Mijn Volga 450 door Romeo


LoL ik krijg de kans niet denk ik want ze zijn ontzettend goed bezig voor een eerste legsel
 
16380370564862232305308247785470.jpg


Zo gaaf om te zien!
 
IMG-20211130-WA0007.jpeg


IMG-20211130-WA0009.jpeg


Eitjes zijn uitgekomen en de larfjes krioelen nu met zn allen op de bodem in een kuil.
Echt cool! šŸ˜Š
 
vanaf nu zijn ze baas in de bak, kijk maar uit ;)
 
Ja ik merk t nu al.. maar t vreemde is dat t mannetje met nog n vrouwtje flirt. Best grappig om te zien.. Ben dan ook bezig met meer schuilplekken maken enzo.

Hoe verliep t eerste nestje bij jou eigenlijk?
 
1e nestje
langzaam aan verminderen van de jongen, na 1 week alles weg
 
IMG_20211201_201929.jpg


Nog eentje dan šŸ˜Š
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Even wat fotos en een filmpje van hoe de bak er nu bij staat.
De ellioti's hebben inmiddels weer een nest en de overige vissen doen t goed.
Alleen de planten willen nog niet heel erg vlotten. Heb er inmiddels co2 op staan en heb de verlichting wat opgeschroefd. Qua tijdsduur en intensiteit.
Dus even zien wat dat doet.. maar voor alsnog ben ik tevreden..
 
Dat jouw planten het niet goed doen heeft niet zozeer met CO2 te maken. Je hebt o.m Echinodorus, die wil graag wat licht maar is een MOERASplant en heeft daarom ook echt mesttabletten bij zijn wortels nodig, bemest je uberhaupt het water wel?
CO2 = een chemische samenstelling, die de planten onder invloed van GROEIlicht ( = assimilatie) uit elkaar halen in C (koolstof) voor de opbouw van wortels, bladeren stengels enz. De O2 ( zuurstof) is eigenlijk een afvalproduct en dat weer afgegeven aan het water.
Daarnaast heeft een plant echter ook een hele rij van andere stoffen nodig, mineralen en sporenelementen nodig, de meeste van deze sporenelementen hechten zich gemakkelijk aan ijzer (FE), een van de belangrijkste voedingsstoffen voor planten.
Als je meer ( HARDE) planten poot, zullen dat meestal moerasplanten zijn, die zijn echt gebaat met een gift lateriet in de bodem, daarin zit een eeuwigdurende hoeveelheid FE die langzaam oplost in het water. Die CO2 is helemaal niet zo broodnodig....!
 
Tnx voor je uitgebreide tekst en uitleg!
Ik bemest wekelijks (ok nu pas sinds twee weken) met complete van aquariumbemesting.
Ik zie nu een eerste reactie op mn drijfplantjes want ook die wilden niet. De vallisneria lijkt te groeien maar is nog steeds niet lekker geworteld.
Bij de echinos heb ik klei en voedingstabletten gestoken en twee van de drie zitten inmiddels vast. Wel enige vorm van progressie zo dacht ik.

Maar waar ik mee stoei is welke intensiteit ik nu t best instel voor de beplanting. Ben dat vooral rustig aan t opbouwen en zo al ff bezig.

Thanks!
 
In de tropen duurt een LICHTdag in het water ongeveer 10 uur. Dat wil dus zeggen, dat je bak gedurende ongeveer 10 uur per dag ALLE licht moet hebben dat je kan bieden, met een paar opstart en afstart uren ervoor en erna.
Voorbeeld mijn bak: 350 liter ( klik maar eens op onderstaaande link)
8:30 uur lamp 1 aan ( ouderwetse T8) Arcadia Original Tropical light Deze gaat uit 22 :30 uur K getal 4000 ( vrij rood) ( MIDDEN)
10;00 uur lamp 2 aan Led van Arcadia FWL 6000 K Deze gaat uit om 20:30 uur (VOORAAN)
9:30 uur lamp 3 aan Led van Arcadia Daylight 8000 K deze gaat uit om 20:00 uur Middenvoor
9:00 uur Lamp 4 aan Led van Arcadia FWL 6000 K Deze gaat uit om 19:30 uur ( achteraan)

Nu heb ik een planten bak en jij niet. Met de planten die jij gebruikt, en dat wat je nog erbij wil zetten, heb je aan ongeveer 3/4 van wat ik gebruik meer dan voldoende.
Tip, zorg ervoor dat je een deel van de bak ( van links naar recht of v.v. ( 1/3) gewoon onbeplant laat en leg daar een zeer dun vel witte of grijze plastic op de dekruit.
Daarmee creƫer je een "schaduwzone"zoals in de natuur door overhangende struiken/bomen.
Jouw vissen zullen dat HEEL FIJN vinden. Let wel op daar zullen planten nauwelijks groeien, wel algen maar dat HOORT zo.

Over vissen gesproken. je hebt zeer mooie chicliden en je kweekt er ook mee, PRIMA, natuurlijk.
Als je deze soort ooit moe bent, kijk dan eens naar de zeer ondergewaardeerde Cryptoheros "nanoluteus" en dan een school van zo"n 7-11 stuks. Heb zelf een kweekverslag hier op AF gezet. Kijk maar eens......!
[002075].jpg
[002096].jpg
 
Thanks voor je uitgebreide tekst en uitleg, hier kan ik wel wat mee. Zal eerdaags nog een echinodorus erbij doen rechts en twijfel nog voor een anubias op t hout.

Je cryptoherossen heb ik gezien en adhv je kweekverslag stonden ze ook zeker op mn lijstje! Toen kwam ik de ellioti tegen en zo is t gegaan.. Doet de cryptoheros het leuk in groepsverband?

Thanks,
Romeo
 
Ja die zijn heel vredelievend en schuimen de hele bak af, ze graven niet, maken geen planten kapot, jagen niet op elkaar of op andere vissen .Als er een kweekstel ontstaat, en die kleuren zeer fel geel, dan nemen de anderen gewoon hun JEUGDkleed weer aan, echt waar en worden dan met rust gelaten.
Het kweekstel zal later voor de jongen een ondiepe kuil maken, maar niet woelen of zoiets. Ook zullen de ouders de jongen groenvoer aanbieden , en wel in de vorm van zelf "geplukt" vers groen van (heel) zachte planten, maar niet gewoeg om je bak te ruĆÆneren.
Ben zelf weer aan het wachten tot mijn scholenvisjes ( restanten van mezelf en andere aquarianen) het loodje hebben gelegd. dan komen zeker weer Cryptoheros terug.
BTW, als school voor midden-boven kan ik je ofwel Nannobrycon eques OF Nannostomus trifasciatus aanraden ( neem geen N. beckfordi die zijn te zwak, te ver doorgekweekt) En dan niet bang zijn, zeker 19-21 stuks nemen, je zult verstelt staan van het effect in je bak!! Let wel op, deze visjes hebben kleine mondjes en je zult dus OOK heel fijn voer ( diepvries watervlooien bv) moeten gebruiken. Maar echt, deze vissen zullen, juist in een schaduw hoek, bij elkaar blijven en een spectaculair gedrag laten zien.
 
tip.....Stop eens 250 gram + The BAG Purigen in je filter... als laatste medium. Dan lijkt het binnen een dag of zo alsof jouw vissen in een waterloze bak aan touwtjes hanegn, zo helder wordt dan je water....!
 
Thanks voor de tips hoor!
Purigen ben ik bekend mee en maakte t water echt onzichtbaar in mn vorige bak.
Ik hou de cryptoheros zeker in gedachten maar wil eerst nog even genieten van mn ellioti's..
Mijn scholenvissen (rouwtetra's) zijn ook erg leuk en heb ik met oog op t volgroeide formaat van de cichlides genomen. Andere kleinere soorten willen nog weleens als voer eindigen.

Ik waardeer je meedenken!
 


Zomaar een filmpje.. vind t superleuk om te zien hoe de corys op de achtergrond werkelijk de hele dag met de stroming bezig zijn.
De eliotti zijn doenig met hun nest en hopelijk gaat t deze keer wat langer mee dan de vorige keer.
Verwacht eerdaags nog een echinodorus voor aan de rechterkant en ben toch overstag en zal een anubias op t hout gaan zetten.
 
ik weet dat je het weet maar je hout is aan het branden ;)

ziet er goed uit !
 
ik weet dat je het weet maar je hout is aan het branden ;)

ziet er goed uit !
Hahaha scherp! Het is heerlijk met dit koude weer.. šŸ˜Ž
 
Was me nog niet opgevallen šŸ¤£

Bak ziet er goed uit! Mooi hoe de blauwe kleuren van de vissen spatten

Ja vader en moeder hebben hun mooiste jasje aan momenteel, echt zo gaaf om te zien!
In t echt is t nog veel mooier.

Ze zijn nu best wel de baas in de bak maar agressief zou ik ze niet noemen.
 
Ja het is ook superleuk om te zien hoe ze met zn allen door de bak heen trekken.
Voor alsnog lijkt t erop dat ze voldoende voeding weten te vinden en ben ik benieuwd hoe ver dit nestje komt.
 
IMG_20220113_214652.jpg


Overzicht van de bak nu.. Helaas waren de kleine ellioti's ineens allemaal weg..
 
Moet je de rouwtetra's eruit halen anders hou je niks over van dat nest
Waarschijnlijk is dat inderdaad zo
doch het zijn goede beschermers de ouders, bij mij groeit het nest vlot ( heden 3.5m oud) met toch ook 11 volwassen congozalmen erbij
 
Ik heb daar ook over nagedacht idd maar vader en moeder deden het echt heel goed samen. Er was dan ook geen langzame afname van jongen maar ze waren er gewoon ineens niet meer. Nja in n dag of twee max was alles weg. En t waren al heuze visjes..

Wel bizar want vooral t vrouwtje was ontdaan en t mannetje flirt er alweer op los met n ander vrouwtje.. er heerst nu wel meer vrede en harmonie in de bak
 
Waarschijnlijk is dat inderdaad zo
doch het zijn goede beschermers de ouders, bij mij groeit het nest vlot ( heden 3.5m oud) met toch ook 11 volwassen congozalmen erbij
Congozalmen zijn veel minder roofzuchtig als rouwtetra's
 

Terug
Bovenaan