Binnenfilter of buitenfilter ivm stroomverbruik?


Ja dan zit ik aandachtig te lezen, vind je het gek dat ik dan schrik, sirenes voor trainingsdoeleinden, maar wie ben ik, gewoon iemand met een ongewoon hoge energierekening.dus laten we die pompkopjes lekker afkoelen in de bak cq bijverwarmen natuurlijk .
Even offtopic maar ik kan je dan oordopjes aanraden:pp
 
eheim meet de opvoerhoogte van de onderkant van de filterpot tot het waterpeil van je aqarium het is maar dat je het weet.

ik zou zeggen probeer het eens buiten zet een grote emmer op 3 meter hoogte en kijk of er wat rond gepompt wordt als je filter op de grond staat.
Kan overigens ook nog zijn dat je pomp gaat lekken de druk loopt immers aardig op waardoor de schoep moeilijker rond gaat draaien en de motor dus meer weerstand ondervind
Dat van de max hoogte tov de druk op de pot heb je helemaal gelijk.
Dat is ook de reden van het opgeven van een max hoogte. Deksel klapt er anders af.

Maar als je die emmer op 3 meter hoogte houden. En daarin ook de aanzuig hangt. Dan komt er net zoveel water uit.
Alleen de druk op de behuizing zal teveel zijn.
 
Dan moet de pomp het uit eindelijk er met veel meer weerstand, het debiet door de aangesloten, langere slangen pompen.
En dat schiet ook niet op natuurlijk.
 
Volgens mij kiest men tegenwoordig vaker een grotere pompcapaciteit voor het buitenfilter om voldoende stroming in de bak te krijgen, en zodoende overal alle voedingstoffen en afvalstoffen voldoende te kunnen aan- en afvoeren. Hoe sterker je pomp, hoe meer relatief verlies je hebt in de slangen en filtermedium.
Volgens mij is een goed compromis: bescheiden capaciteit buitenfilter qua pompcapaciteit (niet persé qua inhoud!) , en een of twee stromingspompjes in je aquarium.
 
Als ik hier een kleine uitstap mag maken: mensen hebben vaak de neiging om vissenvoer niet te willen verspillen, of om geld te besparen door groter in te kopen. Dat lijkt voordelig, maar droogvoer verliest vrij snel al aan kwaliteit als het pak open is geweest. En al helemaal als de verpakking niet 100% luchtdicht wordt afgesloten. Vooral de wateroplosbare vitaminen schijnen snel achteruit te gaan. 6 maanden is wel zo'n beetje de max, maar eigenlijk is dat al veel te lang. Ik zou proberen hooguit een maand of 2 aan te houden. En dan kom je opnieuw op zo'n onverwacht aspect van de hobby waar weer kosten in kunnen sluipen.

Loop ik zelf ook tegenaan hoor. Ik dacht slim te zijn door mijn overschot aan voer in de vriezer te bewaren. Maar dat schijnt voor een aantal belangrijke vitaminen/mineralen helemaal niet te help

Volgens mij kiest men tegenwoordig vaker een grotere pompcapaciteit voor het buitenfilter om voldoende stroming in de bak te krijgen, en zodoende overal alle voedingstoffen en afvalstoffen voldoende te kunnen aan- en afvoeren. Hoe sterker je pomp, hoe meer relatief verlies je hebt in de slangen en filtermedium.
Volgens mij is een goed compromis: bescheiden capaciteit buitenfilter qua pompcapaciteit (niet persé qua inhoud!) , en een of twee stromingspompjes in je aquarium.
Dit antwoord kreeg ik van Aquaelshop,

Goedemorgen voor uw aquarium zou de ultramax 1000 voldoende zijn de 1500 is natuurlijk beter, een filter is nooit te groot

Het stroomverbruik klopt , maar is gemeten zonder filtermedium . zoveel dichter het filtermedium is zoveel zwaarder moet de pomp draaien ,

bij de originele vulling zal het verbruik niet dan wel zeer minimaal afwijken.

Met vriendelijke groet,

 
Het stroomverbruik klopt , maar is gemeten zonder filtermedium . zoveel dichter het filtermedium is zoveel zwaarder moet de pomp draaien ,

bij de originele vulling zal het verbruik niet dan wel zeer minimaal afwijken.
Vreemd antwoord. Een (AC-)filter draait op een vast vermogen. Tegen de magnetisch ronddraaiende schroef kan meer of minder weerstand zijn. Dat verandert niets aan de geleverde kracht. Wel aan de opbrengst in liters per uur.

Maar die opbrengst is qua belang weer secundair aan de kwaliteit van het filtermateriaal, dus ja... niet te veel op focussen zou ik zeggen.
 
Ik zit hier gewoon voor de sensatie.

Bill Hader Popcorn GIF by Saturday Night Live
 
Vreemd antwoord. Een (AC-)filter draait op een vast vermogen. Tegen de magnetisch ronddraaiende schroef kan meer of minder weerstand zijn. Dat verandert niets aan de geleverde kracht. Wel aan de opbrengst in liters per uur.

Ik heb toch een paar AC pompjes die minder verbruiken als opgegeven (25-30%)
Ik zal eens zien als ik die ga knijpen of het dan stijgt tot het opgegeven wattage .
 
Dat is niet hoe ik het bedoel, maar je woning pot dicht houden zodat er geen zuurstof binnen en co en co2 naar buiten kan is levensgevaarlijk.

Dat er ten alle tijde ventilatie moet zijn ben ik 100% met je eens. Maar als er überhaupt CO in je woning hangt is er al iets niet in orde!
 
Ik vraag me af wat het werkelijke verbruik zal zijn. Vergeet het maar dat als ze 12W opgeven dat het betreffende filter dan dag en nacht jaar in jaar uit uitsluitend exact 12W neemt. Wat ze opgeven is of een richtwaarde of een maximum. Maar zowel voor de richtwaarde als het maximum wordt uitgegaan van bepaalde omstandigheden.
In hoeverre zijn die omstandigheden kenmerkend voor jouw situatie?

Uiteindelijk kost het verplaatsen van water energie, en meer energie als je het door nauwe buizen en al dan niet verstopte filtermedia moet persen. Natuurlijk zullen er verschillen zijn in de efficiëntie van de gebruikte pompjes, maar ze gebruiken zoals eerder gezegd allemaal vergelijkbare techniek, dus die verschillen zullen klein zijn. Het grootste verschil zou nauw moeten samenhangen met de prestaties van het filter. Dus het aantal liter dat per uur verpompt wordt. Daar zou ik eerder naar kijken dan naar een watt specificatie waarvan je niet weet of die wel of niet van toepassing is op jouw situatie.

Een binnenfilter verpompt over het algemeen wezenlijk minder liters. Dus dan is het logisch dat het minder stroom neemt. Er zijn minder slangen ed die wrijving geven. Wel is de pompkop kleiner en daardoor minder efficiënt en het filtermedium is compacter. Dezeflde hoeveelheid doorvoer geeft meer wrijving.
Ik denk dat het niet veel gaat uitmaken.

Ik zou me vooral richten op het gespecificeerd aantal liter per uur. Dat niet al te hoog kiezen. Wel oppassen dat je het niet te laag kiest. Dan krijg je ophoping van vuil in bepaalde hoeken en gebrek aan planten voeding in andere hoeken. A

Daarnaast vraag ik me inderdaad af of een verschil van 5W echter merkbaar gaat zijn. Als je al nauwelijks stookt in huis dan zal de verwarming het leeuwendeel van je energie nemen. Zo een grote bak heeft veel oppervlak en zal in een koude ruimte veel warmte verliezen. Om nog maar niet te spreken over al die andere verbruikers waar je weinig invloed op hebt, zoals de processor in je internet modem (altijd aan), die in je verwarmings ketel (ook aan als je weinig stookt), enz, enz.

Ik geef toe dat sommigen misschien iets teveel aandringen op hun standpunt, en daarbij wat bot kunnen zijn, maar ik denk wel dat ze een punt hebben. De aquariumhobby kost een lieve duit. Die kosten groeien deels mee met de bak. Denk maar aan de waterwissels. Als zo een klein verschil al belangrijk is dan is het de vraag of de hobby nog wel leuk blijft op de manier. Of gaat het eerder om de sport van het besparen? Dat is natuurlijk altijd mooi om te doen. Het bewust omgaan met middelen en daarvan genieten is wel een deugd die door velen vergeten is....
 
Wat ze opgeven is of een richtwaarde of een maximum
Ik mag aannemen dat de opgegeven waarde van bv 11 W voor een JBL wel de maximum hoeveelheid is wat zo n filter afneemt want anders weet men niet waar je aan toe bent.
Of het kan fluctureren dat weet ik niet maar ik ga er zelf vanuit dat de opgegeven hoeveelheid de max is wat een fikter verbruikt.
 
Volgens mij moet het formeel inderdaad het maximum zijn. Maar dan nog is de vraag wat je het maximum noemt. Onder welke omstandigheden is dat dan gemeten? Als de rotor vastzit heb je ongeveer het maximum, maar dat komt in de praktijk niet voor. Hoe is dat maximum dan bepaald? En nog veel belangrijker, wat is dan het verbruik tijdens normaal gebruik? En hoever ligt dat van het maximum af? Reken er maar op dat het stroomverbruik toeneemt naarmate het filter dichtloopt. De lengte van de slangen en het aantal gaatjes in de spraybar en de grootte daarvan spelen allemaal een rol. Onmogelijk voor een fabrikant om daar een algemene waarde aan te hangen.
 
Ja lastig en ik heb het nog nooit nagemeten. Ik ging er altijd vanuit dat als de fabrikant 11W aangeeft dat dit continu wordt verbruikt.
 
Volgens mij is dit gerommel in de marge.
Een pomp staat dan wel aan, dan wel uit.
Als hij aan staat dan draait hij volle bak, als hij uit staat doet hij niks.
Je kan een pomp wel minder water rond laten pompen door weerstand te introduceren (bijvoorbeeld kraantje een klein beetje dicht draaien), maar daar wordt het verbruik niet anders van.
Filtermedia, vervuiling in je filter, lengte van slang, heeft allemaal effect op de totale hoeveelheid weerstand. Hierdoor gaat het debiet (hoeveelheid water) dus inderdaad omlaag, maar wordt het stroomverbruik niet anders.

Pas als een pomp toerengeregeld is, krijgt hij een ander stroomverbruik naar gelang de capaciteit die je van hem vraagt, in de aquariumwereld worden dit soort pompen niet (Of amper) gebruikt.

Kortom, als je wil weten wat een pomp verbruikt, kan je gewoon de opgegeven wattage gebruiken.
 
Ik zit hier gewoon voor de sensatie.

Bill Hader Popcorn GIF by Saturday Night Live

Ik niet. Ik lees dit topic nu en de ts vraagt gewoon iets. Ik vind het niet fijn dat er zo veroordelend op wordt gereageerd. Dit hebben we een tijdje geleden ook gehad en was net een poosje minder. Ik hoop dat het weer stopt, want mijn plezier wordt er minder door. Ik kom hier gewoon voor inhoudelijke discussies en niet voor veroordelingen. Het is de middeleeuwen niet meer 😉.
 
Ik niet. Ik lees dit topic nu en de ts vraagt gewoon iets. Ik vind het niet fijn dat er zo veroordelend op wordt gereageerd. Dit hebben we een tijdje geleden ook gehad en was net een poosje minder. Ik hoop dat het weer stopt, want mijn plezier wordt er minder door. Ik kom hier gewoon voor inhoudelijke discussies en niet voor veroordelingen. Het is de middeleeuwen niet meer 😉.
Dat ben ik met je eens en we zijn hier om elkaar te helpen en niet voor de sensatie. In dat geval kun je beter ergens anders je heil gaan zoeken.
 
Hey jongens en meisjes!
Dat moet na alles toch wel een conclusie opleveren?
Kan het met een veel kleiner binnenfilter of moest de grootste pot erop aangesloten?
Bij de huidige bezetting?
Ik gun je een ruim watervolume met minimale input en zoveel mogelijk pracht.
 
Nadeel van een binnenfilter is dat de inhoudt vaak vele malen kleiner is en je dus minder ruimte hebt voor de gewenste bacterien. Maar dat even los van het stroomverbruik.
 
Ik denk dat de TS met een lage bezetting en een Eheim 2213 plus een ouderwets hartstikke goed filter zal hebben. Water kan alleen zijn weg vinden in de pot via het filtermateriaal.
 
De slangen remmen de waterstroom meer dan de meeste media.
de opvoerhoogte is niet iets wat je van tafel kan vegen zet je pomp maar eens een 1/2 meter lager als er dan nog iets door komt zal je het verschil in flow duidelijk merken


eheim heeft een eco line die volgens het advies tot max. 300 liter gaat
200 of 500 liter maakt een behoorlijk verschil in de benodigde capaciteit
De opvoerhoogte is enkel belangrijk zolang er nog geen continu circuit aanwezig is. Immers heffen in een volledig gevuld systeem de neerwaartse druk van de aanvoerslang en afvoerslang elkaar op.

Enkel de lengte van slang is van belang. Of deze verticaal of horizontaal is is om het even.

Edit: Dit betreft natuurlijk scenarios binnen de normale perken. Ga je de pomp tien meter lager zetten dan wordt de druk op de pot te hoog.
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik met je eens en we zijn hier om elkaar te helpen en niet voor de sensatie. In dat geval kun je beter ergens anders je heil gaan zoeken.
Ik snap ook niet wat mensen leuk vinden aan anderen af te branden en wat daar dde sensatie aan is. ik zit hier serieus met vragen en ben ondertussen ook zelf hard op zoek. op youtube heb ik een paar filmpjes gevonden van testen . ook wat ze aan liters pompen maar ook het stroomverbruik .hieronder heb ik een paar foto's die ik ervan genomen heb. de Aquael ultra 1400 liter schijnt een stroomverbruik van max 12,5 watt te hebben. in het filmpje waar de pomp draait in een aquarium springt de meter van 12 watt naar 12,5 watt maar niet hoger . deze filter doet 1400 l/u en zou dus uitermate geschikt zijn. alleen heeft geen voorfilter zoals bij de ultramax . ik vraag mij ook af hoe belangrijk een voorfilter is? en hoe dat is een filter zonder voorfilter met schoonmaken etc .. word een filter zonder voorfilter ook sneller vuil.. moet je de inhoud sneller vervangen?

onder ook nog een schema van ultramax filters met voorfilters . deze verbruiken aan stroom toch net iets meer dan de ultra. opmerkelijk dat de 1000 liter meer verbruikt dan de 1500 liter ?
 

Bijlagen

  • IMG_2291[1].JPG
    IMG_2291[1].JPG
    229.7 KB · Weergaven: 33
  • IMG_2292[1].JPG
    IMG_2292[1].JPG
    224.2 KB · Weergaven: 36
Ik denk dat een voorfilter wel zorgt voor minder vuil in de rest van de filtermedia. Van bv Eheim heb je zeg maar een voorfilter die je kan plaatsen op de aanzuigbuis.

 
Ik heb sinds enige tijd een voorfilter op mn eheim en ik vind het heel prettig. Ik spoel af en toe het voorfilter en de pomp blijft dicht. Misschien dat ik 1 x per jaar een kijkje zal nemen of als de uitstroom verminderd.
 

Bijlagen

  • 0F3B49F0-9907-4FF2-AE3B-A6ADAC765B38.jpeg
    0F3B49F0-9907-4FF2-AE3B-A6ADAC765B38.jpeg
    162.4 KB · Weergaven: 44
Hoe gaat het met je bak ondertussen.
Die zit nog in de doos, ik wilde hem gaan opzetten als het wat warmer word in huis , en ook moet ik nog wachten op de achtergrond die besteld is , dus die moet er eerst nog op. tot die tijd kijk ik voor een buitenfilter . als het warmer is dan spaar ik de kosten van de heater ook uit ,en dan ook maar hopen dat de stroom kosten volgende winter weer normaal zijn.... ik zou eventueel altijd kunnen wisselen van buiten naar binnenfilter in de winter als de binnenfilter minder verbruikt ivm met de heater. want ik denk dat de heater de meeste stroom slurpt bij mij omdat het in huis veel kouder is. als ik mijn maand overzichten van de energie erbij pak zie ik dat enkel het pompje van 8 watt wat ik nu heb in mijn 60cm bak amper wat heeft verbruikt.
 
Had je dan niet beter voor de Aquael 1500 kunnen kiezen? die is 16 Watt en doet 1500 L/ u. wellicht een stukje zuiniger en goedkoper in aanschaf. ik las ook dat dit de stlilste pompen zijn.
Hmmm, het is misschien goed te weten dat waardes opgeven bij filters bruto waardes zijn. Om achter het werkelijke netto debiet te komen moet je er 1/3 deel van de opgegeven liters vanaf trekken, vaak zelfs nog wel wat meer.
 
Dat is wel bewezen dat dit kan bij mijn ex. dus daar ben ik het met jou eens. maar als ik er een buitenfilter jbl greenline 902 op zet dan ga ik de binnenfilter van nog eens 9 watt niet tegelijk gebruiken want dan kan ik net zo goed de jbl greenline 1502 van 20 watt nemen.

en wat betreft de led bodemverlichting die staat bijna nooit aan . die had ik aangeschaft toen ik enkel nog de TL lamp had , ik heb later boven verlichting ledjes gekocht en dat is het enige wat nog brand. de bubbels met luchtpomp draait enkel maar even een half uurtje als ik om de zoveel tijd de binnenfilter pas heb schoongemaakt , dus dat is nauwelijks, het maakt trouwens ook heel veel lawaai ook dus zou het sowieso daarom al niet doen.

dus voor de duidelijkheid . ik zoek een buitenfilter voor mijn aquarium 240 liter met maximaal stroomverbruik van 12 watt ,dan kom ik bij de jbl greenline 902 of Aquael ultramax 1000 ,of anders houd ik enkel de binnenfilter van 9 watt erin. het 1 of het ander. maar geen 2 filters tegelijk .welke filter is beter en aan te raden? of als iemand een suggestie heeft voor een ander merk buitenfilter voor Aquaria tot 300 liter met zeer laag stroomverbruik dan hoor ik dat ook graag.. maar ik zoek absoluut geen filter pompen van 20 watt of meer. een pomp moet tenslotte jaar in , jaar uit dag en nacht blijven draaien.
Persoonlijk zou ik de 902 nemen en dan ben je ook die lelijk ogende binnenfilter kwijt.
Een JBL 902 heeft een netto (1) debiet capaciteit van zo'n 450 liter/h. Of dit genoeg is voor een 240 liter bak waag ik te betwijfelen.
 
Wanneer je een laag visbestand kiest dan zou ik het binnenfilter houden.
Voor de kosten van een nieuw buitenfilter kun je de stroomkosten betalen van het binnenfilter.

Wat je ook nog kan overwegen is een Eheim 250 plus bij een lage visbestand. Maar in jouw vraag zou ik het binnenfilter houden.

Deze zit tussen de JBL 1502 en 902 qua stroomgebruik.
Wel is de Eheim 350 plus dan compleet.
Voor de Eheim 250 mag je blij zijn als je 300 ltr/h haalt. Voorde Eheim 350 hooguit 400 ltr/h. (netto debiet waardes) Voor een 240 liter bak m.i. te weinig.
 
Een JBL 902 heeft een netto (1) debiet capaciteit van zo'n 450 liter/h. Of dit genoeg is voor een 240 liter bak waag ik te betwijfelen.
Normaliter klopt dat maar zover ik begrijp zitten er maar een paar visjes in dus een minimale belasting.
 
Ja ik moet bekennen dat ik bij mijn JBL ook nog nooit dit heb gecontroleerd en vertrouw dan op de fabrikant . Ik moet zeggen dat ik nog maar zeer weinig tot geen aquarianen heb gehoord waarbij de filter meer stroom verbruikte dan wat de fabrikant had opgegeven.
Ik wel: JBL's netto debiet waardes die opgegeven worden kloppen aardig met mijn testen. Let wel, ik heb alleen de 902 en de 1502 nagemeten. N.a.v. van jouw reactie: Of het opgenomen wattage verbruik klopte heb ik nooit gecontroleerd.
 
Vreemd antwoord. Een (AC-)filter draait op een vast vermogen. Tegen de magnetisch ronddraaiende schroef kan meer of minder weerstand zijn. Dat verandert niets aan de geleverde kracht. Wel aan de opbrengst in liters per uur.

Maar die opbrengst is qua belang weer secundair aan de kwaliteit van het filtermateriaal, dus ja... niet te veel op focussen zou ik zeggen.
Dat zou je denken immers de formule voor wattage luidt: P=U x I ofwel watt=spanning x ampére. Maar bij zwaarder gebruikt vraagt ook een AC motor een hoger stroomverbruik. En dientengevolge wijzigt het vermogensgebruik in wattage.
 
Dat zou je denken immers de formule voor wattage luidt: P=U x I ofwel watt=spanning x ampére. Maar bij zwaarder gebruikt vraagt ook een AC motor een hoger stroomverbruik. En dientengevolge wijzigt het vermogensgebruik in wattage.
Ik ga dit vanavond eens even testen dan. Op camera. Heb nog wel ergens zo'n vermogensmeterdinges liggen.

En als je gelijk hebt, stuur ik je een appeltaart toe. :p (Er waren er misschien meerdere die dit zeiden als reactie op mijn bericht; het zou kunnen dat ik de taart dan moet opdelen.)
 

Terug
Bovenaan