Wat is er nieuw

mini fred's 400 liter zee project

Hoe is het met je nemo's? :smitten:

ja gaat top !
zal vanavond even een plaatje voor je schieten

okeej,
de afschuimer moet echt indraaien, en eigenlijk in minder water staan als hij nu staat..
hij staat lekker in een grote speciekuip, morgen mag hij de hele dag draaien met azijn en water..
daarna een week in de speciekuip met water uit de bak, met verhoogd nitraat en fosfaat (scheut nitro en fosfo van easylaife erbij)

ik zie aan de bak dat nitraat niveau gewoon hard oploopt, doordat de huidige grote afschuimer gewoon nog moet indraaien, dit vind ik ERG zonde..
ik heb gelukkig een spare afschuimer (bubble magus nac5e, zonder snorkel)
deze staat er nu op, en mag lekker een BERG rommel afschuimen de komende week

heb eens ff het hele gebeuren doorgelezen, mooi hoor! vind zoutwater heel leuk maar echt niks voor mij, ik geloof dat ik de hele handel zo het raam had uitgegooit.
maar ik vind je bak wel superleuk

O god an hier :d

Nee joh leuk!!
Ik heb alleen hoog , te hoog nitraat en fosfaat doordat afschuimer aan het indraaien/overstromen is..
Dit ga ik hopelijk zondag oplossen..

Krijg kiezelalg .. Ben k totaal niet blij mee!

Kriegelalg...

Balen van die hoge gehaltes. Heeft het veel invloed op je beestjes?

Nee. Niet op vissen.
Koralen kleuren ietsje minder.
Kan wel tot zondag.

Ik mik er vanavond en morgen 10ml wodka in.
Om nitraat een beetje binnen de perken te houden.

Daarna mogen er 2 zandhappers in die het zand weer wit mogen maken. Of een zevende zeester

Waar wodka toch al niet goed voor is!

wow beestjes feest met wodka,

oke oke ik doe alleen nog maar kijken en niks zeggen

haha weet me plaats alweer hoor

wodka, of azijn/suiker, is een bron van koolstof, dat direct nitraat verwijderend werkt 😉

wel even de bubble magus skimmer volle toeren in die sump bij laten draaien, dan is het een prima manier om no3 en po4 te elimineren

mini-fred zei:
wodka, of azijn/suiker, is een bron van koolstof, dat direct nitraat verwijderend werkt 😉

Ik heb geen verstand van zee-aquaria maar ben wel nieuwsgierig naar de scheikundige verklaring voor deze stelling...!

Carbon is the fourth most common element in the universe. It is unusual in nature as it has the ability to self-polymerize forming long chains. Carbon�s abundance combined with its ability to form a wide range of polymeric structures allows this molecule to form essential molecules found within all organisms. Carbon is found within your reef aquarium in abundance as inorganic bicarbonate. When these carbon molecules are incorporated into more complex forms within cells they are termed organic.

It has been reported that addition of certain organics can help enhance the appearance of the reef aquarium by reducing nitrates and phosphates. To do this, people have experimented with sugar, vinegar, and vodka. All of which are organic. Our discussion is focused on vodka addition. The reason vodka is used in comparison to other spirits such as whiskey, gin, or brandy is that vodka is more pure in composition than most other spirits because of its process of distillation. Other spirits are brewed with additives that enhance flavor. Vodka is not. Because it lacks additives it consists of mostly water and the organic compound ethanol. For this reason many feel vodka is a safer addition than other spirits by eliminating the possibility of adding other organic molecules that may act negatively within the reef environment.

dus omdat een of ander figuur, van een of ander lab, tegen iemand heeft gezegd dat je ook ziektekiemen hiermee voedt, en deze het op internet, op een random site neer heeft gezet.
is het helemaal niet verstandig?

geloof me.. als ik dit soort dingen serieus moet gaan nemen, dan kan ik niks toevoegen,

dat is ook vaak het probleem van mensen, mensen lezen teveel, en geloven alles wat er geschreven wordt.
er zijn 1000-den, miljoenen mensen die wodka of azijn/suiker doseren..
sterker nog, dit is een toevoeging die ook in DSR (dutch synthetic reefing) methode gebruikt wordt.

ik heb ZAT bewijzen dat het werkt, en ken 100 den mensen die NOOIT een probleem hebben gehad, ook niet met langdure azijn/suiker of wodka dosering.

zoals je zelf al schrijft:
Ik heb geen verstand van zee-aquaria maar ben wel nieuwsgierig naar de scheikundige verklaring voor deze stelling...!

mijn advies: geloof niet in alles wat je leest!

Ik vind het wel een heel aannemelijke verklaring. Ethanol zorgt voor de groei van nitrificerende bacterieen (die vervolgens zorgen voor het door jou omschreven gewenste effect). Maar de kans is ook aanwezig dat je dan ongewenste bacterieen kweekt. Wellicht is dat een kleine kans, maar niet uit te sluiten. Dat het bij 'honderden' mensen goed gaat (heb je ze geteld?) wil niet zeggen dat het niet een keer mis kan gaan.
Wellicht heb je gelijk hoor, maar ik merk wel dat in het aquarium-wereldje enorm veel onzin wordt verkondigd c.q. nagepraat zonder inhoudelijke onderbouwing.

er word een hoop onzin gepraat.
de kans dat het fout gaat is nihil.
ik ken een hoop mensen ondertussen in de zeewater wereld, ook een hoop, die om deze redenen, niet online een dagboek bijhouden, of alleen lezen.
dit zijn de mensen met SCHITTERENDE bakken, zonder enkel slecht iets, en ook hun doen het.
heb ik ze geteld? nee wat is dat voor non argument?, er zijn enorm veel succes verhalen, en bij niemand is dit fout gegaan zonder duidelijk na te trekken oorzaak (De keren dat het mis is gegaan is het hoogstens koraal bleken geweest, door geen voedingsstoffen en veel licht)..

uiteindelijk komt er hier iemand, en je bent tot nu toe de eerste die tegen wodka of azijn/suiker dosering in gaat.
die mij komt vertellen dat het gevaarlijk e.d. is.

ja, uiteraard hangen er ook nadelen aan, maar ALLES in een zoutbak heeft voor en nadelen..

biopellet wervelbed heeft ook nadelen (slijtende granule's waardoor er ijzer FE vrijkomt en oplost)
lanthaan reactoren (lanthaan is iets wat kan neerslaan, met gevolgen van dien)
wieren filter (teveel copepoden, sump ruimte in beslag, en bij stervende of verzadiging werkt dit niet)

en noem de andere manieren van nitraat verwijdering zonder afschuimer.

komt er op neer: wodka doseren is prima !
prima oplossing, met weinig nadelen..

ga jezelf eens goed in de materie verdiepen.

voorzichtig wodka doseren en nitraat en fosfaat in de gaten houden is bijna risico loos

ziet er mooi uit!

morgen wat vissen shoppen..
moet van de vrouw

Staan er een paar op het verlanglijstje??? Alleen visjes of ook wat lagere dieren/koralen?

Voer je droogvoer?

ik durf niet te zeggen of ik koraal meeneem. ik denk niet zoveel iig.

vissen staan op wishlist:
gele dokter: zebrasoma flavescens (zoiezo !)
picasso dokter: paracanthurur hepatus
borstelneus dokter (tominiensis)

en een koppel zandhappende goby's

ik weet niet waar en hoe ik ga slagen morgen, maar iig komt er hoogstwaarschijnlijk iets meer leven in

nee deze:
TUMANI%20TANG.jpg

dan is er nog de twijfel of ik een rode zee dokter ooit wil (zebrasoma xanthurum), ENORM mooi beest, maar erg duur, en vrij temperament vol.

eventueel ooit een pincet vis (chelmon rostratus), maar die wil ik alleen als ik er 1 kan vinden die GOED vervangend voedsel accepteerd

mini-fred zei:
en je bent tot nu toe de eerste die tegen wodka of azijn/suiker dosering in gaat.
die mij komt vertellen dat het gevaarlijk e.d. is.

Niet zo heetgebakerd Fred. Ik geef helemaal geen oordeel over je mening, ik stel alleen maar een vraag en geef vervolgens een andere mening door. That's all.
Het lijkt me toch niet onlogisch dat ik vreemd opkijk als iemand zegt dat je wodka in je aquarium moet mikken... Maar goed, weer wat geleerd!

het kan prima..
heel super veel mensen doen dit..
en dan niet perse wodka, maar een koolstof bron op zichzelf.

chemipure bijvoorbeeld, is ook gewoon koolstof bron.
wodka / azijnsuiker / noem alle commerciele midellen maar op.

komt allemaal op hetzelfde neer.

hoewel azijn suiker water licht op leidingen kan aanslaan, daarom mijn keuze voor wodka

Gele dokter gehaald.
En een zevende zeester.

Mooie lieve baby gele dokter, en een flinke! Zeester.
De zeester heeft zich direct begraven. Foto van de ster komt dus nog..

Hier 1 van de dokter:
5308ced5ae9c8-IMG_20140222_155304.jpg

5308cf3f8b648-IMG_20140222_153845.jpg

Vieze algenbak!! Bah!
T word langzaamaan al minder iig

Mooie visjes iig! 😀

Leuk!

oooh lijkt wel oftie lacht hahahaha

Nu de rest van het visbestand zoeken, en wil nog enkele grote koralen.

Stek pompen de xenia is super grappig. Heel druk open en dicht 🙂

Die voelt zich ook al thuis dus

Nice nice. Zit ook na te denken over zo n dokter

mini-fred zei:
Stek pompen de xenia is super grappig. Heel druk open en dicht 🙂

Mooie dokter!

Dan staat hij niet vol in de stroming zeker? Hoe groot is hij?

Pompende xenia mag dat volgens mij wel

Klopt, ik bedoelde ook niet dat het verkeerd was 😛.

Klopt.
Xenia heb ik expres buiten de stroming gezet.

Dokter is een cm of 10. En eet me arm.
Hij is gek op algenbladeren aan een voer clip!

Lekker rustige zwemmer. Ik ben r heel blij mee

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan