Binnenfilter of buitenfilter ivm stroomverbruik?


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
307
Leeftijd
50
Beste Allen ik heb een 240 liter Aquarium gekocht. Aquatlantis Splendid 120. leuke bak maar ik las de voordelen en nadelen van buitenfilters tov binnenfilters. wat mij opvalt is dat er niet over stroomverbruik word gepraat. ik zie wel bij spec. van mijn binnenfilter dat die maar 8 watt is.

als ik een buitenfilter wil kopen zit ik gelijk met minimaal dubbele wattages. dus dubbel stroomverbruik? is het altijd zo dat een buitenfilter meer stroom verbruikt? maar wat is dan eigenlijk verstandig? moet ik beter overcapaciteit nemen of gewoon een filter tot 300 liter Aquarium?
 
Je moet ook eens kijken hoeveel de capaciteit is van die interne filter. Wij hebben op de Splendid 240 een 1502 en die neemt 20W maar heeft een capaciteit van 1400 liter.
 
is logische het water moet bij een buitenfilter ook weer omhoog dat kost wat vermogen
 
Je moet ook eens kijken hoeveel de capaciteit is van die interne filter. Wij hebben op de Splendid 240 een 1502 en die neemt 20W maar heeft een capaciteit van 1400 liter.
20 Watt is erg veel . dat zal je wel op je stroom rekening zien denk ik zo. toch zeker met de huidige energieprijzen. de 902 verbruikt maar 11 Watt zag ik. dat scheelt nogal wat. ik zoek eigenlijk een buitenpomp voor 200-500 liter aquarium en dan maar maximaal 12 watt . sorry ik leef ook maar van een minium uitkering. op mijn 54 liter aquarium zit een 7 watt binnenfilter en 100 wat heater. ik zie nu pas dat ik elke winter maand 12 euro meer stroom kwijt ben aan de heater. maar de temperatuur in huis is 13 graden en lager geweest ,de verwarming brand ik niet. de heater staat op 21 graden. als ik gas moet verstoken voor de verwarming ben ik nog veel meer kwijt omdat mijn huis niet energie zuinig en niet geisoleerd is want de huurbaas wil niks doen en ik heb nu al vocht schimmel op de muren.
 
is logische het water moet bij een buitenfilter ook weer omhoog dat kost wat vermogen
Maar het gaat gratis naar beneden. Dus die vlieger gaat niet op.

De hoeveelheid media waar het water doorheen moet, bepaald het pompvermogen.
 
20 Watt is erg veel . dat zal je wel op je stroom rekening zien denk ik zo. toch zeker met de huidige energieprijzen. de 902 verbruikt maar 11 Watt zag ik. dat scheelt nogal wat. ik zoek eigenlijk een buitenpomp voor 200-500 liter aquarium en dan maar maximaal 12 watt . sorry ik leef ook maar van een minium uitkering. op mijn 54 liter aquarium zit een 7 watt binnenfilter en 100 wat heater. ik zie nu pas dat ik elke winter maand 12 euro meer stroom kwijt ben aan de heater. maar de temperatuur in huis is 13 graden en lager geweest ,de verwarming brand ik niet. de heater staat op 21 graden. als ik gas moet verstoken voor de verwarming ben ik nog veel meer kwijt omdat mijn huis niet energie zuinig en niet geisoleerd is want de huurbaas wil niks doen en ik heb nu al vocht schimmel op de muren.
Dat laatste is gevolg van niet stoken. Dan raak je geen vocht kwijt. En dan een aquarium in huis, dat is geen goede combi.

Maar misschien niet gepast op dit forum. Maar als je kachel al niet aan kunt zetten ivm kosten.
Een groter aquarium met bijbehorende kosten, dat gaat dan wel??
Groter aquarium, meer water, meer verwarming, meer licht, grotere pomp. Kortom een bak meer kosten.

Ik gun ieder zijn plezier hoor! Maar ik zou toch een andere prioriteit hanteren.
 
Maar het gaat gratis naar beneden. Dus die vlieger gaat niet op.

De hoeveelheid media waar het water doorheen moet, bepaald het pompvermogen.

De slangen remmen de waterstroom meer dan de meeste media.
de opvoerhoogte is niet iets wat je van tafel kan vegen zet je pomp maar eens een 1/2 meter lager als er dan nog iets door komt zal je het verschil in flow duidelijk merken


eheim heeft een eco line die volgens het advies tot max. 300 liter gaat
200 of 500 liter maakt een behoorlijk verschil in de benodigde capaciteit
 
Dat laatste is gevolg van niet stoken. Dan raak je geen vocht kwijt. En dan een aquarium in huis, dat is geen goede combi.

Maar misschien niet gepast op dit forum. Maar als je kachel al niet aan kunt zetten ivm kosten.
Een groter aquarium met bijbehorende kosten, dat gaat dan wel??
Groter aquarium, meer water, meer verwarming, meer licht, grotere pomp. Kortom een bak meer kosten.

Ik gun ieder zijn plezier hoor! Maar ik zou toch een andere prioriteit hanteren.
Verlichting valt mee. ik brand enkel in de avond een paar uurtjes de ledjes. ik snap ook niet goed dat iedereen roept dat je pomp capaciteit veel groter moet zijn dan de aangegeven waardes? terwijl een fabrikant gewoon een pomp meelevert tot 300 liter op een 240 liter aquarium?

mijn biobox 2 binnenfilter is 9 watt en 810/liter per uur voor de Slendid pro met buitenfilter word een filter van 850 l/u mee geleverd en is 13 Watt . is dan toch een beetje merkwaardig?

de Aquael ultramax 1000 is bv maar 10 watt maar doet wel 1000 L/u . jbl cristal greenline 902 doet 900 L/u maar is 11 Watt
 
Je moet ook eens kijken hoeveel de capaciteit is van die interne filter. Wij hebben op de Splendid 240 een 1502 en die neemt 20W maar heeft een capaciteit van 1400 liter.
Had je dan niet beter voor de Aquael 1500 kunnen kiezen? die is 16 Watt en doet 1500 L/ u. wellicht een stukje zuiniger en goedkoper in aanschaf. ik las ook dat dit de stlilste pompen zijn.
 
De slangen remmen de waterstroom meer dan de meeste media.
de opvoerhoogte is niet iets wat je van tafel kan vegen zet je pomp maar eens een 1/2 meter lager als er dan nog iets door komt zal je het verschil in flow duidelijk merken


eheim heeft een eco line die volgens het advies tot max. 300 liter gaat
200 of 500 liter maakt een behoorlijk verschil in de benodigde capaciteit
Bij een opvoerpomp (dus pomp los in bak water en slang uiteinde hoger) dan klopt je redenering.
Maar bij een potfilter met 2 slangen, dan maakt het niet of je de filter een halve meter hoger of lager zet.
De opvoerhoogte is dan verschil tussen aanzuig en uitstroom (dus zo‘n 10cm bij normale aquarium toepassing) Ongeacht waar je de potfilter zet.
 
Verlichting valt mee. ik brand enkel in de avond een paar uurtjes de ledjes. ik snap ook niet goed dat iedereen roept dat je pomp capaciteit veel groter moet zijn dan de aangegeven waardes? terwijl een fabrikant gewoon een pomp meelevert tot 300 liter op een 240 liter aquarium?
Het hangt af ook van de belasting van je bak en hoe meer de bak belast wordt des te meer de filter met zn bacterien moet werken en daarom kun je beter overcapaciteit hebben en al helemaal met bv sluiers die veel vervuilen.
 
Hoi leuk ik heb een aantal weken geleden ook een aquatlantis splendid beton look gekocht. En er zat een 800 buitenfilter bij van rond de 13 watt maar met mijn visbestand 3 sluiers en 2 appelslakken ga ik dat nooit redden met mijn bak stabiel te houden. Dus hebben we er een jbl1502 op gekocht wel 20 watt maar dan heb je wel een stabiele basis straks. Geen idee wat voor vissen je erin wilt kopen. Ook kun je als je een makkelijke planten bak neemt je led met 50% dimmen kost wel 65 euro de dimmer maar je bespaart wel weer. Die kun je instellen op bijvoorbeeld 7 uur licht en 50% licht capaciteit. Maar als je al zo krap zit met je geld dan is een aquarium kopen als dit formaat niet goedkoop ook niet in onderhoud.
 
Er zitten 3 echte plantjes in de rest zijn nepplantjes. op zich doen ze het goed. ik heb 1 black molly, 1 gup. 3 koperzalmpjes. 3 panda's , 3 mini neon tetras, 2 algeneters. in de splendid 120 bak wilde ik dan nog 1 black molly en een gup erbij .

ga ik dat halen met mijn binnenfilter van 810 L/ u ?? want dan houd ik die er wel op. de ledverlichting van mijn 60cm bak kan ik overzetten. die heb ik los gekocht en is 9 watt. en ik heb ook nog bodemverlichting van 9 Watt met een luchtpomp aansluiting zodat er bubbels uitkomen. eind deze maand wilde ik het Splendid Aquarium gaan indraaien. ik hoop dat het snel warmer weer word zodat ik de heater kan uitzetten. . in maart kan het hier al 18 graden in huis zijn. in de zomer loopt de temperatuur in huis vaak op tot boven de 30 graden.
 
Je belasting is niet echt groot inderdaad. Ik denk dat 18 graden voor veel van je visjes niet genoeg is maar dat moet je even nazoeken.
Wat ik jammer vindt is dat zo n intern filter lelijk staat in de bak maar goed smaken verschillen.
 
20 Watt is erg veel . dat zal je wel op je stroom rekening zien denk ik zo. toch zeker met de huidige energieprijzen. de 902 verbruikt maar 11 Watt zag ik. dat scheelt nogal wat. ik zoek eigenlijk een buitenpomp voor 200-500 liter aquarium en dan maar maximaal 12 watt . sorry ik leef ook maar van een minium uitkering. op mijn 54 liter aquarium zit een 7 watt binnenfilter en 100 wat heater. ik zie nu pas dat ik elke winter maand 12 euro meer stroom kwijt ben aan de heater. maar de temperatuur in huis is 13 graden en lager geweest ,de verwarming brand ik niet. de heater staat op 21 graden. als ik gas moet verstoken voor de verwarming ben ik nog veel meer kwijt omdat mijn huis niet energie zuinig en niet geisoleerd is want de huurbaas wil niks doen en ik heb nu al vocht schimmel op de muren.
Je huis slecht ventileren zorgt ervoor dat de warmte slechter vast gehouden word dus als je schimmel hebt meer ventileren. Een aquarium is een dure hobby! Lees een keer het bouwbesluit door daarin staat geschreven waar de woning aan moet voldoen en wie verantwoordelijk is. Misschien heb je daar wat aan :)
 
Je huis slecht ventileren zorgt ervoor dat de warmte slechter vast gehouden word dus als je schimmel hebt meer ventileren. Een aquarium is een dure hobby! Lees een keer het bouwbesluit door daarin staat geschreven waar de woning aan moet voldoen
Ja, lekker… ventileren en de kachel hoog op Met deze stookkosten..
wat @biljoenblik al zei… als je de kachel al niet aan kan doen, met een minimumuitkering, moet je niet aan een ‘grotere’ bak beginnen,
 
Ja, lekker… ventileren en de kachel hoog op Met deze stookkosten..
wat @biljoenblik al zei… als je de kachel al niet aan kan doen, met een minimumuitkering, moet je niet aan een ‘grotere’ bak beginnen,

Ja , toch is dit zo , elke dag 1,5 uur ramen vol open , en daarna gaan stoken , en je kot is zo warm .
Dat in tegenstelling tot niet of slecht verluchte ruimtes , vuile lucht kan je niet warmgestookt krijgen !!!
 
Ja, lekker… ventileren en de kachel hoog op Met deze stookkosten..
wat @biljoenblik al zei… als je de kachel al niet aan kan doen, met een minimumuitkering, moet je niet aan een ‘grotere’ bak beginnen,
Dat is niet hoe ik het bedoel, maar je woning pot dicht houden zodat er geen zuurstof binnen en co en co2 naar buiten kan is levensgevaarlijk. Voldoende ventilatie in een woning is van belang voor je gezondheid en scheelt uiteindelijk stook kosten. Is zeg niet dat er een raam open moet staan maar ik zet toch regelmatig mn afzuiging aan om mn huis even goed af te zuigen in iedergeval. En daarna gaat alles weer dicht. Als je schimmel krijgt dan is er toch wel een probleem wat betreft ventilatie lijkt me 😂

De kachel laag houden met een bijstandsuitkering doe ik ook. Meer uit voorzorg niet omdat het moet. Dr speelt veel angst en onzekerheid om heel dat gebeuren dus ik snap de bezorgdheid wel. Eindelijk is een aquarium gewoon duur niet alleen de kachel. Iemand met een bijstandsuitkering moet zich altijd al 10 keer afvragen moet ik wel groter😛 ik wil mn rekeningen niet eens weten 😆 ik laat de kachel met voorzorg uit 😄 heb volgens mij 300kwh aan stroom per maand van mn aquaruims ofzo en 100kwh voor mn verwarming. En gas is "uit"
 
Ik zet wel eens een ventilator aan (zo 1tje met vinnen die in de zomer de lucht kan verplaatsen) gewoon puur voor de luchtcirculatie in mn woonkamer omdat alles dicht is of het helpt, joost mag het weten... Hebben we een joost? @Joostweetnietveel, oh aan hem moeten we niets vragen 😆
 
Je belasting is niet echt groot inderdaad. Ik denk dat 18 graden voor veel van je visjes niet genoeg is maar dat moet je even nazoeken.
Wat ik jammer vindt is dat zo n intern filter lelijk staat in de bak maar goed smaken verschillen.
Ben ik met je eens. vind het ook minder mooi maar ja.

of de jbl greenline 902 erop van 11 wat , die is niet te duur in de aanschaf en is met 900 l/u wellicht net iets beter als de binnenfilter met 810 l/u ,

en ik heb ook het raampje open staan in de douche en slaapkamer bv maar de schimmel zit aan de muur naast voordeur en die ga ik niet open zetten. heb ook 2x al een dak lekkage gehad maar dit is opgelost.

mijn ex vriendin heeft trouwens ook een Aquarium van 200 liter en die had er nooit een heater in. de verwarming stond de hele winter op 19 graden en ook in een oud huis , ze heeft dezelfde vissen als ik heb.
 
Ben ik met je eens. vind het ook minder mooi maar ja.

of de jbl greenline 902 erop van 11 wat , die is niet te duur in de aanschaf en is met 900 l/u wellicht net iets beter als de binnenfilter met 810 l/u ,

en ik heb ook het raampje open staan in de douche en slaapkamer bv maar de schimmel zit aan de muur naast voordeur en die ga ik niet open zetten. heb ook 2x al een dak lekkage gehad maar dit is opgelost.

mijn ex vriendin heeft trouwens ook een Aquarium van 200 liter en die had er nooit een heater in. de verwarming stond de hele winter op 19 graden en ook in een oud huis , ze heeft dezelfde vissen als ik heb.
Meestal is daar de ventilatie wel prima dus daar zal het niet aan liggen en ik denk ook niet dat het aquarium perse een rol bij de schimmel speelt dan :) het is vrij koud voor tropische aquarium vissen 😛
 
Dat is niet hoe ik het bedoel, maar je woning pot dicht houden zodat er geen zuurstof binnen en co en co2 naar buiten kan is levensgevaarlijk. Voldoende ventilatie in een woning is van belang voor je gezondheid en scheelt uiteindelijk stook kosten. Is zeg niet dat er een raam open moet staan maar ik zet toch regelmatig mn afzuiging aan om mn huis even goed af te zuigen in iedergeval. En daarna gaat alles weer dicht. Als je schimmel krijgt dan is er toch wel een probleem wat betreft ventilatie lijkt me 😂

De kachel laag houden met een bijstandsuitkering doe ik ook. Meer uit voorzorg niet omdat het moet. Dr speelt veel angst en onzekerheid om heel dat gebeuren dus ik snap de bezorgdheid wel. Eindelijk is een aquarium gewoon duur niet alleen de kachel. Iemand met een bijstandsuitkering moet zich altijd al 10 keer afvragen moet ik wel groter😛 ik wil mn rekeningen niet eens weten 😆 ik laat de kachel met voorzorg uit 😄 heb volgens mij 300kwh aan stroom per maand van mn aquaruims ofzo en 100kwh voor mn verwarming. En gas is "uit"
Bij mij komt er wel lucht binnen hoor. ik heb overal tocht en kieren genoeg. het is dan ook als de verwarming aan staat ik voor buiten stook. dus dat dan maar niet doe.
 
Ben ik met je eens. vind het ook minder mooi maar ja.

of de jbl greenline 902 erop van 11 wat , die is niet te duur in de aanschaf en is met 900 l/u wellicht net iets beter als de binnenfilter met 810 l/u ,

en ik heb ook het raampje open staan in de douche en slaapkamer bv maar de schimmel zit aan de muur naast voordeur en die ga ik niet open zetten. heb ook 2x al een dak lekkage gehad maar dit is opgelost.

mijn ex vriendin heeft trouwens ook een Aquarium van 200 liter en die had er nooit een heater in. de verwarming stond de hele winter op 19 graden en ook in een oud huis , ze heeft dezelfde vissen als ik heb.
Dus wat je ex doet doe jij ook. Zal gewoon even info op google zoeken wat de vissen nodig hebben. Of ben je ook zo iemand die een dierenwinkel gelooft met een goudvis in een kom dat dat kan.😱😣
 
Ben ik met je eens. vind het ook minder mooi maar ja.

of de jbl greenline 902 erop van 11 wat , die is niet te duur in de aanschaf en is met 900 l/u wellicht net iets beter als de binnenfilter met 810 l/u ,

en ik heb ook het raampje open staan in de douche en slaapkamer bv maar de schimmel zit aan de muur naast voordeur en die ga ik niet open zetten. heb ook 2x al een dak lekkage gehad maar dit is opgelost.

mijn ex vriendin heeft trouwens ook een Aquarium van 200 liter en die had er nooit een heater in. de verwarming stond de hele winter op 19 graden en ook in een oud huis , ze heeft dezelfde vissen als ik heb.
Ff off topic, maar....... heb je een wasdroger, of hang je de was op?
 
en ik heb ook het raampje open staan in de douche en slaapkamer bv maar de schimmel zit aan de muur naast voordeur en die ga ik niet open zetten. heb ook 2x al een dak lekkage gehad maar dit is opgelost.
Voor uw schimmelprobleem , zou u dit kunnen gebruiken .


Paar ml (10 ml ofzo) s verdunnen in een beetje water en met een plantenspuitje op je muur spuiten .
Paar jaar terug had ik vaak 100% vochtigheid in mijn aquariumkot met als gevolg dat de deur vanbinnen ook beschimmelde .
Die heb ik eerst gewoon met water (geen chemie! gebruiken) schoongemaakt en daarna goed ingespoten . schimmel niet meer teruggezien .
Onder in de hoek was het ook altijd nat bij de plinten en daar zat zwarte schimmel , ook hetzelfde gedaan , daar ook niet meer teruggekomen .

U kan dit product voor vele doeleinden gebruiken , en er zijn ook kleinere verpakkingen .

En met schimmel zou ik toch adviseren af en toe tegen te stoken .
 
Een temperatuur van 18/19 graden gedurende een paar wintermaanden kan voor veel soorten best hoor. :) Mensen zijn massaal gaan geloven in het hyperwarm houden van alle "tropische" vissen. Vaak is het dan moeilijk om die gedachteknop om te draaien, lijkt wel. Of om een beetje de verschillen tussen soorten te researchen. Well, enjoy your power bill.

ik zoek eigenlijk een buitenpomp voor 200-500 liter aquarium en dan maar maximaal 12 watt
mijn biobox 2 binnenfilter is 9 watt en 810/liter per uur voor de Slendid pro met buitenfilter word een filter van 850 l/u mee geleverd en is 13 Watt . is dan toch een beetje merkwaardig?
Wat fabrikanten ook zeggen, het gaat bij filters uiteindelijk niet om het precieze pompvermogen. Het gaat in de eerste plaats om hoeveel filtermedia er beschikbaar zijn, dus om de inhoud van de filterpot. En ook om het type filtermateriaal, waar 9 v/d 10 keer niet kritisch naar gekeken wordt. Het allerzuinigst is een klein filter waar je alle filtermedia uit weglaat...

De eerder genoemde JBL e902 is een goed filter. Als jouw nieuwe bak een klein aantal vissen houdt, kán dat filter genoeg zijn... en dan ben je met 11 watt klaar. Al zou ik persoonlijk het binnenfilter dat jij al hebt, erbij plaatsen. Of een net wat groter model buitenfilter nemen. Sponzen erin, filterinlaat bedekken met een netje of grove spons, en de pot verder zo min mogelijk onderhouden. Laten draaien tot de stroming niet goed meer is.

ik heb ook nog bodemverlichting van 9 Watt met een luchtpomp aansluiting zodat er bubbels uitkomen.
Bodemverlichting van 9 watt? En dan waarschijnlijk nog ca. 3 watt voor de luchtpomp. Dat is alweer 12 watt die je kunt uitsparen op je energierekening. Als je namelijk gewoon het wateroppervlak wat in beweging brengt d.m.v. je filters, zullen je vissen genoeg zuurstof hebben.

de opvoerhoogte is niet iets wat je van tafel kan vegen zet je pomp maar eens een 1/2 meter lager als er dan nog iets door komt zal je het verschil in flow duidelijk merken
Ja je zal vanaf een bepaald punt wel een stuk efficiency verliezen. De valsnelheid van het water door zo'n smalle buis bereikt op een gegeven moment een optimaal punt (zo min mogelijk energieverlies t.o.v. pompkracht filter) en gaat daarna stagneren. Dan gaat elke verdere verhoging minder output geven bij een gegeven wattage.
 
Een temperatuur van 18/19 graden gedurende een paar wintermaanden kan voor veel soorten best hoor. :) Mensen zijn massaal gaan geloven in het hyperwarm houden van alle "tropische" vissen. Vaak is het dan moeilijk om die gedachteknop om te draaien, lijkt wel. Of om een beetje de verschillen tussen soorten te researchen. Well, enjoy your power bill.



Wat fabrikanten ook zeggen, het gaat bij filters uiteindelijk niet om het precieze pompvermogen. Het gaat in de eerste plaats om hoeveel filtermedia er beschikbaar zijn, dus om de inhoud van de filterpot. En ook om het type filtermateriaal, waar 9 v/d 10 keer niet kritisch naar gekeken wordt. Het allerzuinigst is een klein filter waar je alle filtermedia uit weglaat...

De eerder genoemde JBL e902 is een goed filter. Als jouw nieuwe bak een klein aantal vissen houdt, kán dat filter genoeg zijn... en dan ben je met 11 watt klaar. Al zou ik persoonlijk het binnenfilter dat jij al hebt, erbij plaatsen. Of een net wat groter model buitenfilter nemen. Sponzen erin, filterinlaat bedekken met een netje of grove spons, en de pot verder zo min mogelijk onderhouden. Laten draaien tot de stroming niet goed meer is.


Bodemverlichting van 9 watt? En dan waarschijnlijk nog ca. 3 watt voor de luchtpomp. Dat is alweer 12 watt die je kunt uitsparen op je energierekening. Als je namelijk gewoon het wateroppervlak wat in beweging brengt d.m.v. je filters, zullen je vissen genoeg zuurstof hebben.


Ja je zal vanaf een bepaald punt wel een stuk efficiency verliezen. De valsnelheid van het water door zo'n smalle buis bereikt op een gegeven moment een optimaal punt (zo min mogelijk energieverlies t.o.v. pompkracht filter) en gaat daarna stagneren. Dan gaat elke verdere verhoging minder output geven bij een gegeven wattage.

Dat is wel bewezen dat dit kan bij mijn ex. dus daar ben ik het met jou eens. maar als ik er een buitenfilter jbl greenline 902 op zet dan ga ik de binnenfilter van nog eens 9 watt niet tegelijk gebruiken want dan kan ik net zo goed de jbl greenline 1502 van 20 watt nemen.

en wat betreft de led bodemverlichting die staat bijna nooit aan . die had ik aangeschaft toen ik enkel nog de TL lamp had , ik heb later boven verlichting ledjes gekocht en dat is het enige wat nog brand. de bubbels met luchtpomp draait enkel maar even een half uurtje als ik om de zoveel tijd de binnenfilter pas heb schoongemaakt , dus dat is nauwelijks, het maakt trouwens ook heel veel lawaai ook dus zou het sowieso daarom al niet doen.

dus voor de duidelijkheid . ik zoek een buitenfilter voor mijn aquarium 240 liter met maximaal stroomverbruik van 12 watt ,dan kom ik bij de jbl greenline 902 of Aquael ultramax 1000 ,of anders houd ik enkel de binnenfilter van 9 watt erin. het 1 of het ander. maar geen 2 filters tegelijk .welke filter is beter en aan te raden? of als iemand een suggestie heeft voor een ander merk buitenfilter voor Aquaria tot 300 liter met zeer laag stroomverbruik dan hoor ik dat ook graag.. maar ik zoek absoluut geen filter pompen van 20 watt of meer. een pomp moet tenslotte jaar in , jaar uit dag en nacht blijven draaien.
 
ik zoek een buitenfilter voor mijn aquarium 240 liter met maximaal stroomverbruik van 12 watt ,dan kom ik bij de jbl greenline 902
of anders houd ik enkel de binnenfilter van 9 watt erin
Wanneer je een laag visbestand kiest dan zou ik het binnenfilter houden.
Voor de kosten van een nieuw buitenfilter kun je de stroomkosten betalen van het binnenfilter.

Wat je ook nog kan overwegen is een Eheim 250 plus bij een lage visbestand. Maar in jouw vraag zou ik het binnenfilter houden.

Deze zit tussen de JBL 1502 en 902 qua stroomgebruik.
Wel is de Eheim 350 plus dan compleet.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan