Nitraat kan je verhogen met planten voeding.
Im gewone plantenvoeding zit het niet maar inderdaad wel in de Nitro.
Nitraat kan je verhogen met planten voeding.
Ziet er mooi uit,leuk idee,mooi bakje trouwens,al neemt dat javamos blijkbaar veel licht weg vind ik ,en vind dat het licht in mijn bak al niet echt veel is maar wel voldoendeEen mosbal biedt geen goede bescherming voor de baby garnaaltje. Een mosbal komen ze op te zitten en kunnen ze niet in of tussen zitten. Wat je kunt doen is wat javamos op het hout binden. Als dat gaat groeien dan hebben ze genoeg schuilmogelijkheden. Even als voorbeeldje van wat javamos is. Hier (is de home60)heb ik het ook op het hout gebonden. Zo een groot stuk is niet nodig hoor 😉 Als je javamos niet mooi vind zijn er nog tal van anderen mossen, maar deze is wel één van de makkelijkste en erg mooi vind ik zelf. Je kunt het op een takje hout binden, maar ook op een steen of een matje en aan de wand plakken met een zuignap.
Zie bijvoorbeeld http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ledge-5-centimeter-vierkant.html
Bekijk bijlage 2078
Bekijk bijlage 2077
ok,bedankt voor de infoEdit:
Sschiet me ineens te binnen dat ALS je garnaaltjes wilt houden, dat je dan een pantykousje om je filtertje moet doen. Anders gezegd, doe het filtertje in een pantykousje en knoop hem vanboven dicht. Wel de uitstroom vrijhouden uiteraard. Dit omdat de baby garnaaltjes zo klein zijn dat ze anders in het filtertje worden gezogen en dat moeten we natuurlijk niet hebben, want dan krijgen we garnalengehakt 😉
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om het originele filtertje te vervangen voor een sponsfilter op lucht of elektriciteit.
Heb hier al gelezen dat sommige al wat voedsel verkruimelen in de bak,of is dat meer voor de bakteriegroei goed?Ik voeg eigenlijk niks toe in de kleine bakjes en daar heb je niet veel vraag naar nitraat met beperkt licht. 0 is niet goed maar ik denk dat je met zo n 5-10mg al aan de goede kant zit hoor. Vaak produceert de bak dit al zelf wel.
Ik ga de waterwaarden nog eens bekijken als men bak 4 weken is ingedraaid voor ik nog produkten ga bijkopen,denk dat je zo al moet oppassen met de waarden in een kleine bak om die stabiel te houden😉Ik voeg eigenlijk niks toe in de kleine bakjes en daar heb je niet veel vraag naar nitraat met beperkt licht. 0 is niet goed maar ik denk dat je met zo n 5-10mg al aan de goede kant zit hoor. Vaak produceert de bak dit al zelf wel.
Heb hier al gelezen dat sommige al wat voedsel verkruimelen in de bak,of is dat meer voor de bakteriegroei goed?
Mooi bakje,zeker met visdraad vastgemaakt?kan je de draad achteraf verwijderen of zet het javamos zich niet vastWat betreft het javamos, jdat het teveel licht wegneemt, is maar net hoe je het laat groeien.
Je kunt het namelijk ook op een kleiner oppervlak 'verticaal' laten groeien, hier nog wat voorbeelden uit mijn bakjes 😉
In dit bakje heb ik het links achterin op een stuk hout gebonden, het is javamos.
Bekijk bijlage 2091
En in dit bakje ook links achterin op dat stuk hout met de Y-vorm, dit is Flame mos
Bekijk bijlage 2092
Heb dit wel gedaan,maar hoeveelheid was misschien wat weinig,heb je een gedacht hoeveel voor deze bak +/- 35 lDat is inderdaad bij de opstart zodat de baccies ook te eten hebben🙂.
Heb dit wel gedaan,maar hoeveelheid was misschien wat weinig,heb je een gedacht hoeveel voor deze bak +/- 35 l
Ik heb het javamos van de bovenste foto idd met visdraad vastgezet, gewoon een flink aantal keer eromheen wikkelen. Het hangt een beetje van je houtsoort af of het gaat vasthechten. Maar het visdraad kun je gewoon laten zitten. Je ziet er namelijk niets meer van als het gaat groeien.
Het Flame mos op de onderste foto heb ik op het hout geplakt met plantenlijm, bijv deze, die is het goedkoopste 😉 http://aquarium-planten.com/shop/5/mossen/94/dupla-plant-fix-liquid-2x3-gram-/2109 Je hebt maar heel weinig lijm nodig.
Het javamos van de foto op de vorige pagina heb ik gewoon een beetje tussen de takken van het spiderwood geklemt. Dat zit dus niet met lijm of visdraad en hecht zich ook niet vast aan het hout, maar door de groeiwijze blijft het allemaal mooi één geheel.
ok dan hoef ik niets meer toe te voegen,nu ik wat dichterbij kijk zie ik miniscule wormpjes in men bodem,zal wel de bedoeling zijn denk ik zoSlechts een paar vlokjes is al voldoende 😀
zwemmen ook door de bak ,tegen het glas en tegen de zwarte behuizing van men filterhuis,hebben ook blijkbaar pootjes en zwemmen schoksgewijs verder,heb hier al een hele boel inwoners,slakken ook meegekomen met de planten veronderstel ik,waarschijnlijk zal ik zo een helena moeten aanschaffen om de populatie wat terug te dringen😉Zwemmen die ook door de bak want opstartwormen kun je wel hebben maar die zwemmen ook namelijk. Planaria zit meer in de bodem en op de ramen maar die zie je in de regel met teveel voeren verschijnen.
Zal een poging doen morgen,want moet nu werken,zijn denk ik wel heel klein om een duidelijke foto te nemen.Ik zou dan ook graag een foto zien hiervan.
Het is ook net of ze voelsprieten hebben,die wormpjes zwemmen ook,net als een muggelarve zwemt 😎Slakken zij verder wel nuttig in je bak maar een te grote populatie is ook weer niet nodig. Ik ben benieuwd naar de foto als ze echt pootjes hebben zoals je omschrijft.
Hopelijk wil je dit zien als positief bedoelde aanvulling voor dit bakje, Sanneke: Ik zou de rode lotus wat meer gaan plagen (lees snoeien) ze wordt dan een stuk mooier! Verder meen ik in de achtergrond Ludwigia te zien, dat is een plantje dat veel licht nodig heeft. Misschien een beetje uit de schaduw van het mos halen? Veel plezier!Een mosbal biedt geen goede bescherming voor de baby garnaaltje. Een mosbal komen ze op te zitten en kunnen ze niet in of tussen zitten. Wat je kunt doen is wat javamos op het hout binden. Als dat gaat groeien dan hebben ze genoeg schuilmogelijkheden. Even als voorbeeldje van wat javamos is. Hier (is de home60)heb ik het ook op het hout gebonden. Zo een groot stuk is niet nodig hoor 😉 Als je javamos niet mooi vind zijn er nog tal van anderen mossen, maar deze is wel één van de makkelijkste en erg mooi vind ik zelf. Je kunt het op een takje hout binden, maar ook op een steen of een matje en aan de wand plakken met een zuignap.
Zie bijvoorbeeld http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ledge-5-centimeter-vierkant.html
Bekijk bijlage 2078
Bekijk bijlage 2077
Lekker off topic weer😀😀😉.Hopelijk wil je dit zien als positief bedoelde aanvulling voor dit bakje, Sanneke: Ik zou de rode lotus wat meer gaan plagen (lees snoeien) ze wordt dan een stuk mooier! Verder meen ik in de achtergrond Ludwigia te zien, dat is een plantje dat veel licht nodig heeft. Misschien een beetje uit de schaduw van het mos halen? Veel plezier!
Het is ook net of ze voelsprieten hebben,die wormpjes zwemmen ook,net als een muggelarve zwemt 😎
Nee, eigenlijk niet... Geef je ook "levend" voer?Lekker off topic weer😀😀😉.
Heb jij een idee wat voor beestjes hier worden bedoeld ben?
De eerste foto zijn opstartwormpjes denk ik?
Foto twee lijkt me cyclops te zijn.
Foto drie en vier: onschuldige slakjes.
Foto 5: eitjes van de slakjes...
ok,bedankt voor de info ivm de slakken,had ik al wel ergens gelezen,helena in de bak zetten zou blijkbaar ook kunnen helpen.Dat ligt eraan welke soort je hebt en hoeveel je voert. Als ze veel te eten hebben dan krijg je sneller veel slakken namelijk. Ik vang ze vaak uit door een plakje komkommer op een vorkje in de bak te doen en daar gaan ze vaak massaal opzitten. Dan kun jij daarna ze makkelijk eruit halen.
Hebben de wormen op de ruiten een beetje een spitse kop?
ik zou zeggen, vissen kunnen prima geplaatst worden.
opstart wormen heb ik nooit gehad, misschien eindigen ze wel als voer als je al wat vissen toevoegt.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.