Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

o dat heb ik ook soort van met me cabomba, knip de kleine nieuwe aftakkingen er vanaf plant ze en groeit gewoon weer een nieuwe mooie stek uit 🙂

Mijn vriend is weer thuis.
Wij zitten te verzinnen hoe we dat karton onder de bak vandaan krijgen zonder de bak leeg te maken. We hebben het een beetje gehad met tillen en sjouwen.
Idee�n??

Is het een idee om een sterk touwtje of ijzerdraadje achter de poot om te trekken, en dan het karton als het ware onder de poot uit te zagen?

MsFelix zei:
Mijn vriend is weer thuis.
Wij zitten te verzinnen hoe we dat karton onder de bak vandaan krijgen zonder de bak leeg te maken. We hebben het een beetje gehad met tillen en sjouwen.
Idee�n??
Ligt het onder de Hele bak?

Nee het ligt alleen onder de rechter voorpoot.

Heb nog eens kritisch gekeken naar de foto's die ik van de waterpas h�d gemaakt.
Eigenlijk scheelt het niks. Aan beide zijden komt het belletje precies tegen het middelste streepje aan. Er zit tussen de twee kanten misschien 1 mm verschil.
En dan hangt hij nog 2 mm naar voren, wat ook niet echt veel is.
We gaan het lekker zo laten. Straks doen We al die moeite om het karton eronder vandaan te halen, staat ie weer een millimeter een andere kant op schuin.
Ik vind het waterpas. Van die millimeter zal het echt niet door gaan scheuren.

MsFelix zei:
Nee het ligt alleen onder de rechter voorpoot.

Nee,dan moet je het niet weghalen,wordt het alleen maar meer.

Moet juist MEER onder.

MsFelix zei:
Heb nog eens kritisch gekeken naar de foto's die ik van de waterpas h�d gemaakt.
Eigenlijk scheelt het niks. Aan beide zijden komt het belletje precies tegen het middelste streepje aan. Er zit tussen de twee kanten misschien 1 mm verschil.
En dan hangt hij nog 2 mm naar voren, wat ook niet echt veel is.
We gaan het lekker zo laten. Straks doen We al die moeite om het karton eronder vandaan te halen, staat ie weer een millimeter een andere kant op schuin.
Ik vind het waterpas. Van die millimeter zal het echt niet door gaan scheuren.

Idd. gewoon laten zoals het nu is, beter zal het niet worden. 🙂

Doe er helemaal niks aan hahhaa... Die millimeter moet een bak echt wel op kunnen vangen.
Kijk maar op pagina 18 geloof ik... Als je goed kijkt, zie je dat de bel tegen het streepje aan zit, bij beide kanten. Ene kant lijkt n�t iets meer te zijn maar ja, lekker boeiend..
100 % ga je hem toch nooit krijgen denk ik..

De tijdklok is nu ook op deze bak gezet, heb het vanmorgen even vlug gedaan. Moet de tijden nog even controleren. Houd wel in dat ik op de kleine bak geen schakelaar meer heb, maar goed daar staat nog maar 1 plantje in

De nieuwe bak ziet er mooi uit! Fijn dat het bijna afgerond is. Ik heb ook vrij snel alles van 80 cm naar 1 meter verhuisd, omdat water en filters e.d. ingedraaid waren en ik 2 bakken bij elkaar had staan. Ik heb het constant in de gaten gehouden, maar totaal geen problemen gehad met waterwaarden, dus ik denk niet dat je die gaat krijgen hoor!

MsFelix zei:
Bertus wat bedoel je met dompje opdompen? Geen idee...
We hebben stom gedaan door er een aantal laagjes karton onder te leggen. Dit deukt natuurlijk in...

Ik kan er nu zelf helemaal niks mee want mijn vriend is er niet en ik kan het niet optillen.
We moeten ook wat anders verzinnen voor dat karton.

John, geen idee.
Ik zal het later eens bekijken, moet nu naar mijn werk. Maar hopen dat het voorlopig even goed gaat.
De bak zal in elk geval toch weer leeg moeten. We hebben dus ook een betere slang nodig want deze gaat t niet doen...

Dompen. Neem een balpen. steek die ergens onder,dat hij vlak ligt.
Neem er nog 1 en leg die dwars Onder de pen(eerste wat optillen. dan pen 2 naar voren schijven, waar je tilt.

Druk nu pen 1 naar beneden op het eind.

Tilt hij de last op. opdompen..

Ik zou het zoveel mogelijk wegsnijden zodat je het optisch nog nouwelijks ziet en lekker laten zitten

Bedankt voor de tips!
Zoals ik al zei, ik ga er weinig aan doen.
Ga misschien wel spoedig de rest van de vissen overzetten want in die 80 cm zit natuurlijk nog weinig waar de diertjes kunnen schuilen. En hij staat echt in de weg...

wow wat een pech allemaal heb je gehad, maar het resultaat nu maakt het toch wel goed denk ik zo,
mooi hoor

Dank je wel An.

Ik wilde eigenlijk de vissen gaan overzetten maar kan mij er niet meer toe brengen. Misschien straks...

rustig aan doen dan breekt het lijntje niet, morgen weer een dag

Ben ze toch aan het overzetten, heel rustig aan.
Reden is de inrichting van de Kleine bak, die nu spanningen geeft. Daarnaast zitten er geen planten meer in en dus worden afvalstoffen van de vissen niet meer omgezet. Het proces is verstoord....
Het water werd steeds troebeler en er leek meer alg in te komen. Gezien de gevoeligheid van de borelli voor vervuild water, ben ik ze nu aan het overwennen.
De Sewellia heb ik helaas niet kunnen overwennen. Die had ik zo mooi in het Apistogramma huis zitten. Heb het huis in 1 keer in mijn grote visnet gezet en daarna direct in de grote bak.
Als hij eruit was gegaan, had ik hem niet meer kunnen vangen. Lukte mij met de verhuizing ook niet. Hij plakt natuurlijk vast, dus je kunt hem niet scheppen. Dit was ideaal, goed geregeld....

Even verder.....

ja dan snap ik het idd wel dat je het toch nog vanavond wilde doen, had ik ff niet bij stilgestaan.
plus dat je dan die kleine bak weg kan zetten

Nou wegzetten nog niet... Hij is nog vol en ik ga nu niet meer met emmers water lopen sjouwen.
Morgen weer verder, hij draait nu met niets... 😀

Visbestand in deze Rio 300 ons nu:

12 Paracheirodon innesi
3 Apistogramma borelli
4 Trichopsis pumila
1 Sewellia
appelslak en garnalen

20 kleine visjes op 350 liter water.
Een ingedraaid klein filter, oude zandbodem en opstart bacteri�n uit de 80 cm.
Daarnaast een aardig dosis Easy Life filtermedium.

Ik hoop dat de nitrietpiek zo wegblijft...

Even paar daagjes matig voeren en elke dag wat water erbij en dat moet eigenlijk wel goedkomen.

~ Ivo

Ja matig voeren was ik al van plan. Emmers erin en eruit ook en als ik morgen de bak leegmaakt, haal ik er ook nog een filterspons uit die ik in de grote bak in het filter erbij stop.
De neontetra zijn weer lekker aan het zwemmen. Eigenlijk merk ik nu pas dat deze visjes op 80 cm veel te klein zitten, laat staan op 60 cm. Ze zwemmen nu echt heerlijk en scholen ook prachtig.
De knorgoerami's doen net alsof ze nog in de oude bak zitten, ze knorren wat af... 😀
Ook de Sewellia lijkt het enorm naar de zin te hebben met wat meer stroming in de bak.
Het harem is het ineens helemaal met elkaar eens, ze vinden het allemaal nog wat spannende blijven dus lekker dicht bij elkaar in de buurt.

Wat ik ook fijn vind van deze bak, is de mogelijkheid om de te balken afzonderlijk van elkaar aan en uit te doen. Ik heb nu al een uur of 3 1 lamp aan. Zo lijkt het een beetje alsof de zon ondergaat....

Oh trouwens, ik vergeet er 1 te benoemen bij het visbestand. Mijn gehandicapte Corydoras pygmaeus is nog wel mee verhuisd.. Hij zwemt met de neontetra mee hihi...

🙂 🙂
😀 😀

De 80 cm is uit het zicht. Dus het uitzicht is nu prachtig, erg mooi om de hele bak zo te zien.

Ben wel aan het twijfelen of ik er een groep Laetacara dorsigera in ga doen. Misschien toch maar alleen een koppel..
Het is een mooi formaat bak, maar het is nog steeds geen 2,5 meter. Vind eigenlijk de rust die het geheel nu uitstraalt wel mooi... ik mis ook de drukke corydoras helemaal niet.

De 80 cm is dus leeg. Er kwamen nogal wat garnalen baby's uit het filter, die heb ik nog snel gevist en in de grote bak gedaan. Alleen de laatste, allerkleinste daar is het niet goed mee afgelopen. Die kwam in de grote bak en kreeg direct een apistogramma �n knorgoerami achter zich aan... de knorgoerami heeft gewonnen. 😀
hap, slik, weg...
Heb de groene filterwatten uit mijn 80 cm ook in de bak gelegd want hier zag ik nog wat kleintjes zitten.
Tevens zitten hier natuurlijk nog aardig wat bacteri�n in. De pluk watten zal voorlopig lekker erin blijven liggen. Vanwege de bacteri�n maar ook als schuilplek voor de kleine garnaaltjes...

Flink bezig geweest! nu dat de 80cm leeg is kan je zeker een mooie foto van de 300 maken toch?! 😉

Seabait zei:
Flink bezig geweest! nu dat de 80cm leeg is kan je zeker een mooie foto van de 300 maken toch?! 😉

+1 ik ben ook wel benieuwd hoor 😀

Hahahaha... geduld, geduld.
Straks als het donker is... 😀

Er moet nog wel vanalles gebeuren. Heb sowieso java mos klaar staan om op de achterwand te gaan doen. Wil het alleen aan de bovenkant doen, hoop er een oever effect mee te krijgen.
En links drijft nog een pluk waterpest om de opstart goed te laten verlopen en aan de andere kant dan de pluk watten.
Maar goed...

later dus meer...

Gedul.. wattes? 😉
Ben benieuwd.

"Nogmaals, hoort dit rubberen ringetje nou wel of niet tussen deze onderdelen"

Het rubberen ringetje hoort hier:

rubber.jpg

Om die opening goed af te sluiten, en ik weet het zit bij mij niet helemaal goed op deze foto.

Ja Dank je...
maar daar ben Ik al 10 pagina's achter hihi... 😉

Nu weer even wat anders....
Het is 30 graden in mijn bak en er zit geen verwarming in.
Geven deze lampen zo ontzettend veel warmte af..... en wat kan ik daar nou aan doen?

30 graden zonder verwarming!? Lijkt me ook sterk dat dat enkel door de lampen komt. Hoe warm is het in huis?

Kan goed hoor,zitten toch 4 lampen boven je bak?

Ah, ik dacht dat er 2 lampen boven hingen. Dan nog vind ik 30 graden best hoog. Ik zou de kappen er af halen.

Of ik moet mis zijn met een grotere slag Juwel.
Zou nog eens meten met een andere thermometer en idd de kappen open zetten als het echt zo warm is.

En misschien als het te warm blijft wat water verversen? Maar als het altijd zo blijft dan kun je het subtropische wel vergeten denk...

Zou inderdaad zo maar kunnen door de lampen. Vind het wel zwaar overdreven dat Juwel standaard 4x 54W T5 plaatst in de Juwel Rio300 bakken. 2 lampen zijn meer dan voldoende vind ik persoonlijk.
Heeft de lichtkap van Juwel ook ventilatieroosters? Zo nee, dan zou ik per kap er twee in maken. Dan kan je warmte van de lampen weg en kan er koeler lucht bijkomen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan