Binnenfilter of buitenfilter ivm stroomverbruik?


Voor de Eheim 250 mag je blij zijn als je 300 ltr/h haalt. Voorde Eheim 350 hooguit 400 ltr/h. (netto debiet waardes) Voor een 240 liter bak m.i. te weinig.
FF aan een winkel gevraagd die deze filters verkoopt,

Hallo Andre,

De 250 zou een prima filter zijn, wanneer er een standaard hoeveelheid vis in zit. Maar voor 240 liter is de classic 350 misschien een betere keuze. Op beide pompen kan het eheim voorfilter.

mocht je verder nog vragen hebben dan horen wij het graag.

PS. like ons op Facebook en Instagram :)
- Post je vragen en/of aquariumfoto's ook op onze Facebook: http://www.facebook.com/fritskuipergron
- Shop nu ook online bij Frits Kuiper Groningen op www.fritskuiper.nl/webshop
- Tevreden of ontevreden met onze service? Beoordeel ons op https://nl.trustpilot.com/review/www.fritskuiper.nl

Met vriendelijke groet en graag tot ziens,
Frits Kuiper Groningen
 
Tja ik kom altijd bij Frits Kuiper maar vindt zelf het wel allemaal krap en zou toch wel voor alle zekerheid rond de 1000 liter nemen op zijn minst. Dan hou je zo n 450 over en dat is netto 2x de inhoudt. Maar goed jij moet een keuze maken natuurlijk.
 
Die zit nog in de doos, ik wilde hem gaan opzetten als het wat warmer word in huis , en ook moet ik nog wachten op de achtergrond die besteld is , dus die moet er eerst nog op. tot die tijd kijk ik voor een buitenfilter . als het warmer is dan spaar ik de kosten van de heater ook uit ,en dan ook maar hopen dat de stroom kosten volgende winter weer normaal zijn.... ik zou eventueel altijd kunnen wisselen van buiten naar binnenfilter in de winter als de binnenfilter minder verbruikt ivm met de heater. want ik denk dat de heater de meeste stroom slurpt bij mij omdat het in huis veel kouder is. als ik mijn maand overzichten van de energie erbij pak zie ik dat enkel het pompje van 8 watt wat ik nu heb in mijn 60cm bak amper wat heeft verbruikt.
Dan stel jij wel heel veel specifieke vragen erover terwijl het nog niet eens uitgepakt is.
 
Tja ik kom altijd bij Frits Kuiper maar vindt zelf het wel allemaal krap en zou toch wel voor alle zekerheid rond de 1000 liter nemen op zijn minst. Dan hou je zo n 450 over en dat is netto 2x de inhoudt. Maar goed jij moet een keuze maken natuurlijk.
Dus dan zijn de eheim 250 en 350 zoals Frits schrijft toch niet zo geschikt? de 350 classic doet ook maar 620 liter. het valt mij op dat de classic filters erg weinig liter p/u doen. de eheim 4 plus 350 doet 1050 liters
 
Ik vindt zelf van niet en zou dan eerder zoals ik al schreef voor een 902 gaan die binnen de door jou aangegeven 12W blijft.
Nog een slag groter zou ook niet verkeerd zijn en ik begrijp dan ook de opmerking van Benvo maar goed als je onder die 12 W wil blijven dan zou ik een 902 nemen.
De genoemde Eheim zit ook weer op 15W namelijk.
 
Die bak zit nog in de doos toch???
Is het wel al aangeschaft?
Je hebt nu al zo vele buitenfilters laten bespreken, als je daar nog iets mee kunt.
Of benut je welwillendheid.
 
Hey andre73 ga je strakjes laten zien hoe jij de doos open gaat maken.
😁😂🤣😀🤗🤠🤡🤥👺ga jij iets met jou aquarium aanvangen?
 

Bijlagen

  • 20230207_174619.mp4
    116.2 MB
zou er nog maar niet op rekenen dat de energieprijzen snel zullen dalen.. zelfde met de benzineprijzen. Die worden ook lekker ‘kunstmatig’ hoog gehouden.
 
Pas als een pomp toerengeregeld is, krijgt hij een ander stroomverbruik naar gelang de capaciteit die je van hem vraagt, in de aquariumwereld worden dit soort pompen niet (Of amper) gebruikt.
En dat heb je dus automatisch met deze ac motoren zonder koolborstels. De draaisnelheid wordt bepaald door de frequentie van het lichtnet. Als de doorvoer lastiger is zoals bij lange slangen of veel afzetting in het filter dan moet de rotor dus meer kracht leveren, met bijbehorend hoger stroomverbruik.
Ik denk dat de TS met een lage bezetting en een Eheim 2213 plus een ouderwets hartstikke goed filter zal hebben. Water kan alleen zijn weg vinden in de pot via het filtermateriaal.
Die klassieke potten lijken me wel efficiënt. De waterstroom wordt niet zoals bij moderne potfilters van boven naar onder en dan weer terug geleid. Dat zou een hoop wrijving kunnen schelen.

Een JBL 902 heeft een netto (1) debiet capaciteit van zo'n 450 liter/h. Of dit genoeg is voor een 240 liter bak waag ik te betwijfelen.
Waarschijnlijk in elk geval nog meer dan dan van het interne filter.
 
Die bak zit nog in de doos toch???
Is het wel al aangeschaft?
Je hebt nu al zo vele buitenfilters laten bespreken, als je daar nog iets mee kunt.
Of benut je welwillendheid.
Best rare vraag of het wel is aangeschaft. alsof ik hier advies kom vragen terwijl ik het Aquatlantis splendid 120 Aquarium niet eens zou hebben? hoe zou ik dan de juiste capaciteit filter kunnen bepalen.. ik heb de doos al wel van bovenaf open gemaakt om te kunnen kijken of alles compleet is ,maar verder zit de doos er nog rond , zo ook bij de onderkast. en waarom zou ik het Aquarium gelijk helemaal al uitpakken als ik het nog niet ga installeren. zoektocht naar buitenfilter is omdat ik liever gelijk daarmee zou willen opstarten dus daar ben ik voor aan het kijken . ook de achtergrond is nog onderweg , dit gaat 2 weken duren want ik heb daarvoor de afmetingen door gegeven ,en het lijkt mij ook niet zo mooi als daar een binnenfilter voor komt te hangen. en ook omdat een binnenfilter weer meer ruimte neemt in het Aquarium heb ik voorkeur voor een buitenfilter.,
 
Dat zou je denken immers de formule voor wattage luidt: P=U x I ofwel watt=spanning x ampére. Maar bij zwaarder gebruikt vraagt ook een AC motor een hoger stroomverbruik. En dientengevolge wijzigt het vermogensgebruik in wattage.

Ik ga dit vanavond eens even testen dan. Op camera. Heb nog wel ergens zo'n vermogensmeterdinges liggen.

En als je gelijk hebt, stuur ik je een appeltaart toe. :p (Er waren er misschien meerdere die dit zeiden als reactie op mijn bericht; het zou kunnen dat ik de taart dan moet opdelen.)
Ter verduidelijking: Hieronder zie je een omschrijving van belasting van een motor. In dit geval zelfs overbelasting wat zorgt voor een hogere stroomopname. Maar elke belasting zorgt zoals ik eerder schreef zorgen voor een hoger stroomverbruik hetgeen, zie de formule het vermogen in wattage wijzigt.

Schermopname (172).png
 
Best rare vraag of het wel is aangeschaft. alsof ik hier advies kom vragen terwijl ik het Aquatlantis splendid 120 Aquarium niet eens zou hebben? hoe zou ik dan de juiste capaciteit filter kunnen bepalen.. ik heb de doos al wel van bovenaf open gemaakt om te kunnen kijken of alles compleet is ,maar verder zit de doos er nog rond , zo ook bij de onderkast. en waarom zou ik het Aquarium gelijk helemaal al uitpakken als ik het nog niet ga installeren. zoektocht naar buitenfilter is omdat ik liever gelijk daarmee zou willen opstarten dus daar ben ik voor aan het kijken . ook de achtergrond is nog onderweg , dit gaat 2 weken duren want ik heb daarvoor de afmetingen door gegeven ,en het lijkt mij ook niet zo mooi als daar een binnenfilter voor komt te hangen. en ook omdat een binnenfilter weer meer ruimte neemt in het Aquarium heb ik voorkeur voor een buitenfilter.,
Beter om hem niet eerder uit te pakken na controle.
 
Een (AC-)filter draait op een vast vermogen. Tegen de magnetisch ronddraaiende schroef kan meer of minder weerstand zijn. Dat verandert niets aan de geleverde kracht. Wel aan de opbrengst in liters per uur.

Dat zou je denken immers de formule voor wattage luidt: P=U x I ofwel watt=spanning x ampére. Maar bij zwaarder gebruikt vraagt ook een AC motor een hoger stroomverbruik. En dientengevolge wijzigt het vermogensgebruik in wattage.

Ik ga dit vanavond eens even testen dan. Op camera. Heb nog wel ergens zo'n vermogensmeterdinges liggen.

En als je gelijk hebt, stuur ik je een appeltaart toe. :p (Er waren er misschien meerdere die dit zeiden als reactie op mijn bericht; het zou kunnen dat ik de taart dan moet opdelen.)

Okee, nou..... ik heb een aantal filters getest. Of althans dat geprobeerd. Wat ik steeds deed was de uitgaande stroom afremmen, om te kijken wat dat met het gemeten wattage deed.

1. Sicce Whale 200
- Fabrikant: 6 watt
- Gemeten: 6 watt normaal, 6 watt of minder bij afknijpen. Probleem bij deze was dat dit filter precies op de ondergrens draait van wat mijn vermogensmeter kan zien. Hij schoot in normaal bedrijf dus steeds van 6 watt naar 0 en omgekeerd. Maar: bij afknijpen duidelijk een afname in wattage i.p.v. een toename.

2. Fluval FX4
- Fabrikant: 30 watt
- Gemeten: 31/32 watt normaal, bij afknijpen geleidelijke terugval, tot aan 16 watt als je de kraan echt helemaal dichtdraait. Dit filter is schijnbaar geprogrammeerd om het vermogen te verminderen vanaf een bepaalde tegendruk.... Ook hier geen toename gezien dus.

3. Fluval 407
- Fabrikant: 20 watt
- Gemeten: 17 watt (door verstopping? dit filter draait als enige daadwerkelijk op een bak), bij afknijpen op dezelfde manier een afbouw van het wattage als bij de FX4.

4. JBL e702
- Fabrikant: 9 watt
- Gemeten: 6-7 watt, bij afknijpen bouwt het gevraagde wattage af i.p.v. op. Zie filmpje.

Nouja, ik zal wellicht niet de allerbeste meter hebben. :p Maar het lijkt wel alsof al deze fabrikanten (met enkel bij Fluval daar zekerheid over) die dingen zo ontworpen hebben dat ze minder pompen als de tegendruk te veel toeneemt. OF... zou de remming in gebruikte watts simpelweg komen doordat een langzaam draaiende impellerschroef daadwerkelijk minder stroom vraagt...? Maar dan begrijp ik niet helemaal hoe dat werkt, in de magnetische spoelen van de aandrijving. Had ik mijn school maar afgemaakt.

Hieronder nog wat van het beloofde bewijsmateriaal. Met een vleugje ADHD. :rolleyes:Ik ben voor het Sicce-filter alleen al een uur beziggeweest om een aansluiting te improviseren. In de bende van onderdelen hier. xD Heb dat ding uiteindelijk nog gemold ook. Gelukkig gebruikte ik 'm niet meer...

 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je hier tijd in hebt gestoken en kortweg kun je zeggen dat de opgave van de fabrikant de max is.
 
Okee, nou..... ik heb een aantal filters getest. Of althans dat geprobeerd. Wat ik steeds deed was de uitgaande stroom afremmen, om te kijken wat dat met het gemeten wattage deed.

1. Sicce Whale 200
- Fabrikant: 6 watt
- Gemeten: 6 watt normaal, 6 watt of minder bij afknijpen. Probleem bij deze was dat dit filter precies op de ondergrens draait van wat mijn vermogensmeter kan zien. Hij schoot in normaal bedrijf dus steeds van 6 watt naar 0 en omgekeerd. Maar: bij afknijpen duidelijk een afname in wattage i.p.v. een toename.

2. Fluval FX4
- Fabrikant: 30 watt
- Gemeten: 31/32 watt normaal, bij afknijpen geleidelijke terugval, tot aan 16 watt als je de kraan echt helemaal dichtdraait. Dit filter is schijnbaar geprogrammeerd om het vermogen te verminderen vanaf een bepaalde tegendruk.... Ook hier geen toename gezien dus.

3. Fluval 407
- Fabrikant: 20 watt
- Gemeten: 17 watt (door verstopping? dit filter draait als enige daadwerkelijk op een bak), bij afknijpen op dezelfde manier een afbouw van het wattage als bij de FX4.

4. JBL e702
- Fabrikant: 9 watt
- Gemeten: 6-7 watt, bij afknijpen bouwt het gevraagde wattage af i.p.v. op. Zie filmpje.

Nouja, ik zal wellicht niet de allerbeste meter hebben. :p Maar het lijkt wel alsof al deze fabrikanten (met enkel bij Fluval daar zekerheid over) die dingen zo ontworpen hebben dat ze minder pompen als de tegendruk te veel toeneemt. OF... zou de remming in gebruikte watts simpelweg komen doordat een langzaam draaiende impellerschroef daadwerkelijk minder stroom vraagt...? Maar dan begrijp ik niet helemaal hoe dat werkt, in de magnetische spoelen van de aandrijving. Had ik mijn school maar afgemaakt.

Hieronder nog wat van het beloofde bewijsmateriaal. Met een vleugje ADHD. :rolleyes:Ik ben voor het Sicce-filter alleen al een uur beziggeweest om een aansluiting te improviseren. In de bende van onderdelen hier. xD Heb dat ding uiteindelijk nog gemold ook. Gelukkig gebruikte ik 'm niet meer...


Dat is grappig! En dat terwijl altijd gezegd wordt dat je een filter niet teveel moet knijpen omdat hij anders stuk gaat.

Als je erover nadenkt is het eigenlijk logisch. Dit soort pompen sluit het water niet op. Als je de uitgang dichthoudt dan gaat het water gewoon rondjes draaien in de pompkop. En geeft minder belasting dan het door de slangen voortduwen. Het dichtknijpen van de uitgang geeft dus niet de maximale belasting.

Zie ook hier: https://industrialpumps.nl/centrifugaalpompen/centrifugaalpomp-werking/
 
Kan het niet zo zijn dat bij dichtknijpen het te warm wordt omdat het pomp zn water niet kwijt kan en dit dus wel schadelijk kan zijn?
Je hoort vaak verschillende geluiden over knijpen en of dat kwaad kan.
 
Kan het niet zo zijn dat bij dichtknijpen het te warm wordt omdat het pomp zn water niet kwijt kan en dit dus wel schadelijk kan zijn?
Je hoort vaak verschillende geluiden over knijpen en of dat kwaad kan.
Ja, zoiets moet het zijn. Te weinig koeling doordat er niet genoeg vers water aangevoerd wordt. Al zou dat niet al te snel tot problemen moeten leiden. Het gaat op niet al teveel warmte waar je vanaf moet.
 
Ja ik weet het niet Ronald en je leest veel meningen maar voor de zekerheid knijp ik dus niets.
 
Dat snap ik. Beter geloven in wat misschien een mythe is dan er achteraf achter komen dat we toch iets over het hoofd gezien hebben. 🙂
 
Ik kan de video niet afspelen vanaf de laptop.
Bericht verwijderd. de video is wel te bekijken op youtube maar als ik hem hier post is die niet beschikbaar, er vreemd?

wel een antwoord van Aquaelshop. die beweren het tegenover gestelde, als je de pomp knijpt het verbruik oploopt...

Helaas zijn de meet methoden in een laboratorium, dat is vreemd maar wel gebruikelijk.

Wij hebben daar ook geen invloed op.

Als een pomp harder moet werken heeft hij meer verlies heeft gaat hij iets meer verbruiken, dat is ook bij bijvoorbeeld een waterpomp zonder slag verbruikt hij minder dan met slag en een stukje opvoer. Deze afwijking in laboratoriumopstelling en werkelijk gebruik komt bij de meeste fabrikanten voor. Zo ook bij vijverpompen maar zelfs bij auto`s



Met vriendelijke groet,



Aquaelshop.nl – klantenservice
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt dat zien we ook in de sectie welke muziek luister jij en de ene link werkt wel en de ander niet.
 
Bericht verwijderd. de video is wel te bekijken op youtube maar als ik hem hier post is die niet beschikbaar, er vreemd?

wel een antwoord van Aquaelshop. die beweren het tegenover gestelde, als je de pomp knijpt het verbruik oploopt...

Helaas zijn de meet methoden in een laboratorium, dat is vreemd maar wel gebruikelijk.

Wij hebben daar ook geen invloed op.

Als een pomp harder moet werken heeft hij meer verlies heeft gaat hij iets meer verbruiken, dat is ook bij bijvoorbeeld een waterpomp zonder slag verbruikt hij minder dan met slag en een stukje opvoer. Deze afwijking in laboratoriumopstelling en werkelijk gebruik komt bij de meeste fabrikanten voor. Zo ook bij vijverpompen maar zelfs bij auto`s



Met vriendelijke groet,



Aquaelshop.nl – klantenservice
Dat klopt natuurlijk ook gewoon. Alleen is de vraag wanneer een pomp harder moet werken. Als je hem meer dan een bepaald punt knijpt dan verliest hij zijn grip op het water. Hij kan zijn vermogen dan dus niet kwijt. Een beetje vergelijkbaar met een slippende auto.
Als hij daadwerkelijk meer presteert (meer water verplaatst en/of water door meer weerstand duwt dan kost dat natuurlijk meer energie.
 
Dat klopt natuurlijk ook gewoon. Alleen is de vraag wanneer een pomp harder moet werken. Als je hem meer dan een bepaald punt knijpt dan verliest hij zijn grip op het water. Hij kan zijn vermogen dan dus niet kwijt. Een beetje vergelijkbaar met een slippende auto.
Als hij daadwerkelijk meer presteert (meer water verplaatst en/of water door meer weerstand duwt dan kost dat natuurlijk meer energie.
In het filmpje wat ik wilde laten zien is het net andersom van wat jij beweerd, daar, werd de pomp geknepen en verbruikte hij minder watt met meer weerstand
 
Dat klopt dus ook. Als hij het water niet kwijt kan dan gaat hij soort van slippen. Het water gaat dan niet uit het slakkenhuis, maar blijft daar gewoon rondjes draaien. Dat kost minder energie dan het vooruit te hoeven duwen. Beetje lastig uit te leggen.
Zijn dus twee effecten die elkaar tegenwerken.
 
Kan het niet zo zijn dat bij dichtknijpen het te warm wordt omdat het pomp zn water niet kwijt kan en dit dus wel schadelijk kan zijn?
Je hoort vaak verschillende geluiden over knijpen en of dat kwaad kan.
Ik weet niet of ik alle filters 100% durf dicht te knijpen. Maar hoeveel "koelvloeistof" kan een apparaat met zo'n laag wattage nodig hebben? Als het stroomverbruik toch al vermindert bij afknijpen, waardoor er in principe minder energie het apparaat in gaat... is het mijn eh... hypothese (moet ik die ook weer gaan testen? xD) dat je ook bij pak-hem-beet de helft van de stroming al zeer ruim zit qua warmteafvoer. Ik zou nog wel verder durven gaan dan dat. Alleen niet zo handig als de boel onverwacht zou verstoppen misschien.
 
Toch zag je in de video dacht ik dat de 702 niet echt afnam in wattage dus ja niet elke filter vermindert het verbruik.


Ik dacht dat je dat nu al wel gedaan zou hebben:pp
Echt nauwkeurig heb ik de test ook niet uitgevoerd. Er kwam nog aardig wat water doorheen toen ik m'n vinger er maar gedeeltelijk tegenaan hield. Maar joh, persoonlijk zou ik me er niet druk om maken. Bij één emmer water aan afvoer per uur geloof ik het al wel, voor een filter van 6 watt.

Okee, twee emmers misschien. :p
 
Heel, heel heel lang geleden heb ik wat scholing gevolgd en daar heb ik ook wat elektrische eigenschappen geleerd tijdens de natuurkunde lessen. Vandaar dat opa dit nog denk te weten: Alle filters zullen wel een zekere bandbreedte kennen qua werking in de gevallen van overbelasting. Al is het alleen al uit het oogpunt van veiligheid. Het geval van langdurige overbelasting wordt vaak in de vorm van verhitting gezien. Een filter gebruikt energie in de vorm van een spanning met als gebruikte eenheid Voltage. Stroom met als eenheid Ampére zorgt dat die energie ergens naartoe gebracht wordt.
Je kan het vergelijken met een waterleiding. Het water in die leiding is die energie die, zodra je die kraan opendraait gaat stromen. Breng je nu de gevraagde energie in de juiste stroming door het afgemeten draadje naar het, in ons geval, filtermotor dan gaat alles goed. Wanneer je nu een filter gaat belasten of beter gezegd overbelasten zorgt de stroom toevoer die als bijproduct altijd al wat hitte produceert, onder meer door de weerstand van de gebruikte draden, meer hitte gaat maken. Terug naar die waterleiding, je kan ook de waterdruk verhogen door een dun waterleidinkje, het water gaat harder stromen. Maar ook dat kan niet onbeperkt zonder problemen. Meestal is dit, die oververhitting, dan ook de grond waarom filters het dan begeven. Daardoor zie je dan ook dat met name de stroom wordt beïnvloed bij belasting. We hadden het al eerder over de formule P = V x I. (Watt= Volt x Ampëre) I (Ampére) wordt hier beïnvloed wat dus een verandering in het resultaat P zal geven.
 
knijpen in de zin van de slang dichtknijpen zorgt dat de druk oploopt en de pomp harder moet werken.
maar er zijn ook pompen die je gewoon in snelheid kan regelen daarvan neemt het gebruik of als je ze zachter zet,
 

Terug
Bovenaan