Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Snap ook trouwens niet hoe je die lampen aan moet sluiten. Ik zie op de controller alleen een schroefje en de uiteinden van de lampen hebben een aansluiting die met een ronde, plastic kap zijn afgewerkt met 4 gaatjes erin. Dat past helemaal niet bij elkaar.
Waarom zo moeilijk? Ik had gedacht dat ik het zo in elkaar kon pluggen... dit is kut.

598883msfelix_0_82_dsc02495.jpg

Hoe maak ik dit passend? Moet ik dat plastic eraf halen zeker? En dan? Hoe verder?
Er zit totaal geen gebruiksaanwijzing bij, alleen een waardeloze folder, die over het instellen gaat voor de tijd etc. Lijkt mij belangrijker dat je eerst even goed aangeeft hoe je de boel in elkaar zet. Dat is stap 1.

Wat moet ik met deze losse dingen???
484157msfelix_0_82_dsc02496.jpg

Er zit nog zo'n plastic kapje bij met 4 pluggetjes die in de ander gaat en daar zitten 4 draadjes aan voor de controller.
Even de kleuren bij elkaar zoeken en in elkaar steken.

Zwarte draadje onder schroefje V+
Rode draadje onder schroefje CH1
Groene draadje onder schroefje CH2
Blauw draadje onder schroefje CH3

Ik snap er echt helemaal niks van.

MsFelix zei:

Ton moet maar even op de fiets springen denk ik 😀 😉.

Ik ben zelf ook benieuwd haha. Heb nu 60liter staan met 12 kardinaaltjes, 5 kegelvlekbarbelen, 1 Ancistrus vrouw en 2 kuhli's (volgens mij 2 verschillende soorten). Deze visjes gaan dus verhuizen en als het dan na een poos nog goed draait zien we dan wel verder. Eerst maar eens een bak aanschaffen en verder inlezen hoe ik het wil gaan inrichten.
Zal tegen die tijd wel een topic openen hoor, altijd handig om tips te krijgen 🙂

MsFelix zei:

Wat snap je niet? -stap-voor-stap-.

Dit zijn de onderdelen die ik heb. Ik zal ze nummeren:

1.
854518msfelix_0_82_dsc02498.jpg

controller en usb kabel om per pc een schema te kunnen maken (naar mijn idee)

2.
859733msfelix_0_82_dsc02499.jpg

Clipjes voor bevestiging.

3.
866719msfelix_0_82_dsc02500.jpg

Losse draden waarvan ik werkelijk geen idee heb waar ze voor dienen.

4.
423952msfelix_0_82_dsc02501.jpg

Voeding ding.

5.
278945msfelix_0_82_dsc02502.jpg

Lampen. IK snap de aansluiting echt helemaal niet. Moet ik dat plastic eraf halen? Het zit helemaal vast.....
Heb de neiging om de hele zooi terug te sturen.

6.
264699msfelix_0_82_dsc02503.jpg

Waardeloze folder.

Verder heb ik niks erbij gekregen. Dit is het.
Ben er eigenlijk al klaar mee. Voor 300 euro niet eens een normale gebruiksaanwijzing erbij, belachelijk.

Ton, ik begrijp gewoon niet hoe het 1 in het ander past.
Aan het einde van de kabels van de lampen, zit een ronde plastic kap. Die past nergens op of in. Moet ik die kap eraf halen en dan de draden bloot leggen ofzo?
Had jij er wel een gebruiksaanwijzing bij? Vind het echt heel vreemd dat er niks bij zit.

1) de verbinding tussen pc en de controller om deze in te stellen
2) clips om eventueel de led strips vast te zetten ( heb je dus niet nodig)
3) deze komen overeen met de cabel verbinding aan je ledstrips het losse gedeelte komt in de controller
4) dat grote block is de voeding met een stekker voor de stroom en de losse draden als voeding voor de controller
5) De ledstrips met aan de draden een plastic welke in de losse plastics van foto 3 passen.
6} het aansluitschema op de rechter pagina.

Sluit eerst de plastic kapjes van de ledstrips aan op de losse kapjes me de losse draadjes eraan.
Zo dus...

382969_0_82_20160407_13.jpg

Daar het eigenlijk redelijk logisch in elkaar past is de aansluit aanwijzingen ook erg summier.
Puzzel eerst de kapjes bij elkaar, deze kunnen maar op ��n manier in elkaar worden gedrukt.

Oke, dit verduidelijkt het wel een beetje.
Ik ga even puzzelen, dank je wel.

Je moet nagaan dat het enige wat ik van elektra weet, is een stekker in een stopcontact steken.
That�s it.

Toch al best wat met al die ge-aarde en on-geaarde stekkers en stekker dozen 😀

Die dingen zitten in elkaar.

En nu? Moet ik die schroefjes losdraaien ofzo? De schroefjes op de controller bedoel ik dan h�..

Mooi, dat was stap ��n.

Neem de RGB ledstip,draai de schroefjes op de controller een beetje losser zodat er ruimte komt tussen de schroef en de controller,
kijk goed naar de kleur draadjes en de naam op de controller en steek het zo in elkaar...

Zwarte draadje onder schroefje V+
Rode draadje onder schroefje CH1
Groene draadje onder schroefje CH2
Blauw draadje onder schroefje CH3

656297_0_82_20160407_13.jpg

Ik ga er straks mee verder, heb een afspraak nu. En even laten liggen is ook beter. Die draadjes lijken bij mij veel korter. Hoe verleng ik dat? Plastic wegsnijden ofzo?

Er zit ruimte genoeg op de draadjes zo'n 2 mm. dat is meer dan genoeg om verbinding onder het schroefje te maken.

526329_0_82_20160407_14.jpg

Moet ik dat plastic dan weghalen met een tang ofzo? Ik heb dat wel eens gezien.
De draadjes zijn namelijk veel te kort...

924767msfelix_0_82_dsc02504.jpg

tot daar strippen??

Als je goed kijkt zit er aan het eindje van het draadje een stukje gesoldeerd draad, dat is voldoende om onder het schroefje te steken, het schroef je is ook maar heel klein.
Draai het schroefje wat losser, steek het draadje onder het kopje en weer vastdraaien is voldoende.

Ja dat zie ik wel maar dat plastic zit in de weg...
Ik kan de draadjes nu niet zo ver uit elkaar krijgen dat ik bij alle contactpunten kan komen.
Dan moet ik toch strippen of niet?

Aha, nu begrijp ik je.maar was voor mij niet duidelijk op de foto te zien.
Dan kan je het stukje plastic weg halen tot aan het dikkere stuk plastic.

De 4 draadjes moeten natuurlijk we uit elkaar kunnen om te monteren ja.

Ik vind het eng...
Ben bang dat ik die draden beschadig ofzo..

Geloof dat ik de rest maar aan mijn vriend vraag, ik ben hier echt niet van.
Wat een klote installatie is dit joh..

Die draden beschadig je niet zo snel hoor, met een aardappelschilmesje even aan de bovenkant insnijden en open maken, krombuigen en afknippen, dan zijn de draden vrij om te kunnen monteren.

Ik begrijp niet waarom ze dit niet gewoon al vastgemaakt hadden of in elk geval zo gemaakt hadden dat je het 1 zo in het ander kunt steken. Heel onhandig en zeker zonder gebruiksaanwijzing.
Heb het plastic geprobeerd in te knippen met een schaar, lukt niet.

Wat ik jammer vindt is dat HVP steeds model veranderingen maakt, het aansluiten blijft hetzelfde maar vaak moet je even kijken hoe ze het nu weer bedoeld hebben.

Heb je misschien een duidelijkere foto van de draden en hoe deze aan elkaar zitten?
Ik denk nu te zien dat er een plastic buitenmantel om zit en ook een plastic binnen mantel om de losse draden?

Ja, dat denk ik dus ook, dat er zowel een plastic buitenmantel als een binnenmantel om de draden zit. Daarom ben ik bang dat ik het beschadig.
Ik heb net contact gehad met HVP aqua, zij belde mij. Ze vonden het niet zo leuk dat ik berichtjes plaats op Facebook. Daarnaast kreeg ik maar weer eens te horen dat het nog nooit gebeurd is dat iemand het niet ge�nstalleerd krijgt.
Ik plaats die berichten op Facebook omdat ik vind dat men wel moet weten wat hij of zij binnen krijgt.
In mijn geval had ik, als ik dit geweten had, niet voor HVP aqua gekozen.
Ik houd ook een beetje vervelend gevoel aan het gesprek over, wat ik net gevoerd heb. Alsof ik een idioot ben. Ja, a-technisch ben ik zeker.... Maar dan moeten ze er een gebruiksaanwijzing bij geven. Dan staat er bijvoorbeeld in dat je met een tang het plastic kunt afstrippen. Als dat er staat en er gaat dan wat verkeerd mee, dan kan ik erop wijzen dat ik precies de gebruiksaanwijzing gevolgd heb. NU zit ik op de gok maar wat aan te klooien, gaat het fout, dan kost mij dat 300 euro. En ik heb het niet op stapels liggen hier....

Ik begrijp dat je er een gemengd gevoel over hebt, en ja, a-technisch helpt niet echt nee.
ook kan ik begrijpen dat ze de fb berichten niet prettig vinden.

De installatie is niet zo moeilijk, ik heb er nu ondertussen 3 ge�nstalleerd bij diverse mensen en een aanvulling op mijn set, waardoor ik weet dat de modellen steeds een beetje afwijken.

En ja, draadje rood aansluiten op plaats x zou een ieder moeten kunnen, maar dan moet de aansluiting wel direct klaar liggen en geen behandeling nodig hebben.
Voor wat technische mensen zal dat makkelijker liggen maar ja, dat is niet iedereen.

Neemt niet weg dat ik erg veel plezier van deze set heb.
Ik zou zeggen, blijf vragen en we komen er samen wel uit 😉

Tja, ook die gebruiksaanwijzing zou veel goed doen. Dan lees ik meestal een aantal keer goed of ik het goed begrepen heb en ga dan doen wat er staat. Dan weet ik dat het niet fout kan gaan.
Mijn vriend komt straks thuis, wellicht kan hij er meer mee..

De klemmetjes zijn ook binnen gekomen geloof ik. Afgeleverd bij de buren, kwamen natuurlijk precies in dat uurtje dat ik even niet thuis was. 😉

Haha, dat zal je altijd zien met afleveringen.

Kijk even waar je vriend op uit komt en anders, vraag maar raak.

Hij komt zo...
Ik ben maar aan het koken gegaan, dat kan ik wel heel goed hihi..

Mijn vriend is er nu mee bezig en vind het ook nogal lastig allemaal.

Zonder handleiding is het gewoon niet te doen. Er zou een handleiding per mail gestuurd worden maar dit is niet gebeurd.
De berichten op Facebook hebben ze verwijderd.
Ik bestel NOOIT meer iets bij dit bedrijf. Je moet als bedrijf zijnde zowel goede als slechte kritiek of feedback kunnen handelen en niet dan gewoon maar de boel censureren.

951874msfelix_0_82_dsc02508.jpg

Dit is wat mijn vriend er nu van gemaakt heeft.
Ton, is dit goed zo??

Als ik het zo zie is het prima, noteer even voor jezelf welke witte led je voor en achter hebt gezet/gepland op CH4 en 5, dat is wat makkelijker instellen.

Nu kan je door om het programma via het schijfje in te laden op je pc en het programma in stellen, volgens de aanwijzingen welke je daarbij hebt gekregen, werkt dat dan kan je het programma aanpassen naar je eigen wensen en de led's inbouwen, of eerst de led's inbouwen en daarna het programma instellen.

Jeetje nou, dat klinkt ook allemaal heel lastig.

We zitten nu het schijfje te bekijken. Erg moeilijk. Ook nog in het Engels pff..
Mijn vriend komt er ook niet helemaal uit.

We hebben de controller aan gezet want we dachten dat er een standaard iets op zat zodat het in elk geval aan zou gaan om te kijken of de lampen het doen, maar er gebeurt helemaal niks. Stomme ding piept alleen maar....

Heb ook nog geprobeerd om op de HVP site wat handleidingen te downloaden maar het zijn .rar bestanden. Ik krijg ze niet geopend.
Echt, wat is dit slecht. Ik denk dat ik alles maar terug ga sturen...

Op de schijf staan 3 bestanden, 2 word bestanden en 1 welk pled heet, deze klik je aan en volg de aanwijzingen op je pc.
de andere zijn instructies om de TC420 verder in te stellen maar zullen hetzelfde zijn als op de flijer welke je erbij hebt ontvangen.

Dat het nu verder niet werkt komt omdat er nog geen programma in de TC420 staat, dus dat klopt.

Een rar. kan je gratis downloaden mist het niet al reeds op je pc staat.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan