Wat is er nieuw

Minimum bakmaat overdreven?

Maar je hebt geen ervaring met goudvissen of wel Zap?

Ben dan wel benieuwd naar een onderbouwd antwoord van mensen die hun goudvissen 'anders' houden.

Olympus zei:
Waterkwaliteit en dieet is uiteindelijk het belangrijkste.
Maar met een kleine bak is het eerste nagenoeg onmogelijk, tenminste, in de setup van mensen die hun vissen zo houden als ze een vraag stellen op het forum.

klopt! Maar als je weet waar je mee bezig bent wordt de bakmaat al een stuk minder intressant.
Er zit uiteraard verschil in of je 10 vissen in stilstaandwater houdt en ee keer per weekk wat water verwisselt of dat de bak is aangesloten op een grote waterbuffer en constant doorloopt (zie de viskwekers)

Minder interessant voor watermanagement misschien, maar de meesten zien toch wel in dat ze meer ruimte verdienen.

Olympus zei:

Ben dan wel benieuwd naar een onderbouwd antwoord van mensen die hun goudvissen 'anders' houden.

Moet je ervaring hebben met goudvissen om te kunnen beoordelen of iets wel of niet goed gaat?
Uiteraard heb ik goudvissen gehad, lang geleden, wie niet. Maar helaas het is niet het type vis die ik gaar zie zwemmen in mijn aquarium.
Wel ruime ervaring met (gekoelde) koudwater aquaria van (stekel)baars, zeelt, karper tot bittervoorn tot paradijsvissen

Zap zei:
Olympus zei:

Moet je ervaring hebben met goudvissen om te kunnen beoordelen of iets wel of niet goed gaat?

Ja.

En zeker voor de lange termijn

Uiteraard ben ik ook voorstander van ruime bakken, maar dat wil niet zeggen dat minderruim niet mogelijk is of zelfs slechter.

Alles is mogelijk.

Feit is dat niet iedereen een filter heeft maatje zuiveringsinstallatie en de kennis van een kweker.

Dus daarom:
Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.
Ik verkies intensief houden niet boven extensief in ieder geval.
En dan puur gekeken naar ethiek en wat het oog ziet.

Het zijn niet voor niets richtlijnen voor beginners.
Bedoelt om de kans op het succesvol uitoefenen van de hobby zo groot maar ook zo laagdrempelig mogelijk te maken.

Nu ben ik toevallig wel het type met maatje zuiveringsinstallatie (in verhouding natuurlijk) dus ja voor mij kan (ik zeg specifiek kan) de minimalebakmaat zeker overdreven zijn. (een beetje gezond boerenverstand speelt hierbij uiteraard ook een rol).

Ik ga wel 100% met je mee dat iemand zonder al te veel ervaring beter af is met een grote bak om ervaring op te doen. Zeker voor wat betreft waterwaarden, stabiliteit enzovoort.

Maar wie is er gelijk begonnen met een bak van 1,5 meter? de meesten een stuk kleiner.....en ik denk dat van de beginners er maar een klein deel overblijft die echt verder gaat met een aquarium en zo dus ook ervaring opbouwt. Mensen die het wel "leuk vinden staan" in hun huis met bijbehorend grindkleur in de stijl van het huis dienen naar mijn idee zowiezo een verbod te krijgen op het houden van dieren, maar dat terzijde.

Ik ben van mening dat als we jong talent tussen de "oude rotten" willen houden, hun ook de mogelijkheid moeten kunnen bieden, met onze ervaring, om klein te beginnen. Zo bouw je ervaring op en kun je het delen.

Dus ja...een minimale afmeting aquarium is wat mij betreft overdreven (met de juiste dosis gezond boeren verstand).

Ik ben wel benieuwd naar foto's van de vissen waar jij het over hebt, Zap. (je had het in de praktijk gezien)

Houdt er wel rekening mee dat kwekers de vissen doorgaans in het belang van hun portemonnee houden en niet in het belang van de vissen. Tuurlijk zullen er een aantal uitzonderingen zijn die wel kijken naar de levenskwaliteit van de vissen.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken en deze kan posten. De combinaties zijn soms echt verrassend hoor. Koi's met maanvissen, meervallen en andere cichliden 😀

Ik ben echt oprecht benieuwd naar de foto's.
Het blijft voor mij een beetje vaag waarom de goudvissen hier wel hun maximale leeftijd kunnen halen in koeler water en dat jij zegt dat het bij jullie in warm ook goed gaat, terwijl hier de levensduur aanzienlijk wordt verkort door warmer water.
En als je het hebt over gezond verstand kan ik niet anders concluderen dat een actieve vis die 25 tot 30 cm hoort te worden niet thuis hoort in een bak van 100 of 120 cm, helemaal kijkend naar de foto's in de startpost in dit topic.

Gisteren langs geweest bij een kweker van tropische vissen in het Gentse, mijn verhaal van begin tot einde gedaan en serieus onder mijn voeten gehad (en met rede) hij was zelfs nog strenger dan jullie, vooral wat goudvissen betreft.

Goudvissen zijn een gemaakte soort door mensen. Met goudvissen begint hij dus sowieso niet omdat het je reinste dierenmishandeling is om nog maar te zwijgen van sluierstaarten.
Mijn chinese moren worden volgens hem ingespoten met zwarte kleurstof en hun ogen worden met opzet opgeblazen gemaakt. In de natuur komt dit niet voor bedoelde hij dus.

Het is ook de eerste 'verkoper' aan wie ik een waterstaal moet voorleggen alvorens ik vissen meekrijg. Mijn waterstaal voldeed wel maar toen hij hoorde dat ik mijn water aanlegde met water dat behandeld is door een waterontkalker steigerde hij.

Ik moet dus mijn water aanleggen met osmose of met koolstof gefilterd regenwater. Als ik dat voor mekaar heb mag ik nog eens een waterstaal meebrengen en krijg ik de vissen mee die er in thuishoren. Ook wou hij de inhoud en lengte van mijn aquaria weten en wat voor type filter, planten en bodem er in zit.

Echt respect voor deze man, het is em niet te doen voor het geld maar voor het welzijn van de vissen.

Herbstnebel zei:
hij was zelfs 'nog strenger' dan jullie, vooral wat goudvissen betreft.

Met goudvissen begint hij dus sowieso niet omdat het je 'reinste dierenmishandeling is' om nog maar te zwijgen van sluierstaarten.
Mijn chinese moren worden volgens hem 'ingespoten met zwarte kleurstof' en hun ogen worden met opzet 'opgeblazen gemaakt'.

Ik. Lig. Dubbel. bhahaha.
Sorry hoor..

Nog nooit zulke onzin gehoord.

Nou dat heb ik ook nog nooit gehoord, alhoewel ik weet dat veel mensen denken dat sluiers genetisch gemanipuleerd etc.

Mijn moeder had een vijver met alleen goudvissen, die kregen jongen en ��n van die jongen kreeg telescoopogen, puur natuur dus.

Dat wordt gewoon gedaan door middel van selecteren. Uiteindelijk hou je alleen oranje over waar dan ook weer mee wordt verder gekweekt. Worden verder geen gekke dingen gedaanmet de vissen.

Het is inderdaad een middel van selecteren.

Ook de sluierstaarten, dat een telescoopoog bijvoorbeeld uit een normale goudvis komt kan, maar dit betekend niet dat het goed is. Ditzelfde geldt voor de dubbele staart. Natuurlijk kan het als mutatie voorkomen. Is het praktisch? Natuurlijk niet. Dus dat het puur natuur is klopt, dat het daarom een goed iets is is kul.

Mensen houden van raar gevormde (misvormde)dieren. Kijk maar naar English Bulldogs, Teckels, Persen, Munchkin kat, Belgische bult kanarie en natuurlijk de sluierstaarten. De ongemakken die het met zich meebrengt worden makkelijk vergeten want ze dienen voor menselijk vermaak. Mensen die deze dieren ook zullen houden hebben een heel scala aan argumenten waarom hun dier wel 'gezond' en is 'gewoon' leven kan.

Daarnaast komt nog dat een mens van extremen houd, je past wat inteelt toe waardoor je de rare kenmerken vermeerderd en rare kenmerken (bv telescoopoog en dubbele staart) bij elkaar voegt. De uitkomst van deze selectie is goed te zien bij Sluierstaarten. Je hebt met dubbele staart, telescoop ogen, dikke buiken, bultige ruggen en zelfs zonder rugvin!

Dus je kunt beginnen over minimale bakmaten en alles, maar misschien zal het verstandiger zijn bij jezelf na te gaan of je uberhaupt zo'n misfokt dier in huis wil nemen.

Natuurlijk brullen de Chinezen ,in koor, onzin. Ik moet me sterk vergissen of zij vertrekken al vanuit een hele andere filosophie dan �wij� gewend zijn.

Nog een leuk feitje, niet al onze goudvissen komen uit China, het leeuwendeel komt uit Isra�l. ('Mooie' aflevering van de Keuringsdienst van Waarde, te vinden bij Uitzending gemist)

Is het al gelukt om wat foto's te maken?

Ik had nog wat foto's beloofd van de combi koi/Maanvis.

Deze vanmorgen ff snel kunnen maken. De maanvissen zitten rechts.
Kwaliteit is slecht, maar ik moet foto's echt ff snel maken. Men zit er niet echt op te wachten dat men foto's maakt....

zapchinaqua2.jpg

Volgens mij Goudwinde's met Maanvissen.

om eerlijk te zijn die koi vind ik er zeer slecht uit zien en die maanvissen zullen ongelooflijk gestrest zijn dus wat deze persoon doet is in mijn ogen echt puur dieren mishandeling

Tja ik zeg ook niet dat ik er mee eens ben maar het is wel iets wat ik vaak tegen kom. Nou is de foto wel van erg slechte kwaliteit hoor. In werkelijkheid ziet het er iets beter uit...........

Ik vind dit echt een vorm van dierenmishandeling. Ik denk dat de kwaliteit van de foto daar weinig invloed op heeft. De bak is gewoon veel te klein voor het aantal vissen.

Ik ben het hiermee eens, maar in andere delen van de wereld denkt men daar toch echt anders over. Dus in hun ogen klopt de stelling: Minimum bakmaat is overdreven.

Ik kan alleen maar be-amen wat Dravik en Laura zeggen.

Nog een paar foto's van goudvis combi's:

zapchinaqua3.jpg

Boven: Goudvs, maanvis, diamant goerami's, molly

en hieronder: goud/koi en Tilapia?

zapchinaqua4.jpg

Lang nagedacht over dit onderwerp.
Nu ik weer veel actiever ben op aqua-gebied en met name veel meer winkels bezoek, hoor ik ook helaas weer de meest onnozele adviezen voorbij komen gegeven door verkopers.
"Natuurlijk mevrouw, maanvisjes per twee? Geen probleem. Mesvisje erbij in? Geen probleem hoor. Nog twee slangevisjes? Gaat mooi allemaal in een verse bak."

Ik heb mensen naar buiten zien lopen met het aquarium in een doos en een zak vol vis erbij. Ik word daar verdrietig van.
Ik heb in het verleden ook veel fouten gemaakt met vis, geloof me. Maar toen ik begon, 30 jaar terug, had je niet de informatievoorziening die beginnende aquarianen nu tot hun beschikking hebben. Met een klik op een knop heb je nationale en internationale expertise bij de hand over allerhande vissen. Het niet weten is geen excuus meer in mijn ogen.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je zo goed mogelijk voor een dier moet zorgen eens je het aanschaft. Dat betekent dat je het zo ruim mogelijk huisvest. Geen vissen in nano's en geen goudvissen in de kamer bijvoorbeeld.

Ik kwam laatst in een caf� hier in Apeldoorn en achter de bar stond een belachelijk klein bakje met daarin een aantal goudvissen. Op mijn vraag waarom ze zo gehouden werden werd ik bijna uitgelachen door iemand aan de bar. Ze leefden al een jaar zo, dan was het toch goed?
Ik heb die jongeman aangekeken en gezegd dat als ik hem in het toilet opsluit voor de rest van zijn leven en hem frisse lucht en eten geef hij ook niet zal sterven, maar er van een mooi leven geen sprake kan zijn.
Hij bleef me maar belachelijk vinden. Een strijd die eigenlijk onbegonnen is. Tegen dommigheid kun je niet op. En tegen de prijs van 50 cent voor een nieuwe goudvis ook niet.

Ik zie hier op het forum ook veel dierenleed, nogmaals, het maakt me verdrietig.

Nienepien zei:
Lang nagedacht over dit onderwerp.
Nu ik weer veel actiever ben op aqua-gebied en met name veel meer winkels bezoek, hoor ik ook helaas weer de meest onnozele adviezen voorbij komen gegeven door verkopers.
"Natuurlijk mevrouw, maanvisjes per twee? Geen probleem. Mesvisje erbij in? Geen probleem hoor. Nog twee slangevisjes? Gaat mooi allemaal in een verse bak."

Ik heb mensen naar buiten zien lopen met het aquarium in een doos en een zak vol vis erbij. Ik word daar verdrietig van.
Ik heb in het verleden ook veel fouten gemaakt met vis, geloof me. Maar toen ik begon, 30 jaar terug, had je niet de informatievoorziening die beginnende aquarianen nu tot hun beschikking hebben. Met een klik op een knop heb je nationale en internationale expertise bij de hand over allerhande vissen. Het niet weten is geen excuus meer in mijn ogen.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je zo goed mogelijk voor een dier moet zorgen eens je het aanschaft. Dat betekent dat je het zo ruim mogelijk huisvest. Geen vissen in nano's en geen goudvissen in de kamer bijvoorbeeld.

Ik kwam laatst in een caf� hier in Apeldoorn en achter de bar stond een belachelijk klein bakje met daarin een aantal goudvissen. Op mijn vraag waarom ze zo gehouden werden werd ik bijna uitgelachen door iemand aan de bar. Ze leefden al een jaar zo, dan was het toch goed?
Ik heb die jongeman aangekeken en gezegd dat als ik hem in het toilet opsluit voor de rest van zijn leven en hem frisse lucht en eten geef hij ook niet zal sterven, maar er van een mooi leven geen sprake kan zijn.
Hij bleef me maar belachelijk vinden. Een strijd die eigenlijk onbegonnen is. Tegen dommigheid kun je niet op. En tegen de prijs van 50 cent voor een nieuwe goudvis ook niet.

Ik zie hier op het forum ook veel dierenleed, nogmaals, het maakt me verdrietig.
Amen (het is waar), mooi gesproken.

Met name in landen waar de te temperatuur (sub)tropisch is, wat is dan het verschil tussen goudvissen en maanvissen combineren tov de combi's die wij hier geregeld zien (bijv. maanvis met gourami of grotere regenboog met kweekvarriant)??

Begrijp mij goed, ik vind alle bovengenoemde combinaties niet geweldig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan