Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

894966msfelix_0_82_img_5245.jpg

De appelslak heeft het nog naar zijn zin. Ik heb al 3 nesten weggehaald van hem-haar. Het eerste nest had ik laten zitten, maar dit is na weken nog altijd niet uitgekomen dus ik ging ervan uit dat het een mislukt nest was. De andere 2 zaten vlak naast elkaar en ik vond het eigenlijk geen fijn idee dat er eentje uit zou komen. Heb niet echt de behoefte om de halve bak vol met appelslakken te hebben. Eentje is genoeg...
651539msfelix_0_82_img_5249.jpg

Nog wat sfeerplaatjes
677824msfelix_0_82_img_5250.jpg

172415msfelix_0_82_img_5254.jpg

567264msfelix_0_82_img_5255.jpg

Oeps, onderstaande foto helaas op zijn kant....
512723msfelix_0_82_img_5256.jpg

217721msfelix_0_82_img_5258.jpg

De Corydoras pygmaeus hebben het ook nog altijd naar hun zin...
496586msfelix_0_82_img_5259.jpg

421745msfelix_0_82_img_5260.jpg

Tot slot, wat ik vanaf de bank zie
534836msfelix_0_82_img_5252.jpg

923793msfelix_0_82_img_5253.jpg

Ben er erg trots op, het is weer elke dag genieten....

Ziet er nog altijd schitterend uit! 😉

Prachtige bak! Ik heb zelf ook een rio 300 en was nieuwschierig naar:

Welke lampen heb je?
Hoe ziet je voedingsschema/ververs beleid er uit.

Ik heb namelijk wel je fotoboek gelezen,...maar niet alles! ;-)
Ook met de interne filter er nog in zie ik! Ooit een externe?

Dank je wel Maarten... 🙂

Eric, dank je...
Ik heb volgens mij gewoon de standaard lampen erin, nieuw TL systeem is geloof ik T5.
Deze staan echter niet allemaal de hele tijd aan. Het meeste heb ik de achterste lichtbalk aan, om te voorkomen dat er algen op de voorruit komen te staan. De voorste balk staat van 13:00 tot 21:00 uur aan en de achterste van 12:00 tot 23:00 uur.
Voedingsschema heb ik niet echt. Ik voer gewoon zeer afwisselend. Dan weer droogvoer, dan weer diepvries... soms levend en vaak ook tabletjes die goed ontvangen worden.
Verversbeleid is wekelijks een 3 tal emmers eruit en erin. Heb eigenlijk geen idee hoeveel dit is. Eens in de 3 maanden een grotere waterwissel van 10 emmers...

Interne juwel filter heb ik erin terug gekit. Ik wil absoluut geen buitenfilter, aangezien dat wanneer dit verkeerd zou gaan, de schade niet beperkt blijft tot in het aquarium.
Tevens heb ik een extra intern filter van superfish, de Aquaflow 200. Deze is geschikt voor aquaria van 100-200 liter. OP zijn hardste stand filtert hij 400 liter per uur. Ik heb deze erbij gezet als extra filtering. Hij is gevuld met de cassette die erin hoort en daar heb ik wat turf in gedaan...
Ik wilde eerst een Aquaflow 400 erin doen, maar aangezien ik al behoorlijk veel stroming had van de interne juwel pomp, heb ik ervoor gekozen een iets minder sterke filter bij te plaatsen...
Tot nu toe gaat alles prima.
Oja, als waterverbeteraar gebruik ik bij elke waterwissel en soms ook tussendoor EL filtermedium. Geweldig goed spul, waar je kraakhelder water van krijgt...

Het is ook een bak om trots op te zijn hoor!! :thumbs:

Ziet er mooi uit. 🙂 Zou wel de lotus in de gaten houden, lijkt me toch wat te donker daar.

Mooie bak! Mag je zeker trots op zijn.

met veel plezier naar je foto's gekeken.
Mooie bak! vind dat je het hout ook mooi hebt verwerkt, zo zie ik het zelf ook graag :thumbs:

Bedankt voor de uitleg ms.felix! Ik heb zelf nu filtermedium gekocht, maar zal el filtermedium ook eens proberen.
Nu ik er zo over na denk, ik heb het wel eens gebruikt om te kijken of de stroming goed was in het aquarium. Vervolgens heb ik dagen lang troebel aquarium gehad en zweefalg,...of het ermee te maken had weet ik niet, maar volgens mij heb jij absoluut deze ervaring niet!

Blijf een genot om te zien dit aquarium!

En hoe zit het met plantenvoeding? Gebruik je die ook?
Haha, ik wil,het ook allemaal weten!

Je aquarium staat er mooi bij 🙂
Is het niet een idee om je rode lotus tot het oppervlak te laten groeien?
Daar is zo'n lotus officieel voor bedoeld.
Dan heb je wat rood achterin en nog wat meer schaduw plekjes.
Heb zelf ook een vrij groene bak en door de lotus uiteindelijk achterin te plaatsen,
hoop ik dat het geheel wat rustiger oogt.

Een lotus kan er ook niet tegen als je hem alle keren uit de grond trekt en weer ergens anders terug stopt.
Als mijn lotus lang genoeg is, maak ik het aquarium voor een gedeelte vrij en schuif ik hem met wortels en al naar zijn nieuwe plekje.
Zo heb ik dat ooit ook met mijn vorige lotus gedaan in de rio180, een paar jaar terug.

Bedankt voor alle leuke reacties...

Astrid, Bart en Zwits, bedankt 😉

Lex, de Lotus vind ik eigenlijk niet zo boeiend meer. Ik ben er redelijk op uitgekeken. Maar waar hij nu staat, komt wel voldoende licht hoor. Meer dan waar hij eerst stond, aan de linkerkant. Want links is het wateroppervlak bedekt met drijfplanten, die behoorlijk wat licht wegnemen. Waar hij nu staat, zijn geen drijfplanten..

Eric, ik heb daar idd geen last van. Weet wel dat de troebeling van het water langer aanblijft als het water vervuild is. Bij mij duurt het een dagje voordat het helemaal kraakhelder word.
PLantenvoeding gebruik ik ook, maar alles een beetje op gevoel. Ik probeer elke dag Easy CArbo toe te voegen, maar vergeet het ook erg vaak. Dus het is ongeveer 2x per week Easy Carbo en wekelijks Profito volgens de gebruiksaanwijzing.
Ook heb ik bij de Echinodorus een bolletje gestoken.

Titia, ik wist niet dat een rode Lotus gevoelig is voor verplaatsingen. Ik zou hem best graag naar het oppervlak willen laten groeien, maar weet niet precies hoe ik dat voor elkaar ga krijgen.
Ik laat hem lekker daar staan en zie wel wat er gebeurt. Ik geniet zo van mijn bakje, ga mij om dat ene plantje niet druk maken. Als ie groeit, is het prima, als ie de lucht in groeit, is het ook goed en als die de pijp uit gaat... whatever... 😛

Vandaag naar het Vivarium geweest. Ik vond het echt tegenvallen. Lijkt meer een grote markt dan een beurs. Weinig heel interessante projecten, alleen die bij binnenkomst was erg indrukwekkend. Prachtig...

Heb alleen wat bladeren meegenomen, amandel, eikenblad en elzenproppen. En wat levend voer....
Ik zat al te twijfelen om te gaan maar heb er eigenlijk spijt van, was de 2x 8 euro niet waard...

Je bak ziet er erg mooi uit betreft de lotus ik heb de mijne verplaatst en hij groeit wel wat maar niet goed blijft erg laag.

Hier in boxtel is ook zo'n beurs, maar dan wat kleiner, leuk als je gericht kan zoeken. Aan je reactie te horen ben ik ook blij dat ik niet gegaan ben, het is voor mij toch een uurtje rijden,...
Daarnaast vond die kleine van mij het nodig om zijn vinger in mijn oog te steken en nu zit er een piepklein scheurtje in mijn vlies,....auw,...dus ik had toch al weinig ervan kunnen zien,...

Voor iemand die plantenvoeding e.d. "Op gevoel" doet, heeft er wel goed gevoel voor!

Jeffrey, de mijne doet het ook echt niet meer zo goed...
Denk dat het door het verplaatsen komt. Ik zou hem ook graag de lucht in willen hebben, maar lukt helaas niet...

Erik, ja ik twijfelde ook heel erg... had eerst besloten om niet te gaan maar uiteindelijk wel omdat ik een post zag van Reefbuilders op de Vivarium pagina van Facebook. Ik had van hen echt iets aparts, heel moois verwacht maar die stand sloeg echt helemaal nergens op. Zonde hoor.....
Vervelend van jouw oog, hopelijk hersteld het goed.
Hahaha... ja plantenvoeding inderdaad puur op gevoel, dat ik soms ineens denk oja, het is wel weer eens tijd voor een scheutje.... 😛

Elke plant moet zich na verplaatsen weer even settelen. Dat duurt voor de ene plant wat langer als voor de andere. Niet te snel denken dat het niet meer goed komt.

Ja dat is waar. Ik heb er echter wel een gedeelte uitgehaald. Dat viel vanzelf helemaal uit elkaar ineens....
De rest staat er nog en blijft geduldig staan. We zien wel of het nog wat word... 😉

Heb de mijne in de zomer vakantie verplaatst maar hij doet nog niks stop er wel is van die capsule's bij maar hij gaat niet meer de lucht in.......

Ja, het is soms moeilijk kiezen... ik ken dat gevoel! Soms komt het dan vanzelf . Zoals hij er nu voor staat is het ook heel mooi!

Misschien een beetje laat, maar ik moet zeggen dat ik je bloemschikstukje ook wel leuk vind! 🙂

Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf ook erg tevreden.

Herstarter, als ik op de link in jouw handtekening klik, kom ik op de beginpagina van het forum.
Lijkt mij niet de bedoeling? Het is in elk geval geen link naar jouw aquarium...

Zojuist de bak weer lekker verschoond. De planten groeien als kool, de drijfplanten nog harder dan dat. Ik gooi elke week een hele bak weg. Eigenlijk zonde, maar verzenden met deze temperaturen gaat niks worden...
De Cabomba is eruit, die deed het niet zo goed.... Kale onderkanten en het leek steeds minder te worden... De Echindorussen doet het wel erg goed, die worden steeds groter en ook de stekjes die eraf kwamen beginnen nu echt volwassen te worden.

Verder tussen de vissen onderling nog altijd alles rustig. Geen nestjes, maar wellicht heeft dit toch te maken met de koude periode waar we nu in zitten. Bak is natuurlijk op kamertemperatuur en 21- 22 graden lijkt mij geen temperatuur om een nestje mee te krijgen.
Ik denk dat dat pas in de zomer eraan zit te komen, de bak loopt dan op naar 26 a 28 graden....

Zal straks weer eens wat fotootjes proberen te maken...

Ik ben benieuwd hoor.

Foto's zijn gemaakt, maar inmiddels is het al weer te laat om te uploaden.
Wordt dus vervolgd....

Ik ben benieuwd naar de foto's.
Komen ze er dit jaar nog op te staan? 😉

Gelukkig nieuwjaar voor iedereen... 🙂

Druk geweest..
Ga er komende week tijd voor maken. NU even niet..

De bak loopt trouwens nu even niet zo lekker... planten gaan ineens allemaal slecht. Heb de Myriophyllum eruit gehaald, die brak helemaal af en werd bruin en snottig.
Het sterrenkruid doet het ook wat minder...

Dat is vervelend ja

Zonde van je bak.
Hopelijk trekt het gauw weer aan en komen er betere tijden voor je bakkie aan.
Succes!

Jammer dat het wat minder gaat.
Maar je hoort het wel vaker dat een goed draaiend bak ineens om kan slaan.
Met een beetje geduld komt het weer helemaal goed.

ACh, gelukkig gaan de visjes allemaal wel goed. Dat is belangrijker dan de planten...
Ik wil uiteindelijk toch wat minder planten erin hebben en meer hout.

Alvast een paar fotootjes, de rest komt morgen.

De bak vlak voor onderhoud, toen alles nog goed groeide.

265222msfelix_0_82_img_5264_2.jpg

635486msfelix_0_82_img_5264.jpg

Gek h�, dat het eerst zo goed groeit en dan ineens ophoudt.

Morgen meer....

Heel mooi.

Groeit goed. 🙂

Bedankt...
Ik zie dat ik 'morgen meer' zou posten... oeps.
Te weinig tijd gehad.

Ik zal zo nog eens kijken voor wat foto's.

Maar wat nu een probleem word, is blauwalg. Ik heb wel voldoende ververst de afgelopen, drukke weken. Maar heb het filter al een tijd met rust gelaten... die ga ik straks even voorzichtig schoonmaken. Ook het extra filter, voor betere oppervlaktebeweging.
Ik heb de bak destijds voor heel weinig overgenomen en begin te denken dat deze blauwalg er al in heeft gezeten. Ik denk in de achterwand want daar zag ik voor het eerst iets wat erop leek. Allemaal bovenin de bak..... Ik dacht eerst dat het een mossoortje was.
Nu zit de blauwalg alleen nog maar bovenin de bak, op het wateroppervlak. Het blijft hangen in de wortels van mijn drijfplanten. In de hoop het te bestrijden, heb ik aardig wat drijfplanten verwijderd waar behoorlijk wat algen in zaten.
Daarnaast heb ik nu Easy Life blue-exit staan. Ik zit echter te twijfelen om het te gaan gebruiken omdat de blauwalg nog maar in mindere mate aanwezig is. Aan de andere kant zou dit goedje natuurlijk kunnen voorkomen dat het erger word. Easy Life zegt dat dit middel geen nadelige invloed heeft op planten, vissen en garnalen.
Maar heeft iemand hier ervaring mee?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan