Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Ik woon zelf ook op 1 hoog en ik laat het water altijd in de wc weg lopen.
Lijkt me wel een natte boel als je zoveel water elke dag buiten weg laat lopen.
Ik hoop dat het filter goed vast zit straks.

Heb je dan geen douche putje? ligt de slang vlak.
Als de slang uit de wc valt heb je ook een natte boel.

Beiden zijn goede idee�n. Alleen is mijn doucheputje een verdieping hoger..
Werkt de zwaartekracht dan niet tegen?

Het filterhuis zit goed vast erin.
Tevreden dus...

Tevens zojuist een laagje water erin gezet, eerst maar eens kijken of de bodemplaat geen onverwachte mankementen heeft...
Wat onzinnige fotootjes 😛

197744msfelix_0_82_img_4665.jpg

486189msfelix_0_82_img_4666.jpg

199439msfelix_0_82_img_4667.jpg

558971msfelix_0_82_img_4668.jpg

Het grote stuk hout zal links blijven staan en het rechterstuk zal schuin naar achteren geplaatst worden. De rest van het hout wat uit de andere bak komt, zal daar tussen geschikt worden.
Een hoog stuk hout uit de 80 cm zal bij de zichtbare naad van de achterwand komen te staan zodat die naad minder zichtbaar wordt.
Tevens wil ik gebruik gaan maken van mos op de achterwand, maar alles op zijn tijd 😉

MsFelix zei:
Beiden zijn goede idee�n. Alleen is mijn doucheputje een verdieping hoger..
Werkt de zwaartekracht dan niet tegen?

Nou klein beetje maar.
Dan Zware pomp nodig.die dat overbrugt.(grapje)_.

Dan wc makkelijker.

Mooi stuk hout,Roos ,imposant.

Dat is een mooi aquarium mooie maat ook.
En je stuk hout is ook erg mooi.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Haha Bertus..
Ik hou het inderdaad op de wc-tip.

Het hout is een heel mooi grillig stuk met allemaal hoeken en deuken erin. Perfect voor allerlei verstopplekjes. En om die plekjes nog wat meer af te dekken zodat bv jonge garnaaltjes erin kunnen schuilen, zal er javavaren op geplaatst gaan worden.

Hi Jeffrey,

Dank je.. de maat aquarium is inderdaad erg mooi maar brengt praktisch gezien toch wat nieuwe uitdagingen met zich mee. Zo was ik gewend om de 80 cm bak te verschonen met emmer en gieter...
Dat zal met deze grote bak toch op een andere manier moeten.
Maar goed, alles was in het begin van de grote bak wennen en is uiteindelijk ook gewend. Dus dat zal hiermee ook gaan gebeuren 😉

Oke....
Er is inmiddels nog een laag water in de bak erbij gekomen, er staat nu ongeveer 7 cm water in. Stap voor stap vullen we hem, om goed te kunnen bekijken of ie niet lekt...

Visbestand ben ik bijna over uit. Mijn corydoras gaan het veld ruimen...

Beoogd bestand:

25 Paracheirodon innesi
3 Apistogramma borelli
4 Trichopsis pumila
5 Laetacara dorsigera
appelslak.
Uitbreiding japonica garnalen, hier wil ik wel een volle groep van 10 van maken. Heb er nu iets van 5 in zitten...

Corydoras en Sewellia staan dus te koop...

Op de panda's krijg ik meerdere reacties maar op de Sewellia helemaal niks.
Geloof dat ik maar even bij wat hillstream bakjes ga kijken en die mensen wijs op mijn Sewellia...

Denk dat de Corydoras nou eenmaal wat gewilder is. Zou hem gewoon in je bak houden en mocht er een keer iemand een hillstream bak hebben en je Sewellia willen dan is dat mooi meegenomen.

Waarom niet gelijk naar 25-30 cm?

Is vrij nieuw de bak, vullen die hap.

Ik weet het Bertus.
We hebben nog geen tijd gehad om de slang op te zoeken, dus heb deze laag er met een gieter in gedaan.
Maar we zijn ook nog bezig met mijn huurwoning, die heb ik zojuist opgezegd en die moet leeggehaald worden. Daarnaast kan ik niet veel momenteel...
Als mijn gezondheid het had toegelaten, dan had ik er allang weer een paar gieters bij gegooid.
Maar heb vanmorgen kort gewerkt, rustig aan een uurtje gelopen... nou en pijn hoor.
Ga dus nu niet met gieters lopen sjouwen..

Ik zal kijken of we vanavond die slang kunnen vinden, dan vullen we hem tot de helft.
Overigens wilde ik ook nog even wachten tot de 48 uur van de kit om waren.. gewoon voor de zekerheid.

Luister dan niet naar mij,HIK, doe allessss ,op je gemak,je kunt niet alles tegelijk.
O,ddat zzei je al.
Ramennn zijn gezzeemd, hoor.
Bij de buuuf niet,die liggen uruit,.

Whahahahahahha... :lol:

Heb je nog over??????

Ja,halve fles gebruikt.
Vond het wel leuk,met een stok ramen zemen.
Volgende keer wel een spons op doen.

Hahahahaha.... *ineendeuk*

Heb de bak zojuist nog een beetje aangevuld..
1 voor 1 met halfvolle gieter.
Hij is nu voor de helft gevuld.

Even kijken of die zo nog altijd niet lekt... waarschijnlijk vanavond of morgen met slang de rest afvullen en dan van het weekend het water eruit, dan is het spoelen gebeurt..... Zand erin en waarschijnlijk zal hij dan komend weekend draaiende zijn...
Ga dan ook al wat planten overbrengen naar de nieuwe bak want heb altijd het gevoel dat dit ook beter is voor de opstart.
Of zullen de planten het moeilijk krijgen in volledig nieuw water waar nog niks in zit?
Misschien toch beter om te wachten....

In nieuw water zitten ook bouwstoffen,voor de stengelplanten,hoor.
Juist er in zetten,ook voor bacterie.

Oke is goed...
Ik wilde dan de grootste Echinodorus en de rode Lotus erin doen.
Jij kan de plantjes trouwens ook opsturen 😉
Ik heb nog wat Myriophyllum wat ik er in eerste instantie ook in zet. En de Valisneria gaat er ook direct in, die slaat in de kleine bak toch niet aan. Misschien in de nieuwe bak wel...

Ik zou wel kleibollen bij de wortels plaatsen want kleibollen worden zeer gewaardeerd door Echino's.

En voor waterwissels kan ik je aanraden om gelijk goede spullen voor aan te schaffen.
Ik gebruik een oude tuinslang van 15 meter, ik kan mijn water laten lopen waarheen ik wil.
Zomers de tuin in en winters naar de WC; ik klem het tussen bril en pot.
Ik heb een kort stukje pvc buis gemonteerd aan uiteinde van tuinslang en die past weer op de uitstroom van filter.
Zo word water vanuit mijn filter de wc ingepompt.

Kan dat ook bij een binnenfilter? Denk het niet hoor, die komt dan droog te staan, gaat ie kapot van.

Kleibollen heb ik in huis 😉
Wij hebben een slang in de schuur en ik heb een afhevelpompje. Ga bekijken of ik de uitstroom kan vastmaken op de slang. Zodoende hoef ik alleen in het pompje te knijpen om het water aan de gang te krijgen in plaats van er aan te zuigen. Mocht dit niet lukken, heb ik ook nog een pomp staan die zowel zuigtabletten als blaast... Ook erg handig.
Voor kleinere waterwissels blijf ik gewoon gieter en emmer gebruiken. Heb nu de helft van het water ook met een gieter erin gekregen en dat terwijl ik met halve gieters loop vanwege mijn rugproblemen.
Was in een half uurtje halfvol. Best te doen dus....
Maar bedankt voor de tips!

Nee. Zo als je zegt,loopt hij droog, dus niet doen.

Huh,maar is toch altijd tijdens het verversen met een binnenfilter en is een kwestie van de stekker uit het contact halen...

Jawel,maar de JARIGE (Gefeliciteerd) Roos kennende, mag er wel alarm op.

Sorry geef ik verkeerd info.
Ik heb het niet met een interne pomp geprobeerd maar werkt het niet hetzelfde als een externe pomp?
Gewoon vanuit onder aanzuigen.

Memmo, jij hebt het over de slang op de uitstroom van je filter doen en dat het filter dan zo je water eruit pompt.
Dat gaat niet bij een binnenfilter.
Ik doe het filter uit en werk dan met een hevelklok....

Om water af te hevelen gebruik ik ook een slang. Ook van verschillende diktes, daardoor kun je de uitstroom regelen. Ook door de uiteinde van de slang hoger of lager te houden regel je de uitstroom. Het aanzuigen is een slag. Als je die een beetje geoefend hebt gebeurd het nog maar weinig dat je aquariumwater in je mond krijgt.
Wat je ook doen kunt: De slang in zijn geheel onder het oppervlaktewater van je bak laten zakken en zo dat de lucht eruit ontsnapt. Dit zie je gebeuren, doe dit zo dat er geen lucht meer in de slang achterblijft. Probeer het een paar keer en je weet wat ik bedoel. Nu hou je met je duimen beide einden van de slang onderwater dicht. Vervolgens til je ��n van de uiteinden omhoog de bak uit en boven de emmer die je klaar hebt staan. Duimen los en stromen maar. VG, Jon.

Jon, het aanzuigen vind ik zelf wat minder prettig.... mij lukt dat niet zo goed...

die andere tip vind ik wel erg goed en ga ik zeker uitproberen. Bedankt!

Met lange slang hoeft dat maar kort,hoor.
Als het net over de rand is,loopt de rest vanzelf.

IK stop hem in het D.putje,hoor ik het daar borrelen.

Heb er wel een stukje eheim pijp met roostertje op.
Met aanzuig balg kan het ook,hoor.

Jarige Jet. 😉

Hahhaha bedankt Bertus...
Ik heb mijn visite aquarium maf gemaakt... en ze hebben ook nog even met zijn allen de bak handmatig afgevuld.
Dus hij is nu vol.
Morgen leeg en dan het zand erin.... Daarna vullen om te draaien 😀

Bak net leeggehaald. Ik weet niet hoe jullie dat doen met die slang maar bij ons werkte het niet. Nu hadden wij ook een hele dunne slang met allemaal knikken erin...
We hebben het gedaan met de afhevelklok en emmers.....
Wat een werk... voor mijn vriend dan. Ik heb alleen maar het slangetje vastgehouden, hij heeft de emmers gesjouwd.

1 zak zand van 25 kilo is niet voldoende voor de hele bak, maar 2 zakken zand is weer teveel.
Heb een halve zak over, die ga ik hier maar te koop aanbieden.
Er gaan ook zeker weer aardig wat puntslakken mee in de bak, om deze bodem lekker luchtig te houden en te voorkomen dat er bodemrot komt.
Vullen zal waarschijnlijk morgen gaan gebeuren, met de slang. Of misschien doe ik vanavond wel al 1 voor 1 Wat halve gieters erin.... 😀
Snel gaat het dan niet maar dat hoeft ook niet.....

Tja,wat heet nou een tuinslang? Daar gaat het snel genoeg door heen.
Sigaretje roken,en koffie drinken.
Even bij de andere bakken kijken,,, Hee, hij is leeg.

Dan de slang op de keukengeijser (12 mm pijpje) en vullen maar.

Hoef je Niets verder te doen dan te kijken.
Tuinslangen | Bewatering | Tuin | GAMMA

Tuinslangen Een tuinslang is eigenlijk onmisbaar in de tuin. De tuinslangen van
GAMMA hebben een hoogwaardig weefsel in de wand. Dit zorgt voor extra ...
https://www.gamma.nl/.../tuinslangen/c/ ... uinslangen

En wat kost het nou helemaal?

We hebben het met een tuinslang geprobeerd... lukte niet vanwege allemaal knikken die erin zitten.
Roken doen we niet hihi....
We hebben geen geiser, stadsverwarming.

Ik heb in mijn oude woning nog een gele tuinslang liggen die iets breder en steviger is. Die gaan we nog hierheen halen en dan op maat afsnijden zodat het precies lang genoeg is voor naar het toilet.

Net nog even naar Verduijn geweest. Vanwege het gedoe met kit en aceton toch besloten om een tijd over kool te filteren. Dus dat gehaald en ook maar nieuwe nitraatsponzen in plaats van die 2e hands. Die gebruik ik wel als reserve filtermateriaal En wat Catappabladeren bij gehaald.
En natuurlijk even gekeken bij het jonge groepje Laetacara dorsigera wat voor mij gereserveerd is. Ze waren gegroeid. Ze zien er goed uit..... nog geen koppels gevormd, dat niet....

De bak draait 😀

Alleen de grote Echinodorus zijn erin gezet, wat Myriophyllum als sneltrein en de grote rode Lotus. En het imposante stuk hout wil ook op zijn plek blijven staan. De rest komt nog want ze moeten in hun huidige bak nog wel wat plantjes hebben omzich te verschuilen.
Inrichting is ook absoluut niet definitief, heb het er min of meer in gekwakt hihi... moet zeggen,lastig werken in zo'n grote, hoge bak. Vanavond gaat het licht even aan en dan maak ik een foto.

Enige wat een beetje apart is, is dat het juwel filter er telkens mee ophoudt. Hij hapert....
Ik kijk het nog even aan, wellicht heb ik wat verkeerd gedaan met het filter in elkaar zetten. Ook is het uitstroompijpje eigenlijk aan de korte kan, daar wil ik een opzet stuk bij gaan halen.
Eigenlijk zou ik het liefste iemand hier willen hebben die even kijkt of ik het goed in elkaar heb gezet want ik vind het filternogal raar in het filterhuis zitten.
Ga er ook zeker weten een filter bijzetten. Waarschijnlijk een aquaflow 200.

Ja laat ik die maar even gelijk gang bestellen....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan