Moraine keien


DenDaFF

Well-known member
Lid geworden
12 november 2018
Berichten
222
Leeftijd
41
Hallo,

Na lang zoeken heb ik mijn zoektocht naar mooie maaskeien in de buurt opgegeven.
Vandaag kleine hoeveilheid moraine keien gekocht.
Iemand ervaring hiermee in het aquarium? Kunnen deze zonder waterwaardes te wijzigen?
Ik vind het mooie stenen. Maar wel gemerkt met zoutzuurtest dat 1 op 2 begint te bruisen en dus kalk bevat.
Ze bekeken me wat raar in tuincentrum met fles zuur en pipet maar dat neem ik er bij :D.

Enfin, een aantal stenen die geen reactie gaven met het zuur meegebracht.
Nu koken en de bak in?

keien.jpg


Gr,
DaFF
 
Ja, goed plan.
Wat is de pH van je water? Want als je water neutraal of basisch is, hoef je helemaal niet bang te zijn dat je stenen je water veranderen.
 
Steen koken? :LOL:

Ga er niet vanuit dat deze stenen wat afgeven, had je ze wel eerst schoongemaakt (dat het geen stof is geweest...). Zachte delen etc zullen door de rivieren al weggesleten zijn, dan zou er weinig van de steen overgebleven zijn.
 
Je weet niet met wat voor bestrijdingsmiddelen of andere rare vervuiling ze mee in contact geweest zijn. Ik weet niet hoe kwetsbaar de dieren van TS is, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen. En kokend water er over zal de meeste vervuiling wel verwijderen.
 
is het dan zo abnormaal? Na schoonmaken dompel ik steen/hout ALTIJD in kokend water alvorens ik het in men aquarium doe.
In mijn hoofd is dan alle viezigheid dood/weg :cool:
 
In mijn ogen niet, ik vind het maar eng om iets uit een tuincentrum zonder maatregelen in een aquarium te doen. Iets uit het bos ben ik dan minder bang voor.
 
Stenen koken heb ik ook nog nooit gehoord 😂 maar ik ben niet zo bang voor ziekten oid. Dingen uit de natuur gaan ook altijd direct de bak in zonder issues.
Zo lang de stenen geen pure kalk zijn of je een extreem zacht en zure bak hebt zou ik me niet zo druk maken.
 
Daarom zei ik ook dat ik voor dingen uit het bos niet zo bang ben.
Maar dingen als stenen die door tuincentrummedewerkers niet als kwetsbaar beschouwd worden, kunnen makkelijk samen vervoerd zijn met één of ander gif, en dan hoeft er maar één lekke zak tussen te zitten om alle stenen behoorlijk giftig voor je aquariumbewoners te maken. Better safe then sorry.
 
Gewoon afspoelen moet voldoende zijn, evt met borsteltje.
Kokend water en hout... afspoelen oke maar niet erin koken dan gaan de vezelf kappot en je hout eerder rotten.
 
merci allen voor jullie mening.
Moesten jullie interesse hebben in het vervolg:
 

Terug
Bovenaan