Minder waterwissels met externe filter?


Matthijs2505

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2023
Berichten
60
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Ik heb een 54 liter aquarium met redelijk veel planten (denk ik) hij is in ieder geval goed gevuld en veel meer past er niet bij.
Na lang rommelen met de ph waarde, de lamp, voeding en co2 doen de planten het nu heel goed.

Op de bak heb ik een superfish aquaflow 200 filter zitten, deze zou in theorie 500 liter per uur moeten rondpompen.
Het nadeel van deze filter vind ik dat deze ten eerste ruimte in neemt in de bak en ten tweede zit de spons vaan na 1 a 2 weken zodanig vol dat er nog meer een heel lullig straaltje uit komt. Ik heb een extra stromingspomp in het aquarium zitten omdat er anders veel te weinig stroming in de bak zit.

Nu zit ik te twijfelen om misschien een eheim 250 aan te schaffen, omdat dit toch nog best een investering is (ik wil de filter wel nieuw hebben) ben ik nog een beetje aan het twijfelen.

Wat zouden de voordelen hiervan zijn?
En is het zo dat je met zo’n filter minder water wissels hoeft te doen? Dit is namelijk nogal een vervelend werkje omdat ik het water eerst in emmers op de juiste waardes moet brengen, voordat ik deze kan toevoegen. Als ik hiermee de waterwissels kan beperken is het een groot voordeel naar mijn idee.

Zoals gezegd zitten er redelijk veel planten in het aquarium en voeg ik co2 toe.
 
Ik vermoed dat dat buitenfilter je wel wat onderhoud gaat besparen. Dat is alvast een voordeel. :) Tip: dek de aanzuigkorf af met een netje om verstopping tegen te gaan. Hoef je niet telkens de pot open te maken zoals je nu met het binnenfilter moet doen.

Verder hebben filters en waterwissels elk zo hun functies. Het een kan niet (geheel) compenseren voor het ander.
Filters zorgen met name voor de biologische afbraak van organisch materiaal en stikstofproducten (ammoniak, nitriet), en indirect voor een goede waterkwaliteit in de vorm van een laag aantal bacteriën in het water.
Waterwissels zijn er meer om je nitraat, pH, waterhardheid etc binnen de gewenste grenzen te houden. En bij uitval van een filter, voor een stukje symptoombestrijding door simpelweg "oud" water te vervangen.

Dus ik denk dat jouw doelen m.b.t. de waterwaarden die jij hanteert, hetzelfde blijven. En daarmee ook het werk dat erin gaat zitten. Een groter filter zal waarschijnlijk wel helpen om je bak in algemene zin gezonder te houden voor je vissen.
 
Hoe vaak doe je nu waterwissels?
 
Ik heb een eheim 250 (classic) op 60 liter en hoewel ik niet vies ben van een beetje flow, is de stroming eigenlijk iets te heftig...heb nu de uitlaat helemaal tegen de achterwand gericht, waardoor het nét gaat. Ik zou persoonlijk een modelletje kleiner nemen (maar zeker extern gaan, die interne filters zijn flut en je zult idd minder vaak hoeven verschonen).
 
Misschien is het goed om eens te kijken naar een jbl cristalprofi 402e.
Kijk maar eens op Hornbach. Dat scheelt in de kosten.

 
Op dit moment doe ik ongeveer elke twee weken een waterwissel van 20% tot 30%. Ik doe dit niet elke week omdat ik het nogal een vervelend werkje vind om het water klaar te maken in de emmers, daarom zou het fijn zijn als dit minder vaak nodig zou zijn.

Ik heb een eheim 250 (classic) op 60 liter en hoewel ik niet vies ben van een beetje flow, is de stroming eigenlijk iets te heftig...heb nu de uitlaat helemaal tegen de achterwand gericht, waardoor het nét gaat. Ik zou persoonlijk een modelletje kleiner nemen (maar zeker extern gaan, die interne filters zijn flut en je zult idd minder vaak hoeven verschonen).

Hoe heftig is net iets te heftig? Waar moet ik dan aan denken? Ik heb nu een extra stromingpomp erbij staan, waardoor er ook flink stroming is in de bak, maar dit is naar mijn idee wel nodig om het water in beweging te houden.

Misschien is het goed om eens te kijken naar een jbl cristalprofi 402e.
Kijk maar eens op Hornbach. Dat scheelt in de kosten.

Wat me bij de eheim aantrekt is dat deze ook nog wat groter aankan en daarbij als er was weerstand komt zal de doorstroom ook al minder worden toch? De eheim 250 is overigens ook goedkoper dan dit model.
 
Op dit moment doe ik ongeveer elke twee weken een waterwissel van 20% tot 30%. Ik doe dit niet elke week omdat ik het nogal een vervelend werkje vind om het water klaar te maken in de emmers, daarom zou het fijn zijn als dit minder vaak nodig zou zijn.



Hoe heftig is net iets te heftig? Waar moet ik dan aan denken? Ik heb nu een extra stromingpomp erbij staan, waardoor er ook flink stroming is in de bak, maar dit is naar mijn idee wel nodig om het water in beweging te houden.


Wat me bij de eheim aantrekt is dat deze ook nog wat groter aankan en daarbij als er was weerstand komt zal de doorstroom ook al minder worden toch? De eheim 250 is overigens ook goedkoper dan dit model.

Als ik het zo zie ben je duurder uit met de eheim 250 , wil je namelijk sw pomp schoonmaken, zijn kranen ertussen wel een must,
bij de JBL heb je geen kranen nodig en is ook zuiniger ingebruik, kom de JBL tegen voor bijna de dezelfde prijs als de Eheim

Voor het verversen zou je tussen de afvoer slang een drie weg koppeling kunnen zetten, en ook met een kraan , hiermee kan je gemakkelijk je water afhevelen, en zou je waterkraan in de buurt zitten kan je ook je aquarium kunnen vullen.

Ron
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2023-11-10 112414.png
    Schermafbeelding 2023-11-10 112414.png
    121.8 KB · Weergaven: 23
mijn 250 werd geleverd inclusief koppelstukken, die hoef je er dus niet los bij aan te schaffen. Met te heftig bedoel ik, rondvliegende garnalen en visjes die hard tegen de stroming in moesten zwemmen. Wellicht met een spraybar minder, maar die past niet in mijn cube.
 
Snelkoppelingen worden er inderdaad bijgeleverd bij de eheim.
Het kraanwater kan bij mij niet rechtstreeks in de bak vanwege de hoge kh en ph waarde van dit water. De eheim zou totaal op ongeveer 100 euro uitkomen (inclusief vulling).

De praybar zou bij mij wel in het aquarium passen eventueel. Op het stuk waar nu de stromingspomp (max 400l per uur) en de filteruitlaat zit daar staat nu ook flinke stroming voor de vissen, maar op de rest van de stukken stroomt het water wel maar niet te hard. Ik verwacht dat dit dan ongeveer hetzelfde zal zijn als met alleen de eheim, zonder stromingspomp.

Hoe is jou ervaring met waterwissels? Doe jij deze nog steeds wekelijks of zijn deze een stuk minder vaak nodig?
 
Mocht uiteindelijk je stroming wat sterker zijn dan je wilt (welk filter je ook neemt), je kunt altijd nog een kraantje in de uitgaande slang verwerken. Zoiets als deze:

se222-0_300x300.jpg

(https://www.vijverexpress.nl/slangkraan-kunstof)

Kun je zelf bepalen hoe hard de stroming moet. Uiteraard binnen redelijke grenzen zodat je filter niet ontploft. ;)
 
Snelkoppelingen worden er inderdaad bijgeleverd bij de eheim.
Het kraanwater kan bij mij niet rechtstreeks in de bak vanwege de hoge kh en ph waarde van dit water. De eheim zou totaal op ongeveer 100 euro uitkomen (inclusief vulling).

De praybar zou bij mij wel in het aquarium passen eventueel. Op het stuk waar nu de stromingspomp (max 400l per uur) en de filteruitlaat zit daar staat nu ook flinke stroming voor de vissen, maar op de rest van de stukken stroomt het water wel maar niet te hard. Ik verwacht dat dit dan ongeveer hetzelfde zal zijn als met alleen de eheim, zonder stromingspomp.

Hoe is jou ervaring met waterwissels? Doe jij deze nog steeds wekelijks of zijn deze een stuk minder vaak nodig?

Ik heb maar kleine belasting in het water, 20 hele kleine visjes en een sloot garnaaltjes die zelf ook deels schoonhouden. Ik doe 1x per 2 weken ongeveer 20-25%. Ik verwacht het filter ong. 1x per half jaar te gaan doen.
 
Mocht uiteindelijk je stroming wat sterker zijn dan je wilt (welk filter je ook neemt), je kunt altijd nog een kraantje in de uitgaande slang verwerken. Zoiets als deze:

Bekijk bijlage 368232

(https://www.vijverexpress.nl/slangkraan-kunstof)

Kun je zelf bepalen hoe hard de stroming moet. Uiteraard binnen redelijke grenzen zodat je filter niet ontploft. ;)

Heb je daar goede ervaring mee Gino? Zou k zelf wel beetje spannend vinden, of het filter toch niet ergens gaat barsten of lekken omdat ie idd het water niet voldoende kwijt kan 😱
 
Ik heb dat soms wel gedaan met filters ja. So far so good. :p Ik denk dat het in beperkte mate wel moet kunnen, want zo'n filterpot is er al op berekend om met druk te werken aan alle kanten. Moet tegen verstopping kunnen en extra opvoerhoogte, dat soort dingen. Volgens mij (maar ik ben geen techneut) gebeurt er niet heel veel bijzonders op het moment dat de magnetische rotor veel weerstand ondervindt. Maar goed, je moet het niet willen overdrijven.

Was nog een grappig experimentje mee gedaan, klik. ;)
 
Jbl 402 zou ik niet doen, heb ik ook gehad, maar is eigenlijk niet toereikend. Weinig mogelijkheden in het filter qua media. Dan zou ik de 702 nemen. Maar de Classic serie van Eheim is dan wel een mogelijkheid, moet je de Plus versie nemen, zitten gelijk de dubbele kranen bij. Zou zelf denken dat de 2211 voldoende zou zijn, maar ivm evt vergroten kun je de 2213 (250) overwegen. Die draait bij mij op de Lido.
 
Jbl 402 zou ik niet doen, heb ik ook gehad, maar is eigenlijk niet toereikend. Weinig mogelijkheden in het filter qua media. Dan zou ik de 702 nemen. Maar de Classic serie van Eheim is dan wel een mogelijkheid, moet je de Plus versie nemen, zitten gelijk de dubbele kranen bij. Zou zelf denken dat de 2211 voldoende zou zijn, maar ivm evt vergroten kun je de 2213 (250) overwegen. Die draait bij mij op de Lido.

Bedenk wel dat de lido 120 liters heeft en dit over 54 liter gaat...zou je m daar ook onder zetten?
 
Ik heb een eheim 250 (classic) op 60 liter en hoewel ik niet vies ben van een beetje flow, is de stroming eigenlijk iets te heftig...heb nu de uitlaat helemaal tegen de achterwand gericht, waardoor het nét gaat. Ik zou persoonlijk een modelletje kleiner nemen (maar zeker extern gaan, die interne filters zijn flut en je zult idd minder vaak hoeven verschonen).
Deze 250 kan maar ik heb zelf jaren op een 60 liter de 2211 gehad en die heeft een cap van ik dacht 330 liter en dat werkte perfect.
 
Ik heb inderdaad ook wat kleinere vissen erin zitten, ik heb een algeneter, terta’s, roodkop zalmen, guppy’s, twee gourami’s en wat garnalen.

Waar het eigenlijk op neer komt als ik het zo lees, of je nu wel of geen externe filter hebt je zal toch elke twee weken het water moeten verversen.
Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik vind de eheim 250 handig omdat ik inderdaad dan nog wat overcapaciteit heb mocht ik een keer naar een grotere bak gaan.

Zou het te groot zijn op deze bak of zou het prima kunnen?
 
Die heeft een cao van 440 bruto en dan hou je rond de 220 over en dat zou moeten kunnen denk ik. Ik weet niet of de Gourami s wat minder stroming vragen maar dat kan een ander je wellicht zeggen.
Als je de 250 koopt kijk dan of er wel kranen bijzitten want dat is erg makkelijk bij onderhoud.
 
Eheim 2211 volstaat vermoedeijk voor bakje en inwoners .
2213 zal je vermoedelijk wat moeten remmen voor sommige vissen .
Extra voordeel is dat je meer filtermateriaal in kwijt kunt en later eventueel kan gebruiken voor een groter aquarium.
Voor je garnalen ga je best een voorfilter gebruiken anders gaan er een deel filter bewoners worden.
 
Of je gebruikt een filterguard. Heb ik ook op de aanzuigbuis aangesloten. Een voorfilter is vaak zo lomp groot, zeker in een klein bakje.

 
Op dit moment doe ik ongeveer elke twee weken een waterwissel van 20% tot 30%. Ik doe dit niet elke week omdat ik het nogal een vervelend werkje vind om het water klaar te maken in de emmers, daarom zou het fijn zijn als dit minder vaak nodig zou zijn.



Hoe heftig is net iets te heftig? Waar moet ik dan aan denken? Ik heb nu een extra stromingpomp erbij staan, waardoor er ook flink stroming is in de bak, maar dit is naar mijn idee wel nodig om het water in beweging te houden.


Wat me bij de eheim aantrekt is dat deze ook nog wat groter aankan en daarbij als er was weerstand komt zal de doorstroom ook al minder worden toch? De eheim 250 is overigens ook goedkoper dan dit model.
Wanneer je denkt aan een Eheim 250, dan kun je beter de vergelijking maken tussen de Eheim 250 plus en de jbl cristalprofi e402.

De laatste is erg compleet.
 
Die heeft een cao van 440 bruto en dan hou je rond de 220 over en dat zou moeten kunnen denk ik. Ik weet niet of de Gourami s wat minder stroming vragen maar dat kan een ander je wellicht zeggen.
Als je de 250 koopt kijk dan of er wel kranen bijzitten want dat is erg makkelijk bij onderhoud.
Op dit moment zitten de gourami’s vaak niet bij de uitstroom van de filter. Die zitten meestal in de was rustigere stukken, maar ik denk dat als ik de filteruitlaat zo zou positioneren zoals de stromingspomp en filteruitlaat nu zitten ik ongeveer zelfde stroming zal hebben.

De kranen zitten er inderdaad bij.

Zo’n afdek kap is inderdaad wel handig bij zo’n filter.

Het is dus niet zo dat je minder wat hoeft te verversen wanneer ik zou gaan voor een externe filter?
 
Extern(groter)filter gaat een groter volume hebben waardoor vervuiling vlugger verwerk kan worden en je deze ook normaal minder gaat moeten reinigen.
Of je daardoor minder(kleinere) waterwissel gaat moeten doen vermoed van wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Extern(groter)filter gaat een groter volume hebben waardoor vervuiling vlugger verwerk kan worden en je deze ook normaal minder gaat moeten reinigen.
Of je daardoor minder(kleinere) waterwissel gaat moeten doen vermoed van wel.
En hoe weet je wanneer je water moet wisselen? Nu doe ik het vaak omdat er gezegd wordt dat je dat regelmatig moet doen, maar niet omdat ik iets zie waarom het nodig zou zijn.
 
Matthijs 2505

Vissen verblijven in een omgeving waar ze kunnen overleven, jij gaat er vanuit dat vissen in water leven zonder ' nieuw' water. nou veel succes.
je bent toch wel op de hoogte van de beginselen van een aquarium houden.

je kan toch nimmer de vissen in een aquarium houden zonder waterwisseling.Beetje een rare vraag waarom vissen volgens jou regelmatig nieuw water nodig hebben, nou simpel gezegd omdat de vissen afvalstoffen produceren.
Het is niet gewoon simpel, een aquarium houden, wil ik dus wel even meegeven.
Ga nadenken of het forum goed doorlezen.
 
Er zijn leden die geregeld, elke week, of af en toe een verversing doen. Ik sla ook wel eens een weekje of wat over. Lligt ook aan je visbezetting en inrichting. Als je alles een beetje onder controle hebt moet je er niet zo’n zorgen om maken vindt ik. Maar zullen andere leden niet met me eens zijn. Ik heb al heel wat jaren aquaria gehouden.

Met Maanvissen en of Discussen is het een ander verhaal. Die vragen regelmatig onderhoud en waterverversingen, zeker als ze jong zijn.
 
Matthijs 2505

Vissen verblijven in een omgeving waar ze kunnen overleven, jij gaat er vanuit dat vissen in water leven zonder ' nieuw' water. nou veel succes.
je bent toch wel op de hoogte van de beginselen van een aquarium houden.

je kan toch nimmer de vissen in een aquarium houden zonder waterwisseling.Beetje een rare vraag waarom vissen volgens jou regelmatig nieuw water nodig hebben, nou simpel gezegd omdat de vissen afvalstoffen produceren.
Het is niet gewoon simpel, een aquarium houden, wil ik dus wel even meegeven.
Ga nadenken of het forum goed doorlezen.
Allereerst is het forum volgens mij om vragen te stellen als ik alles zou weten dan had ik de vraag niet gesteld. Daarnaast is het volgens mij helemaal niet zo’n rare vraag. Ik weet niet waar je reactie vandaan komt maar ik vind hem nogal overdreven. Als je vind dat mensen rare vragen stellen kan je ook gewoon besluiten niet te reageren.

Daarnaast suggereer ik ook helemaal niet dat je geen of veel minder water hoeft te wisselen, het is namelijk een vraag en daar kan het antwoord ook op zijn “Nee een filter gaat niks veranderen op hoeveel wat je moet verversen”.

Maar zoals ik de reacties nu heb gelezen kan een andere filter we degelijk verschil maken.
 
Er zijn leden die geregeld, elke week, of af en toe een verversing doen. Ik sla ook wel eens een weekje of wat over. Lligt ook aan je visbezetting en inrichting. Als je alles een beetje onder controle hebt moet je er niet zo’n zorgen om maken vindt ik. Maar zullen andere leden niet met me eens zijn. Ik heb al heel wat jaren aquaria gehouden.

Met Maanvissen en of Discussen is het een ander verhaal. Die vragen regelmatig onderhoud en waterverversingen, zeker als ze jong zijn.
Ahh oke, ik denk dat de vissen in het aquarium niet hee belastend zijn.

Maar hoe beoordelen mensen of je wat moet verversen? (Naast dat bijvoorbeeld je nitriet of ammoniak gehalte te hoog kan zijn) Of doet iedereen dat gewoon preventief?
 
En hoe weet je wanneer je water moet wisselen? Nu doe ik het vaak omdat er gezegd wordt dat je dat regelmatig moet doen, maar niet omdat ik iets zie waarom het nodig zou zijn.
Iedereen moet dit voor zichzelf bepalen sommigen aquarianen doen dit op tijdbasis anderen houden het op max van 50mg no3/l aan .
Ik hou het om maximaal 25mg/l no3 of wanneer ik verandering in gedrag vissen zie( dan ist eigenlijk al stap te ver)
 
Ahh oke, ik denk dat de vissen in het aquarium niet hee belastend zijn.

Maar hoe beoordelen mensen of je wat moet verversen? (Naast dat bijvoorbeeld je nitriet of ammoniak gehalte te hoog kan zijn) Of doet iedereen dat gewoon preventief?
Observeren, observeren….
 
Iedereen moet dit voor zichzelf bepalen sommigen aquarianen doen dit op tijdbasis anderen houden het op max van 50mg no3/l aan .
Ik hou het om maximaal 25mg/l no3 of wanneer ik verandering in gedrag vissen zie( dan ist eigenlijk al stap te ver)
Ahh oke, ik meet de nitraat eigenlijk elke week. En ik voeg deze twee keer in de week toe omdat die vaak te laat is voor de planten.
 
Zie je abnormaal gedrag bij de vissen? Hangen ze aan het wateroppervlak wat anders niet gebeurd? Zie je dat de vissen te weinig hun kleuren laten zien?

Dan weet je bijvoorbeeld al dat je te laat bent en moet handelen.

Gebruik je de estimative-index geef je een hogere mate van plantenvoeding. Niet alle planten kunnen dat opnemen en dat reset je met een waterwissel van 50%.

Lang verhaal kort... Meerdere factoren kunnen spelen voor een keuze van een waterwissel.
In de natuur hebben vissen ook graag vers stromend water. Alles draait in principe om het welzijn van de dieren.

Is de dropchecker geel?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan