Morichales biotoop


Even weer een update. Inmiddels is er veel veranderd in het aquarium. De twee Ramirezi vrouwtjes bleken niet goed met elkaar te gaan. Een vrouwtje is verhuisd naar het aquarium van een vriendin. Nu gaat het ene vrouwtje met het mannetje heel goed samen! Het mannetje is wel 3x zo groot als het vrouwtje, ik denk door dominantie bij het voeren?
IMG_20181024_142618.jpg
IMG_20181024_142715.jpg

Daarnaast is er aanzienlijk meer hout in het aquarium geplaatst. Vanochtend weer een nieuw stuk zoals te zien is op de onderstaande foto.
IMG_20181024_142440.jpg


Van dezelfde vriendin heb ik trouwens nog 5 zeer bijzondere vissen gekregen. Via via had ze een hele stapel vissen gekregen van iemand die er niet meer voor wilde zorgen(en ze schaamteloos ook al een jaar geen eten had gegeven...). Wegens een te druk aquarium heb ik van haar 3 kardinaal tetra's, een kegelvlekbarbeel en een Hengelo kegelvlekbarbeel gekregen. De kegelvlekbarbelen passen eigenlijk niet in het Morichales thema, maar beide visjes zijn erg sociaal en leuk.

Ik hoop binnen nu en een paar weken meer kegelvlekbarbelen aan te kopen zodat ze meer in groepen zitten dan nu. Wel twijfel ik nog hoe ik dit het beste aan kan pakken, een soort uitkiezen en laten overheersen of beide soorten bijkopen? Hebben jullie tips?
Daarnaast twijfel ik of ik nog wat kardinaal tetra's erbij zal kopen, is dit slim? Ik wil liever geen te druk aquarium, maar ik wil de groepsvissen ook niet in te kleine groepen laten leven.

Mocht iemand ideeën hebben dan hoor ik het graag!
 
Hoe gaat het met dit project? Wat heb je ervan geleerd?

Ik hoop binnen nu en een paar weken meer kegelvlekbarbelen aan te kopen zodat ze meer in groepen zitten dan nu. Wel twijfel ik nog hoe ik dit het beste aan kan pakken, een soort uitkiezen en laten overheersen of beide soorten bijkopen? Hebben jullie tips?
Daarnaast twijfel ik of ik nog wat kardinaal tetra's erbij zal kopen, is dit slim? Ik wil liever geen te druk aquarium, maar ik wil de groepsvissen ook niet in te kleine groepen laten leven.

Mocht iemand ideeën hebben dan hoor ik het graag!
Zelf ga ik eerder voor één flitsende groep, dan meerdere kleine groepjes. Anders wordt het juist erg druk qua verschillende visjes. Bon, graag lees ik wat je hebt aangekocht.
 
Hallo allemaal! Inmiddels is het alweer een hele tijd geleden dat ik een update heb gegeven. Er is best veel gebeurt. Ondanks de sporadische aanwezigheid van planten in de Morichales, wilde ik toch graag waterplanten in mijn aquarium. Omdat ik het lastig vond om de juiste waterplanten te vinden die binnen de biotoop passen en die niet worden opgegeten door mijn vissen (heb er vele uitgeprobeerd) heb ik gekozen om te zoeken naar waterplanten uit Zuid-Amerika. Daarbij ben ik uitgekomen op een plantensoort uit de Echinodorus familie en Lysimachia familie. De Lysimachia komt niet uit Zuid-Amerika en heb ik enkel gekocht omdat ik wist dat deze plant goed en snel groeit, in de hoop dat deze niet wordt opgegeten. Helaas is er nog maar weinig van de plant over inmiddels. Omdat ik het mooier en passender vind, ga ik binnenkort de Lysimachia eruit halen en alleen de Echinodorus behouden. Deze past wel heel goed en wordt geheel met rust gelaten voor zover het nu lijkt.

In de vis aantallen is ook nog wat veranderd: mijn laatste Ramirezi vrouwtje, beide Kegelvlekbarbelen en een van de 5 Corydoras visjes zijn helaas overleden. Verder heb ik nog niks bijgekocht, ik wil het liever niet te druk maken. Er zijn dus nu nog over:
1 Ramirezi man
2 Kardinaal tetra's
4 Corydoras Trillineatussen
3 Loricaria Parva's

Het Ramirezi mannetje is nu wel enorm schuw geworden en dat vind ik wel jammer. Ik twijfel of het een goed idee is om er een vrouwtje bij te kopen voor hem, zou dit kunnen helpen?
Voordat het vrouwtje overleed was het mannetje ook al schuw en kwam alleen het vrouwtje op de voorgrond nieuwsgierig kijken als ik voor het aquarium stond. Nu is het mannetje echter amper meer te zien, alleen als ik ze voer. Wat is jullie mening hierover?
Hierbij wat overzichtsfoto's:
IMG_20190812_143201~2.jpg

Dit is mijn huidige gehele aquarium. Er is veel hout bijgekomen en dus de enkele waterplanten.
IMG_20190812_143222.jpg

IMG_20190812_143231.jpg

IMG_20190812_143242.jpg

Dit is een van mijn mooie Trilineatus visjes, ze worden steeds brutaler! Vooral nu een van de 5 is overleden, dat was een beetje een buitenbeentje die voor mijn gevoel zorgde voor onrust in de groep. Nu hij weg is lijkt de rest aanzienlijk meer op zijn gemak.
IMG_20190812_143257.jpg

De Loricaria Parva's zijn heel blij met al het nieuwe hout!
IMG_20190812_143308.jpg

De Kardinaal Tetra's vind ik nu wel wat eenzaam. Echt schuw zijn ze niet echt, bij het voeren zijn ze er als eerste bij en ze schrikken niet snel als je langs loopt.
IMG_20190812_143518.jpg

Dit is het overgebleven Ramirezi mannetje, hij verstopt zich echt bijna de gehele dag, ondanks dat we weinig langs het aquarium lopen. Hij is heel schuw geworden..


Met voer ben ik inmiddels overgestapt naar een nieuw dieet. Ik heb ervoor gekozen om te voeren met rode muggenlarves, watervlooien en TetraMin flakes. Dit om te zorgen voor meer variatie in het voedsel. Ze lijken het zeer te waarderen!

Als jullie nog leuke ideeën hebben voor een gezondere groepscompositie om de schuwe Ramirezi zich beter op zijn gemak te laten voelen, dan hoor ik het graag!
 

Bijlagen

  • IMG_20190812_143353.jpg
    IMG_20190812_143353.jpg
    107.7 KB · Weergaven: 76
Mooi bakkie!
Het Ramirezi mannetje is nu wel enorm schuw geworden en dat vind ik wel jammer. Ik twijfel of het een goed idee is om er een vrouwtje bij te kopen voor hem, zou dit kunnen helpen?
Voordat het vrouwtje overleed was het mannetje ook al schuw en
Je kunt het altijd proberen, als hij alleen zit kan bet zijn dat hij daarom zo schuw is.

Wat is je ph geworden?
 
Mooi bakkie!

Je kunt het altijd proberen, als hij alleen zit kan bet zijn dat hij daarom zo schuw is.

Wat is je ph geworden?

Sorry voor de late reactie. Dankjewel! Ik heb helaas de pH niet veel lager kunnen krijgen. Het water wat bij ons uit de kraan komt is veel te hard waardoor het water eerst onthard moet worden alvorens de pH te kunnen verlagen.

Hopelijk kan ik in de toekomst een keer een water ontharder aanschaffen zodat ik de pH alsnog lager kan krijgen!

Vandaag ga ik wat nieuwe vissen aanschaffen om de eenzame visjes minder eenzaam te maken. Nog even kijken wat de dierenspeciaalzaak allemaal heeft zitten maar ik doel op een Ramirezi vrouw, hopelijk een aantal corydoras paleatussen en wat kardinaal tetra's.

Als de corydoras paleatus niet goed samen gaat met de corydoras trillineatus dan haal ik nog een aantal van de trillineatus bij.
 
Na weer een lange tussenpozen hierbij een nieuwe update voor degene die het interessant vind om te lezen:

Ik heb een tijd terug besloten een andere bodem in de bak te doen. Dit omdat de steentjes die ik eerder gekozen had te scherp waren voor mijn bodemvissen en omdat ik de kleur niet zo natuurgetrouw vond voor het gebied wat ik graag wil nabootsen. Hieronder een foto van de bak met de nieuwe bodem:
IMG_20200715_184551__01.jpg

Na een tijdje zoeken heb ik gekozen voor de JBL Sansibar Orange. Qua uiterlijk vond ik het een enorme vooruitgang! Veel mooier en natuurgetrouwer. Echter kwamen er vrijwel direct problemen aan het licht. Volgens mij zit er bodemrot in de rechterhoek. Na wat advies te hebben gevraagd bij een speciaalzaak, ga ik binnenkort toch weer over op een andere bodem. Momenteel is mijn oog gevallen op de Dupla Ground colour. Heeft iemand daar mogelijk ervaringen mee? In de speciaalzaak werd mij verteld dat deze bodem van Dupla makkelijker schoon blijft/te maken is en niet schadelijk is voor bodemvissen omdat het zand is geslepen/bewerkt.

Naast de veranderingen in de bodem, ben ik ook druk bezig geweest met de samenstelling in vissen. Momenteel heb ik weer een mooi Ramirezi koppel, vijf Tetra's, twee Corydoras Trilineatussen, twee Corydoras paleatussen en nog steeds de drie Rineloricaria parva's. En zoals te zien op de foto een hele hoop puntslakken (op de foto zitten de meesten nog in de bodem, het zijn er echt heel veel).

Toen ik onlangs voor bodem advies naar de speciaalzaak ben geweest, heb ik nog meer advies gekregen wat me flink aan het denken heeft gezet. Daarom heb ik besloten om binnenkort alle vissen tijdelijk in een andere bak te zetten en het hele aquarium opnieuw op te starten. Dit omdat ik echt belangrijke elementen miste in de bak (CO2 en plantenvoeding). Op deze manier kan ik in een keer de gehele bodem vervangen, nieuwe planten inzetten en een CO2 installatie opzetten. Zodra de bak na een tijd goed stabiel is, zet ik de vissen weer terug in de grote bak.

Om de CO2 toe te voegen twijfel ik nog een beetje tussen een set van Colombo of Eheim. Het voordeel van de Colombo set vind ik de iets voordeligere prijs en de grotere CO2 fles. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er vele goede reviews van dit merk? Hebben jullie hier ervaringen mee? Eheim is iets duurder en heeft dus een iets kleinere fles erbij, maar is de kwaliteit beduidend beter dan van Colombo?

Momenteel heb ik er qua planten alleen nog twee Echinodorus Barthii's in staan. Dit wil ik uitbreiden met een Eleocharis Acicularis en een Helanthium Tenellum plantje en een Zuid-Amerikaans plantenpakket. Dit om een betere balans in mijn aquarium te krijgen en meer schuilmogelijkheden te bieden voor de vissen. Best wat meer planten maar nu vind ik het aquarium toch erg leeg.

Zodra de bak is aangepast zet ik wel wat nieuwe foto's online, voor de geïnteresseerde :)
 
Flinke tussenpozen met de veranderingen. Even wat dingen die mij zo opvallen, wellicht kun je er wat mee

Bodemrot is denk ik omdat je een enorm dikke bodem hebt. Weet niet hoe dik het in de hoeken is, maar lijkt echt een cm of 10. Waarom zo dik? Hoe dikker; hoe eerder de kans dat alles dichtslibt. Je slakken zijn juist fijn om de bodem open te houden, maar gaan dat met zo'n laag ook niet volhouden. Zou het max een cm of 5/6 doen. Planten kun je er dan wel in kwijt, maar dichtslibben doet het dan niet zo makkelijk. Hier in de dubai ook. Laag van een paar cm achterin de bak, voorin nauwelijks een laag van een cm denk ik. net genoeg om de bodem te bedekken, maar mooi tegen (of soms onder) de rand van het aquarium waardoor je hier ook niet tegenaan kijkt.

Vanwaar de co2? Nu weet ik niet welke planten bij je biotoop passen, maar als je planten kiest die bodemvoeding voldoende vinden zou ik niet veel meer moeite doen. Hier beide bakken draaien op enkel de capsules van @tuinkabouter Verder niks vloeibaars of iets van co2 toevoeging.

Ik zou ook echt eens gaan kijken om de soorten uit te breiden, vooral de kardinalen. Cory's het liefst ook natuurlijk, want 2 is geen school. Echter, de vraag is of dat dan weer samen gaat met je rams, welke in dezelfde waterlaag vertoeven. Maar, kijk dan ook naar of je filtertje dit aan kan om extra vis toe te voegen.

Mocht je besluiten om de bak om te gooien, moet je dit volgens mij in een dag wel kunnen. Ik zou het dan, even beknopt, als volgt doen.

- Water uit de bak en in de tijdelijke visbak. Gewoon als een waterwissel, zonder vuil op te rakelen enzo. Zo heb je zo schoon mogelijk water voor de vissen om even in te leven, zonder dat de waterwaarden veranderen. Filter en verwarming mee naar die bak. Niks met het filtertje doen, zo blijven de bacteriën in leven die je heel hard nodig hebt na een nieuwe bodem; het grote deel dat hierin leeft haal je namelijk weg.
-Water en filter uit de bak, dan je inrichting en hardscape. Evt wat meer water (kan dan weg want is waarschijnlijk troebel) en dan je vissen uitvangen.
- Bak leeg, bodem eruit. Of met een netje, of afhevelen met een slang (voorkomt krassen).
- Bak even schoonmaken van binnen met lauwwarm water en doorspoelen.
- Evt nieuwe bodem, kun je vooraf al spoelen voor je met alles begint.
- laagje water in de bak, plant makkelijker vind ik als de bodem nat is, en je planten.
- Nieuwe techniek in de bak.
- Vullen met vers water, liefst op temperatuur.
- Bijvullen met je 'oude' water waar je vissen in zitten, klein laagje overlaten. voor de vissen
- Heater en filter terug
- Vissen vangen, of door een netje gieten met het laatste beetje water en die terug in de bak.

Dan kun je het in een dag doen. Indraaien zou ik dan in principe niet doen, omdat je de bacteriën uit je filter houdt. Wel even in de gaten houden dat je niet te veel voert of vervuilling meet en wellicht de eerste weken wat vaker verversen.
Na een weekje of 4/5 zou je dan kunnen kijken of je langzaamaan wat extra bewoners toevoegt.
 
Dankjewel voor de snelle reactie @Killerfish !

Met de dikke bodem heb ik geprobeerd om een soort beek na te maken, meer voor het uiterlijk dan iets anders. Ik wist niet dat dit problemen kon veroorzaken, goed om te weten!

De CO2 is mij aangeraden vanwege de belangrijke driehoek die voor een aquarium van belang is: goede verlichting, goede voeding en genoeg CO2. Zo heb ik mij laten vertellen in ieder geval.

Wat betreft uitbreiding van de vissen, zouden de Cory's niet ook samenscholen ondanks verschillende soorten? Of zoeken ze echt alleen soortgenoten op? Ik zal eens nadenken over de mogelijkheden voor uitbreiding en de dingen die daar bij komen kijken. Mijn huidig filter is namelijk niet goed genoeg voor meer vissen, maar die wilde ik eigenlijk toch al een keer vervangen.

Bedankt voor het stappenplan! Klinkt een stuk sneller dan ik had gehoopt! Het lauwwarme water voor het schoonmaken van de bak kan beter niet direct uit de kraan komen denk ik? Vanwege de doorgang door de ketel in huis?

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie en fijne uitleg!
 
Gebruik hier gewoon kraanwater voor hoor. Maar weet niet waar je woont, maar als je er een waterwissel mee doet zou het mij geen probleem lijken. Denk als je niet hele lastige planten hebt, je het met wat mindere verlichting en goede voeding af kan. Maar; ben geen plantenexpert dus wellicht dat andere leden hier meer info over kunnen geven.
Dagje aanpakken en dan kom je een aardig eind lijkt me. Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken!
 

Terug
Bovenaan