Binnenfilter of buitenfilter ivm stroomverbruik?


Klopt, ik wil het wattage per uur zo laag mogelijk houden. want dan kan ik net zo goed kijken naar de Aquael ultramax 1500 met 15 watt dexze pomp doet 1500 L/u , de ultramax 1000 die 1000 l/u doet en ik op het oog had schijnt dan maar 10 watt te zijn. bij inlezen van verschillende reviews heb ik nu mijn twijfels hierover,

Stroomverbruik te hoog
Beoordeeld in Duitsland op 2 maart 2021
Grootte Naam: AquaEL ULTRAMAX 1000Geverifieerde Aankoop
Ik had het filter nu 4 weken in gebruik en na het aansluiten van een goed werkende ampèremeter, ontdekte ik dat het filter 32 watt verbruikt in plaats van 10 watt. Dat kan niet. Er zijn nog 4 andere filters getest die precies gebruikten wat de fabrikanten hebben aangegeven. Het is vrij luidruchtig en het enige positieve aan het filter is het ingebouwde voorfilter.



NatJahLee
4.0 van de 5 sterren Zeer stil, productiefouten
Beoordeeld in Duitsland op 8 mei 2021
Grootte Naam: AquaEL ULTRAMAX 1000Geverifieerde Aankoop
Helaas werd het filter na een week gebruik luider en kon het niet langer in sterkte worden geregeld.
Zelfs na het schoonmaken of nadat ik alles weer had gedemonteerd, bleef het filter alleen op het sterkste niveau en liet het niet in de steek.
Het is jammer dat ik hem wil houden.

Heb het schoongemaakt en teruggestuurd en hoop mijn geld terug te krijgen omdat ik snel een andere moest bestellen.

Vlt was van mij gewoon een zondags model.
In principe was het een goed sterk filter en vooral erg stil.
Qua elektriciteitsverbruik was het echter sterker dan vermeld.

Conclusie: als de tekortkomingen met de dikteregeling en het te hoge stroomverbruik dat niet waren geweest, had ik het gehouden, zelfs ondanks de productiefouten van de leidingen.
 
Verkijk je niet op liter per uur. Met een met filtermateriaal gevuld buitenfilter ben je de helft vaak kwijt. Filtervolume is belangrijker dan liter per uur.

JBL 1502 netto 900 l/h.
JBL 902 netto 450 l/h.

Meer volume is meer ruimte filtermateriaal, meer keuze (siporax bijvoorbeeld), meer bacteriën. Siporax is meer poreus dan Micromec.

*Edit*
@Andre73 iets meer Wattage betekent een wat sterkere pomp. 🙂
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik wil het wattage per uur zo laag mogelijk houden. want dan kan ik net zo goed kijken naar de Aquael ultramax 1500 met 15 watt dexze pomp doet 1500 L/u , de ultramax 1000 die 1000 l/u doet en ik op het oog had schijnt dan maar 10 watt te zijn. bij inlezen van verschillende reviews heb ik nu mijn twijfels hierover,

Stroomverbruik te hoog
Beoordeeld in Duitsland op 2 maart 2021
Grootte Naam: AquaEL ULTRAMAX 1000Geverifieerde Aankoop
Ik had het filter nu 4 weken in gebruik en na het aansluiten van een goed werkende ampèremeter, ontdekte ik dat het filter 32 watt verbruikt in plaats van 10 watt. Dat kan niet. Er zijn nog 4 andere filters getest die precies gebruikten wat de fabrikanten hebben aangegeven. Het is vrij luidruchtig en het enige positieve aan het filter is het ingebouwde voorfilter.



NatJahLee
4.0 van de 5 sterren Zeer stil, productiefouten
Beoordeeld in Duitsland op 8 mei 2021
Grootte Naam: AquaEL ULTRAMAX 1000Geverifieerde Aankoop
Helaas werd het filter na een week gebruik luider en kon het niet langer in sterkte worden geregeld.
Zelfs na het schoonmaken of nadat ik alles weer had gedemonteerd, bleef het filter alleen op het sterkste niveau en liet het niet in de steek.
Het is jammer dat ik hem wil houden.

Heb het schoongemaakt en teruggestuurd en hoop mijn geld terug te krijgen omdat ik snel een andere moest bestellen.

Vlt was van mij gewoon een zondags model.
In principe was het een goed sterk filter en vooral erg stil.
Qua elektriciteitsverbruik was het echter sterker dan vermeld.

Conclusie: als de tekortkomingen met de dikteregeling en het te hoge stroomverbruik dat niet waren geweest, had ik het gehouden, zelfs ondanks de productiefouten van de leidingen.
Als het zo is dat dat filter meer verbruikt dan aangegeven, zou het me niet verbazen. De onderliggende techniek van die potfilters is vrijwel altijd hetzelfde. Dat betekent dat er weinig aan efficiency te winnen is zolang je niet afwijkt van het standaardontwerp van de rotor, de slangen etc. Die ultramax heeft bredere slangen dan bijv de JBL e902, wat in theorie minder weerstand geeft voor het water. Of dat dan echt resulteert in een lager verbruik (rekening houdend met de hoeveelheid en het type filtermateriaal) is de vraag.

Maar de moraal dus van het verhaal: verwacht geen grote verschillen. Een bekend/veelgebruikt potfilter nemen en je zit wel goed.
 
Klopt, ik wil het wattage per uur zo laag mogelijk houden. want dan kan ik net zo goed kijken naar de Aquael ultramax 1500 met 15 watt dexze pomp doet 1500 L/u , de ultramax 1000 die 1000 l/u doet en ik op het oog had schijnt dan maar 10 watt te zijn. bij inlezen van verschillende reviews heb ik nu mijn twijfels hierover,

Stroomverbruik te hoog
Beoordeeld in Duitsland op 2 maart 2021
Grootte Naam: AquaEL ULTRAMAX 1000Geverifieerde Aankoop
Ik had het filter nu 4 weken in gebruik en na het aansluiten van een goed werkende ampèremeter, ontdekte ik dat het filter 32 watt verbruikt in plaats van 10 watt. Dat kan niet. Er zijn nog 4 andere filters getest die precies gebruikten wat de fabrikanten hebben aangegeven. Het is vrij luidruchtig en het enige positieve aan het filter is het ingebouwde voorfilter.



NatJahLee
4.0 van de 5 sterren Zeer stil, productiefouten
Beoordeeld in Duitsland op 8 mei 2021
Grootte Naam: AquaEL ULTRAMAX 1000Geverifieerde Aankoop
Helaas werd het filter na een week gebruik luider en kon het niet langer in sterkte worden geregeld.
Zelfs na het schoonmaken of nadat ik alles weer had gedemonteerd, bleef het filter alleen op het sterkste niveau en liet het niet in de steek.
Het is jammer dat ik hem wil houden.

Heb het schoongemaakt en teruggestuurd en hoop mijn geld terug te krijgen omdat ik snel een andere moest bestellen.

Vlt was van mij gewoon een zondags model.
In principe was het een goed sterk filter en vooral erg stil.
Qua elektriciteitsverbruik was het echter sterker dan vermeld.

Conclusie: als de tekortkomingen met de dikteregeling en het te hoge stroomverbruik dat niet waren geweest, had ik het gehouden, zelfs ondanks de productiefouten van de leidingen.
Waarom dan zo'n grote bak als je geen geld te besteden heb ik kan daar echt niet bij. Een bakje van 60 cm is veel goedkoper en ook in filter en verwarming. Ik vind dit weer een impuls aankoop wat je veel op mp ziet. Als je niet eens voor jezelf kan zorgen dan absoluut niet aan een aquarium van 240 liter beginnen.🫣
 
Als het zo is dat dat filter meer verbruikt dan aangegeven, zou het me niet verbazen. De onderliggende techniek van die potfilters is vrijwel altijd hetzelfde. Dat betekent dat er weinig aan efficiency te winnen is zolang je niet afwijkt van het standaardontwerp van de rotor, de slangen etc. Die ultramax heeft bredere slangen dan bijv de JBL e902, wat in theorie minder weerstand geeft voor het water. Of dat dan echt resulteert in een lager verbruik (rekening houdend met de hoeveelheid en het type filtermateriaal) is de vraag.

Maar de moraal dus van het verhaal: verwacht geen grote verschillen. Een bekend/veelgebruikt potfilter nemen en je zit wel goed.
Grotere diameter slangen kan ook weer een punt zijn qua doorvoeropening(en) van aquarium.
 
Waarom dan zo'n grote bak als je geen geld te besteden heb ik kan daar echt niet bij. Een bakje van 60 cm is veel goedkoper en ook in filter en verwarming. Ik vind dit weer een impuls aankoop wat je veel op mp ziet. Als je niet eens voor jezelf kan zorgen dan absoluut niet aan een aquarium van 240 liter beginnen.🫣
Typisch weer zoiets waarom ik niet vermakelijk zou reageren, wel een bepaald kwetsende uitspraak hoor, zei ze vanuit een verzorgingstaat.
Te slaapverwekkend bye🤗
 
Typisch weer zoiets waarom ik niet vermakelijk zou reageren, wel een bepaald kwetsende uitspraak hoor, zei ze vanuit een verzorgingstaat.
Te slaapverwekkend bye🤗
Is toch zo eerst jezelf en dan de rest. Als je al niet voor jezelf goed kan zorgen dan al helemaal niet voor dieren tenslotte kost alles geld. Of je moet een fiets hebben waar je op gaat fietsen waar je stroom mee kan opwekken zo als in de prehistorie. Ik vind dat je dan niet moet klagen. Je kan toch nagaan als je verstand hebt dat je niet in een 240 liter kan beginnen met 11watt aan filtering. En 9 watt licht. Heb hem nog een optie gegeven doe dan kleiner bijvoorbeeld 60 of 80 cm als max.
 
Ik denk ook zeker dat het verstandig is om pas een grote bak te nemen als je normaal onderhoud kan bekostigen. Soms heb je ook medicatie nodig en dat soort zaken en dat moet je dan wel kunnen betalen. Soms is iets minder groot niet onverstandig volgens mij.
 
Bij een opvoerpomp (dus pomp los in bak water en slang uiteinde hoger) dan klopt je redenering.
Maar bij een potfilter met 2 slangen, dan maakt het niet of je de filter een halve meter hoger of lager zet.
De opvoerhoogte is dan verschil tussen aanzuig en uitstroom (dus zo‘n 10cm bij normale aquarium toepassing) Ongeacht waar je de potfilter zet.

eheim meet de opvoerhoogte van de onderkant van de filterpot tot het waterpeil van je aqarium het is maar dat je het weet.

ik zou zeggen probeer het eens buiten zet een grote emmer op 3 meter hoogte en kijk of er wat rond gepompt wordt als je filter op de grond staat.
Kan overigens ook nog zijn dat je pomp gaat lekken de druk loopt immers aardig op waardoor de schoep moeilijker rond gaat draaien en de motor dus meer weerstand ondervind
 
Is toch zo eerst jezelf en dan de rest. Als je al niet voor jezelf goed kan zorgen dan al helemaal niet voor dieren tenslotte kost alles geld. Of je moet een fiets hebben waar je op gaat fietsen waar je stroom mee kan opwekken zo als in de prehistorie. Ik vind dat je dan niet moet klagen. Je kan toch nagaan als je verstand hebt dat je niet in een 240 liter kan beginnen met 11watt aan filtering. En 9 watt licht. Heb hem nog een optie gegeven doe dan kleiner bijvoorbeeld 60 of 80 cm als max.
Hier zit ik nu echt op te wachten. mensen die anderen graag afzeiken!
 
ik denk niet dat het afzeiken is, maar een iets meer realistische kijk op het leven. Vaak genoeg zien we hier op het forum, maar ook op andere sociale media mensen die in de problemen komen door hun huisdieren. En ja, ik gun iedereen een huisdier, maar je moet wel weten dat er vaak wat meer bij komt kijken dan je denkt. Aanschaf, onderhoud, voeding, dierenarts kosten enz....
 
Hier zit ik nu echt op te wachten. mensen die anderen graag afzeiken!
Ik denk niet dat dit soort opmerkingen afzeiken is Andre. Ik begrijp dat jij de keuze maakt voor een bepaalde bak maar je moet je gelet op de financiem wel afvragen of je die kan houden zoals je graag zou willen.
Jij moet echt op de kleintjes letten en dat is helemaal geen probleem maar dan is het soms wel slim om het iets minder duur te maken en dus voor wat kleiners te kiezen.
Ik heb bv een Reefer 170 liter zeewaterbak staan en zou ook wel wat groter willen maar gelet op de kosten die daarbij komen heb ik toch voor de huidige gekozen.

Ik ben het dan ook eens met wat Sailjo al aangeeft en soms heb je onverwachte kosten en die moet je dan wel kunnen betalen.
Een oud lid hier zei eens tegen mensen die een zeewaterbak wilden nemen dat dit zou kunnen als ze een briefje van honderd konden verbranden zonder daar pijn van te hebben.
Oftewel kijk eerst goed of je alle kosten en bijkomende kosten kan betalen en of dit verantwoord is.
 
Ik heb niet alles gelezen, lijkt mij niet zo'n gezellig topic. Maar ook ik heb gekeken naar stroomverbruik in de keuze van het filter. Ben daardoor op eheim gekomen (in jou geval zou ik dan 2215 doen). Marktplaats goed in de gaten houden en niet overhaast willen aanschaffen, dan krijg je wel een goede deal.

Overkill van pomp is m.i. echt niet nodig, biologie stabiliseert zich wel. Zorg wel voor voldoende stroming overal, voeg niet teveel vis toe in 1x en maak je filter niet te grondig schoon.
Netjes wekelijks water verversen en er is niks aan de hand.

Welke keuzes des levens u maakt laat ik aan jezelf over :')
 
ik denk niet dat het afzeiken is, maar een iets meer realistische kijk op het leven. Vaak genoeg zien we hier op het forum, maar ook op andere sociale media mensen die in de problemen komen door hun huisdieren. En ja, ik gun iedereen een huisdier, maar je moet wel weten dat er vaak wat meer bij komt kijken dan je denkt. Aanschaf, onderhoud, voeding, dierenarts kosten enz....
Tuurlijk dieren arts kosten voor een gup? voeding doe ik 8 maanden mee voor mijn visjes. ik heb een grotere bak gekocht omdat ik ze meer zwemruimte gun . niet om grote dure vissen in te gaan houden.
 
Je doet gewoon je bakken, met zo,n compact zuinigst effiecientst van alles.
Lach je later iedereen uit, kom zelf ook uit de school vd onorthodoctie
 
Tuurlijk dieren arts kosten voor een gup? voeding doe ik 8 maanden mee voor mijn visjes. ik heb een grotere bak gekocht omdat ik ze meer zwemruimte gun . niet om grote dure vissen in te gaan houden.
grotere bak nemen wel meer energie kosten met zich mee dus.... enne, meer zwemruimte is een goede insteek hoor !
 
Hier zit ik nu echt op te wachten. mensen die anderen graag afzeiken!
Een grote bak is mooi en leuk maar het moet wel haalbaar zijn en dat is het niet met wat je er aan wilt uitgeven. Een filter voor een 130 cm en 240 liter kost aan aanschaf al rond de 150 euro en is 20 watt dat zijn al 2 punten die je niet kan betalen. Nu heb ik je ook al netjes gezegd koop er een dimmer op de Easy led control 2 plus voor 65 euro dat kan ook niet uit wat wel weer 50% stroom scheelt. En dan kom je aanzetten met een led van 9 watt wat totaal niet kan met de hoogte van de aquatlantis splendid 120 die ik zelf ook heb. Kortom dan heb je een kale bak zonder filtering en zonder licht zonder licht geen planten. Dan schiet het toch niet op. We willen best helpen als het kan maar dit is niet te helpen. Dus neem het advies aan en ga kijken naar een 60 of 80 cm bak dan willen we je zeker helpen omdat je daar wel verder mee kan met een filter van rond de 11 watt verlichting betwijfel ik als nog met 9 watt. Gooi dan waterpest erin en guppen en je bent klaar.
 
Tuurlijk dieren arts kosten voor een gup? voeding doe ik 8 maanden mee voor mijn visjes. ik heb een grotere bak gekocht omdat ik ze meer zwemruimte gun . niet om grote dure vissen in te gaan houden.
In elk geval moet je wel rekening houden met soms kosten voor medicatie en het is ook mooi als je soms de waterwaarden kan meten of je moet rekening houden met nieuwe verlichting na enkele jaren. Vaak komen er toch onverwachte kosten achterweg Andre.
Het is dus zeker niet negatief bedoeld maar alleen om je er op te wijzen dat dit alles wel haalbaar moet zijn.
 
Een grote bak is mooi en leuk maar het moet wel haalbaar zijn en dat is het niet met wat je er aan wilt uitgeven. Een filter voor een 130 cm en 240 liter kost aan aanschaf al rond de 150 euro en is 20 watt dat zijn al 2 punten die je niet kan betalen. Nu heb ik je ook al netjes gezegd koop er een dimmer op de Easy led control 2 plus voor 65 euro dat kan ook niet uit wat wel weer 50% stroom scheelt. En dan kom je aanzetten met een led van 9 watt wat totaal niet kan met de hoogte van de aquatlantis splendid 120 die ik zelf ook heb. Kortom dan heb je een kale bak zonder filtering en zonder licht zonder licht geen planten. Dan schiet het toch niet op. We willen best helpen als het kan maar dit is niet te helpen. Dus neem het advies aan en ga kijken naar een 60 of 80 cm bak dan willen we je zeker helpen omdat je daar wel verder mee kan met een filter van rond de 11 watt verlichting betwijfel ik als nog met 9 watt. Gooi dan waterpest erin en guppen en je bent klaar.
Het ging Andre in principe om de filter en een 902 kan prima met een niet te grote belasting en dat valt nog binnen de 12W. Het licht heeft hij weinig aan en ook dat valt wel mee dan.
Maar goed iedereen doet het anders maar zelf zou ik wel graag ook overdag naar de bak kunnen kijken en vaak hebben planten ook meer licht nodig dan een paar uurtjes.
De keuze is aan Andre en ik denk dat hij met een 902 een goede keuze zou maken.
 
Ik heb niet alles gelezen, lijkt mij niet zo'n gezellig topic. Maar ook ik heb gekeken naar stroomverbruik in de keuze van het filter. Ben daardoor op eheim gekomen (in jou geval zou ik dan 2215 doen). Marktplaats goed in de gaten houden en niet overhaast willen aanschaffen, dan krijg je wel een goede deal.

Overkill van pomp is m.i. echt niet nodig, biologie stabiliseert zich wel. Zorg wel voor voldoende stroming overal, voeg niet teveel vis toe in 1x en maak je filter niet te grondig schoon.
Netjes wekelijks water verversen en er is niks aan de hand.

Welke keuzes des levens u maakt laat ik aan jezelf over :')
Wat mij betreft blijft het gezellig hier, maar er zijn helaas altijd mensen die zich meer geroepen voelen kritiek te gaan geven ipv te helpen meedenken en bij het onderwerp te blijven. het zal wel heel zielig zijn voor mijn visjes als ze geen minimaal 20 watt filter krijgen in hun aanstaande 240 liter bak . beter blijven ze rondzwemmen in hun 60cm bakkie. daar zijn ze beter af haha

ik kan wellicht beginnen met bijgeleverd binnenfilter van 9 watt. en ondertussen uitkijken naar een buitenfilter met laag stroomverbruik. mp zal niet nodig zijn .ik kan deze 2215 filter wel nieuw kopen. ik heb mijn Splendid Aquarium ook nieuw gekocht.
 
Tuurlijk dieren arts kosten voor een gup? voeding doe ik 8 maanden mee voor mijn visjes. ik heb een grotere bak gekocht omdat ik ze meer zwemruimte gun . niet om grote dure vissen in te gaan houden.
Dus als een gup ziek is doe je niks je kan ook zelf dingen proberen als medicatie in huis tegen schimmel en bacteriën mocht dat nodig zijn welzijn van dieren heet dat. Ik zeg niet dat je naar een dierenarts moet maar medicatie in huis is altijd handig.
 
maar er zijn helaas altijd mensen die zich meer geroepen voelen kritiek te gaan geven ipv te helpen meedenken
Soms vindt men een advies van een ander kritiek als dit niet is wat men voor ogen heeft.
Ik zie dat niet als kritiek en het is top dat jij je visjes meer ruimte wil geven. Daarvoor heb je een grotere bak aangeschaft en daar is niks mismee. Maar zoals ik en anderen al hebben aangegeven komen er soms meer kosten bij kijken dan je hoopt of verwacht.
Ik hoop dat je daar wel bij stilstaat en je er ook van bewust bent dat enkele leden je hierop willen wijzen. Niemand zegt dat je bak verkeerd is of dat je slechte intenties hebt Andre.
Ik denk dat je het meer als advies moet zien wat men post.
 
In elk geval moet je wel rekening houden met soms kosten voor medicatie en het is ook mooi als je soms de waterwaarden kan meten of je moet rekening houden met nieuwe verlichting na enkele jaren. Vaak komen er toch onverwachte kosten achterweg Andre.
Het is dus zeker niet negatief bedoeld maar alleen om je er op te wijzen dat dit alles wel haalbaar moet zijn.
Waterwaarden worden hier om de zoveel tijd gemeten. ik onderhoud mijn bakkie verder gewoon . de jbl 902 zou zeker ook een optie zijn. al zou ik dan liever voor de Aquael ultramax 1000 gaan van 10 watt, maar dan wil ik ook garantie dat die echt maar 10 watt per uur verbruikt zoals door de fabrikant opgegeven is.. met hert prijsplafond heb ik uitgerekend 0,40 cent kwh bij 10 watt stroomverbruik is 2,88 per maand en 34,56 euro per jaar
Energiekosten (kWh)
(Cent per uur)
Wattage (W)
(Verbruik apparaat per uur)
Uren per dag
(Gemiddeld)
1 min 5 min 15 min 30 min 1 uur 2 uur 3 uur 4 uur 5 uur 6 uur 7 uur 8 uur 9 uur 10 uur 11 uur 12 uur 13 uur 14 uur 15 uur 16 uur 17 uur 18 uur 19 uur 20 uur 21 uur 22 uur 23 uur 24 uur
Dagen per maand
(Gemiddeld)
1 dag 2 dag 3 dag 4 dag 5 dag 6 dag 7 dag 8 dag 9 dag 10 dag 11 dag 12 dag 13 dag 14 dag 15 dag 16 dag 17 dag 18 dag 19 dag 20 dag 21 dag 22 dag 23 dag 24 dag 25 dag 26 dag 27 dag 28 dag 29 dag 30 dag
+/-
(Berekenen)​
Verbruik per maand
(kWh)
Kosten per week
(€)
Kosten per maand
(€)
Kosten per jaar
(€)
 
Soms vindt men een advies van een ander kritiek als dit niet is wat men voor ogen heeft.
Ik zie dat niet als kritiek en het is top dat jij je visjes meer ruimte wil geven. Daarvoor heb je een grotere bak aangeschaft en daar is niks mismee. Maar zoals ik en anderen al hebben aangegeven komen er soms meer kosten bij kijken dan je hoopt of verwacht.
Ik hoop dat je daar wel bij stilstaat en je er ook van bewust bent dat enkele leden je hierop willen wijzen. Niemand zegt dat je bak verkeerd is of dat je slechte intenties hebt Andre.
Ik denk dat je het meer als advies moet zien wat men post.
Advies prima maar dan wel op een normale manier. lees de post even terug van jessie87. ik vind het nogal afsnauwend overkomen.
 
Wat mij betreft blijft het gezellig hier, maar er zijn helaas altijd mensen die zich meer geroepen voelen kritiek te gaan geven ipv te helpen meedenken en bij het onderwerp te blijven. het zal wel heel zielig zijn voor mijn visjes als ze geen minimaal 20 watt filter krijgen in hun aanstaande 240 liter bak . beter blijven ze rondzwemmen in hun 60cm bakkie. daar zijn ze beter af haha

ik kan wellicht beginnen met bijgeleverd binnenfilter van 9 watt. en ondertussen uitkijken naar een buitenfilter met laag stroomverbruik. mp zal niet nodig zijn .ik kan deze 2215 filter wel nieuw kopen. ik heb mijn Splendid Aquarium ook nieuw gekocht.
Dat snap ik dan niet je klaagt dat je het niet breed hebt maar kan wel alles nieuw kopen wat zeur je dan dan kan er ook wel iets meer stroomverbruik ervan af. Dat heet keuzes maken. Een aquatlantis splendid 100 cm stond toevallig op mp voor 150 euro nieuwe zijn ze behoorlijk duur dat geld had je kunnen wegleggen voor je stroom en licht. Dat heet besparen op dingen om vervolgens toch je droom doel te kunnen verwezenlijken. Zo ben ik gestopt met me game laptop dat scheelt ook 120 watt per uur wat ik nu gebruik voor me aquatlantis splendid 120. Maar wij kunnen het wel gewoon betalen maar kijk altijd naar wat kan anders bijvoorbeeld to good to go pakketten via een app die haal je op heb je voor 5 euro eten. En kun je weer geld sparen.
 
Die 10 watt extra zou ik niet heel kwalijk nemen in de aanschaf;
als een filter van 10watt 1 jaar aan staat dan verbruikt hij tegenwoordig voor: 35€ stroom, bij een prijs van 0,40€/KWh. (10Watt/1000*24h*365dagen=87,6KWh *0,4€=35,04) Dus een het grotere filter van ~20watt is 70€.

Ik kan natuurlijk niet in iemands budget kijken en dat ga ik dan ook zeker niet doen, maar feitelijk gezien scheelt dit respectievelijk 35/12= €2,92 of wel 5,83€ per maand.

Iets wat mij echter wel echt tegenvalt qua kosten overigens... De energieprijs mag weer rap naar beneden van mij :p
 
Gebruik je bak rustig met het standaard binnenfilter, de bezetting van vissen zoals je het doet ,,weer val ik stijf achterover door die heks zo vlak achter het landelijk alarm
 
Gebruik je bak rustig met het standaard binnenfilter, de bezetting van vissen zoals je het doet ,,weer val ik stijf achterover door die heks zo vlak achter het landelijk alarm
Ik weet wie het zegt. 😅
 
maar dan wil ik ook garantie dat die echt maar 10 watt per uur verbruikt zoals door de fabrikant opgegeven is
Ja ik moet bekennen dat ik bij mijn JBL ook nog nooit dit heb gecontroleerd en vertrouw dan op de fabrikant . Ik moet zeggen dat ik nog maar zeer weinig tot geen aquarianen heb gehoord waarbij de filter meer stroom verbruikte dan wat de fabrikant had opgegeven.
 
Ja dan zit ik aandachtig te lezen, vind je het gek dat ik dan schrik, sirenes voor trainingsdoeleinden, maar wie ben ik, gewoon iemand met een ongewoon hoge energierekening.dus laten we die pompkopjes lekker afkoelen in de bak cq bijverwarmen natuurlijk .
 
Dat snap ik dan niet je klaagt dat je het niet breed hebt maar kan wel alles nieuw kopen wat zeur je dan dan kan er ook wel iets meer stroomverbruik ervan af. Dat heet keuzes maken. Een aquatlantis splendid 100 cm stond toevallig op mp voor 150 euro nieuwe zijn ze behoorlijk duur dat geld had je kunnen wegleggen voor je stroom en licht. Dat heet besparen op dingen om vervolgens toch je droom doel te kunnen verwezenlijken. Zo ben ik gestopt met me game laptop dat scheelt ook 120 watt per uur wat ik nu gebruik voor me aquatlantis splendid 120. Maar wij kunnen het wel gewoon betalen maar kijk altijd naar wat kan anders bijvoorbeeld to good to go pakketten via een app die haal je op heb je voor 5 euro eten. En kun je weer geld sparen.
Wat zit jij dan te zeuren. je klaagt nog harder. bemoei je lekker met je eigen leven, het gaat jou verder niets aan wat ik doe, en hoe ik het indeel kwa kosten. en al helemaal niet dat ik mijn aquarium beter 2de hands had moeten kopen zodat ik dan nog geld had voor stroom . dat bepaal jij niet. je weet ook niet eens wat ik voor mijn Aquarium heb betaald. ik ben wel een beetje klaar met jou! wat mij betreft hoef je niet meer te reageren in mijn topic.
 
voeding doe ik 8 maanden mee voor mijn visjes.
Als ik hier een kleine uitstap mag maken: mensen hebben vaak de neiging om vissenvoer niet te willen verspillen, of om geld te besparen door groter in te kopen. Dat lijkt voordelig, maar droogvoer verliest vrij snel al aan kwaliteit als het pak open is geweest. En al helemaal als de verpakking niet 100% luchtdicht wordt afgesloten. Vooral de wateroplosbare vitaminen schijnen snel achteruit te gaan. 6 maanden is wel zo'n beetje de max, maar eigenlijk is dat al veel te lang. Ik zou proberen hooguit een maand of 2 aan te houden. En dan kom je opnieuw op zo'n onverwacht aspect van de hobby waar weer kosten in kunnen sluipen.

Loop ik zelf ook tegenaan hoor. Ik dacht slim te zijn door mijn overschot aan voer in de vriezer te bewaren. Maar dat schijnt voor een aantal belangrijke vitaminen/mineralen helemaal niet te helpen.
 

Terug
Bovenaan