Monster aquarium to be


mss zei:
Waarom de hoogte heeft dit een speciale reden?. Ik bedoel een hoge bak is uiteraard maar maar 2700 mm is iets wat te veel in mijn ogen. Had handiger geweest als je meer diepte had dit is voor veel vissen belangrijker dan de hoogte uiteraard je zult er een reden voor hebben.

Ik zelf heb ook veel informatie verzameld over de Hystrix maar ik heb toch andere informatie op het forum gekregen als jou 150 x 70 zou als op groei aquarium goed kunnen maar als uiteindelijk bak te klein. en als je de Peruaanse hebt is dat al heel snel te klein. Braziliaanse kunnen er wel 1 jaar in en daarna moeten ze een stuk groter zeker 100 cm diepte aanhouden het zijn erg actieve vissen en kunnen goed met 4 stuk samen leven dit geeft zelfs een mooi gedrag en in tegenstelling tot de echt grootte 60-90 cm. Kun je het aquarium prachtig voor ze inrichten.

Ik maar denk dat mijn aquarium hoog zou worden ;). Misschien de bioloog iets kleiner maken en er een Vijverfilter onderzetten heb ik ook en ben ik zeer tevreden mee

De hoogte is eigenlijk puur en alleen omdat ik een aquarium wil dat van vloer tot plafond loopt. De diepte zou ik erg graag meer willen maken maar dan wordt de doorloop naar de keuken te krap.
In eerste instantie was het mijn idee om het aquarium door te laten lopen naar de bovenverdieping, echter zou dat de constructie te zeer verzwakken en hadden we geen idee hoe we een glasplaat van 5x2.7 meter door een gat in de vloer te kunnen steken.
Dan zou het dak er af moeten en dat vond ik een beetje overdreven.
 
Richvio zei:
Komt hij in een draagmuur te staan ?
Hij komt niet in een draagmuur te staan, wel tegen 2 draagmuren aan.
De achterkant en linkerkant van de bak komen tegen 2 draagmuren te staan.
De rechterkant en voorkant (natuurlijk) staan vrij.
 
ThaiFisherman zei:
mss zei:
Waarom de hoogte heeft dit een speciale reden?. Ik bedoel een hoge bak is uiteraard maar maar 2700 mm is iets wat te veel in mijn ogen. Had handiger geweest als je meer diepte had dit is voor veel vissen belangrijker dan de hoogte uiteraard je zult er een reden voor hebben.

Ik zelf heb ook veel informatie verzameld over de Hystrix maar ik heb toch andere informatie op het forum gekregen als jou 150 x 70 zou als op groei aquarium goed kunnen maar als uiteindelijk bak te klein. en als je de Peruaanse hebt is dat al heel snel te klein. Braziliaanse kunnen er wel 1 jaar in en daarna moeten ze een stuk groter zeker 100 cm diepte aanhouden het zijn erg actieve vissen en kunnen goed met 4 stuk samen leven dit geeft zelfs een mooi gedrag en in tegenstelling tot de echt grootte 60-90 cm. Kun je het aquarium prachtig voor ze inrichten.

Ik maar denk dat mijn aquarium hoog zou worden ;). Misschien de bioloog iets kleiner maken en er een Vijverfilter onderzetten heb ik ook en ben ik zeer tevreden mee

De hoogte is eigenlijk puur en alleen omdat ik een aquarium wil dat van vloer tot plafond loopt. De diepte zou ik erg graag meer willen maken maar dan wordt de doorloop naar de keuken te krap.
In eerste instantie was het mijn idee om het aquarium door te laten lopen naar de bovenverdieping, echter zou dat de constructie te zeer verzwakken en hadden we geen idee hoe we een glasplaat van 5x2.7 meter door een gat in de vloer te kunnen steken.
Dan zou het dak er af moeten en dat vond ik een beetje overdreven.

Zie ook graag antwoord op de rest ;). Duidelijk 2700 mm is al overdreven als je mij vraagt maar als kan waarom niet ;) ik ga max voor 120 cm hoog zat.

zal wel overstap zijn van dat kleine bakje naar dit. Las dat je er roofvissen in wilt houden tja is persoonlijk maar onthoud dat je er weinig soorten in kunt houden door je diepte 70 cm is een mooi diepte voor vele vissen maar rovers (die jij waarschijnlijk in gedachten hebt) worden groot,zwemmen veel,hebben dus veel ruimte nodig om elkaar te kunnen vermijden.
 
Heb je er al overnagedacht om enkel de voorruit in glas te maken en de rest in hout?
Ooit een filmpje gezien van een bak waar ze de wanden hadden opgebouwd uit balken van 4 x 12 (cls) op elkaar te lijmen en schroeven
nadien afgewerkt met vloeibare vijverfolie.

Jb Malawi
 
mss zei:
ThaiFisherman zei:
mss zei:
Waarom de hoogte heeft dit een speciale reden?. Ik bedoel een hoge bak is uiteraard maar maar 2700 mm is iets wat te veel in mijn ogen. Had handiger geweest als je meer diepte had dit is voor veel vissen belangrijker dan de hoogte uiteraard je zult er een reden voor hebben.

Ik zelf heb ook veel informatie verzameld over de Hystrix maar ik heb toch andere informatie op het forum gekregen als jou 150 x 70 zou als op groei aquarium goed kunnen maar als uiteindelijk bak te klein. en als je de Peruaanse hebt is dat al heel snel te klein. Braziliaanse kunnen er wel 1 jaar in en daarna moeten ze een stuk groter zeker 100 cm diepte aanhouden het zijn erg actieve vissen en kunnen goed met 4 stuk samen leven dit geeft zelfs een mooi gedrag en in tegenstelling tot de echt grootte 60-90 cm. Kun je het aquarium prachtig voor ze inrichten.

Ik maar denk dat mijn aquarium hoog zou worden ;). Misschien de bioloog iets kleiner maken en er een Vijverfilter onderzetten heb ik ook en ben ik zeer tevreden mee

De hoogte is eigenlijk puur en alleen omdat ik een aquarium wil dat van vloer tot plafond loopt. De diepte zou ik erg graag meer willen maken maar dan wordt de doorloop naar de keuken te krap.
In eerste instantie was het mijn idee om het aquarium door te laten lopen naar de bovenverdieping, echter zou dat de constructie te zeer verzwakken en hadden we geen idee hoe we een glasplaat van 5x2.7 meter door een gat in de vloer te kunnen steken.
Dan zou het dak er af moeten en dat vond ik een beetje overdreven.

Zie ook graag antwoord op de rest ;). Duidelijk 2700 mm is al overdreven als je mij vraagt maar als kan waarom niet ;) ik ga max voor 120 cm hoog zat.

zal wel overstap zijn van dat kleine bakje naar dit. Las dat je er roofvissen in wilt houden tja is persoonlijk maar onthoud dat je er weinig soorten in kunt houden door je diepte 70 cm is een mooi diepte voor vele vissen maar rovers (die jij waarschijnlijk in gedachten hebt) worden groot,zwemmen veel,hebben dus veel ruimte nodig om elkaar te kunnen vermijden.

Ook even wat meer over de hystrix gelezen en ben het met je eens. Dit zou te klein zijn. Hooguit mannen zouden er in kunnen maar dat is vragen om problemen. Daar zal ik dus helaas van af moeten zien.
Wat betreft de bioloog in combinatie met een vijverfilter lijkt mij ook een erg goed idee.
Ik had voor de bioloog gekozen omdat ik altijd met een bioloog werk en dat erg fijn vind werken, maar het idee met een vijverfilter combineren spreekt mij ook erg aan. Ook in verband met het onderhoud.
In mijn vorige woning had ik een bak van 3x1x1, deze is bij de verhuizing overgenomen door de toenmalige kopers. Dus ben de grote formaten wel enigszins gewend.

Het idee van rovers is nog niet meer dan een idee en ik sta voor alle andere idee�n open.
Ook gedacht om er een school altums in te zetten met een groep geophagus o.i.d.
Pauwogen ook in gedachten gehad, piranha's natuurlijk ook omdat ze in mijn andere bak zitten.
Maar ik hoor graag suggesties!
 
Jb Malawi zei:
Heb je er al overnagedacht om enkel de voorruit in glas te maken en de rest in hout?
Ooit een filmpje gezien van een bak waar ze de wanden hadden opgebouwd uit balken van 4 x 12 (cls) op elkaar te lijmen en schroeven
nadien afgewerkt met vloeibare vijverfolie.

Jb Malawi
Zeker over nagedacht, maar over het algemeen zijn houten aquaria iets lekkage gevoeliger. Omdat het aquarium vast komt te staan tegen een muur is het enige risico dat de hoeken gaan lekken, dit is van binnen in het aquarium te verhelpen.
Wanneer in een houten bak een lekkage ontstaat (welke zich dan overal kan bevinden) is het moeilijker deze te lokaliseren en komt het vocht niet weg. Gaat het hout rotten en krijg je zwakke plekken.
Vandaar is de keuze voor glas (of acryl) gemaakt.
 
Oke. Dat scheelt alweer :) ik dacht dat hij in de muur kwam zeg maar. Dingen net als doorvoeren zijn die ook met draad van een 12 cm te krijgen of moet je deze ook laten maken?
 
Richvio zei:
Oke. Dat scheelt alweer :) ik dacht dat hij in de muur kwam zeg maar. Dingen net als doorvoeren zijn die ook met draad van een 12 cm te krijgen of moet je deze ook laten maken?

Doorvoeren zijn wel te krijgen, veelal in de vijverbranche.
Mochten er dingen zijn die we niet kunnen krijgen kunnen we zelf fabriceren op de draaibank.
 
Doorvoeren uit de vijverbranche heb ik zelf ook. Maar bij mij was het 25mm en dat ging nog net. Dus ik weet niet of je ze met verlengde draad kunt krijgen. Vandaar mijn vraag
 
Richvio zei:
Doorvoeren uit de vijverbranche heb ik zelf ook. Maar bij mij was het 25mm en dat ging nog net. Dus ik weet niet of je ze met verlengde draad kunt krijgen. Vandaar mijn vraag

Wat niet te krijgen is kan gemaakt worden, ben nog niets tegen gekomen in de aquariumbranche wat niet te maken is.
Dus dat moet wel gaan lukken.
 
ThaiFisherman zei:
mss zei:
ThaiFisherman zei:
mss zei:
Waarom de hoogte heeft dit een speciale reden?. Ik bedoel een hoge bak is uiteraard maar maar 2700 mm is iets wat te veel in mijn ogen. Had handiger geweest als je meer diepte had dit is voor veel vissen belangrijker dan de hoogte uiteraard je zult er een reden voor hebben.

Ik zelf heb ook veel informatie verzameld over de Hystrix maar ik heb toch andere informatie op het forum gekregen als jou 150 x 70 zou als op groei aquarium goed kunnen maar als uiteindelijk bak te klein. en als je de Peruaanse hebt is dat al heel snel te klein. Braziliaanse kunnen er wel 1 jaar in en daarna moeten ze een stuk groter zeker 100 cm diepte aanhouden het zijn erg actieve vissen en kunnen goed met 4 stuk samen leven dit geeft zelfs een mooi gedrag en in tegenstelling tot de echt grootte 60-90 cm. Kun je het aquarium prachtig voor ze inrichten.

Ik maar denk dat mijn aquarium hoog zou worden ;). Misschien de bioloog iets kleiner maken en er een Vijverfilter onderzetten heb ik ook en ben ik zeer tevreden mee

De hoogte is eigenlijk puur en alleen omdat ik een aquarium wil dat van vloer tot plafond loopt. De diepte zou ik erg graag meer willen maken maar dan wordt de doorloop naar de keuken te krap.
In eerste instantie was het mijn idee om het aquarium door te laten lopen naar de bovenverdieping, echter zou dat de constructie te zeer verzwakken en hadden we geen idee hoe we een glasplaat van 5x2.7 meter door een gat in de vloer te kunnen steken.
Dan zou het dak er af moeten en dat vond ik een beetje overdreven.

Zie ook graag antwoord op de rest ;). Duidelijk 2700 mm is al overdreven als je mij vraagt maar als kan waarom niet ;) ik ga max voor 120 cm hoog zat.

zal wel overstap zijn van dat kleine bakje naar dit. Las dat je er roofvissen in wilt houden tja is persoonlijk maar onthoud dat je er weinig soorten in kunt houden door je diepte 70 cm is een mooi diepte voor vele vissen maar rovers (die jij waarschijnlijk in gedachten hebt) worden groot,zwemmen veel,hebben dus veel ruimte nodig om elkaar te kunnen vermijden.

Ook even wat meer over de hystrix gelezen en ben het met je eens. Dit zou te klein zijn. Hooguit mannen zouden er in kunnen maar dat is vragen om problemen. Daar zal ik dus helaas van af moeten zien.
Wat betreft de bioloog in combinatie met een vijverfilter lijkt mij ook een erg goed idee.
Ik had voor de bioloog gekozen omdat ik altijd met een bioloog werk en dat erg fijn vind werken, maar het idee met een vijverfilter combineren spreekt mij ook erg aan. Ook in verband met het onderhoud.
In mijn vorige woning had ik een bak van 3x1x1, deze is bij de verhuizing overgenomen door de toenmalige kopers. Dus ben de grote formaten wel enigszins gewend.

Het idee van rovers is nog niet meer dan een idee en ik sta voor alle andere idee�n open.
Ook gedacht om er een school altums in te zetten met een groep geophagus o.i.d.
Pauwogen ook in gedachten gehad, piranha's natuurlijk ook omdat ze in mijn andere bak zitten.
Maar ik hoor graag suggesties!

Fijn te lezen dat je het advies aanneemt. Prachtige soort maar het is een soort die echt flinke eisen stelt net zo als de andere roggen en denk dat voor elke vis we beste willen maar zeker vissen in die prijsklasse.

Roofvissen zijn leuk maar vind altijd dat je jezelf dan beperkt (als dat iets voor je is top).
 
Jb Malawi zei:
dit was het voorbeeld waarover ik het had

2700 gallon aquarium

Jammer van de wir war van soorten, maar qua stock veel beter dan menig groot aquarium. Meeste mensen douwen ze volledig vol.

Mooiste is 4/5 soorten en dan flink groep school vissen,groep cichliden,groep oppervlakte zwemmers en wat meerval achtige
 
mss zei:
Jb Malawi zei:
dit was het voorbeeld waarover ik het had

2700 gallon aquarium

Jammer van de wir war van soorten, maar qua stock veel beter dan menig groot aquarium. Meeste mensen douwen ze volledig vol.

Mooiste is 4/5 soorten en dan flink groep school vissen,groep cichliden,groep oppervlakte zwemmers en wat meerval achtige [/quote

Zo had ik het ook in gedachten.
Zat te denken aan een flinke school maanvissen in wildkleur ongeveer 40/50 stuks.
Een aantal geophagus of iets dergelijks en een koppel Vieja Synspilum.
Mooie mesvis er bij. Aantal panaques...

Maar wat zou hier qua oppervlakte vis bij kunnen?
Welke Z.A. vis blijft mooi aan de oppervlakte, bijlzalmpjes lijken me te klein.
 
ThaiFisherman zei:
mss zei:
Jb Malawi zei:
dit was het voorbeeld waarover ik het had

2700 gallon aquarium

Jammer van de wir war van soorten, maar qua stock veel beter dan menig groot aquarium. Meeste mensen douwen ze volledig vol.

Mooiste is 4/5 soorten en dan flink groep school vissen,groep cichliden,groep oppervlakte zwemmers en wat meerval achtige [/quote

Zo had ik het ook in gedachten.
Zat te denken aan een flinke school maanvissen in wildkleur ongeveer 40/50 stuks.
Een aantal geophagus of iets dergelijks en een koppel Vieja Synspilum.
Mooie mesvis er bij. Aantal panaques...

Maar wat zou hier qua oppervlakte vis bij kunnen?
Welke Z.A. vis blijft mooi aan de oppervlakte, bijlzalmpjes lijken me te klein.

Vieja is geen ZA maar neem aan dat je dit weet, En 40/50 maanvissen lijkt me iets overdreven wat mij betreft denk 15-20 moet kunnen afhankelijk van welke soort en waarom overdreven je hebt maar een kleine diepte in verhouding.

Wat betreft je geo zal best gaan maar zijn redelijk druk als dat niet erg is top is het wel misschien Cupido of wavrini stuk of 15.

Probleem is waar je mee moet oppassen is dat je 'weinig' oppervlakte hebt. Dus misschien is 20 maanvissen zelfs al veel denk dat ik persoonlijk max 15 Altums erin zou doen.

100 diamantzalmen of iets groters kan ook maar dan kun je uiteraard minder aantallen denk aan kleinere Acestrorhynchus soort of Leporinus soort

10-15 Biotodoma
meervallen (niet perse mijn ding)
Ctenolucius hujeta 5 stuk voor aan oppervlakte mooi rover of een copella soort.
 
thaifisserman ben jij een secret miljonair :p wat een dure bak haha
 
Supergaaf project. Hier kan ik alleen maar bewondering voor hebben. Als ik zo'n aqua zou voorstellen aan de vrouw zou ze me gelijk uit huis gooien :).

Het is alleen jammer dat je hem niet dieper kan maken dan 70 cm...

Dit ga ik zeker volgen!

Groeten Leopard
 
BettaFish96 zei:
thaifisserman ben jij een secret miljonair :p wat een dure bak haha

Haha was dat maar waar!

En het zal inderdaad een dure bak worden.
Gelukkig kan ik zelf met mijn werknemers erg veel.
Dus dat scheelt een hoop, neemt een hoop kosten weg.
Wat we tot nu toe beraamd hebben zal de bak op een �30.000,- uitkomen.
Qua budget hebben we rekening gehouden met �40.000,-
Hier heb ik 10 jaar voor gespaard, het was dat of een 2e hands sportauto.
Maar ik denk dat ik hier langer plezier van zal hebben.
 
mss zei:
ThaiFisherman zei:
mss zei:
Jb Malawi zei:
dit was het voorbeeld waarover ik het had

2700 gallon aquarium

Jammer van de wir war van soorten, maar qua stock veel beter dan menig groot aquarium. Meeste mensen douwen ze volledig vol.

Mooiste is 4/5 soorten en dan flink groep school vissen,groep cichliden,groep oppervlakte zwemmers en wat meerval achtige [/quote

Zo had ik het ook in gedachten.
Zat te denken aan een flinke school maanvissen in wildkleur ongeveer 40/50 stuks.
Een aantal geophagus of iets dergelijks en een koppel Vieja Synspilum.
Mooie mesvis er bij. Aantal panaques...

Maar wat zou hier qua oppervlakte vis bij kunnen?
Welke Z.A. vis blijft mooi aan de oppervlakte, bijlzalmpjes lijken me te klein.

Vieja is geen ZA maar neem aan dat je dit weet, En 40/50 maanvissen lijkt me iets overdreven wat mij betreft denk 15-20 moet kunnen afhankelijk van welke soort en waarom overdreven je hebt maar een kleine diepte in verhouding.

Wat betreft je geo zal best gaan maar zijn redelijk druk als dat niet erg is top is het wel misschien Cupido of wavrini stuk of 15.

Probleem is waar je mee moet oppassen is dat je 'weinig' oppervlakte hebt. Dus misschien is 20 maanvissen zelfs al veel denk dat ik persoonlijk max 15 Altums erin zou doen.

100 diamantzalmen of iets groters kan ook maar dan kun je uiteraard minder aantallen denk aan kleinere Acestrorhynchus soort of Leporinus soort

10-15 Biotodoma
meervallen (niet perse mijn ding)
Ctenolucius hujeta 5 stuk voor aan oppervlakte mooi rover of een copella soort.

Ok de maanvissen was een beetje hoog gegrepen inderdaad.
De Vieja is inderdaad niet ZA maar wel een van mijn favoriete cichlides.
Heb er in mijn vorige aquarium een aantal gehad.

Meervallen die ik echt mooi zou vinden worden te groot voor deze bak.
De Ctenos vind ik een erg goed idee en staat genoteerd, dank daarvoor!
 
Je weet dat Vieja qua waterwaarden uberhaupt niet met ZA samen gaat moet veel harder water hebben, en of Vieja x maanvis nu zo'n goede optie is ik betwijfel het zou of een of andere doen. Je wilt uiteindelijk genieten van de bak en rust hebben toch?.

Ctenos is een leuke soort heb ze bij iemand gezien actief en mooi qua vorm.
 
Indrukwekkend aquarium dat je gaat bouwen,
Alleen zie ik wel een paar nadelen/uitdagingen met een waterhoogte van 2,7m
Kan me voorstellen dat het afhevelen van de bodem wat lastig gaat worden :)
Ik weet niet of je er ook veel planten in wilt gaan zetten maar qua verlichtig zie ik ook nog wel een uitdaging,
Een normale tl of led lamp zal op de bodem nooit genoeg lichtopbrengst leveren.
En een HQI straler heeft weer een erg smal kleurenspectrum waardoor de planten ook niet goed zullen groeien.
Qua inrichting kun je in ieder geval alle kanten op, ipv een stukje kienhout kun je er gewoon een complete boomstronk in kwijt :D
Heb je ook al nagedacht over hoe je het wilt gaan verwarmen?
 
Ik zou Jos Hut wel eens willen horen over het aantal maanvissen in deze bak.

~ Ivo
 
mark100186 zei:
Indrukwekkend aquarium dat je gaat bouwen,
Alleen zie ik wel een paar nadelen/uitdagingen met een waterhoogte van 2,7m
Kan me voorstellen dat het afhevelen van de bodem wat lastig gaat worden :)
Ik weet niet of je er ook veel planten in wilt gaan zetten maar qua verlichtig zie ik ook nog wel een uitdaging,
Een normale tl of led lamp zal op de bodem nooit genoeg lichtopbrengst leveren.
En een HQI straler heeft weer een erg smal kleurenspectrum waardoor de planten ook niet goed zullen groeien.
Qua inrichting kun je in ieder geval alle kanten op, ipv een stukje kienhout kun je er gewoon een complete boomstronk in kwijt :D
Heb je ook al nagedacht over hoe je het wilt gaan verwarmen?

Planten zullen er niet veel in komen. Vooral kien en mangrovehout.
Dus qua verlichting wordt het vooral kijken wat het mooist oogt.
Persoonlijk lijkt het mij wel mooi als je van licht naar donker kunt zien in de bak.


Bodem afhevelen zal niet nodig zijn, onder de kiezelbodem komt een rooster te liggen, vanaf daar wordt het water naar de overloop geleid waar het mee gaat in de overloop.
Zo zal tussen de kiezel niets (of vrijwel niets) blijven liggen.

Verdere materialen voor schoonmaak zijn allemaal verlengd.

Verwarmen zal in de bioloog gebeuren dmv aardwarmte en zonne-energie.
Bijkomstig voordeel van werken met aardwarmte is dat het zomers ook als koeling kan dienen mocht dat nodig zijn. Zonnepanelen liggen reeds op het dak, deze hebben voorheen de werkplaats van stroom voorzien, deze is nu weg en kunnen gebruikt gaan worden voor het aquarium.
 
mss zei:
Je weet dat Vieja qua waterwaarden uberhaupt niet met ZA samen gaat moet veel harder water hebben, en of Vieja x maanvis nu zo'n goede optie is ik betwijfel het zou of een of andere doen. Je wilt uiteindelijk genieten van de bak en rust hebben toch?.

Ctenos is een leuke soort heb ze bij iemand gezien actief en mooi qua vorm.

Ik heb in mijn vorige bak de vissen gewoon samen gehouden.
Kreeg de maanvissen en Synspilum van dezelfde kweker en kweekte ze op zelfde waarden.

In de natuur zal het zeker afwijken, maar nakweek dieren hebben hier een stuk minder last van.

Qua drukte houd ik wel van een beetje beweging in de bak, geen strijd, maar een beetje activiteit is niet verkeerd.
 
Ik vind de prijs nog wel meevallen eigenlijk! :p
Zeker voor al dat glas wat je nodig hebt.

Menig giga koivijver is duurder..
Staat het idee van een bioloog vast? Moest gelijk denken aan een sieve of een ultrabead voor zo'n bak. Eventueel ozon erop, UV, airlift en skimmer, en dan gaan met die banaan :D
Ook nagedacht om de boel met betonblokken te bouwen en vloeibaar vijverfolie te gebruiken? En dan glas aan de voorkant.
Ik zeg maar wat hoor ;) heb niet alles gelezen dus waarschijnlijk staan je plannen al behoorlijk vast.

Ik blijf deze volgen in ieder geval! Ben een autofan maar als ik in jouw schoenen had gestaan had ik dezelfde keuze gemaakt denk ik :D
 
Je zou natuurlijk ook voor een mooie groep Achirussen kunnen gaan in plaats van roggen :p
 
Respect voor zo'n bak.

Zijn er al foto's van waar je de bak gaat maken? voorbereidingen etc.
 
Ik heb het topic doorgelezen: een kolossale bak. Ik zou de diepte liever wat groter zien en de hoogte wat minder net zoals al in een van de reacties staat.

In het Noorder Dierenpark is in een nog groter dierenverblijf in de jaren 90 een groep van 35 Peru Altums geplaatst. Dit " aquarium" is in het Americasa van het dierenpark en is ook ongeveer 2,7 meter hoog en heeft een inhoud van duizenden liters.

Wat valt hierbij op: de maanvissen zijn uitgegroeid tot afmetingen die ze nooit bereiken in een normaal aquarium. Koppels hebben alle ruimte om zich af te zonderen voor een paring. Vallisneria gigantea groeide prima in dit verblijf, andere planten niet.

Bij het monster aquarium uit dit topic zou ik geen Peru Altums kiezen maar Eimekeis. Die worden groter. Qua aantal kunnen er natuurlijk erg veel maanvissen in. Ik zou een start maken met 40 stuks en die laten opgroeien tot ze volwassen zijn.

Algeneters zoals plecostomussen etc zou ik er niet bij in doen. Ze worden in een dergelijke bak ook kolossaler die grote zuignappen in combinatie met maanvissen spreekt mij niet aan.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Heel leuk project ben echt benieuwd naar eerste foto's.
Als oppervlaktevis zou ik wel voor bijlzalm durven gaan, leven die niet in een gelijkaardig biotoop als de scalaren ?
Je hebt soorten die rond de 9cm groot worden ook, zie http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/ca ... bijlzalmen

Veel succes en vergeet niet af en toe een foto van de bouw te posten ook !
 
Ik kijk verschillende programma's op tv i.v.m. aquariums.
Wat ik daar vaak tegen kom, is dat men aquariums maakt van een dik soort plexiglas.

Ik weet niet hoe en wat, ben niet zo technisch. Weet niet of dit eventueel goedkoper zou zijn?
En of dit een manier van werken is die jij wilt.
 

Terug
Bovenaan