Mos


Pipi

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
118
Leeftijd
35
Ik ben niet zo ervaren met mos in het aquarium, maar is het altijd zo dat als je het vastbindt op een steen (in mijn geval met een "gaten panty") dat het dan na een tijdje los raakt?
Ik zie altijd afbeeldingen van prachtig begroeide stukken hout en steen met mos, maar mijn ervaring tot nu toe is dat het spul helemaal niet vastgroeit aan iets, maar het wil los.. met als gevolg een lelijke pluk mos door het aquarium die door de uitstroom van het filter op en neer wordt geslingerd
 
Dat ligt ook een beetje aan de soort mos en Javamos bijvoorbeeld kan zich prima hechten op hout. Levermos doet dat amper eigenlijk. Misschien moet je even een foto van je mos posten.
 
IMG_0724.JPG
 
Het zweeft boven de stenen met javavaren, zit enkel iets vast doordat de javavaren er wat in verstrikt zit
 
Ik zette dat vast met een stukje vosdraad en dan groeit de bos wel en dan kun je het zonodig eenvoudig bijknippen.
 
Zoals John al schrijft; I een stuk eraf knippen en met katoengaren ergens omheen binden.
Maar de oppervlakte waar je het opbind mag niet te glad zijn; het mos moet wel met haar rhizoïden (haarwortels) houvast hebben En met wat geduld groeit het dan vanzelf vast.
 
Ik moet zeggen dat je die haarworteltjes amper of niet ziet. Athans dat is mijn ervaring.
 
Je kan 't ook vastzetten met lijm (let wel, alleen obv cyanoacrylate). Zou jouw pluk mos dan wel in delen knippen en dan pas lijmen.
 
na een paar weken raakt het weer helemaal los, het blijft absoluut niet zitten aan de stenen ( het zijn maanstenen/gaten stenen, erg veel retentie)
 
zo dun mogelijk aanbrengen dan groeien veel mossen prima vast, dikkere lagen groeien slecht vast omdat het onderste dood gaat en het bovenste geen contact maakt met de steen of het hout. En dat betekend ook dat je op tijd moet snoeien, wordt het pakket mos te dik dan sterft de onderkant af en komt het geheel los.
 
zo dun mogelijk aanbrengen dan groeien veel mossen prima vast, dikkere lagen groeien slecht vast omdat het onderste dood gaat en het bovenste geen contact maakt met de steen of het hout. En dat betekend ook dat je op tijd moet snoeien, wordt het pakket mos te dik dan sterft de onderkant af en komt het geheel los.

Hangt denk ik ook van de soort af want ik heb een grote steen met Levermos en die laag is vaak wel 5cm voor ik het knip en het onderste is dan nog prachtig hoor.
 
Ik heb alles al geprobeerd, dunne laag, dikke laag, het groeit gewoon niet vast. Wellicht kan ik er iets anders leuks mee, een achterwant zal vast ook niet lukken? Het mos wil omhoog naar het licht...misschien laat ik het wel een tijdje ronddrijven
 
Denk dat iemand je mos los maakt al zie ik weinig bewoning. Mijn mos zit ook vast maar er is niet veel voor nodig om het los te trekken. Kan er bv met de water wissel zachtjes langs met mijn slang maar als ik de slang erop zet zuigt die mijn mos zo weg.
 
Ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen met mos. In het begin bond ik het vast met draad. Dit bleef wel zitten maar had een onnatuurlijke uitstraling, vooral de eerste maanden.
Hierna heb ik een tijd lijm gebruikt, dit bleef wederom prima zitten mits snel genoegaangebracht, maar had ook weer een onnatuurlijke uitstraling. En nog minder dan bij vastbinden kreeg ik dit in vorm of op de oppervlakten waar ik het wilde hebben.

Ik ga bij mijn huidige project het mos blenden en uitsmeren over de hardscape voordat er water in het aquarium komt en het zo enige weken, misschien wel maanden laten staan. Nat houden door wat water te sprayen en hopen dat het goed gaat groeien. Ik vermoed dat je dan de meest natuurlijke uitstraling krijg en het dan ook het beste blijft zitten.
 
Misschien heb je wat aan onderstaande info:

Mos kan je op verschillende manieren verwerken in een aquarium en het soort mos bepaald een beetje welke manier je daarvoor kan gebruiken.
De meeste mossen hebben rhizoïden (haarwortels) waarmee ze zich kunnen verankeren op een ondergrond. Dat kan in principe elke ondergrond zijn maar het mag niet te glad zijn.
Hout en steen gaan prima. Een glad kiezelsteentje is juist weer bijna onmogelijk omdat de oppervlakte simpelweg te glad is. Mijn ervaring is dat mos op hout makkelijker en steviger
vastgroeit dan op steen. Een erg ruwe steensoort zoals lavarock voldoet ook perfect.

Je hebt ook mossoorten die geen rhizoïden (haarwortels) hebben. Soorten zoals Levermos (zowel de Solenostoma tetragonum als de Monosolenium tenerum) en het 'watervorkje' (Riccia fluitans)
kunnen daardoor nergens aan vastgroeien. Dan is het gebruik van een netje of vastbinden een goede optie) Opbinden doe het met katoen draad of met vislijn. Je hebt ook speciaal opbinddraad
wat na verloop van tijd biologisch word afgebroken.

Soms is het niet praktisch om mossen op te binden en zal je ze moeten lijmen. Lijmen is een prima manier, maar dan moet je wel aan een aantal dingen denken.
Maak de laag mos niet te dik. Dan heb je de kans dat het onderste laag mos gaat stikken waardoor de laag erboven gaat loslaten. Als je het lijmt is het een goed plan om met een schaar het
mos in kleinere stukjes te knippen. Dat geeft extra groeipunten waardoor het mos sneller dichtgroeit.
Met lijmen heb je ook vaak kans op een kliederboel, en je heb vaak last van witte plekken als de lijm is opgedroogd. Dat gaat op ten duur overgroeien met mos, maar tot die tijd kan het best
een lelijk gezicht zijn. Lijmen van mossen is ook een lastige klus als het mos te klein en te teer is. Soortjes zoals Fissidens, Riccardia Chamedryfolia. Het is een monnikenwerk om al die kleine stukjes
mos op te binden met draad. Daarom kunnen deze soorten veel efficiënter worden verwerkt mbv een Drystart.


hier meer info over een Drystart/ yoghurt methode: https://aquaforum.nl/threads/opkweken-van-mos-de-yoghurt-methode.101559/
 

Terug
Bovenaan