Wat is er nieuw

Mini japonica garnalen/lood/stom :(

• Onderwerp starter Onderwerp starter ivar hulsman
  • Startdatum Startdatum
I

ivar hulsman

Guest
hallo heb hier een juwel rio 300 staan en een 20 liter bakje heb in me juwel rio 300 ongeveer 10 vuurgarnalen en 10 japonica's maar aangezien die veel schuilen,had ik vd week een 20 liter bakje neergezet en hier mini japonica (20) ingedaan,

nu had ik vd week dus er een plantje ingehangen met lood eromheen,ik wist niet dat dit giftig was en vandaag kwam ik thuis lagen ze op hun zij,nu heb ik dus dat loodje eraf gehaald en heel me aquarium leeggemaakt en opnieuw water erin gedaan met planten zonder dat loodje

maar nu:
sommige garnalen liggen stil maar bewegen nog wel met hun pootjes
sommige garnalen doen hun normale ding weer (stuk of 3)

vroeg mijn eigen af omdat ik nu t water ververst heb zullen ze t overleven en zulle ze morgen allemaal weer leuk ronddwarrelen

btw wat voor voer moet ik die garnalen geven (speciaal voer?? )

Mvg Ivar

Lood is niet direct dodelijk maar op langere termijn,de kans is veel groter dat er een anti slakkenmiddel aan het plantje zit want dat veroorzaakt direct dode garnalen.
Plantje uit het bakje halen en voorlopig niet bij de garnalen doen en laten spoelen in een emmer bv.

ik heb het ook gehad, is slakkengif.
diegene die nog rondlopen komt het sowieso goed mee.
met die anderen is niet zeker..
altijd lastig dit, ik was nu mn planten.

Plantje eruit halen en wassen.
Verder qua voer heb je speciaal garnalenvoer in de winkel. ik gebruik zelf 'shrimps natural' van sera. Dit wissel ik af met fruit/groente en af en toe een stukje rauwe pasta.

heb nu de planten in een emmer gedaan met water dus die laat ik even een paar dagen weken en af en toe water eropnieuw in maar heb me aquariumpje 20 liter nu bijna helemaal leeggegooit,er zat nog een klein laagje water in en toen weer gevult! is dit voldoende?? of denken jullie dat ik de steentjes ook zou moeten wasse ivm misschien gif ofzo??

gr

Beste is over kool filteren. Dat haalt alle schadelijke stoffen uit je water.

zo'n hele grote verversing vind ik ietsje te risicovol. Je gooit niet alleen de schadelijke stoffen weg, maar ook een deel van je bacteriecultuur.

over kool filteren?? hoe zit dat ?? nog nooit van gehoord

Mvg Ivar

btw de garnalen leven allemaal nog maar hange/ligge nog steeds half op hun zij......
Zou het toch nog goedkomen met ze !! ?
Mvg Ivar

deze bewegen gwn nog en zien er gezond uit:

yf9wpaBxRxshIqNrXg9ms6VPrnnPJ4J4.jpeg

maar ze zitten contineu in de hoek en lijkt net of dat ze eruit willen?

zo liggen sommige garnalen erbij:

yf9wpaBxRxshIqNrXg9ms6VPrnnPJ4J4.jpeg

maar de achterkant onder hun staart zeg maar beweegt nog wel en de sprieten ook??

gr

Ik denk dat je het even moet afwachten hoe ze zich zullen houden. Ligt eraan denk ik hoeveel gif er op de plant zat en hoeveel ze hebben binnen gekregen.
Je hebt water ververst dus veel meer kun je niet doen nu. het is weer een goede leer voor de toekomst maarja dit maak je liever niet mee natuurlijk.

Een waterwissel van zeg maar 80% kan geen kwaad,zeker niet in het geval van slakkengif want dat moet er echt zsm uit en gaat dmv actief kool veel te langzaam.

Hoeveel heb je precies ververst? want garnalen die met meerdere zo hoog in de bak gaan zitten is meestal geen goed teken en wijst erop dat het water nog schadelijke stoffen bevat.

Mini japonica garnalen lood/anti-slakkengif/garnalen nu dood/hoe lang wachten met terugzetten??

ik heb er nog zeg zon 5 cm water in laten zitten met verversen en toen de bak weer volgegooid 20 liter is dit aquarium

Ik had dit bakje nog staan heb hier oud grind ingegooid van me 300 ltr aquarium en gevuld met kraanwater en hierin me garnalen gedaan,tevens zo een plantje met een loodje vd dierenwinkel,wat ik me nu bedenk als dit klopt teminste!

Heb hier oud grind in gedaan en gelijk gevult met nieuw water en een nieuw plantje en hier gelijk de garnalen bij gedaan wat ik me nu bedenk:

Mag pas na 4 weken toch?? vanwege nitraat en nitriet piek?
plantje had lood
plantje had anti-slakkengif
en voerde heel klein beetje visvoer
tevens zit hier GEEN filter in omdat dit maar een 20 liter aquariumpje is en ook geen beluchtingspomp

Volgens mij is dit allemaal heel slecht??
Stom stom stom!

kan iemand mij misschien wijzen op de verkeerde dingen? wat ik wel/niet had moeten doen! vind het echt zielig om met levens van levende wezens te testen!

heb ze nu ALLEMAAL uit het bakje gehaald omdat ze tegen het wateroppervlak zaten en even in een maatbekertje met 600 ml water gedaan (water uit me 300l aquarium) is dit goed of ook fout??

Wanneer mag ik ze terug in me aquarium (20 liter doen?? )

Hoe zouden jullie het aanpakken??

Plantjes zitten er nu zo bij:

8ybryO1P28b8pOrTrrs7_tQeHFs7KKRB.jpeg

Garnalen in de maatbeker (kunnen ze hierin blijven zitten tijdelijk??? want in me 300 l aquarium kunnen ze niet in ivm kersenbuiken)

en het aquariumpje waar het over gaat:

en dit is me 300 liter aquarium:

hoop op antwoorden vind het echt sneu!

btw heb de maatbeker bovenin me rio 300 gehangen dat t water een beetje verwarmd blijft en de vissen kunnen er NIET bij is dit ook een goed idee??

Mvg Ivar

btw hoe weet ik nu wanneer ik me garnalen weer terug mag zetten ?? dat het water en de plantjes weer goed zijn zeg maar?

Re: Mini japonica garnalen lood/anti-slakkengif/garnalen nu dood/hoe lang wachten met terugzetten??

Denk dat je de garnalen beter in de 300 liter kan zetten want in een maatbeker is niks.
Dat 20 liter bakje is een mooi formaat voor garnalen maar moet je vanaf begin af aan laten indraaien met een filter en het liefst een andere bodem want dat grove grind is niet echt geschikt.

Re: Mini japonica garnalen lood/anti-slakkengif/garnalen nu dood/hoe lang wachten met terugzetten??

Garnale die worden dan opgepeuzelt door de kersenbuiken...kan ze hier toch wel tijdelijk in late,hoe en wanneer weet ik dat ik de garnale terug kan zette un de 20 ltr?

Mvg

Als je zorgt dat de kersenbuiken gegeten hebben voor je de garnalen loslaat zullen ze zich ondertussen kunnen verstoppen in de bak want er zijn zo te zien genoeg plekjes voor ze waar de kersenbuiken ze niet te pakken krijgen als ze weer trek krijgen.

Dat 20 liter bakje moet eerst een week of wat indraaien wat je al eerder aangaf voor het veilig is voor de garnalen ivm een nitrietpiek want dat is ook dodelijk voor ze en zolang kunnen ze natuurlijk niet in een maatbeker blijven zitten.

EDIT-zie in je grote bak trouwens ook nog wat plantjes in de bakjes zitten met glaswol en dat kan je er beter ook vanaf halen omdat glaswol niet echt bevorderlijk is voor de bewoners.

Maar het probleem is als ik ze in t aquarium doe vind ik ze nooit meer terug.....vanwege de vele schuilplekke,kan ze toch ook ipv een maatbeker in een grote bak doen??

Als het goed is gaan de garnalen kweken en zal je ze uiteindelijk wel weer zien hoor,denk dat je ff je eigen plezier aan de kant moet zetten en de garnalen het beste moet gunnen.
Garnalen moeten lekker kunnen scharrelen naar voedsel in een veilige omgeving en dat gaat simpelweg niet in een bak waar je aankomende weken steeds water moet verversen,zo krijgen ze stress en is de kans groot dat ze doodgaan.

Gewoon dat 20 liter bakje goed inrichten en laten indraaien waarna je dan opnieuw kan beginnen met een groep garnalen,misschien dat je tegen die tijd de garnalen van de 300 liter wel ziet en kan je ze alsnog in dat bakje doen.

ik heb nu mijn 20 ltr aquarium weer helemaal leeggegooit en nu volgegooid met aquarium water uit me 300 ltr,ze reageren er goed op! zitten nu allemaal weer algen te eten van het grind! soms gaan ze wel is op onderzoek uit naar t wateroppervlak maar naderhand gaan ze weer op hun gemak algen zitten eten! denk dat het goed komt!
dus neem aan dat het nu weer goed is??

maar hoe lang moet ik die plant laten wekenin een emmer water voordat ik zeker weet dat hij anti-slakkengif vrij is?
want dan kan ik hem weer terugzetten,er staat nu helemaal nix in t bakje

GR

Paar dagen en dan elke dag schoon water erin kieperen.

Moet er perse fijn grind in?? Want heb r nu grof inzitte

ivar hulsman zei:
ik heb nu mijn 20 ltr aquarium weer helemaal leeggegooit en nu volgegooid met aquarium water uit me 300 ltr,ze reageren er goed op! zitten nu allemaal weer algen te eten van het grind! soms gaan ze wel is op onderzoek uit naar t wateroppervlak maar naderhand gaan ze weer op hun gemak algen zitten eten! denk dat het goed komt!
dus neem aan dat het nu weer goed is??

Op het moment is het voor tijdelijk weer even goed inderdaad,tot de afvalstoffen van o.a. het voer en afstervende bacteri�n van het gebruikte aquariumwater voor problemen gaan zorgen.

Ik geef het op want ik kan hier praten als brugman met advies tegen hulsman maar heeft weinig nut heb ik het idee.

dus jou advies de garnalen gewoon in me 300 liter zetten dan ??

en een pompje(met kool erin) en een bruissteentje,fijn grind kopen en me aquarium een maand in laten draaien en dan pas evt. terugzetten??

Ja, ben het volledig met John eens.

Bruissteentje hoeft niet pers� vind ik.

Je kan ook veel sneller indraaien door filtermateriaal te gebruiken uit je 300 liter aquarium, dan heb je meteen een bactreriecultuur.

Gewoon niet te veel voeden de eerste dagen en om de 2 dagen 10% verversen en ze kunnen al in je 20 liter meteen

Dan zal de topic starter eerst een filter voor het 20 liter bakje moeten kopen...

ga vanavond een juwel aquarium halen (54 ltr) met luchtpompje/bruissteen,filter en verwarming element!
hoelang zou ik het aquarium moeten laten indraaien zonder filtermateriaal te gebruiken uit me andere aquarium?
en ik heb een buitenfilter dus ook al zou ik dat wel willen doen,wat moet ik dan overzetten??

grtz

en ik neem aan dat als zodra dat de waardes goed zijn in het aquariumpje ik nog wel mag rotzooien met planten verzetten/bijzetten etc toch?? en tijdens het opstarten van de bacteriecultuur ook toch? of moet ik er een lange tijd niet aankomen?

Een filtertje heb je al voor 15 euro. Maakt het net even wat makkelijker om het water goed te houden. Je zou eventueel ook een filter voor aan je luchtpomp kunnen kopen, die zijn volgens mij, als ik me niet vergis, 6 euro. Je kan van je filtermateriaal wat nu al draait wat uitknijpen in je nieuwe filter en/of water.

Ik heb in het verleden deze fout ook gemaakt, heel stom.Door elke dag flink een deel van het water te verversen viel de schade nog behoorlijk mee.

Heb nu dus t 60 ltr aquarium gekocht,had eigk een vraag als ik niet overknijp ofzoiets,hoe lang moet ik dan wachtte voordat ik r garnale in doe?? En kunnen een krab,cpo kreeft en vuur/citroen/japonica garnale samen??

Gr

Een week of 2 ongeveer maar meten is weten Ivar,en nee zulke bewoners combineren is geen goed plan.

kan een cpo kreeft wel met garnalen?? of een zoetwaterkrab (kleintje worden maar 4 cm geloof ik) ook met garnalen??

of gaat de combinatie krab/kreeft niet??

aangezien je meerdere combinaties hebt

Mvg Ivar

en ik zal binnekort is van die meetstaafjes halen ja!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan