Olympus zei:Waterkwaliteit en dieet is uiteindelijk het belangrijkste.
Maar met een kleine bak is het eerste nagenoeg onmogelijk, tenminste, in de setup van mensen die hun vissen zo houden als ze een vraag stellen op het forum.
Olympus zei:Maar je hebt geen ervaring met goudvissen of wel Zap?
Ben dan wel benieuwd naar een onderbouwd antwoord van mensen die hun goudvissen 'anders' houden.
Zap zei:Olympus zei:Maar je hebt geen ervaring met goudvissen of wel Zap?
Ben dan wel benieuwd naar een onderbouwd antwoord van mensen die hun goudvissen 'anders' houden.
Moet je ervaring hebben met goudvissen om te kunnen beoordelen of iets wel of niet goed gaat?
Herbstnebel zei:hij was zelfs 'nog strenger' dan jullie, vooral wat goudvissen betreft.
Met goudvissen begint hij dus sowieso niet omdat het je 'reinste dierenmishandeling is' om nog maar te zwijgen van sluierstaarten.
Mijn chinese moren worden volgens hem 'ingespoten met zwarte kleurstof' en hun ogen worden met opzet 'opgeblazen gemaakt'.
Rikkert zei:Is het al gelukt om wat foto's te maken?
Amen (het is waar), mooi gesproken.Nienepien zei:Lang nagedacht over dit onderwerp.
Nu ik weer veel actiever ben op aqua-gebied en met name veel meer winkels bezoek, hoor ik ook helaas weer de meest onnozele adviezen voorbij komen gegeven door verkopers.
"Natuurlijk mevrouw, maanvisjes per twee? Geen probleem. Mesvisje erbij in? Geen probleem hoor. Nog twee slangevisjes? Gaat mooi allemaal in een verse bak."
Ik heb mensen naar buiten zien lopen met het aquarium in een doos en een zak vol vis erbij. Ik word daar verdrietig van.
Ik heb in het verleden ook veel fouten gemaakt met vis, geloof me. Maar toen ik begon, 30 jaar terug, had je niet de informatievoorziening die beginnende aquarianen nu tot hun beschikking hebben. Met een klik op een knop heb je nationale en internationale expertise bij de hand over allerhande vissen. Het niet weten is geen excuus meer in mijn ogen.
Dat gezegd hebbende denk ik dat je zo goed mogelijk voor een dier moet zorgen eens je het aanschaft. Dat betekent dat je het zo ruim mogelijk huisvest. Geen vissen in nano's en geen goudvissen in de kamer bijvoorbeeld.
Ik kwam laatst in een caf� hier in Apeldoorn en achter de bar stond een belachelijk klein bakje met daarin een aantal goudvissen. Op mijn vraag waarom ze zo gehouden werden werd ik bijna uitgelachen door iemand aan de bar. Ze leefden al een jaar zo, dan was het toch goed?
Ik heb die jongeman aangekeken en gezegd dat als ik hem in het toilet opsluit voor de rest van zijn leven en hem frisse lucht en eten geef hij ook niet zal sterven, maar er van een mooi leven geen sprake kan zijn.
Hij bleef me maar belachelijk vinden. Een strijd die eigenlijk onbegonnen is. Tegen dommigheid kun je niet op. En tegen de prijs van 50 cent voor een nieuwe goudvis ook niet.
Ik zie hier op het forum ook veel dierenleed, nogmaals, het maakt me verdrietig.
Herbstnebel zei:Ik vind dat men op dit forum een 'Vind ik leuk' knop moet implementeren. 🙂
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.