Mist in aquarium


cdeheij_79

Active member
Lid geworden
1 mei 2011
Berichten
34
Hi allemaal,

Ik heb sinds juni van dit jaar een mooi 160 aquarium met thema Zuid Amerika.
Alleen nu doet het probleem zich voor dat ik mistig water heb sinds twee en halve week.
Ik ververs iedere week 30% van het water heb heb tot nu toe 2x mijn eheim 1200XL pomp voorzien van nieuwe fijne filters en de rest van de filters omgespoeld.
Ik voeg CO2 toe, plantenvoeding en heb bij mijn Echinodorus enkele weken geleden voorzien van enkele capsules met kleibolletjes.
Mijn waterwaardes zijn prima en de vissen zwemmen vrolijk rond daar zie ik geen afwijkend gedrag.

Zelf heb ik gezocht naar een oplossing via het internet heb ik gelezen om zuurstof toe te voegen ivm mogelijke zwevende algen explosie, maar dat heb ik nu 3x een volle dag laten draaien, maar de mist lijkt niet minder te worden.

Heeft iemand advies hoe of wat? Ik zou willen voorkomen dat ik iets met chemische middeltjes moet doen.

Christian
 

Bijlagen

  • 20357695-3DFF-4EC3-81FA-6A1D050923B1.jpeg
    20357695-3DFF-4EC3-81FA-6A1D050923B1.jpeg
    41.7 KB · Weergaven: 123
Lijkt me algenbloei en dat krijg je soms met veel licht en weinig co2. Door een zuurstofsteentje te gebruiken verjaag je juist de co2.
Wat zijn de waterwaarden van je bak? Voeg je ook co2 toe en kun je iets over je verlichting vertellen?
Zover ik kan zien is het een groenige waas maar soms vertekend dat op een foto.
 
Lijkt me algenbloei en dat krijg je soms met veel licht en weinig co2. Door een zuurstofsteentje te gebruiken verjaag je juist de co2.
Wat zijn de waterwaarden van je bak? Voeg je ook co2 toe en kun je iets over je verlichting vertellen?
Zover ik kan zien is het een groenige waas maar soms vertekend dat op een foto.
Misschien een uv-c lampje erbij?
 
Hallo daar Christian,

Leuk dat je deze bak hebt opgezet, 160 liter is een leuke hoeveelheid water. Ik lees dat je iedere week 30% water ververst en je pomp al twee keer van nieuwe fijne filters hebt voorzien. De rest van de filters heb je omgespoeld. Ik heb hier wel enkele dingen op aan te merken. Om te beginnen zou ik je aanraden om nu een enorme waterwissel te doen zoals @rjoemman ook schrijft hierboven. De fijne filterwatten zou ik niet vervangen maar schoonspoelen in een emmer aquariumwater. Dit doe ik zelf overigens enkel en alleen als de stroming aanzienlijk minder is. In de praktijk is dit eens per 3-4 maanden. De overige sponzen/filters laat ik gewoon voor wat het is. Deze zou ik dus zeker niet iedere keer omspoelen. In deze filters huisvesten de bacteriën zich, en die zijn belangrijk. Als je de filters steeds uitspoelt raak je deze ook kwijt.

Ik vroeg mij af hoeveel CO2 jij precies toevoegt en welke plantenvoeding je gebruikt en in welke hoeveelheid je dit toevoegt. Goed dat je wat kleibollen hebt toegevoegd, hier zijn veel planten blij mee.

Je geeft aan dat jouw waterwaardes prima zijn, kun je deze misschien delen? En op welke manier meet jij de waterwaardes?

Ik volg dit topic graag en ben benieuwd hoe dit zal verlopen. De dingen die ik hierboven geschreven heb zijn dingen die ik zelf zou doen dus voel je niet verplicht dit te volgen.

Succes! :petjeaf:
 
Dank allemaal voor de nuttige reacties.
Ik had een bak neergezet van 160, dit is 1.60m ;)

Verlichting: 2x Eheim powerled 1349mm verlichting, welke ongeveer op 50% aanstaat, dit staat zo sinds 3 wkn omdat ik kleine hoeveelheden draadalg te zien kreeg. Alg is onbalans in verlichting, voeding, dus verlaging van verlichting gedaan.

Voeding is van plantedbox all-in one 30ml per dag en doe daar dagelijkse op dosering van de verpakking Easylife easycarbon bij.
CO2 bekijk ik adhv een dropchecker belletjes vindt ik enorm lastig te tellen rond de 5 per sec.

Waterwaardes: PH 6.5-7, NO2 0.1, NO3 ~25. Ik meet met een algemene testset van colombo.

Rondom de filter adviezen gelezen en doe het alleen als uitvoer terugvalt, de extra schoonmaak deed ik omdat ik vond dat er enorm veel deeltjes zag zweven en dacht zal toch niet de filter zijn welke slecht filtert...

Morgen ga ik een enorme waterwissel doen zoals geadviseerd.

nogmaals dank voor de adviezen.
 
Zo dat is een beste algexplosie😎. Ik sluit me graag aan bij alle adviezen en volg het verloop graag. Dat zou toch weer helemaal goed moeten komen.
Zijn de planten nog ok? Eventueel aangedaan/slijmerig/rottend plantmateriaal zou ik ook zoveel mogelijk verwijderen om de biologische belasting voor de bak zo klein mogelijk te houden. Alle energie naar goede plantgroei en opruimen van alg!
Succes hoor!
 
Het lijkt mij eerder bacterie broei. Ik denk dat een uv filter de goede oplossing is.
 
Gelet op de geconstateerde draadalg gok ik toch op een co2 tekort wat ook nu de waas veroorzaakt.
 
Bezig met water verversen 🤞

Niemand een advies rondom de uv-c lamp welke maat ik zou moeten hebben?
 

Bijlagen

  • 42191226-86AC-468D-9C56-8AD71FF564BA.jpeg
    42191226-86AC-468D-9C56-8AD71FF564BA.jpeg
    123.9 KB · Weergaven: 91
Yes dat doe ik, deze is lichtgroen die hou ik steeds in de gaten mbt CO2 toevoegen.
Zoals aangegeven de draadalg kwam mijn inziens of door te weinig voeding of te veel licht, mijn dropchecker was toen er draadalg was steeds licht groen.

Dus dacht ik, ik kan wel nog meer CO2 erin blazen, maar dat is gekkenwerk, laat ik verlichting minder sterk zetten.
 
Heb je later op de dag een foto van de checker want draadalg komt door een co2 tekort in de regel. Je zegt teveel licht en ja dat kan maar dat is hetzelfde als te weinig co2 bij de geboden hoeveelheid licht ;).
 
Bezig met water verversen 🤞

Niemand een advies rondom de uv-c lamp welke maat ik zou moeten hebben?
UV-C lamp van ongeveer 9 watt is voldoende voor je bak. Zweefalg is een probleem, feitelijk, van tekorten. Iedereen heeft het over het licht maar eigenlijk moet je al vooraf bepalen hoeveel licht jouw plantenkeuze vraagt. Wanneer je daaraan voldoet ontstaat er een vraag naar bemesting om (planten-)groei mogelijk te maken. Waaronder, bijvoorbeeld, CO2. Jouw probleem is dus een onbalans probleem. Met name een tekorten probleem. Voor nu zou ik aanraden om je water veel te verversen en, inderdaad, het gebruik van een UV-c lamp. Én los vooral het onderliggende probleem op!
 
Als het welzijn van je vissen dat toelaat kan je overwegen om de temperatuur wat omlaag te brengen. De planten zullen dan meer kans hebben om betere groei laten zien, er kan meer CO² worden opgenomen in koeler water en bladeren 'lekken' makkelijker suikers bij hogere temperaturen.
Dit is natuurlijk maar een onderdeel van de balans.
 
Ey Joff, dank voor je reply! Kun je aangeven hoeveel je het omlaag zou brengen?
 
Nogmaals ik weet niet de vereisten voor je vissen maar de ideale plantentemperatuur is rond de 23⁰. Elk stapje richting die temperatuur helpt de planten.
 
Ey Joff,

Ok ik ga even zoeken per vis :) mijn vissenbestand btw
Caridina multidendata (japonica)
8​
Ancistrus dolichopterus
2​
Carnegiella strigata
10​
Hyphessobrycon flammeus
15​
Mikrogeophagus
4​
Krobia sp Xingu
2​
Corydoras julii
4​
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Heb je later op de dag een foto van de checker want draadalg komt door een co2 tekort in de regel. Je zegt teveel licht en ja dat kan maar dat is hetzelfde als te weinig co2 bij de geboden hoeveelheid licht ;).
 

Bijlagen

  • B28F8B6E-2475-4D5D-A0B1-B7787070E6BE.jpeg
    B28F8B6E-2475-4D5D-A0B1-B7787070E6BE.jpeg
    154.4 KB · Weergaven: 94
Ik mis nog een fosfaat waarde.

Je hebt een nitraat van 25 en voegt daar nog dagelijks 30ml all in one aan toe en easy carbon en ververst 'maar' 30% per week.

De meeste all in one gaan uit van 50% wissel.

- begin eerst eens met 50% wissel per week
- zuurstof eruit als je het niet nodig hebt voor je vissen.
- stop met easy carbon (je voegt c02 toe dus heb je niet nodig).
- eventueel iets minder licht in de bak.
- eventueel voeding zonder nitraat / fosfaat en dat los bij doseren naar de behoefte van je bak.

Zou mij niets verbazen als je fosfaat nagenoeg 0 is en je nitraat door het dak gaat vanwege alles wat je in je bak gooit en de geringe wissel tov deze dosering meststoffen.
 
Hi Rebtor,

Dank voor je comments! Onderstaande de huidige waardes
De PO4 is idd hoog tussen 2-5mg/l
De NO2 is 0,0 mg/l
De NO3 is minder dan 10 mg/l
Ik dacht goed te doen aan een middel met nitraat/fosfaat, eerst gebruikte ik een middel zonder profito, ook bij navraag geeft men aan je kunt genoeg voeding in de bak hebben obv de Estimative Index.

De mist lijktin lichte mate weer te komen, ik hoop dat de UVC lamp gaat helpen :)
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan