nieuwe :)
Al hebben sinds donderdag de eerste bewoners hun intrek al genomen in het brakwater aquarium, 1 Gymnothorax tile & 1 Gobioides broussonnetii
948797ziggycardon_0_82_dsc04320.jpg

472719ziggycardon_0_82_dsc04304.jpg


Enkele weken geleden zijn ook de eitjes van mijn psg 331 (Dares philippinensis) uitgekomen.
Ongeveer 8 eitjes zijn uitgekomen van deze zeer traag ontwikkelende wandelende takken soort
255545ziggycardon_0_82_dsc04117.jpg
 
C�dric Vleminckx zei:
Als je foto rechtstaat is ie veel mooier. :p

ziggycardonaangepast.jpg
Haha thanx ;)
Ik moet het foto rechtzet-trukje nog leren ;)
 
Gaaf hoor die kraaghagedissen!
en dan moet ik het met een afrikaanse Vetsaartgekko doen :p (Ben wel heel gek op de soort hoor)
 
MaestroCygni zei:
Gaaf hoor die kraaghagedissen!
en dan moet ik het met een afrikaanse Vetsaartgekko doen :p (Ben wel heel gek op de soort hoor)

Dankje, ik wou ze al 4 jaar hebben, maar nu is het bijna eindelijk realiteit :D
Samen met australische wateragamen zijn kraaghagedissen altijd een van m'n favoriete soorten geweest.
Nou vetstaartgekko's zijn ook een hele toffe soort, hebben vaak zulke mooi patronen en tekeningen :)
 
WElcome to the jungle! Echt supervette hobbie
 
Rubz zei:
WElcome to the jungle! Echt supervette hobbie
Dankje en inderdaad, de beste hobby die er is :)
Een hobby waar ik met veel geluk zelf mijn werk van heb kunnen maken ^^
 
Kijk mijn fotoalbum eens! Heb zelf al bijna 14 jaar dezelfde groene leguaan!
 
Kraaghagedissen lijken mij best moeilijk te houden.. klopt dat? ik hoor het ook niet vaak namelijk
 
Rubz zei:
Kijk mijn fotoalbum eens! Heb zelf al bijna 14 jaar dezelfde groene leguaan!
Ooh keitof zeg, zal het zeker eens checken :)
Rubz zei:
Kraaghagedissen lijken mij best moeilijk te houden.. klopt dat? ik hoor het ook niet vaak namelijk
Nou ze vallen wel mee in verzorging, ze hebben gewoon een redelijk groot en hoog verblijf nodig met veel verticale takken om te klimmen.
temperatuur zit rond de 35 graden, vochtigheid rond de 50 - 75 % en vrij zware UVB lampen.
Ze zijn dus niet zo moeilijk in verzorging, meestal vrij goede en actieve eters, ze zijn gewoon redelijk duur (rond de 300 euro per stuk), dat is vooral de reden dat ze niet zo vaak gehouden worden en het feit dat ze ook nog veel ruimte nodig hebben.
Maar eigenlijk niet zo hele moeilijke diertjes, alleen altijd goed opletten met mijten en schimmels die zich nog al eens in de kraag durven te vestigen. Dus dat moet regelmatig wel in de gaten worden gehouden.
 
Indrukwekkende collectie van prachtige dieren.
Gelijk even een vraagje. Kunnen de verschillende gekko-soorten gewoon bij elkaar gehouden worden of moeten die wel echt een apart terrarium?
 
Hoe houd je de luchtvochtigheid zo hoog? Heb er bij mijn Leguaan nogal moeite mee. Vooral s'nachts. Bij voorkeur een RV van 100%.
 
Rikkert zei:
Indrukwekkende collectie van prachtige dieren.
Gelijk even een vraagje. Kunnen de verschillende gekko-soorten gewoon bij elkaar gehouden worden of moeten die wel echt een apart terrarium?
Danku :)
Altijd iedere soort apart houden, geld trouwens bij alle reptielen. :)
Zeker gekko's zijn vrij territoriaal en agressief tegen over andere soorten maar ook tegen soort genoten, zeker als je meer dan een mannetje heb of het terrarium wat te klein is.
Enige combinatie die ik soms hoor die soms wel durft goed te gaat zijn anolissen met langstaarthagedissen (al raad ik het niet aan).

Rubz zei:
Hoe houd je de luchtvochtigheid zo hoog? Heb er bij mijn Leguaan nogal moeite mee. Vooral s'nachts. Bij voorkeur een RV van 100%.
Voor het grote terrarium zal ik dat nog moeten ondervinden eenmaal het terrarium volledig af is, maar ik ga een vrij dikke laag bodem gebruiken 20 cm dik op plaatsen, dus dat gaat de luchtvochtigheid al wat helpen.
En ja gewoon regelmatig sproeien en was van plan een redelijk groot drinkbadje te plaatsen wat ook al wel helpt :)
Ik veronderstel dat tijdens sproeibeurten het zal oplopen tot 70 % RV en door de dag ongeveer op een 50 % RV wat wel overeenkomt met enkele gebieden waar ze voorkomen in Australi� en Papua Nieuw Guinea
 
Ik gebruik een luchtbevochtiger, zo'n vernevelaar met demi water. En sproeien uiteraard. Haal de 100% alleen niet, max 80. 's nachts. Ben benieuwd daar de terra kamer als hij af is!
 
Bedankt voor de info.
 
ziggycardon zei:
C�dric Vleminckx zei:
Als je foto rechtstaat is ie veel mooier. :p

ziggycardonaangepast.jpg
Haha thanx ;)
Ik moet het foto rechtzet-trukje nog leren ;)

Daar kon jij niets aan doen hoor.

Heeft met het AquaForum te maken.

Dan moet ik even de foto opslaan op mijn computer, en dan handmatig draaien en opnieuw uploaden.

Soms lukt dat dan ook niet, en dan neem ik van mijn handig gedraaide foto een knipsel, zet ik deze om naar een JPG-extentie, en upload ik die terug.

Normaal zou ie dan moeten lukken, en als het dan niet zou lukken, weet ik het niet meer. :d
 
Rubz zei:
Ik gebruik een luchtbevochtiger, zo'n vernevelaar met demi water. En sproeien uiteraard. Haal de 100% alleen niet, max 80. 's nachts. Ben benieuwd daar de terra kamer als hij af is!
Zeker voor een groot terrarium heel handig, maar het is wel normaal dat je niet aan de 100 % geraakt, is bijna onmogelijk in grotere terraria. Is bijna alleen mogelijk in paludaria met gifkikkers enz waar om de zoveel tijd in verneveld en bemist word.
En haha ik ben ook best benieuwd naar het eind resultaat. :)

Rikkert zei:
Bedankt voor de info.
Heel graag gedaan :)

C�dric Vleminckx zei:
Daar kon jij niets aan doen hoor.

Heeft met het AquaForum te maken.

Dan moet ik even de foto opslaan op mijn computer, en dan handmatig draaien en opnieuw uploaden.

Soms lukt dat dan ook niet, en dan neem ik van mijn handig gedraaide foto een knipsel, zet ik deze om naar een JPG-extentie, en upload ik die terug.

Normaal zou ie dan moeten lukken, en als het dan niet zou lukken, weet ik het niet meer. :d
Ow okee, dat verklaard het ;)
 
De nieuwe terrariumkamer begint stilletjes aan af te geraken, deze week zijn ze de extra stopcontacten komen aanleggen en sinds 3 dagen zijn de eerste terraria van de oude kamer naar de nieuwe verhuisd.
Ook aan het kraaghagedissen terrarium begint een einde te komen. Alle planten en stokken staan al, de lampen worden volgende week gezet samen met de volledige bodem en warmtekabels en hopelijk binnen 2 a 3 weken het glas en de kraaghagedissen :)
225136ziggycardon_0_82_dsc04358.jpg

249568ziggycardon_0_82_dsc04364.jpg


Sinds vandaag ook nieuwe aanwinsten!
3 Kameroen dwerggekko's (Lygodactylus conraui), een vrij nieuwe gekko in de terrarium hobby, was de eerste keer dat ik ze aangeboden zag, ze waren dan ook niet erg goedkoop maar het wel waard.
Ik veronderstel dat ze het nieuwe alternatief gaan worden voor de azuurblauwe daggekko (Lygodactylus williamsi) nu er CITES papieren nodig zijn en daardoor de prijzen voor de williamsi enorm de hoogte in zijn geschoten.
Ik heb nog geen goede foto's kunnen maken omdat ze nog best schuw zijn, maar ze hebben prachtige kleuren, groen met blauw met geel en oranje en een wit buikje.
Momenteel zitten ze in een tijdelijke set-up van 30*30*45 maar ze verhuizen wellicht volgende maand al naar een terrarium van 53*40*60.
828455ziggycardon_0_82_dsc04340.jpg

911677ziggycardon_0_82_dsc04346.jpg

442865ziggycardon_0_82_dsc04344.jpg


Met de verhuis is ook Oberyn de korenslang naar zijn nieuwe terrarium mogen verhuizen.
Een Exo-Terra van 60*45*60, hier mag hij in opgroeien en wellicht verhuisd hij als hij groter is naar een terrarium van 60*90*60.
253576ziggycardon_0_82_dsc04348.jpg

491683ziggycardon_0_82_dsc04357.jpg


Verder doen de murene (Gymnothorax tile) en de drakenkopvis (Gobioides broussonnetii) het geweldig in het brakwater aquarium, ze gaan al mijn verwachtingen voorbij.
De Gymnothorax tile is berucht om moeilijk aan het eten te krijgen dus ik vreesde er een beetje voor om haar aan het eten te krijgen, maar de 2de dag zat ze al volop voedergarnalen te vangen. Ook de drakenkopgoby eet goed van zijn rode muggenlarven.
Beide vissen worden met de dag ook minder schuw, de drakenkopvis durft door de dag redelijk rond te zwemmen en te gaan eten, hij ligt nu ook vaak voor de grot en ook de murene laat zich door de dag heel de tijd zien en verlaat zelfs regelmatig de grot om een ommetje te doen.
Ze begint ook vrij nieuwsgierig te worden naar mij toe, echt een geweldige vis!
173333ziggycardon_0_82_dsc04369.jpg

368469ziggycardon_0_82_dsc04372.jpg


En ten slotte hebben de filipijnse wandelende takken (Sungaya inexpectata) een groeispurt gehad de laatste weken met de meeste exemplaren volledig volgroeid en sommige zijn zelfs al met de paring bezig.
En met de verhuis heb ik een prachtig heel donker (bijna zwart) vrouwtje ontdekt met een felle witte streep. Ik heb deze soort al jaren, maar voor het eerst eentje met zo een prachtige kleur.
973966ziggycardon_0_82_dsc04375.jpg

527181ziggycardon_0_82_dsc04380.jpg


Ook de juvenille Mexicaanse roodknievogelspin (Brachypelma smithi) is de laatste tijd goed gegroeid en ze eet ook goed zoals op de foto te zien is.
931972ziggycardon_0_82_dsc04385.jpg
 
Jij hebt echt alles op gebied van aquaria en terraria h�. :d En ook qua rest van dieren zie ik in je onderschrift. :d

Hoeveel verschillende bakjes heb je nu, aquaria en terraria samen?
 
C�dric Vleminckx zei:
Jij hebt echt alles op gebied van aquaria en terraria h�. :d En ook qua rest van dieren zie ik in je onderschrift. :d

Hoeveel verschillende bakjes heb je nu, aquaria en terraria samen?
Haha goeie vraag :p
Aquaria weet ik van buiten, dat zijn er 12 (inclusief een leeg aquaria voor nakweek of quarantaine)
Terraria is al wat moeilijker om te zeggen, zeker nu met de bouw van de nieuwe kamer...
Komen wekelijks nieuwe terraria bij, sommige dieren zitten in tijdelijke bakken, andere bakken staan dan weer leeg, in sommige bakjes zitten enkel kweek dieren of eitjes, dus is al wat moeilijker bij te houden.
Ik heb momenteel ongeveer rond de 20 terraria waarvan sommige momenteel leeg staan, dan heb nog 5 a 6 curvers staan die bewoond zijn en ja ik denk nog een 4 tal kleine bakjes waar eitjes en jonge insecten inzitten.

Maar ik kan wel zeggen dat als de 2de terrariumkamer af is en dat als alles er komt zoals voorzien (dus niet extra ofzo)
Dan zou ik in het totaal hebben:
43 terraria
22 aquaria
3 aqua-terraria
en 14 curverboxen (voor insecten en slakkenkweek)

Dat zou het totaal ongeveer moeten worden maar dat kan vari�ren wanneer ik weer eens ergens een leuk insect zie of een vis die me aanspreekt...
Plus ik droom ervan om in de verre toekomst toch eens een aquaria te bouwen van ongeveer 5 a 6 meter voor wat grotere vissen soorten zoals arowana's en roggen of een 3 meter bak voor een longvis of snakehead.
En qua reptielen staat de matamata (Chelus fimbriatus) en de australische wateragame (Intellagama lesueurii) ook nog wel op de verlanglijst, heb er alleen nu de plaats nog niet voor.
Is iets wat ik al jaren wil maar wat nog niet voor direct zal zijn natuurlijk. :)
 
C�dric Vleminckx zei:
Hoe kan jij dat allemaal blijven onderhouden? :p
Heb je er mensen voor ingehuurd om je te komen helpen? :d :d

Nou op zich vallen terraria qua werk heel goed mee, in woestijn terraria heel weinig onderhoud en met bijna alle ongewervelde van het zelfde.
De regenwoud terraria moeten de ruiten wat vaker schoongemaakt worden en de bodem om de zoveel tijd vervangen maar op zich kruipt daar ook niet zo heel veel tijd.
Zolang het vuil tijdig uit de terraria word gehaald, worden die dingen niet echt snel vuil.
Enkel de terraria met kikkers en met de slakken worden vrij snel smerig en moeten wat vaker onderhouden worden.
Qua voeren, sproeien en water geven valt alles ook heel goed mee. Gewoon iedere dag alles vers water geven, de vochtige terraria sproeien, en de meeste dieren krijgen om de andere dag eten.
Enkel de aquaria vragen wat meer werk met de waterverversingen en filters en qua voeren en schoonmaken.
Dus alles lukt me eigenlijk wel perfect en zo nu en dan krijg ik met de terraria hulp van mijn moeder, die verzorgt die beestjes ook wel graag, maar alles lukt me eigenlijk wel perfect zelf :)
 
Ja, dat is een hele boterham?

Als ik nog een vraagje mag stellen, doe je dit nog allemaal na je werk?
 
Jeetje wat veel! Ik houd het denk ik maar bij 1 baardagaamen m'n aquaria :d
 
C�dric Vleminckx zei:
Ja, dat is een hele boterham?

Als ik nog een vraagje mag stellen, doe je dit nog allemaal na je werk?

Jepp, na het werk of op vrije dagen :)
Vooral schoonmaken is altijd op vrije dagen :)
 
BlupGup zei:
Erg mooi! Lijkt wel een kleine dierentuin :)
Haha danku, is inderdaad wel al bijna een kleine dierentuin :)
Alleen met een grotere reptielensectie dan de meeste dierentuinen ;)

Weer update tijd :)
Heb ondertussen de eerste lamp bevestigd (Solar Raptor 160 Watt) in het grote kraaghagedissen terrarium en heb er al 15 zakken zand in gegooid. Maar wellicht zal ik er nog zeker 10 andere nodig hebben.
En het glas gaat morgen besteld worden :D
Dus het einde komt erg dichtbij...
561486ziggycardon_0_82_dsc04421.jpg

835544ziggycardon_0_82_dsc04418.jpg


Ook sinds eergisteren een nieuw gazen explorarium gekocht van 45*60 voor mijn 2 soorten filipijnse wandelende takken :)
De PSG 195 houdt zich voornamelijk op in de bovenste laag en voed zich met de klimop, terwijl de PSG 331 enkel op de bodem leeft en zich voed met beukenblad.
Ook sinds een week zijn er 3 koppels gevormd bij de PSG 195 en eitjes zullen dus niet lang meer uitblijven :)
372172ziggycardon_0_82_dsc04399.jpg

913622ziggycardon_0_82_dsc04403.jpg

996925ziggycardon_0_82_dsc04407.jpg

416642ziggycardon_0_82_dsc04386.jpg


Verder doen de nieuwe Lygodactylus conraui het zeer goed, ze zijn al redelijk aangevet.
En hoewel ze nog vrij schuw zijn, durven ze zich al wat meer te laten zien :)
737768ziggycardon_0_82_dsc04412.jpg

359661ziggycardon_0_82_dsc04409.jpg
 
Update!
Door de drukte op het werk, het vele werk in de reptielenkelder, mijn vriendin die de laatste tijd vaak thuis was en door de verhuis van het aquaforum eventjes niets kunnen posten.
Maar er zijn weer wat vorderingen gemaakt ondertussen.
Zo is het grote terrarium eindelijk af! Het glas word er vandaag of morgen ingezet en de kraaghagedissen komen wellicht donderdag of vrijdag er in te zitten! :)
345917ziggycardon_0_82_dsc04440.jpg


Ook zijn er weer wat nieuwe diertjes bijgekomen.

Waaronder Darwin, een russische vierteenlandschildpad (Testudo horsfieldii), momenteel zit hij in een curverbak onder de Solar Raptor lamp in het grote terrarium, terwijl we druk bezig zijn aan zijn terrarium.
Hij komt te zitten in een bak van 200*90*60 cm waar ik nu de achterwand van aan het maken ben.
Er komen 2 a 3 lampen in het terrarium te hangen, waaronder een 80 Watt Solar raptor lamp voor de warmte en UVB, en 2 Reptech UVB lampen.
De voorkant van het terrarium gaat gaas worden in plaats van glas en op de bodem wil ik graag experimenteren met de ZooMed excavator klei, zodat de schildpad zelf tunnels en holen kan graven.
412683ziggycardon_0_82_dsc04442.jpg


Een ander nieuw diertje dat is bijgekomen is een dier wat al jaren op de verlanglijst stond, een goudstofdaggekko (Phelsuma laticauda), een van de mooiste gekko soorten die er is.
Momenteel heb ik 1 vrouwtje tijdelijk in de voorziene nakweek terraria van 30*30*45 cm, maar ze zal uiteindelijk in een terrarium van 60*40*60 komen te zitten samen met een ander mannetje en vrouwtje.
568299ziggycardon_0_82_dsc04430.jpg


Helaas kon ik niet enorm veel foto's aan deze update toevoegen omdat mijn fototoestel het na 10 jaar en na ongeveer 300 000 foto's en filmpjes het uiteindelijk heeft begeven.
Maar volgende week heb ik een nieuw toestel dus volgende update zoieso weer meer foto's!
 

Terug
Bovenaan