Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

In huis is het een graad of 23 denk ik.
Ik heb de kappen nu open gezet. En 1x2 lampen uit gedaan. Er zitten inderdaad 4 lampen boven.
Maar goed, die horen er boven.

Ja, als dit zo blijft, dan wordt het nooit subtropisch natuurlijk.
Kan ik toch nog maanvissen nemen... 😛

Nee grapje hoor...
Ik kijk even aan hoe het gaat met de kappen open. Het is trouwens geen 30 graden. Heb er een andere thermometer bij gepakt en die zegt 28. Maar goed, dat is toch echt veel te warm.
Een verwarmingselement heb ik in elk geval niet nodig...
Zou het trouwens helpen als ik die reflectoren eruit haal?

Nou, daar komen de foto's hoor...

886792msfelix_0_82_img_4698.jpg

Overzichtje
182387msfelix_0_82_img_4700.jpg

Rechts
965398msfelix_0_82_img_4701.jpg

Links
724866msfelix_0_82_img_4702.jpg

Midden
967591msfelix_0_82_img_4707.jpg

Vuurgarnaal op de achterwand, lekker peuzelen.
651912msfelix_0_82_img_4710.jpg

Mijn mannetje A. borelli.
791354msfelix_0_82_img_4711.jpg

Nogmaals met een vrouwtje..
731243msfelix_0_82_img_4717.jpg

Overzichtje.
146687msfelix_0_82_img_4719.jpg

Nogmaals de man.
411225msfelix_0_82_img_4722.jpg

De neontetra kleurt prachtig.
727644msfelix_0_82_img_4724.jpg

Appelslak in the house.
895314msfelix_0_82_img_4727.jpg

Inspectie van het huis..

Had allemaal ff wat voeten in de aarde maar is je toch mooi gelukt,ziet er super uit!
Ik zou idd 2 buizen uitlaten maar weet ff niet hoe en wat met de reflectoren,kan misschien prima zonder maar is ff aankijken.

De dames wilden niet op de foto, dus de man nog maar een keer dan

393921msfelix_0_82_img_4729.jpg

borelli man

965384msfelix_0_82_img_4730.jpg

De Sewellia is ook lekker blijven plakken.

979447msfelix_0_82_img_4732.jpg

Overzicht met 1 lichtbak aan.

439858msfelix_0_82_img_4733.jpg

Nogmaals.
Overigens is de kleur van het water hier wat troebel, dit komt door de Easy life filtermedium.

Dat waren de foto's.
Het erge van de temperatuur is ook nog dat het hier in huis nog veel warmer kan worden en dat de verlichting nog niet eens alle uren aan staat.
Is wel een probleem zeg...
Hoe doen andere mensen dat met een Juwel bak?
1 lichtbak lijkt mij voor de planten weer niet zo'n goed idee.

En ik maar denken, wat zijn ze druk joh. Gisteren met erin doen was het ook wel wat warmer maar toen was het nog een graadje of 24. Dat was nog te doen....

Zojuist de reflectoren eraf gehaald. Die werden ook kokend heet joh. Alle warmte blijft eronder hangen en wordt de bak in gereflecteerd.
Die blijven er dus voorlopig vanaf. Ze zijn misschien wel handig om de bak in de winter op temperatuur te houden. Ik houd ze er nu even vanaf om de temperatuur te laten zakken, maar wellicht doe ik er per lichtbak weer eentje op terug. Het gaf wel een mooi effect aan de planten en vissen.
Maar goed, de temperatuur is nu even belangrijker...

Heb overigens ook al besloten dat wanneer deze lichtkappen op zijn, er zeker een LED verlichting systeem in gaat komen.
Minder warmte en minder stroom en daarnaast ja.....

Dat simuleren van zonsopkomst, zondergang, wolken, zon en maanlicht.. lijkt mij echt supergaaf. Daar heb ik best wel een paar 100 euro voor over 😀

Seabait zei:
Had allemaal ff wat voeten in de aarde maar is je toch mooi gelukt,ziet er super uit!
Ik zou idd 2 buizen uitlaten maar weet ff niet hoe en wat met de reflectoren,kan misschien prima zonder maar is ff aankijken.

Ik was wat te snel met reageren dus bovenstaande reactie staat verscholen tussen de foto's 😉

Ik h�d het gelezen John... 😉

De kappen hebben de hele nacht open gestaan en het licht is uit geweest.
Het is nu 25 graden. Dat is al een stuk aangenamer...

Dat scheelt ja 🙂

Ziet er goed uit! 🙂

Mooie bak hoor!

Ik had gereageerd, maar bericht is door storing verwijderd, maar de bak is schitterend, en je vissen ook, mooie foto's, geweldige bak.
Ik hoop dat het bericht nu blijft kleven hahahaha

Mooie bak heb je nu hoor.
Ik heb nooit problemen met de Juwel bak gehad qua temperatuur maar dat was dan ook wel de 80 en de 100 cm bak met 2 buizen.
Raar dat de temp zo oploopt, dat zou toch niet mogen gebeuren.

Dank jullie wel voor de leuke reacties...

Astrid, hij staat er nog... 😉

John, ik weet ook niet waarom dat gebeurt. Misschien toch door die reflectoren in combinatie met dit warme huis....

Heb ondertussen toch ook maar wat meer plantjes besteld.

De bos Myriophyllum wordt uitgebreid want hij doet het in deze bak toch wel erg goed hoor... Beter dan in de 80 cm.
Verder een bosje cabomba, 1 Limnobium lavaegatum , 2 bosjes sterrenkruid, easy life filtermedium en een nieuwe Gh test.
Heb ik komende week weer wat te doen 😉

Vandaag ook voorzet eerst wat planten voeding toegevoegd. Komende zondag ga ik aan de slag om wat kleibolletjes bij de Echinodorus te steken. 1 van de Echinodorus heeft alg op het blad. Ga er wat bladeren vanaf halen en dan kijken wat ie gaat doen....

Heb een vraagje..
Ben aan het bedenken wat nu beter is. Wachten met toevoegen van de laetacara dorsigera met het risico dat de apistogramma de hele bak al als territorium zien.
Of nu toevoegen met het risico dat de belasting te groot word en er een nitrietpiek volgt..

De apistogramma hebben tot nu toe alleen de rechterzijde van de bak in gebruik...

't gaat om 2 vissen? Die gaan het verschil niet maken.

Nee, groep van 5 jonkies..

Niemand iets erover te zeggen?

Ik zou er graag iets zinnigs over willen zeggen, maar heb hier geen ervaring mee.
Mocht je niet voldoende respons krijgen dan kun je even een topic aan maken toch 😉

Je hebt natuurlijk een vrij grote bak qua inhoud en als het om 5 jongen gaat dan zal dat denk ik qua verschil wel meevallen hoor.
Als je niet te gek voert dan zal een eventuele nitrietpiek vast niet aan die 5 jonge vissen liggen.
Maar goed, dit is mijn inschatting 🙂.

Denk ik dus ook!

Ok� bedankt voor jullie visie.
Waarschijnlijk ga ik dan maandag de groep ophalen....

Leuk gedaan zo. Je Echinodorussen links, zullen aardig wat ruimte in beslag nemen, als deze eenmaal gaan groeien.

Ik haal maandag de groep laetacara dorsigera op...

Leuk dit fotoalbum Roos!Ik heb nog niet alles gezien maar ga het wel volgen hoor. Ik zie wel weer jouw hand in de inrichting van je nieuwe bak, keep it coming! :thumbs:

Dank jullie wel voor de leuke reacties.... 🙂

Heb net 10% water ververst, dit zal ik wekelijks doen. Zeker met het bestand wat ik nu heb, is dat denk ik wel voldoende.
Ik had vd week de uitstroom op de achterwand gezet om de oppervlaktebeweging wat te verminderen, maar dan kreeg ik toch een kaamlaag. Dus heb de uitstroom nu toch weer op het oppervlak staan...

Morgen de groep Laetacara dorsigera halen. Spannend.....

De groep Laetacara dorsigera zit erin.
Dit bracht meteen aardig wat spanning in de bak. Onderling nog niet bepaald, maar de Apistogramma man is behoorlijk fel.
Pas sinds vanavond ben ik er achter waarom. 1 van de Apistogramma dames heeft zich verschanst in het leghol.
Zij laat alleen af en toe haar snuit zien. Ik denk dat er een nestje is.... had de groep dus niet op een slechter moment kunnen plaatsen.
Het gaat goed zolang ze links in de bak blijven, maar zodra ze bij het open gedeelte komen, worden ze onverbiddelijk terug gestuurd. De open ruimte moet ook dicht worden, dit zal ik met sterrenkruid gaan doen. Maar op die bestelling zit ik ook nog te wachten.....

Vandaag weer de bestelling van Aquaplantsonline binnen gehad en weer erg tevreden mee...
Sterrenkruid ziet er echt supergaaf uit en is een mooie groep geworden in de bak.
Ik kreeg een grote en 2 kleine Limnobium die er keurig uit zien en de Myriophyllum en Cabomba is ook in orde...

Heb na de plantjes een half uur te hebben gespoeld, ze meteen in de bak gedaan. Het sterrenkruid heeft een plekje gekregen in de open ruimte, de Myriophyllum groep is uitgebreid en de Cabomba ook.
Nu weer lekker laten groeien. Heb net wat easy carbo toegevoegd en ook wat profito.
Ben erg benieuwd hoe het sterrenkruid eruit ziet als ie goed gegroeid is....
De plantjes zorgen ook voor wat minder stress want het breekt het zicht een beetje....

Kom er wel achter dat ik 2 verschillende Myriophyllum soorten heb helaas..

propium en aquaticum.
Vind die laatste eigenlijk mooier. Hopelijk slaat die goed aan en kan ik daar 1 grote groep van maken. De propium zal dan op een andere plek komen te staan om daar een groep mee te maken.
Ik heb foto's gemaakt, maar die volgen later...

Mooie bak hoor! heel mooi!

nog even een tip voor je foto's: je overzichtsfoto's zijn overbelicht (door de witte ondergrond). Vaak kan je op je camera/telefoon instellen dat die opzettelijk onderbelicht (-1 of -2). Dan komt alles nog mooier uit!

Oke... bedoel je het filterzand? Dat is niet echt wit hihi...
Het vertekend inderdaad een beetje denk ik.. Ik zal het eens gaan proberen, die tip. Bedankt daarvoor 😉
Echter staat mijn camera al ingesteld op aquarium stand.

Hier wat nieuwe foto's..
Nog niet van het sterrenkruid. Dat komt nog..

Overzicht
352842msfelix_0_82_img_4752.jpg

163821msfelix_0_82_img_4751.jpg

927181msfelix_0_82_img_4763.jpg

borelli man

338149msfelix_0_82_img_4759.jpg

684684msfelix_0_82_img_4770.jpg

994974msfelix_0_82_img_4771.jpg

536142msfelix_0_82_img_4788.jpg

Borelli vrouw in holletje en daar buiten... ik heb nog steeds geen zicht erop of er een nestje is. Kan er niet goed in kijken. Geen vrijzwemmers in elk geval.

458831msfelix_0_82_img_4793.jpg

865274msfelix_0_82_img_4790.jpg

De neontetra... en daarbij zwemt constant mijn ene gehandicapte Corydoras pygmeaus mee.
Je kunt zo toch goed zien dat het een scholenvisje is. Hij wil er echt bij horen... Als de neontetra in de avonduren baantjes trekken, dan zwemt het kleintje gezellig van links naar rechts mee... heel schattig. Heb er een filmpje van gemaakt maar die moet ik nog even uploaden..

544769msfelix_0_82_img_4765.jpg

324113msfelix_0_82_img_4774.jpg

179297msfelix_0_82_img_4775.jpg

176473msfelix_0_82_img_4780.jpg

312489msfelix_0_82_img_4782.jpg

478516msfelix_0_82_img_4776.jpg

Sfeerfoto's van de planten..

928937msfelix_0_82_img_4777.jpg

713846msfelix_0_82_img_4804.jpg

De knorrepotjes...

133943msfelix_0_82_img_4760.jpg

781659msfelix_0_82_img_4783.jpg

De Laetacara dorsigera jonkies

655791msfelix_0_82_img_4761.jpg

617628msfelix_0_82_img_4785.jpg

Het zijn helaas niet heel goede foto's..
Of dat nou aan mij ligt of aan het upload programma, geen idee. Ik hoor wel eens van mensen dat het upload programma van Aquaforum de foto kwaliteit niet ten goede komt.
In hoeverre dat waar is, weet ik niet...

233283msfelix_0_82_img_4787.jpg

659247msfelix_0_82_img_4789.jpg

754558msfelix_0_82_img_4791.jpg

883626msfelix_0_82_img_4802.jpg

Dan nog 2 overzichtjes met 1 lamp aan in de late avond.

635127msfelix_0_82_img_4796.jpg

547119msfelix_0_82_img_4798.jpg

Tot slot..
Mijn kat Roxxy, die erbij in slaap is gevallen...

342198msfelix_0_82_img_4799.jpg

😀
Dat was het voor nu...

Wat een schitterende bak! Kan blijven kijken naar je foto's

Dank je wel!

Echt mooi! 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan