Wat is er nieuw

MsFelix' nieuwe Rio 300

Inmiddels zit ik ook op andere fora weer wat te lezen enz.
Ook op het forum waar ik eerder afgegaan ben. Ik heb daar nog geen berichten geplaatst en lees alleen maar mee...

Kom ik dit topic tegen:
http://www.nederlandsecichlidenforum.nl ... 5&start=60

Nou, moet je eens kijken hoe die mensen d��r omgaan met nieuwe forumleden.
Ik geef toe, de jongen is stronteigenwijs en zijn taal is onbegrijpelijk. Hij had waarschijnlijk op dit forum ook de volle laag gekregen. Maar dan komt er iemand bij die het voor de jongen opneemt en die wordt dan weer een internet troll en weet ik wat allemaal genoemd.
Omdat de heren daar niet tegen kritiek kunnen.... ja, als het tegen een ander is. Maar kritiek tegen hen persoontjes, daar zijn ze niet van gediend.
Ik kijk op het forum daar omdat er veel informatie te vinden is, maar heb echt niet de behoefte om daar nog ooit 1 vraag te stellen....
Moest ik effe kwijt... als je dan zo'n topic ziet, dan weet je weer hoe het daar was.
What the hell doe ik daar eigenlijk?

Nou, nog wat over de bak.
Ik heb weer een filmpje gemaakt.
De kleintjes lijken goed te groeien, er is steeds duidelijker te zien dat ze een kopje en een lijfje hebben. Ook beginnen ze nu een zwart wit patroontje te krijgen.
Ik heb net weer stofvoer gegeven en dit gevoerd op de plaatsen waar de kleintjes zich bevinden.
Het blijft een heel mooie aanblik om te zien hoe de vader een kleintje die te ver weg gaat, opslokt, meeneemt en vervolgens weer bij de groep uitspuugt.
Zo grappig.

https://youtu.be/isK0EH1GqZ8

Nog een filmpje.
In het begin zie je dat de baby's aan de rechterkant vd bak aardig gegroeid zijn.
De kleintjes links zitten minder goed verstopt. Ik zag vanmorgen een neon die een kleintje verorberde.
Ook de kwaliteit van filmen aan de linkerkant laat te wensen over, maar jullie hebben weer een idee van de vorderingen in de bak.

Heel schattig die kleintjes! 🙂

Helaas, alle kleintjes zijn weg volgens mij.
Teveel kapers op de kust, denk ik. Ik had de neons al eens ervan zien snoepen.
Nou, beter want wist toch niet wat ik ermee moest. Aan de andere kant ook wel weer erg jammer.

zeer mooie bak en als Rotterdam niet zover weg was was ik direct langs gegaan voor zoon mooi volwassen koppel dorsigera 🙂
helaas kom ik nooit in Rotterdam 🙁

Dank je wel Dravik!

Update na een hele drukke periode.
De koppels L. dorsigera zitten er allebei nog steeds in. Het rechterkoppel laat zich nu wat minder zien. Het linkerkoppel heeft nu weer eitjes liggen. Het Apistogramma koppel is er ook nog, maar heeft nog geen 1 keer een nestje gehad.
Ik heb pas een neontetra moeten euthaniseren vanwege kleurverlies en vreemd gedrag. Ik vreesde voor de neonziekte en heb hem daarom snel verwijderd. Even aangekeken in een alternatief bakje maar hij ging steeds op zijn rug liggen dus uiteindelijk geholpen met doodgaan...
De pygmaeus doen het ook nog altijd erg leuk, evenals de knorgoerami's. Die laatste heb ik nu al vanaf de 60 cm bak erin zitten. Ik kan wel zien welke de oudere dieren zijn, die ene heeft nog altijd verkleefde vinnen, maar doet het nog altijd goed. De andere heeft al een tijd een dikke lip, die ik heb behandeld met een breedspectrum medicijn. Dit heeft niets geholpen. De vis vertoont verder geen afwijkend gedrag en eet normaal dus ga ik er weinig meer aan doen. Deze 2 visjes zijn nu ongeveer een jaar of 4 oud. De 2 'nieuwe' knorgoerami's hebben geen vreemde dingen en zitten er ook alweer enkele maanden in, dus het lijkt niets besmettelijks te zijn. Ook zie ik niet dezelfde verschijnselen bij andere vissen. Ik denk dus iets wat met ouderdom te maken heeft. Ik heb de visjes nu al meer dan 3 jaar dus ze zijn 'op leeftijd'.
Er zitten ook nog altijd vuurgarnalen in de bak, die zich goed verschuilen in het steeds weelderigere javamos tegen de achterwand.

Ik heb toch weer wat meer geschoven met de planten. Ik had in het midden die lege vlakte, maar ik merk toch dat de zichtlijnen dan niet goed doorbroken worden waardoor men elkaar al vrij snel in de kijker heeft. Dit resulteert toch telkens weer in wat irritatie.
Nu ik de middenzone wat beter beplant heb, is die irritatie weer een stuk minder. Conclusie die ik daaruit haal is dat een bak met alleen maar hout geen optie zal zijn zolang ik dit bestand in de bak heb zitten. De Laetacara stonden op verscheidene sites aangeboden voor weinig, maar ik raak ze niet kwijt. De irritatie is nu de planten weer verschoven zijn, ook zeer matig dus ik zie de noodzaak ook niet echt meer. Er zijn nog nooit gewonden gevallen.....

Bestand zal ik nog eens benoemen:
20 Paracheirodon innesi
15 Corydoras pygmaeus
4 Laetacara dorsigera
4 Trichopsis pumila
2 Apistogramma borelli
1 Sewellia, die ik niet kwijt raak.
1 Kaap Lopez dame, die ik ook aan niemand kwijt raak, ook niet gratis.
1 appelslak
Japonica en vuurgarnalen.

Wat foto's

Overzicht en beplanting:

565857msfelix_0_82_img_6283.jpg

547827msfelix_0_82_img_6288.jpg

219397msfelix_0_82_img_6289.jpg

579665msfelix_0_82_img_6294.jpg

Details en visjes:

142276msfelix_0_82_img_6302.jpg

879259msfelix_0_82_img_6311.jpg

739686msfelix_0_82_img_6315.jpg

228288msfelix_0_82_img_6319.jpg

De bak met 1 lichtbak uit, het blijft een mysterieuze aanblik:
764552msfelix_0_82_img_6327.jpg

435964msfelix_0_82_img_6322.jpg

481746msfelix_0_82_img_6323.jpg

536624msfelix_0_82_img_6325.jpg

Ziet er nog steeds fantastisch uit. 😉

Heel fraai

Prachtig! :thumbs:

Dank jullie wel!

Daarnet nog even naar de bak zitten kijken. Soms is het ongelooflijk dat er 3 koppels in zitten en je er gewoon niet eentje ziet. Lijkt het net of ik alleen neontetra's en C. pygmaeus erin heb zitten, zo gek. En dat gedurende een minuut of 10.
Lekker rustig....
Zoals ik al zei, de betere beplanting zorgt voor veel meer rust in de bak en ben er weer erg tevreden over zo...

Ik vroeg mij wel af...
Als ik de vissen weg doe die er teveel in zitten, zou ik dan nog een groepje van 8 Bloedvlektetra's erin kunnen doen?

Dat ik dan het volgende krijg:

20 Paracheirodon innesi (20-26 graden)
16 Corydoras pygmeaus (22-28 graden)
4 Trichopsis pumila (23-27 graden)
2 Laetacara dorsigera (22-28 graden)
2 Apistogramma borelli (20-28 graden)
8 Hyphessobrycon erythrostigma (23-28 graden)

De Sewellia, appelslak en koppel L. dorsigera zullen er dan uit zijn.
Of zullen de bloedvlektetra's met hun 8 cm lengte te bedreigend zijn voor de Laetacara dorsigera?
Ik heb de bloedvlektetra vandaag ergens gezien en vond ze zo mooi en sierlijk....

Heb nog wat foto's...

met name van de Laetacara dorsigera

337221msfelix_0_82_img_6329.jpg

114448msfelix_0_82_img_6353.jpg

ze waren prachtig aan het paaien met elkaar. Geslachtsonderscheiding is nu wel duidelijk. De man heeft duidelijk puntigere vinnen dan de vrouw. De man is wat groter dan de vrouw en als men begint met paaien, is de vrouw in eerste instantie het donkerst gekleurd. De man volgt later als het nest gemaakt is, hij neemt dan ook de donkere kleur aan. Misschien zijn het schutkleuren om zo onopvallend mogelijk voor een nest te kunnen zorgen.
185485msfelix_0_82_img_6370.jpg

151413msfelix_0_82_img_6371.jpg

593631msfelix_0_82_img_6373.jpg

754815msfelix_0_82_img_6391.jpg

en soms zat ie ineens stil. Kon ik toch opeens een hele mooie foto van deze man maken.
194674msfelix_0_82_img_6394.jpg

928321msfelix_0_82_img_6406.jpg

samen weer een plekje poetsen
989537msfelix_0_82_img_6404.jpg

761876msfelix_0_82_img_6417.jpg

282384msfelix_0_82_img_6424.jpg

Morgen heb ik nog wat meer foto's van de overige bewoners, waaronder de garnalen, de Apistogramma man en vrouw en de Sewellia.

Net even een filmpje gekeken van de bloedvlektetra.
Prachtige vis, maar gaat er bij mij niet in komen. Te groot en te druk.... weten we dat ook weer. Een filmpje is soms heel verhelderend.

Nice, mooie foto's!

Dank je...
Jij een leuk onderschrift 😀 hihi..

Hele mooie vissen die dorsigera !

Heel mooi zo!

Erg mooi aquarium. Ook erg leuk zo'n grote school pygmaeus. Lijkt me een geweldig gezicht als die samen op pad gaan!

Heel mooi en ook mooie foto's.
Ik heb ook aan de dorsigera zitten denken, maar uiteindelijk gekozen voor de altispinosa.

Mooie foto s hoor.

Bedankt allemaal.

Het is inderdaad een prachtig gezicht als de school pygmaeus door de bak heen trekt. Helaas doen ze dat bijna nooit allemaal tegelijk, een enkele keer maar. Meestal gaat een klein groepje erop uit en ligt de rest ergens te chillen op het hout. Ze zijn weinig op de bodem te vinden, alleen met voeren even. Verder verkiezen ze bladeren van planten en hoger hout om op te chillen.

Ik heb in de afgelopen maanden af en toe wat uitval gehad van de neontetra. Denk dat ik er op een gegeven moment nog 20 rond had zwemmen en dat vond ik toch wat weinig.
Ik heb de school uitgebreid naar 30.
Daarnaast heb ik de C. pygmaeus uitgebreid naar 20 en de Trichopsis pumila naar 7.

De bedoeling is dat de knorretjes weer eens gaan knorren want ik hoor ze de laatste tijd bijna niet.
Het waren wel heel jonge exemplaren dus ik heb ze tot nu toe ook nog steeds niet gehoord. Ze zullen een beetje moeten gaan groeien.
Ik vroeg mij af of ik nu niet een beetje teveel vis heb en wilde ook eigenlijk eerst maar 5 neontetra erbij doen, maar bij Verduijn zeiden ze dat het best moest kunnen aangezien ik echt heel kleine visjes kies.

Rekenen is echt mijn sterkste kant niet, dus ben er maar vanuit gegaan.

Heb nu dus zwemmen:
30 Neontetra
20 C. pygmaeus
7 Trichopsis pumila
4 Laetacara dorsigera
2 Apistogramma borelli
1 Sewellia
1 appelslak
garnalen.

Ik hoef niemand te vertellen hoe mooi een school van 30 neontetra is om te zien in deze bak 😀

Het enige wat ik een beetje risky vind, is twee soorten dwergcichliden. Voor de rest zijn het tamelijk kleine visjes, die elkaar wel uit de weggaan. Ik ben trouwens een voorstander van (relatief veel) kleine vissen in een grote bak, want dat 'oogt' het geheel groter en natuurlijker. Neons en Pygmaeus zou je misschien zelfs nog kunnen uitbreiden.

Je hebt inderdaad nog wat liters over, dus de neon tetra's uitbreiden is een optie. Of misschien nog wat appelslakken erbij en/of iets in de bovenlaag?

keurige foto's :thumbs:

Mooie foto's hoor.Prachtig.Komt trouwens bij meer vissen voor dat ze donker worden als ze in de paaistemming zijn.Mooi gezicht!! :thumbs:

Dank jullie voor het meedenken.
Jacobus, ja dat is ook risky. Ik ben begonnen met een groep van 5 Laetacara dorsigera om te kijken hoe het zou gaan. Daarnaast het koppel Apistogramma borelli.
Van de groep bleven 2 koppels over. Ik had begrepen dat ik, indien 2 koppels teveel waren, een koopel mocht terug brengen naar de winkel. Ik had alleen niet begrepen dat ik er geen geld voor terug kreeg of bijvoorbeeld een bosje plantjes of een zakje levend voer... iets in elk geval.
Maar ik krijg er helemaal niks voor terug.
Nou, dan is het tegen mijn principes om het daar terug te brengen. Vind het ook nog altijd vreemd dat ze wel zei dat ik ze mocht terug brengen. Als ik namelijk had geweten dat ik dan geen geld terug kreeg, dan had ik op goed geluk een koppel geprobeerd uit te zoeken en geen hele groep genomen natuurlijk.
Ik probeer het 2e koppel Laetacara dorsigera nu al maanden te verkopen, maar niemand lijkt ze te willen. Terwijl het toch echt een bewezen koppel is, die al meermalen eitjes en larfjes hebben gehad.
Tot nu toe gaat het wel goed allemaal, er is af en toe wel wat ergernis tussen de 3 koppels, maar geen echt zware gevechten.
Het koppel blijft te koop staan, mocht iemand interesse hebben, laat het mij dan weten.
Daarnaast is ook de Sewellia nog altijd in de aanbieding.

Ik wist niet dat ik nog liters over had.
Ga er eens over nadenken. Of ik de scholen nog ga uitbreiden of iets in de bovenlaag wil...

ZOu alleen niet weten wat. Appelslakken hoef ik er in elk geval niet bij. Iets kleurigs zou nog wel leuk zijn bovenin.
En moet op kamertemperatuur kunnen.

Even een update.

Eigenlijk niks veranderd. De bak draait gewoon. Geen gekkigheid. Wel telkens nestjes, dan links, dan rechts. Onderling gaat het ook goed.
De Kaap Lopez vrouw doet het ook nog goed. Misschien toch nog een man erbij halen...
De planten groeien gestaag verder.
Heb wel wat eruit gehaald, de Cabomba. Die werd telkens kaal.
De echinodorus overheersen de bak. De Braziliaanse klimop staat nu als bodemplantje geplant. Overal komen slierten Valisneria vandaan hihi..

Zal binnenkort eens een fotootje maken.

Goed nieuws!

Nog even een vraagje hier.

Ik heb iets ontdekt aan de bak wat mij een beetje zorgen baart.
Vermoedelijk zit het er vanaf het begin al op, maar er is een stukje uit het glas. Precies op een hoek. Zou het glas hierdoor kunnen scheuren?

DSC_0172_zpswtsh9x96.jpg

Hier een foto van het hoekje wat eruit is.

MsFelix zei:
Even een update.

Eigenlijk niks veranderd. De bak draait gewoon. Geen gekkigheid. Wel telkens nestjes, dan links, dan rechts. Onderling gaat het ook goed.
De Kaap Lopez vrouw doet het ook nog goed. Misschien toch nog een man erbij halen...
De planten groeien gestaag verder.
Heb wel wat eruit gehaald, de Cabomba. Die werd telkens kaal.
De echinodorus overheersen de bak. De Braziliaanse klimop staat nu als bodemplantje geplant. Overal komen slierten Valisneria vandaan hihi..

Zal binnenkort eens een fotootje maken.

Mooi dat alles goed gaat zeg :thumbs: .

Over dat tippie glas zou ik me geen zorgen maken.

En idd foto's ..leuk 😉

Wauw, prachtig!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan