Mijn vijvers


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Ik had al een topic aangemaakt maar ik vond het toch handiger om een nieuwe thread te starten. Ik ben namelijk serieus bezig om allebei mijn vijvers echt op te knappen. Eerst maar even het linkje naar de voorgeschiedenis...

Eindelijk weer eens iets aan mijn vijvers gedaan...

Zo, en nu ben ik dus stelselmatig bezig de grootste vijver aan te pakken. Iedere dag een klein stukje. Er zat een soort drijvend eiland in van Lis-wortels, die allang agestorven waren. De planten zelf hadden zich verplaatst naar de meest gunstige plek, en bloeien al jaren prachtig in het voorjaar. Inmiddels heb ik een groot deel van de afgestorven wortels uit de vijver gehaald, en ook nog een complete intacte vijvermand opgevist. Die gaat deze week weer terug, met de nieuwe Waterlelie erin.

Ik heb in de kleine ( Salamander-) vijver al een vijvermand met dotterbloemen in het moerasgedeelte neergezet. In een bak op het terras staan nog meer dotterbloemen klaar voor het moerasgedeelte in de " Grote" vijver. Ik heb toch redelijk wat ruimte denk ik. Een liter of 600 minimaal. Dat biedt perspectief... Ik heb nog nooit vissen in de vijvers hier gehad, @Olympus gaf mij de tip om er Goudelritsen in te houden. Mijn nepreiger die ik al jaren heb was van zijn voetstuk gebroken, misschien valt-ie nog te lijmen. En een net heb ik ook...

Van @Olympus mocht ik de Heissner vijverpomp hebben :thumbs:, en ik heb vandaag ontdekt dat een Gardena tuinslang-aansluitstuk hier toch op past. Nu nog een goede aansluiting naar de 4,5 meter Ubbink vijverslang die ik nog had liggen, maar volgens mij past die Gardena aansluiting daar ook op. Rest nog de overgang naar het potfilter dat ik ook heb gekregen, wat ik ergens langs de waterkant ga ingraven. De brede slang die daaruit komt mondt uit in een waterornament dat ik in gedachten heb. Maar dat komt nog. En dan komt er nog een plateau/steen onderin de vijver om de pomp op neer te zetten, en een waterdicht stekkerblok/verlengsnoer.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
 
Lekker bezig!
Heel benieuwd wat je ervan gaat maken.
 
@Giebeltje ik had die tuinslang aansluiting op de pomp erop zitten omdat ik deze gebruikte voor waterwissels volgens mij. Wellicht is het beter om een vijverslangklem te nemen met een grotere diameter slang ipv tuinslangdiameter. Dan stroomt er natuurlijk makkelijker meer water doorheen. Plus ik weet niet hoe lang een gardena koppelstuk het gaat overleven onder water.
 
@Giebeltje ik had die tuinslang aansluiting op de pomp erop zitten omdat ik deze gebruikte voor waterwissels volgens mij. Wellicht is het beter om een vijverslangklem te nemen met een grotere diameter slang ipv tuinslangdiameter. Dan stroomt er natuurlijk makkelijker meer water doorheen. Plus ik weet niet hoe lang een gardena koppelstuk het gaat overleven onder water.
Da's een goeie inderdaad. Ik was gisteren al naar de Karwei gewandeld maar had nog niets gekocht omdat ze de vijverspullen van Ubbink uit het assortiment hadden gedaan en ik niet zeker was over die Gardena koppelstukken.
 
Vandaag weer even verder aan mijn vijvers wezen klussen. Ik dacht een leuk water-ornamentje te kunnen maken van de “kruik van Giebeltje”, maar die bleek inmiddels volkomen aan barrels. Dan gaan we iets anders verzinnen.

2F8F97FC-744E-4249-8B73-39578CD8022B.jpeg88E96C01-744D-429B-800F-1DDA517FB03F.jpegD5376145-F42B-4721-8CD5-7D35CBB4727C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het valt me mee dat na twintig jaar de lekkage alleen maar bovenin zat. Volgens mij is er een grote dikke tak van een rozenstruik met zijn doorns doorheen gegaan. Ik ga in ieder geval op het hoogste gedeelte van de "Grote vijver" nog wat aarde aanbrengen en daar wat kruipplantjes neerzetten. En daarna ga ik het filter in orde maken. Ik heb een grote platte steen gevonden en die in het diepste gedeelte van deze vijver neergelegd, naast de mand met de waterlelie erin. Daar moet de filterpomp op komen te staan. Nu nog een paar slang-klemmen vinden online, en de potfilter opvullen met schuim. Daarna ga ik hem ingraven achter de vijver. En ik moet nog een stekkerblok voor buiten hebben. Het diepe gedeelte is 100 x 100 x 60 dus toch niet zo groot. Dat worden dus Goudelritsen. Even geprobeerd een bouwtekeningetje te maken.

vijver.jpg
 
Klinkt als een goed plan! Zo'n steen is handig inderdaad. Is ook gelijk bescherming tegen leeglopen als er ergens buiten de vijver een lek zit. Ik moet mijn pomp weer eens op de stenen zetten want die was ervan af gevallen(krijg je met parende vissen)
Nu al jaloers op je waterplanten.
Ik had natuurlijk ook een goed beplante vijver gehad voordat ik vol voor goudvissen houden ging..
Misschien binnenkort een drijvend planten eiland kopen.
 
Ik heb inmiddels de website van Velda gevonden, dus ik denk dat ik daar maar wat onderdelen ga bestellen. En ik heb nog een mooie bos Waterpest klaarliggen in mijn bak met reserve-planten, dus die verdeel ik maar over de twee vijvers. In de Grote vijver zag ik vandaag ook alweer een Salamander zwemmen. En als alles draait en helder is enzovoort ga ik op zoek naar Goudelritsen. Het ondiepe stuk is trouwens 80 x 80 x 30 ongeveer, met oplopende bodem. Dus voor die visjes moet dat prima zijn.
 
Ja die elritsen hebben niet zoveel ruimte nodig. En dat ondiepe gedeelte is alleen maar ideaal want dat is dé plek waar ze eitjes afzetten. Ik hoop dat er nog onderdelen te vinden zijn!
 
Ik zag bij Bol wel een slangklem, even kijken welke maat het moet zijn, en op de Velda site een uitgang voor de potfilter. Dus we gaan nog even meten, dan bestellen en knutselen. En ik heb ook nog een waterornamentje besteld.
 
Kan dat kleine doorzichtige koppelstuk wat los in de doos zat niet met iets van kit vastgezet worden? Dat is in ieder geval de diameter die je moet hebben
 
Kan dat kleine doorzichtige koppelstuk wat los in de doos zat niet met iets van kit vastgezet worden? Dat is in ieder geval de diameter die je moet hebben
Wat had jij voor slang vanaf de pomp naar de potfilter lopen? Ik zat zoals gezegd al wat te proberen en de Gardena tuinslangaansluiting past op de pomp en mijn 4,5 meter Ubbink slang 13 mm (binnenmaat ?) past daar weer op. Dus dan zou ik een slangklem voor 13 mm slang moeten kopen. Of had jij die 25 mm slang van de pomp naar het filter lopen? Die is 2 m lang en ik weet nog niet of ik daarmee de afstand van de plek waar de pomp moet komen naar de plek waar ik de potfilter heb gepland kan overbruggen.

Ik heb ook een spuitende kikker voor op de waterkant besteld, daar past een 13 mm slang op. Dan moet ik alleen de uitstroomopening van de potfilter aanpassen.

Maar misschien kan ik ook wel benodigdheden vinden bij de afdeling afvoerpijpen etc. bij de bouwmarkt. Volgens mij haalt @Erikdebrabander daar ook spullen vandaan. Ik mijn aquarium heb ik ook van alles aan elkaar geknutseld tussen de Powerhead en de sump, inclusief stukjes tuinslang.
 
Klinkt als een goed plan! Zo'n steen is handig inderdaad. Is ook gelijk bescherming tegen leeglopen als er ergens buiten de vijver een lek zit. Ik moet mijn pomp weer eens op de stenen zetten want die was ervan af gevallen(krijg je met parende vissen)
Nu al jaloers op je waterplanten.
Ik had natuurlijk ook een goed beplante vijver gehad voordat ik vol voor goudvissen houden ging..
Misschien binnenkort een drijvend planten eiland kopen.
Heb toevallig deze week een planteneiland gekocht,
 

Bijlagen

  • IMG_0016.JPG
    IMG_0016.JPG
    433.2 KB · Weergaven: 143
Wat had jij voor slang vanaf de pomp naar de potfilter lopen? Ik zat zoals gezegd al wat te proberen en de Gardena tuinslangaansluiting past op de pomp en mijn 4,5 meter Ubbink slang 13 mm (binnenmaat ?) past daar weer op. Dus dan zou ik een slangklem voor 13 mm slang moeten kopen. Of had jij die 25 mm slang van de pomp naar het filter lopen? Die is 2 m lang en ik weet nog niet of ik daarmee de afstand van de plek waar de pomp moet komen naar de plek waar ik de potfilter heb gepland kan overbruggen.

Ik heb ook een spuitende kikker voor op de waterkant besteld, daar past een 13 mm slang op. Dan moet ik alleen de uitstroomopening van de potfilter aanpassen.

Maar misschien kan ik ook wel benodigdheden vinden bij de afdeling afvoerpijpen etc. bij de bouwmarkt. Volgens mij haalt @Erikdebrabander daar ook spullen vandaan. Ik mijn aquarium heb ik ook van alles aan elkaar geknutseld tussen de Powerhead en de sump, inclusief stukjes tuinslang.

Die slang die ik erbij gegeven had, die loopt van pomp naar filter
 
Dan moet ik of achter een andere slang aan, of de filter dichter bij de pomp plaatsen. Ik denk het laatste, want de 13 mm slang is lang genoeg om van de uitstroom naar de spuitende kikker te gaan.

Het water is inmiddels alweer wat helderder, ik ben benieuwd hoe snel mijn Waterlelie gaat groeien.
 
Inmiddels heb ik het een en ander aan verbindingsmaterialen besteld, en toch maar 5 meter 25 mm slang erbij. Dan heb ik in ieder geval genoeg slang om vanaf de pomp naar het filter te komen. Verder heb ik nog een ingegraven flagstone teruggevonden en zo een mooi trappetje naar mijn moerasje gemaakt. De filter komt te staan in een hoekje waar nog vijverfolie onder ligt, dus mocht hij lekken dan stroomt het water alsnog de vijver in. En anders zit er straks een kikkerfontein aan de rand van het water. Verder heb ik de kinderhoofdjes die voorheen in mijn aquarium lagen rondom de toekomstige pek voor het filter gelegd. Morgen wat aarde erbij storten en wat plantjes. Ik heb van die kleine Leeuwenbekjes die overal groeien, en misschien vind ik nog wat Penningkruid. Ook leuk.

kikkerfontein.jpeg
 
Stekkerdoos voor de tuin besteld... morgen verder met kruipplantjes en het filter. Vanmiddag heb ik ook in iedere vijver een portie watervlooien losgelaten, die mogen zich lekker gaan vermeerderen. Ik heb nu een verzameling aansluitstukjes/koppelingen waar ik al het goed is alles mee aan de praat krijg.
 
Wat ziet dat er lekker ongekunsteld uit!
Eigenlijk denk ik bij mijn vijvers altijd aan een poeltje in een flinke achtertuin bij de duinen in Zoutelande. Daar logeerde ik wel eens, en in dat poeltje vingen we altijd kikkers. Het was er een beetje donker en geheimzinnig... dat effect probeer ik dus te bereiken.
 
Nou, mijn tuinkabouter is ook binnengekomen. Helaas van echte kabouter-afmetingen, dus die komt niet bij de vijver. Ook het hengeltje was absoluut miniatuur, een stalen spriet die uit zijn vuistjes stak. Het manneke bleek via Ome Ali uit China afkomstig. Ik heb nu een dun bamboestokje over het stalen sprietje geschoven, en een dobbertje in elkaar geknutseld. Een vislijn van ijzergaren aan hengel en visje ( wat er wel erg mooi uitzag, evenals de visser zelf) dus die mag nu gezellig naast het aquarium verder vissen. Zoeken we nog verder naar een kabouter voor bij de vijver. Ik merkte dat een vorig jaar gekochte tuinkabouter nu al begon te bladderen. Dat wordt een nieuw laagje verf en botenlak denk ik.

image.jpg
 
Aliexpress en dingen op grootte inschatten. xD Ik ken het probleem.

Zou de volgende keer een reus bestellen. :p
 
Ja zoiets. Nou ja, hij is wel te mooi om terug te sturen. Ik ga morgen wel even bij de Blokker langs, daar hebben ze ook Kaboutertjes. Verder heb ik de verschillende onderdelen van pomp en filter passend, en ga ik kijken wat ik nog aan filterschuim heb liggen om die potfilter mee te vullen. Wordt vervolgd...
 
Wij hebben ooit nog eens op een kunstmarkt of zoiets een "elfendeurtje" gekocht waar we tot nu toe nog geen plekje voor hadden. Het is in dezelfde verhouding als dit kaboutertje, dus misschien kunnen we ze nu samen ergens neerzetten :))
 
Vanmiddag een bosje Penningkruid over het ondiepe gedeelte van de vijver verdeeld. Ben benieuwd wat dat gaat doen. In de LFS wordt hij als waterplantje verkocht, maar het is dezelfde plant die ook op de oever groeit. Er liggen ook een paar gletscherkeien en grind in dat ondiepe gedeelte. Als het weer wat beter wordt zal ik de onderdelen van de pomp/filter aan elkaar gaan zetten. Ik heb inmiddels ook een contactdoos voor in de tuin gekocht.
 
Nergens meer een vissende tuinkabouter die ik leuk vind tegengekomen, dus nu speelt er een drietal schattige kabouters in en om het water, en manlief vindt ze ook leuk. Ik vond op Marktplaats iemand hier vlakbij die Aphanius menta in zijn vijver houdt. Mooie visjes om te zien, en aangezien ik nog niets in mijn vijver heb zitten...Ik heb hem een bericht gestuurd, ik ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan