Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Whahahhaha.... Ik zei het een pagina geleden al. Stelletje mafkezen 😀

Bertus, zoals Corry sta ik inderdaad ook. Op een opstapje....

Seabait zei:
Gaat niet alleen om de omvang Astrid,de nippels spelen ook een rol... :juggle:

Zit ik nu wel of niet op het aquaforum :S 😉

Me dunkt dat je water nodig hebt voor een Wet T-shirt contest 😀

Ja buiten ook trouwens...
Net zeiknat geregend. Kun je beter met 1 arm in je bakkie hangen..

Nou, ik had het al in een ander topic gemeld maar hier ook nog maar even.
Heb het kleine filter uit de 80 min deze bak gehangen voor wat extra bacteri�n. Tevens de vuile groene filterwatten uit het filter van de 80 hier erin gegooid. En de eerste bewoners, torenslakjes. Zij zullen ook al wat vuil produceren en ze gaan helpen de bodem lekker los te houden.
Daarnaast mijn bestelling gewijzigd bij aquaplantsonline. Ik had als extra filter de aquaflow 400 besteld maar aangezien ik nu al enorm veel stroming in de bak heb, heb ik deze gewijzigd naar aquaflow 200. Deze zal dan toch een aardig beetje extra filteren. Uiteindelijk wil ik de cassette leeghalen, dus de actieve kool eruit halen en het filtersponsje vullen met turf.
Op die manier heb ik ook een hele goeie manier om de turf in de bak te verspreiden.

De appelslak is ook in de grote bak gegaan om de bacteri�n een beetje op gang te helpen.
De grootste Echinodorus is eruit gegaan want deze had wel erg veel alg op zijn bladeren. Daarnaast vond ik hem te groot, te grof voor in de bak.
Ik ga Vallisneria halen bij Verduijn, ze hadden erg mooie exemplaren staan. Vind het altijd een erg sierlijke plant.

Bij mij ligt de Sturi weer op een blad,vol met eieren.
Dus het opschonen moet nog even wachten.
Water verversen tot 10 cm. anders de eieren boven water.

Oke, Bertus 😉

Morgen ga ik toch even langs Verduijn om de Vallisneria op te halen en voor nog wat andere planten te kijken. De Myriophyllum vind ik zelf niet zo'n leuk plantje, deze zal vervangen worden met Cabomba, als de stekjes daarvan binnen zijn.
Daarnaast wil ik meer Cryptocorine op de voorgrond, Vallisneria spiralis voor het filterhuis en ik ga even kijken voor nog een plantensoortje.
Het mooie, lange stuk hout ligt nog altijd in een bak met water om te zorgen dat die niet meer gaat drijven.
Tevens ga ik morgen eens even de waterwaarden meten van beiden bakken. Ik heb het idee dat er nogal een groot verschil in waterwaarden zit, maar daar kan ik mij ook in vergissen. MOcht het verschil tussen de grote en de kleine bak erg groot zijn, dan zal ik erg veel tijd moeten nemen om de vissen te gaan overwennen. Ook zal ik moeten zorgen dat het water in deze bak meer in de richting gaat van de waarden die ik meet in de 80 cm.....

Vallisneria en Cryptocorine gehaald, plus filtermatjes en nog wat plat hout.
Verder ongeveer 70% van de zandbodem van de 80 cm in de grote bak gedaan.
En er draait natuurlijk ook nog een reeds ingedraaid filter mee.
Geldt die opstart periode van 3 weken nu nog steeds? Bij Verduijn zeiden ze dat je de bacteri�n ook een beetje moet voeden, dus er iets in kan zetten.
Zij zei eigenlijk dat wanneer ik de oude bodem gebruik, ik direct alles kan overzetten.

Wat denken jullie?

Ik denk dat wij soms te voorzichtig zijn. Verkruimel nog wat voer en wacht/kijk het 2 weken aan. Na mijn idee kun je dan eventueel langzaam de eerste vissen overzetten.

Meet gewoon de waarden,als 3/4 over gezet is,zitten er genoeg bacterie in.
Dus zou nitriet bijna weg moeten zijn.

2 weken?
Dan heb ik alsnog een opstarttijd van 3 weken aangehouden.
Ik heb veel gelezen over het opstarten en als je oud bodemmateriaal en oude filter materialen gebruikt, dan zou je in principe nu direct de vissen erin kunnen doen.
Ik denk dat ik de 10 neons ga overzetten. Dit om de ontstane bacteri�n te voeden.

Aquarium ziet er goed uit zeg!! :thumbs:

Ja precies Bertus.
Vind het wel nog te vroeg om de gevoelige knorgoerami's en apistogramma over te zetten.
Ik meet zo even en dan doe ik de neons erin als het water goed is.

Je kan volgens mij nu gewoon de 10 neons overzetten hoor.

Ja dat denk ik ook...
Ze zeiden bij Verduijn wel dat ik de bak recht moet gaan zetten. Geheel waterpas is niet zo belangrijk maar bij mij staat hij nu ook nog scheef... En dat kan wel problemen geven.
Ga vanavond proberen het karton eronder weg te snijden. Zoveel mogelijk wegsnijden en dan het laatste stukje, daar zal wat moeite voor gedaan moeten worden denk ik...
Misschien een deel water eruit.

De corydoras panda zijn daarnet naar hun nieuwe eigenaar vertrokken, die mij net al een pb stuurde dat ze heerlijk in zijn
bak aan het scholen zijn.
Ook zitten de neontetra nu in deze bak en ik moet zeggen, prachtig.... schitterend.
Lijkt wel alsof ze veel mooier kleuren in deze bak. Ze zijn lekker door de bak aan het scholen maar ik kan ze jammer genoeg niet goed zien omdat de 80 cm bak nog altijd ervoor staat...

Er staan nu in de 80 cm geen planten meer en geen schuilplaatsen, alleen nog het stuk hout met de java varen. Daar zit iedereen nu in en om. En dat geeft wat spanningen....
Er zit nog een laagje zand in die ik wil gaan overzetten en ik wil ook nog een spons van de 80 cm bak in het filter van de 120 gaan doen. Daarnaast gaat er nog een waterwissel plaatsvinden.. water uit de 80 komt hier erin..
Ik hoop dat ik volgend weekend de 80 cm weg kan doen want hij staat nog altijd midden in de kamer.
Niet echt handig....

Tijdens de opstart van een aquarium gebruik ik altijd zo'n plastic voeder mandje met zuignap.
Die goedkope dingen bij de dierenwinkel.
Ik deed daar wat voer in en liet het beschimmelen.
Zo kon ik toch de bacterie cultuur voeden, zonder schimmelend voer op de bodem.
Mssn is het een idee.

Waarom,is toch niet nodig.
Barst van de bacterie.

Hahaha... nee idd... wat jij zegt Bertus.
Dit is geen gele nieuwe bak zo. Het zit al vol bacteri�n. Maar toch heb ik net mijn bericht aangepast.
Ik zit te bedenken of ik nou wel of niet alles in de bak zal doen..... ben aan het twijfelen. Misschien toch zo maar eerst een paar dagen aankijken..

Nooit alles tegelijk,dan krijgt het filter een terugslag.
Doe er dan 2of 3. en een dag later weer.

Ja ik wacht wel een paar dagen. 12 visjes is voor nu wel even prima..
Het is zo leuk om te zien wat een grote bak met een schooltje neons doet.
Ze zijn nogal onder de indruk van al die ruimte en zijn echt prachtig baantjes aan het trekken door de bak.
Ik heb zelf een ander plekje in de kamer gezocht van waar ik meer zicht heb op de nieuwe bak.

Ik vraag mij werkelijk af of de Apistogramma borelli qua kleur ook zo prachtig uitkomen in deze bak. Evenals de Trichopsis. Ik zei eerst nog dat ik dat gele water erg mooi vind en dat is ook wel zo maar de 80 cm is wel erg geel geworden. Komt denk ik door de Philips lampen. Heb er natuurlijk al tijden een 830 en 840 inzitten.
Die truc gaat niet meer lukken bij de T5 lampen, dat wordt gewoon een lekkere dure grap.
Maar denk dat uiteindelijk echte aquarium lampen toch beter zijn voor de groei van de planten en de kleuren van de vissen. Liever iets meer betalen dan....

Nou klinkt allemaal goed hoor en ik ben benieuwd hoe het er straks uit zal zien.

Ik ben benieuwd naar de volgende foto's :foto:

Gisteren had ik alleen nitriet gemeten, deze was 0.
Vanmorgen zag ik de neontetra druk in de weer... elkaar achterna zitten , ruzie maken.
Het leek mij een goed moment voor een 2e maal nitriet test. En ook meteen de rest maar gedaan.

Hier de waterwaarden:
No2 0
Ph 7,5
Kh 4
Gh 8.

alleen die laatste test betwijfel ik of die nog goed is. Die hoort te beginnen met rood, maar kleurt eigenlijk direct gelig.
zelfs na 15 druppels veranderde er weinig, dus ik heb het aantal druppels aangehouden waarop ik de meeste verandering zag...

De Ph zou nog omlaag mogen, maar dat komt vast goed....
Heb ook die van de 80 cm gezelschapsbak gedaan, zie topic daarvan...

Nou vooruit.
Hier wat foto's.

Helaas kan ik die nog niet van voren nemen, aangezien de 80 cm er nog voor staat.

565281msfelix_0_82_img_4693.jpg

De neons kleuren prachtig in deze bak.
545916msfelix_0_82_img_4692.jpg

841418msfelix_0_82_img_4694.jpg

812878msfelix_0_82_img_4695.jpg

525448msfelix_0_82_img_4696.jpg

Wat een mooi begin, echt al heel leuk geworden :thumbs:

Mooi begin, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat 🙂

Mooi mooi 🙂... Je wil er dwerg cichliden in houden misschien de vrije ruimte in het midden wat voller maken zodat je geen zichtlijnen hebt.

Ziet er netjes uit stadsgenoot 🙂

Ja h�, ben er ook erg blij mee...
Alleen de groep Myriophyllum vind ik echt niet mooi meer. Ik zit nog te wachten op wat stekjes Cabomba, die daar voor in de plaats komen te staan...
En er komen inderdaad nog meer planten in. Ik wil sowieso nog wat meer Cryptocorine erin en nog een aantal hogere planten. Het middengedeelte wilde ik wel leeg houden, zodat je zicht houd op de boomstam. Op de achterwand komt nog mos, voor de garnalen.

Ga gelijk eens kijken waar mijn bestelling van Aquaplantsonline blijft of is gebleven...

MsFelix zei:
Ja h�, ben er ook erg blij mee...
Alleen de groep Myriophyllum vind ik echt niet mooi meer. Ik zit nog te wachten op wat stekjes Cabomba, die daar voor in de plaats komen te staan...

Wel jammer vind het opzicht een mooie plant als hij het goed doet 🙂

Ik vind het niet goed stekbaar. Als je er een stuk vanaf haalt, dan groeit het niet echt verder. Gaat alleen aan de zijkant uitlopen... tenminste bij mij dan.
Maar goed, vind Cabomba sowieso mooier hoor....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan