Modderkruiper blijft non stop heen en weer zwemmen

  • Onderwerp starter Noah1996
  • Startdatum

N

Noah1996

Guest
Ik had 2 modderkruipers in een 100l bak en heb ze naar een andere bak verplaatst met een schooltje vijfstreepbarbelen, ook een bak van 100l, maar na een paar dagen is een van de modderkruipers uit de bak geglipt en is daardoor doodgegaan, want ik vond hem s ochtends op de vloer en hij was helemaal verdroogd, de andere modderkruiper deed al heel druk, maar doet nu echt niet normaal hyper, hij blijft heen en weer zwemmen zonder pauze, weet iemand misschien waardoor dit komt? Hij zit nu tijdelijk als enige modderkruiper in het aquarium maar daar wil ik wat aan doen door er een paar bij te doen
 
Kan je wellicht een video posten? Misschien valt ons wat op.
 
Ik neem aan dat je Pangio semicincta (of kuhlii) bedoelt. Zo wel is dit normaal gedrag, vooral als ze alleen of in kleine aantallen zijn.
 
Onlangs heb ik mijn visbestand uitgebreid met vijf van deze modderkruipertjes. Aan de tekening te zien vier van de soort Semicincta en één van een ander type. Deze laatste heeft een aantal dagen als een dolle door het aquarium gezwommen, maar heeft zich inmiddels bij de situatie neergelegd. Nu ligt hij gezellig met zijn verwanten te knabbelen aan het voer.
Af en toe krijgt hij het weer op zijn heupen en zwemt als een dolle door de bak, maar dan duurt het niet lang voor hij z'n rust weer vindt.
 
Heb hier 7 Pangio Oblonga en zie dat gedrag hier ook. Zo te zien meestal een of twee vrouwtjes.
Wel heb ik ergens gelezen dat als ze een soortgelijk gedrag vertonen ze eieren kunnen leggen en dat doen ze dan tussen de drijfplanten.
 
Wat ook kan is dat je aquawater niet zo fijn is voor deze vrijwel schubloze vissen. Aquawater kan heel afgressief werken op de sluimhuid die deze vissen hebben en dat irriteert dan enorm.
Je zou kunnen proberen om een goede waterbereider toe te passen, bv Sera Aquatan. Ik noem deze omdat dat , voor zover mijn ervaring reikt, ddit de enige is die geen plantenvoedingsstoffen (chemisch) bindt, maar wel de vissen een hoop rust gunt. Houd je wel exact aan de voorgeschreven dosering, die is voor zacht en hard water namelijk anders!
 
Is dat drukke gedrag niet tijdens weersveranderingen geweest , bv. komst van een onweer ?
 
Beste mensen! Ik ondervind moment hetzelfde met mijn kuhli's geloof ik. Ik heb een filmpje toegevoegd zodat jullie kunnen kijken of dit ook is wat jullie overkwam. Hoe is het bij jullie destijds afgelopen?
 

Bijlagen

  • IMG_0996.MOV
    14.6 MB
Als ik de video wil afspelen dan loopt de tijd wel maar ik zie geen beeld.
 
Dat probeer ik nog eens. Kijken of deze het wel doet!
 

Bijlagen

  • IMG_0996.mp4
    13.7 MB
Goed, de pangio gaan weer oke! Afgelopen dagen zijn ze weer tot rust gekomen. Gelukkig niets aan de hand. Ik vermoed dat het aan het weer heeft gelegen, met al die stormen de afgelopen tijd!
 
Ik héb er ook 1 in mijn bak maar heb gelezen dat dit ook normaal gedrag is mijn doet het s'avonds en de rest van de dag hangt ie ergens in plantjes of ergens verstopt.
 

Bijlagen

  • 20220318_082106.jpg
    20220318_082106.jpg
    134.7 KB · Weergaven: 136
Hier ook sinds kort Khullii's, 6 vrij jonge beesten op 150L en een zandbodem. Geen van allen graaft zich in en 1 tot soms wel 4 stuks is heel druk "rondjes" aan het zwemmen tegen de stroming van het filter in.

Ze zijn ook wel eens allemaal rustig en er zijn voldoende verstopplekjes (ornamenten en planten)

Waterwaarden zijn goed (druppeltest) en ze krijgen zoal vlokkenvoer (guppy), cichlidenvoer en ze eten ook van het garnalenvoer (compleet).

Eens per dag voer ik de twee jonge dwergklauwkikkertjes diepvries rode muggenlarven en ook daar eten ze van mee.

Ze hebben allemaal een mooie heldere tekening en zitten samen met 2 ramirezi's, 6 kleine roodkopzalmpjes, 1 kleine pleco (vrouwtje), 3 guppies en 3 platy's (en 10 verdwaalde garnalen op dit moment).

De bak wordt wekelijks 30% verschoond en ik heb er twee filters op zitten. 1 grote mechanische en biologische en 1 eheim classic 150 met een fijn filter en purigen korrels.

Ik heb niet het idee dat het te druk is en ze laten elkaar altijd prima met rust.

Iemand nog opmerkingen of tips bij dit verhaal?

Ik kan uiteraard meer info geven zoals waarden (dan meet ik het later op de avond) en filter samenstelling (spoel deze 1x per week om en om even uit)
 
Hier ook sinds kort Khullii's, 6 vrij jonge beesten op 150L en een zandbodem. Geen van allen graaft zich in en 1 tot soms wel 4 stuks is heel druk "rondjes" aan het zwemmen tegen de stroming van het filter in.

Ze zijn ook wel eens allemaal rustig en er zijn voldoende verstopplekjes (ornamenten en planten)

Waterwaarden zijn goed (druppeltest) en ze krijgen zoal vlokkenvoer (guppy), cichlidenvoer en ze eten ook van het garnalenvoer (compleet).

Eens per dag voer ik de twee jonge dwergklauwkikkertjes diepvries rode muggenlarven en ook daar eten ze van mee.

Ze hebben allemaal een mooie heldere tekening en zitten samen met 2 ramirezi's, 6 kleine roodkopzalmpjes, 1 kleine pleco (vrouwtje), 3 guppies en 3 platy's (en 10 verdwaalde garnalen op dit moment).

De bak wordt wekelijks 30% verschoond en ik heb er twee filters op zitten. 1 grote mechanische en biologische en 1 eheim classic 150 met een fijn filter en purigen korrels.

Ik heb niet het idee dat het te druk is en ze laten elkaar altijd prima met rust.

Iemand nog opmerkingen of tips bij dit verhaal?

Ik kan uiteraard meer info geven zoals waarden (dan meet ik het later op de avond) en filter samenstelling (spoel deze 1x per week om en om even uit)
Catappa bladeren! Vinden ze heerlijk om onder te verstoppen en het werkt ph verlagend, en heeft ook hele gezonde eigenschappen. Sommige vissen eten er van zoals ancistrus maar ook guppys en platys kunnen daar van eten. Guppys en platys doen het wel beter in grotere groepen. De catappa bladeren laten ook een kleuring los wat in mijn ogen ook een mooi en natuurlijk gezicht geeft aan het water.
 
Die heb ik er toevallig vandaag uit gehaald, maar ook daar zaten ze niet echt onder.

Ph is doorgaans 8 en kH 5 tot 6 en volgens mij dus al vrij laag
 
Die heb ik er toevallig vandaag uit gehaald, maar ook daar zaten ze niet echt onder.

Ph is doorgaans 8 en kH 5 tot 6 en volgens mij dus al vrij laag
8 is tegen de hoge kant. Het verschil tussen ph 7 en 8 is 14x daar verkijken mensen zich op. Ph 8 is 14 keer hoger dan ph 7. Waarom er uit gehaald? 😄 In principe kan het geen kwaad om ze in je water te laten vergaan. Zo heel veel belasting zou het niet geven. En als ze er onder verstopt zitten zie je ze niet he dus hoe weet je dat ze er niet soms onder verstopt zaten 😏😆
 
Je kan er nog wel onder gluren :) en ik zat met corona thuis en ongeveer 6u per dag voor de bak haha.

Ik zal er een nieuw blad in gooien en zo eens even meten.

Het lijkt mij zelfs dat ze het leuk vinden om zo actief te zwemmen bij de stroming. Ze zoeken het echt op.
 
Je kan er nog wel onder gluren :) en ik zat met corona thuis en ongeveer 6u per dag voor de bak haha.

Ik zal er een nieuw blad in gooien en zo eens even meten.

Het lijkt mij zelfs dat ze het leuk vinden om zo actief te zwemmen bij de stroming. Ze zoeken het echt op.
Klopt dat kan tekenen van paringsgedrag zijn. Als ze druk tegen het glas doen is het een goed teken of ze moeten opgejaagd worden maar dat is niet echt het geval waarschijnlijk


Je kan er nog wel onder gluren
Stiekemert 😁
 
Dan hoef ik mij voorlopig nog nergens zorgen over te maken :)

De roodkop zalmpjes zijn ook hele goede graadmeters wat waterkwaliteit betreft hoorde ik. Die zijn echt fel rood.

Er zijn een hoop meningen op het WWW en het is lastig filteren als beginner. Zo worstel ik ook nog met het filter en de opbouw / liters per uur maar dat is voor een ander topic :)
 
Meetresultaten:
NO2: minder dan 0,3 mg/l
PH is 8.0
KH: 5 druppels tot verkleuren
GH: 6 druppels tot verkleuren
NH4: 0,2 mg/l

Teststrip
Nitriet 0
Nitraat 0
GH tussen 4 en 7
KH 6
PH 6.4
Chlorine 0
 
Ik heb 3 pangio kuhlii's in mijn bak, 1 daarvan schoot ook elke dag zo door de bak maar sinds een maand of 2 laat hij zich bijna niet meer zien.. 😅 De andere 2 zie ik vaak wel rondscharrelen door de bak, maar die ene die eerst altijd zo actief was zie ik echt bijna nooit meer..
 
Het is lastig af te lezen, voor de zekerheid heb ik hem hier als 0,2 genoteerd.

Na dit topic heb ik even gefilterd over actief kool en is alles weer binnen de perken.

Echter nog steeds hetzelfde gedrag. Verder ogen ze gezond, kleurrijk, actief, speuren de hele dag en nacht de bodem af. Enige wat ze niet kunnen is zich verstoppen in het zand. Het lijkt wel te compact.
 
Ik zie mijn modderkruipers alleen heel soms als ze eten zoeken maar voor de rest zie ik ze niet. Ze hebben vorig jaar wel eens snachts tegen het raam aan gezwommen als een malle, maar sinds er andere vissen bijzitten doen ze dat niet meer. Ze zijn bescheiden denk ik
 

Terug
Bovenaan